Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fagprøve - Dataelektronikerfaget


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fagprøve i dataelektronikerfaget mandag og tirsdag i neste uke. Fikk utlevert prøven igår og holder nå på med planleggingsdelen. I papirene mine står det en beskrivelse av fagprøven, og jeg har litt problemer med å skjønne hva det betyr. Det står følgende:

Situasjonsbeskrivelse:

Du er ansatt i et firma som lærling. Firmaet driver med salg, prosjektering og service av alt elektronisk utstyr. Firmaet opererer med følgende priser uten mva på service:

 

Arbeid:

1.påbegynte time     500,-

Kilometertakst          3,50,-

Materiellkostnader    50,-

 

Kalkulasjon av delepris:

Kalkulasjonsfaktor/nettopris

5/under 10kr

3/11kr-50kr

1,8/51kr-100kr

1,6/Over 101kr

 

Skal jeg bruke dette i oppgavene? Det står ikke noe om dette verken i gjennomføringsdelen eller dokumentasjonsdelen. Jeg har fått utlevert 6 arbeidsordre som er fylt ut med den foreløbige informasjonen. Navn på kunden, kontaktperson og feilsymptomer. Ellers står det på arbeidsordren dato, reisetid, tekniker, starttid, ferdig, arbeidstid, rapport og nede på arbeidsordren kan jeg fylle ut prisen per time, hvor mange timer jeg har jobbet og helt tilslutt er det en materialliste med varenr. benevnelse, antall og pris. 

Jeg har aldri jobbet i en bedrift og skal ta fagprøven i skolen. Har derfor ikke fylt ut en arbeidsordre før. Tror dere det er meningen at jeg skal fylle ut disse tingene og isåfall hva er relevant å ha med? Det står for eksempel kilometer og sum km i tabellen med timespris. Vil dette si at jeg skal skrive hvor mange kilometer jeg har kjørt til å fra kunden og bruke prisen fra prislisten (3,50,-)?

Hva betyr kalkulasjon av delepris? Er dette noe jeg må bruke i oppgaven? Isåfall, hvordan bruker jeg det?

 

Jeg er også litt usikker på planleggingsdelen. Det som står i papirene er: Lag en skriftlig plan for hvordan du vil utføre arbeidsoppdragene. Planen bør inneholde: 

- En enkel fremdriftsplan for hva du vil gjøre

- Valg av instrumenter og spesielle verktøy

- Spesielle forholdsregler

 

Jeg har foreløbig skrevet en planleggingsdel på 7 sider, med forside, innholdsfortegnelse, beskrivelse av hver arbeidsordre, utstyr/verktøysliste til hver arbeidsordre, fremdriftsplan for mandag og tirsdag og forholdsregler. I beskrivelsen av arbeidsordren har jeg skrevet litt om problemet kunden hadde med apparatet, hva symptomene tydet på og hva jeg vil sjekke når jeg starter med gjennomføringsdelen. Høres dette bra ut? Tror dere det er nok? Hvor detaljert skal man egentlig skrive en planleggingsdel?

 

På VG3 har vi ikke jobbet så mye med dokumentasjon. Vi måtte ha dokumentasjon med på eksamen, men da var det nok å kvittere på arbeidsordren at jobben var gjort og legge til en faktura. Denne arbeidsordren var også veldig enkel. Det var navn på kunde og tekniker, feilsymptomer og kvittering for utført arbeid. Men jeg trenger kanskje ikke en egen faktura når det er materialliste og timesliste i arbeidordren? Eller?

På papirene mine står det under Dokumentasjonsdel/Evaluering følgende:

Begrunn skriftlig eventuelle endringer (avvik) i forhold til planen din. Vurder utførelsen av eget arbeid. Pek på det du er fornøyd med og det du kunne gjort annerledes. Med bakgrunn i arbeidsplanen, gjennomføringen og dokumentasjonen har prøvenemda anledning til å stille spørsmål og be om en mer utfyllende redegjørelse.

 

Det står egentlig ikke noe om dokumentasjon i det hele tatt. Men hvorfor står det da i situasjonsbeskrivelsen oversikt over priser?

 

Takk på forhånd for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For materiell er det normalt at man tar betalt for et påslag (en faktor som ganges opp med innkjøpsprisen).

 

Om jeg forstår det riktig at materiellets innkjøpspris er 50 kr, så skal kunden faktureres 50*3*1,25 kroner.

 

Og så står bare kostnad på første time, men ikke utover dette. I bedriften der jeg jobber, fakturerer vi ikke kunden for arbeid, dersom dette er en del av en fagprøve. Det kan hende at det er gitt tilsvarende retningslinjer for din fagprøve, uten at det står i klartekst.

 

Når det gjelder dokumentasjon - For ethvert firma som utfører arbeid for kunder vil det være viktig å synliggjøre kostnadene overfor kunden. Det er her kjørte kilometer, og mengde medgått materiell kommer inn i bildet. Hoster du opp en pris til en kunde uten grunnlag for prisen kan du risikere at kunden nekter å betale.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Takk for svar! :) 

Da skjønner jeg litt mer. Tror du at å fylle ut arbeidsordren er nok dokumentasjon da? I og med at det ikke står noe mer, og at vi ikke har lært noe annet. 

Oppsettet på arbeidsordren ser slik ut:

Kunde: Her er det utfylt med kunde.

Apparat/anlegg: Her er det utfylt med apparat.

Kontaktperson: Her er det utfylt med kontaktperson.

Dato:

Reisetid:

Tekniker:

Starttid:

Ferdig:

Arbeidstid:

 

Feilsymptom: Her er det utfylt med feilsymptomene på apparatet.

 

Rapport:

 

Dato:

Km: og Sum km:

Timer: og Beløp:

Varenr:, Benevnelse:, Antall: og Pris:

 

SUM:

MVA:

Totalt:

 

Jeg skjønner egentlig utfyllingen av materiell og timer nå, men hva skriver jeg under Rapport? Er det hva jeg har gjort og om feilen er fikset og slike ting?

I en jobbsituasjon ville man gitt kunden den utfylte arbeidsordren etter oppdraget? Ville man tatt en kopi til seg selv isåfall?

Lenke til kommentar

Generelt så bør du prøve å skrive rapporten sånn at enhver fagperson som leser den forstår hva som er utført, feilsymptom etc. Unngå å bruke "diverse" for å beskrive arbeidet. Er det spesielle omstendigheter rundt oppdraget så skal selvfølgelig dette opplyses om.

 

Hadde lyst å forslå at du spurte en bedrift om å få se på en faktisk rapport, men misstenker at fagprøvenemda stiller noe strengere krav til utfylling enn det som gjøres ute i bedriftene.

Eller enda bedre - om du får kontakt med en bedrift i ditt område, så forklarer du situasjonen og forhåpentligvis får du se på et eksemplar som har vært i forbindelse med en tidligere fagprøve.

 

I praksis vil nok kunden få en noe avkortet versjon av skjemaet med opplysningene du nevner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...