Gå til innhold

Ikke godkjent MVA registrering


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et enkelpersonforetak, som jeg arbeider for min fars aksjeselskap og fakturerer han for utført arbeid. Det er dette som er hovednæringen for mitt enkelpersonforetak. Men jeg har også tenkt å begynne med webutvikling og feilsøking/lette reperasjoner på kjøretøy.

 

Til nå har jeg kun jobbet for min fars AS. Når jeg passerte momsgrensen på 50.000, søkte jeg om momsregistrering, og fikk avslag.

 

Jeg ringte det som tidligere het fylkesskattekontoret, men som visstnok heter noe annet nå. De kunne fortelle at jeg ikke kvalifiserte til momsregistrering fordi jeg hadde kun 1 kunde, og at jeg da ikke var selvstendig næringsdrivende, og burde derfor heller bli ansatt i min fars firma.

 

Jeg ser forsåvidt den, men jeg jobber for min far litt som det passer og har da ikke fast arbeidstid. Dessuten skal jeg begynne med andre typer arbeid.

 

Men selvom jeg fikk andre kunder, ville ikke fakturaene mot min far være godkjent inntekt, og jeg måtte tjene 50.000kr på andre kunder før jeg kunne momsregistrere meg.

 

Jeg har egentlig ikke greie på dette her, og håper da at noen her kan hjelpe meg. Er det noe jeg kan gjøre for å få momsregistrert meg? Eller har jeg en dårlig sak?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wbAFJx

Hei,

 

For at man skal anses som selvstendig næringsdrivende og ikke ansatt så gjelder det 3 kriterier. Nemlig, at det drives med egen risiko, egen styring og egne midler i tillegg til at man har flere kunder.

 

Det at man skal ha flere kunder er ikke et absolutt krav. Det ses også i sammenheng med de andre ovennevnte kriteriene. Det viktigste for deg er å kunne bevise at du driver med egen risiko, egen styring og egne midler.

 

Når det gjelder flere kunder så kan du utføre små oppdrag for et par av kompisene dine, så har du plutselig flere kunder. Du trenger ikke ha kr. 50 000 i omsetning på andre kunder. Kort sagt hvis du har fakturert faren din for f. eks. kr. 55 000, kompis A for kr. 2000 og kompis B for kr. 1000 så da har du både omsetning som overstiger 50 000 og flere kunder.

 

Selv om du har flere kunder, det kan hende at mva-registeret vil kreve dokumentasjon som beviser at du f. eks. utfører arbeid med egen styring, egen risiko og egne midler. En slik dokumentasjon kan f. eks. være en kontrakt mellom deg og faren din som sier at du får et oppdrag for et bestemt pris som skal utføres til et bestemt tid med egen verktøy og selv fikser dine feil.

 

Jeg skal nok gjenta meg, men når du selv bestemmer når og hvordan du skal utføre oppdrag, da driver du med egen styring. Hvis du har gjort en feil og må rette opp for din egen regning, da driver du meg egen risiko. Hvis du bruker f. eks. egen verktøy, bil etc., da driver med egne midler. 

 

Når det gjelder din situasjon så ville jeg prøvd å fakturere et par kunder til og forsøke å registrere igjen. Det at du har fått avslag én gang har ikke noe å si hvis situasjonen har endret seg siden denne gangen. 

 

Håper denne informasjonen kommer til å være nyttig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...