Gå til innhold

IFTTT (eller lignende) - Når telefon kommer på WIFI skru på WIFIPLUG


Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti noe lignende? 

 

Har pr idag et Sonoff relèe som åpner opp borretslagsdøren nede med en app. Døren min oppe åpner seg selv med bluetooth. 

 

Ønsker å få til noe lignende nede som jeg har oppe. Har lett rundt på IFTTT men finner ingenting som passer det jeg vil ha.

 

Noen som har erfaring her? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke IFTTT har trigger for koblet til Wifi, men det så lenge du kan nå reléet ditt via internett (eller internt nett) er det mange veier til Rom. Tasker, kanskje? :)

 

Jeg er ganske ny innen dette. Jeg kan nå den ifra hvor som helst ja. 

 

Kan du peke meg litt mer i riktig retning? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan slår du vanligvis på WiFi-pluggen? Har mye erfaring med Tasker og kan sannsynligvis hjelpe deg med den siden av saken! :)

 

Hei,

 

Relèet mitt har jeg i EWelink, men kan koble alt over på en wifiplug også, om det er bedre (og enklere).

 

Wifi pluggen jeg har har jeg bare testet ut relativt kjapt og har da brukt Kasa som det sto ifra TP Link. Har ingenting imot å bruke andre plugger etc om dette løser casen min. 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha kjapt sett hva Tasker er så er vel dette for Android enheter?

Riktig. Blir verre å få til noe sånt med iPhone, og hvis mulig er det ikke noe jeg kan hjelpe med.

 

Da kan jeg anbefale Home Assistant. Det enkleste om du ikke har erfaring med Linux er å skaffe seg en Raspberry Pi som man installerer HassIO på. Deretter kan du sannsynligvis (litt avhengig av ruter) sette opp en "device tracker" som følger med på når telefonen din kobles til og fra nettverket. Hvis pluggen din er kompatibel med Home Assistant kan du så slå den av/på i en automasjon. Systemet åpner selvfølgelig også for utallige andre implementasjoner.

 

PS: Enkelte mobiler (og faktisk særlig iPhone har jeg hørt) har en tendens til å periodisk ramle inn og ut av Wi-Fi. Uansett løsning kan jo dette bli et problem hvis du har automasjoner for begge hendelser.

 

Skulle ha lagt ved noen lenker men har ikke funnet ut av formatering her enda!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...