Gå til innhold

Gratulerer med dagen, og spørsmål om kake ^^


Anbefalte innlegg

Først av alt, happy 17. Mai ^^ litt sent men sånn er det. Vært en fin dag!

 

Spørsmålet er, jeg kjøpte sjokoladekake på stevne i dag. Den til meg tilbake til en gang i ungdomsskolen, da ei lærerinne hadde bakt en lignende til jeg tror det var 17. Mai. Det var den beste sjokoladekaka jeg har smakt, og den i dag var på høyde med den. Jeg tok meg ikke bryet med å prøve å finne ut hvem som hadde laget den, var jo mye kø, folk og stress.

 

Jeg kjøpte to stykker til og tok med meg hjem. Nå har jeg spist den ene.

 

Jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem for å på best mulig måte klare å gjenskape denne kaka? Vurderer å prøve å snakke med en kokk, baker eller lignende. Bakeri, eller tar de det som en fornærmelse? Kjøpte ved anledning min bursdag en sjokoladekake i et lokalt bakeri (Butterfly) for en uke siden, og den var absolutt et veldig godt produkt. Jeg vil si 8/10, og ville kjøpt igjen. God pris også.

 

Men denne hjemmebakte i dag var altså opp mot 10/10. Har smakt mange typer gjennom livet, og aldri funnet noe som nådde opp til den i ungdomsskolen.

 

Kan jeg ta den med til mattilsynet og få de til å ta analyse for å se nøyaktig prosentandel av alle ingredienser? ^^ Litt søkt, men tenkte bare å høre om noen har erfaring med det.

 

Hvis jeg spiser det siste stykket, har jeg kun mitt minne å gå ut fra. Nå har jeg er stykke en erfaren person kan smake og vurdere.

 

Men kan jo ikke la det gå for lang tid heller, konsistens endrer seg og det er jo begrenset holdbarhet. Har den i kjøleskap.

 

 

Hva anbefaler kokker og eksperter at jeg gjør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det enkleste du kan gjøre er å ta kontakt med de som hadde stevnet og beskrive hvordan kaken så ut (f.eks. sjokoladekake, to lag, lys sjokoladekrem mellom, strøssel på toppen) og hvor du kjøpte den på stevnet. Regner med folk setter opp flere kakebord.

 

Mest sannsynlig er det moren til en eller annen som har bakt den, som så kan gi deg en oppskrift.

 

Å få en liste over komponenter fra mattilsynet tror jeg ikke hjelper så mye. En kakebunn inneholder stort sett alltid mel (for stabilitet), egg (for luftighet/saftighet), sukker (sødme), bakepulver/natron (luftighet) og fett (saftighet). Sjokoladekaken din har nok kakao i bunnen. Er kaken din litt mer mot brownie, er det mindre mel og ikke bakepulver.

 

Spis kaken din, kos deg og skriv ned noen stikkord slik at du ikke glemmer nøyaktig hvorfor den var så god. Hør med arrangørene. Om de ikke kan hjelpe deg, begynn å lage sjokoladekaker selv til du har perfeksjonert oppskriften. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...