Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

De viktigste nynorskreglene. Kan noen skrive dem opp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okei..

 

Jeg har en liten utfordring :p

 

Vi har lov til å ha med to sider med regler og ting på eksamen..

 

Hva burde stå der.. Tenk at jeg er dårlig i Nynorsk :S

 

Prøv å skrive ned regler som jeg har skrevet her inne, bare forkort dem. Trenger ikke mange eksempler etc, bare skriv VELDIG LITE og TYDELIG og skriv ned det du forstår! Det har ingen hensikt å ha et ark med regler som man ikke forstår selv :) Bare spørr om du ikke forstår noe av det jeg har skrevet :)

 

Eks:

1.linje) HUGS OPPGÅVENR OG OVERSKRIFT

2.linje) Anten a eller e infinitiv, ikkje begge delar

2.linje) Nokre = forteljande setningar, nokon = spørjande setningar

3.linje) Man = bokmål, FORBODE PÅ NYNORSK. Ein må bruke EIN

4.linje) Ikkje lov med an-, be-, -het, -else ord. SLÅ OPP BAK I ORDLISTA! SLÅ også opp andre bokmålsord, så mykje ein klarer!

5.linje - 10 linje) F.eks substantivreglar

10-15 linje) F.eks verbreglar, svake verb (a og e verb etc) - sterke verb(slå opp)

Vidare:

St - verba

Dei modale hjelpeverba (å måtte, å skulle, å kunne, å vilje, å tore med hele bøyninga? Ein bruker dei ofte)

Hjelpeverba (å vere - er - var - har vore, ALDRI HAR VÆRT!!, Å ha - har - hadde - har hatt, å bli - blir - blei - har blitt)

Nokre adjektivreglar evt:

vanleg gradbøying: Fin - finare - finast, stygg - styggare - styggast. Evt. uregelrette adj: Vond - verre - verst, gammal - eldre - eldst, god - betre - best, mange - fleire - flest, mykje (mye) - meir - mest etc.

Dette sier ofte seg selv, mye likt som på bokmål, bare at man bytter ut d i bedre med t, til betre osv

Endret av conolo
Lenke til kommentar

Eg har ikkje skrive fullstendige substantiv - og - verbreglar her inne, bare nokre av dei. Men er det nokon som vil at eg skal det? Om ein forkortar reglane mykje, og forstår dei sjølve, kan ein få plass til alt det viktigaste på ei side, og ha ei side igjen til å skrive om makt etc :p

 

Nokre fleire "småreglar":

 

- Aldri ord på - hv, dvs alle spørjeorda etc. Hvis = forbode. Anten viss eller dersom, evt om.

- Aldri mennesker, men: Eit menneske - mennesket - (fleire) menneske - (alle) menneska. Hovudregelen for bøying av inkjekjønn. Inga ending i ubestemt form fleirtal.

- Mange skriv ofte verbet "å leve" feil i presens, det blir bøygd slik (på bokmål det bøyeS slik, her måtte jeg skrive om): Å leve - lever - levde - har levd/levt (konsekvent v/valg av formar d/t om ein kan velje)

Lenke til kommentar
Det eg trur er viktig no er å lese bøker/tekstar på nynorsk, kanskje enno viktigare enn å byrje å pugge reglar og slikt!

 

Så absolutt!

Medan ein leser, kan ein til dømes tenkje litt på reglane ein kan, og sjå om ein forstår dei etc. Særleg ordstillingsreglane, enkel/dobbel bestemming etc)

Lenke til kommentar

TUSEN TAKK conolo for alle dei fantastiake reglane! du redder meg...

Eg er vanlegvis flink på skulen, men har ein dårleg nynorsklærar, dessverre.

No kan det hende at eg ikkje gjer det så verst allikevel =)

 

skriv veldig gjerne opp resten av reglane du kan og! det vil vere til STOR nytte... også de mest sjølsagde!!

 

Eit par maktsitat:

 

"All makt i denne sal" -Sverdrup i 1872

"Makten er alltid kjærlighetsløs. Kjerligheten er aldri maktløs"

 

ps. Eg har ikkje sette om sitata... på nynorsk ville det til døme ha vore kjærleik og ikkje kjærlighet =)

Lenke til kommentar

Har eit døme på ein setning som har mange feil, og som dei fleste sikkert kan finne på å skrive:

Dei siste årene har det vært ein økning i antall ungdommer som arbeidar.

 

Her er det 6 feil, bare i en setning!

 

Dei siste årA har det VORE ein AUKE i TALET PÅ UNGDOMMAR som arbeider (e-verb)

Har ein så mykje feil på eksamen i ein del setningar, kan ein nesten stryke :s

Lenke til kommentar
TUSEN TAKK conolo for alle dei fantastiake reglane! du redder meg...

Eg er vanlegvis flink på skulen, men har ein dårleg nynorsklærar, dessverre.

No kan det hende at eg ikkje gjer det så verst allikevel =)

 

skriv veldig gjerne opp resten av reglane du kan og! det vil vere til STOR nytte... også de mest sjølsagde!!

 

Eit par maktsitat:

 

"All makt i denne sal" -Sverdrup i 1872

"Makten er alltid kjærlighetsløs. Kjerligheten er aldri maktløs"

 

ps. Eg har ikkje sette om sitata... på nynorsk ville det til døme ha vore kjærleik og ikkje kjærlighet =)

 

Ein skal aldri omsetje sitat! Dei kan bli ståande på "originalspråket" i anførselstegn :)

Endret av conolo
Lenke til kommentar
TUSEN TAKK conolo for alle dei fantastiake reglane! du redder meg...

Eg er vanlegvis flink på skulen, men har ein dårleg nynorsklærar, dessverre.

No kan det hende at eg ikkje gjer det så verst allikevel =)

 

skriv veldig gjerne opp resten av reglane du kan og! det vil vere til STOR nytte... også de mest sjølsagde!!

 

Eit par maktsitat:

 

"All makt i denne sal" -Sverdrup i 1872

"Makten er alltid kjærlighetsløs. Kjerligheten er aldri maktløs"

 

ps. Eg har ikkje sette om sitata... på nynorsk ville det til døme ha vore kjærleik og ikkje kjærlighet =)

 

Ein skal aldri omsetje sitat! Dei kan bli ståande på "originalspråket" i anførselstegn :)

 

nettopp. det var derfor jeg ikke gjorde det =)

 

nå skal jeg sette meg ned og FORSTÅ alle reglene i nynorsk... (huske dem også med andre ord.)

 

er privatist så jeg får ikke forberedelseshefte eller notatark... må derfor lære alt utenat =) men det er jo en fordel uansett!

 

 

har du flere regler så må du bare kjøre på =) har ikke hatt nynorsk siden ifjor da jeg gikk på ungdomsskolen, og da begynte vi ikke med nynorsk før andre halvdel av 9. klasse. hadde kanskje nynorsk i en måned til sammen........ norsklæreren vår gamblet rett og slett på at vi ikke skulle komme opp i det. ("hvis dere kommer opp skal jeg ta et lite lynkurs!") utrolig teit... men nå har jeg en hel helg å lære meg det på så det skal nok gå bra =)

 

men har du lyst å skrive flere må du bare kjøre på! ikke vanskelig å skjønne i det hele tatt =) ...har bare ikke hatt dem før...

Endret av mihe
Lenke til kommentar

En ting jeg har erfart at fungerer veldig bra, er å rett og slett skrive/kladde relativt raskt, og la være å slå opp i ordlista i denne prosessen. Deretter, når du forhåpentligvis har brukt ca. halvparten av tida du har på dette, bruker du resten på å sjekke opp hvert eneste ord du ikke er 100% sikker på, i ordlista, mens du fører inn.

 

Godt mulig dette ikke fungerer for alle, men i mitt tilfelle har det i alle fall økt nynorsk-karakteren min fra 4 til 5. :)

Sitter som regel igjen med ytterst få feil. Det virker som at det å skrive mer eller mindre feilfri nynorsk veier kraftig opp, til tross for at teksten i seg selv ikke ville fortjent mer enn en 4'er som hovedmålstekst. :)

 

EDIT: Og selvsagt, den største fordelen - Med denne 'metoden' trenger man ikke å øve/pugge nynorskregler og denslags i det hele tatt!

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar
TUSEN TAKK conolo for alle dei fantastiake reglane! du redder meg...

Eg er vanlegvis flink på skulen, men har ein dårleg nynorsklærar, dessverre.

No kan det hende at eg ikkje gjer det så verst allikevel =)

 

skriv veldig gjerne opp resten av reglane du kan og! det vil vere til STOR nytte... også de mest sjølsagde!!

 

Eg vil berre rette nokre feil i det du hadde skrive:

Du reddAr meg..(å redde = a-verb) Allikevel = Likevel. Allikevel er forbode på nynorsk om det ikkje har kome endringar dei to til tre siste åra.

Sjøvsagde = sjølvsagte

Endret av conolo
Lenke til kommentar
En ting jeg har erfart at fungerer veldig bra, er å rett og slett skrive/kladde relativt raskt, og la være å slå opp i ordlista i denne prosessen. Deretter, når du forhåpentligvis har brukt ca. halvparten av tida du har på dette, bruker du resten på å sjekke opp hvert eneste ord du ikke er 100% sikker på, i ordlista, mens du fører inn.

 

Godt mulig dette ikke fungerer for alle, men i mitt tilfelle har det i alle fall økt nynorsk-karakteren min fra 4 til 5. :)

Sitter som regel igjen med ytterst få feil. Det virker som at det å skrive mer eller mindre feilfri nynorsk veier kraftig opp, til tross for at teksten i seg selv ikke ville fortjent mer enn en 4'er som hovedmålstekst. :)

 

EDIT: Og selvsagt, den største fordelen - Med denne 'metoden' trenger man ikke å øve/pugge nynorskregler og denslags i det hele tatt!

 

Helt enig! Man bør aldri slå opp underveis, men gjøre det i etterkant. Man stresser nemlig hjernen da, og tar fokuset vekk fra teksten og innholdet. Tro meg!

Sett gjerne et ? over de ordene man vet er feil, eller som en bør sjekke. Skal man slå opp absolutt alle verb vil det ta veldig lang tid, så det er greit å kunne hovedreglene og heller slå opp alle verb man er usikre på om er sterke etc. Men for all del, bruk ordboka effektivt etter at man har skrevet kladden, og sitt tiden ut, dvs til klokka 14.15 :)

Endret av conolo
Lenke til kommentar
takker! er bare glad for at du retter... tror jeg skal SKRIVE endel nynorsk i helga og, jeg.. så kanskje det kommer inn "i ryggmargen", sånn litt etter litt.

 

flere regler er forresten fortsatt velkomne! ;)

 

Skal skrive ned noen flere når jeg får tid :) Litt mer om substantiv og verb kanskje :p

Lenke til kommentar
TUSEN TAKK conolo for alle dei fantastiake reglane! du redder meg...

Eg er vanlegvis flink på skulen, men har ein dårleg nynorsklærar, dessverre.

No kan det hende at eg ikkje gjer det så verst allikevel =)

 

skriv veldig gjerne opp resten av reglane du kan og! det vil vere til STOR nytte... også de mest sjølsagde!!

 

Eit par maktsitat:

 

"All makt i denne sal" -Sverdrup i 1872

"Makten er alltid kjærlighetsløs. Kjerligheten er aldri maktløs"

 

ps. Eg har ikkje sette om sitata... på nynorsk ville det til døme ha vore kjærleik og ikkje kjærlighet =)

 

Ein skal aldri omsetje sitat! Dei kan bli ståande på "originalspråket" i anførselstegn :)

 

nettopp. det var derfor jeg ikke gjorde det =)

 

nå skal jeg sette meg ned og FORSTÅ alle reglene i nynorsk... (huske dem også med andre ord.)

 

er privatist så jeg får ikke forberedelseshefte eller notatark... må derfor lære alt utenat =) men det er jo en fordel uansett!

 

 

har du flere regler så må du bare kjøre på =) har ikke hatt nynorsk siden ifjor da jeg gikk på ungdomsskolen, og da begynte vi ikke med nynorsk før andre halvdel av 9. klasse. hadde kanskje nynorsk i en måned til sammen........ norsklæreren vår gamblet rett og slett på at vi ikke skulle komme opp i det. ("hvis dere kommer opp skal jeg ta et lite lynkurs!") utrolig teit... men nå har jeg en hel helg å lære meg det på så det skal nok gå bra =)

 

men har du lyst å skrive flere må du bare kjøre på! ikke vanskelig å skjønne i det hele tatt =) ...har bare ikke hatt dem før...

 

Kva meinar du med at du har heile helga å lære reglane på? :hmm: Norskeksamen var jo idag...

Lenke til kommentar
TUSEN TAKK conolo for alle dei fantastiake reglane! du redder meg...

Eg er vanlegvis flink på skulen, men har ein dårleg nynorsklærar, dessverre.

No kan det hende at eg ikkje gjer det så verst allikevel =)

 

skriv veldig gjerne opp resten av reglane du kan og! det vil vere til STOR nytte... også de mest sjølsagde!!

 

Eit par maktsitat:

 

"All makt i denne sal" -Sverdrup i 1872

"Makten er alltid kjærlighetsløs. Kjerligheten er aldri maktløs"

 

ps. Eg har ikkje sette om sitata... på nynorsk ville det til døme ha vore kjærleik og ikkje kjærlighet =)

 

Ein skal aldri omsetje sitat! Dei kan bli ståande på "originalspråket" i anførselstegn :)

 

nettopp. det var derfor jeg ikke gjorde det =)

 

nå skal jeg sette meg ned og FORSTÅ alle reglene i nynorsk... (huske dem også med andre ord.)

 

er privatist så jeg får ikke forberedelseshefte eller notatark... må derfor lære alt utenat =) men det er jo en fordel uansett!

 

 

har du flere regler så må du bare kjøre på =) har ikke hatt nynorsk siden ifjor da jeg gikk på ungdomsskolen, og da begynte vi ikke med nynorsk før andre halvdel av 9. klasse. hadde kanskje nynorsk i en måned til sammen........ norsklæreren vår gamblet rett og slett på at vi ikke skulle komme opp i det. ("hvis dere kommer opp skal jeg ta et lite lynkurs!") utrolig teit... men nå har jeg en hel helg å lære meg det på så det skal nok gå bra =)

 

men har du lyst å skrive flere må du bare kjøre på! ikke vanskelig å skjønne i det hele tatt =) ...har bare ikke hatt dem før...

 

Kva meinar du med at du har heile helga å lære reglane på? :hmm: Norskeksamen var jo idag...

 

Dette er en vgs - tråd, ikke ungdomsskolen..

To feil i det du skrev: Kva meinar du med at du har heile helga å lære reglane på? hmm.gif Norskeksamen var jo idag... = meinar, FORBODE. Meiner = rett. Ikke idag, men i dag :p

Endret av conolo
Lenke til kommentar

Matty92: Jeg skal opp i norsk sidemål (altså nynorsk) på mandag. VKII. Tredje klasse videregående... Har tatt vgs på ett år som privatist. Gikk altså 10.klasse ifjor.

 

Til dere andre(av ren nyskjerrighet): Hvem av dere får lov å bruke datamaskin (med bl. a. stavekontroll...) på eksamen?

Lenke til kommentar
Matty92: Jeg skal opp i norsk sidemål (altså nynorsk) på mandag. VKII. Tredje klasse videregående... Har tatt vgs på ett år som privatist. Gikk altså 10.klasse ifjor.

 

Til dere andre(av ren nyskjerrighet): Hvem av dere får lov å bruke datamaskin (med bl. a. stavekontroll...) på eksamen?

 

På min skole får vi ikke bruke PC i det hele tatt, men jeg må nok bruke det på mandag siden jeg sliter med en brukket arm =/ Lettere å skrive på PC da :p

 

Men vgs på ett år? Altså alle fagene på ett år? Dvs både studieretningsfagene og de obligatoriske fagene man må ha på vgs på bare ett år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...