Gå til innhold

Høyre har lovt veiutbygging på 130 milliarder som det ikke er dekning for.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

I følge Tv2's nyhetskanalen er FrPs Hoksrud og samferdselsminister Arnstad enige. Høyre vil bruke mer av oljefondet.

 

 

Les mer her:

 

Høyre mangler 130 milliarder vei-kroner for å holde valgløftene

 

På tide å minne om denne

 

http://www.nrk.no/valg2013/okonomer-sabler-ned-frp-1.11202483

 

NRKs undersøkelse blant 15 av landets mest fremtredende økonomer viser at nesten alle synes det er en dårlig ide å bruke mer oljepenger enn handlingsregelen tillater, til å investere i vei, jernbaner og sykehus.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

For tredje gang i dag må jeg kommentere dette. Minner om

 

Torgeir Micaelsen svarer følgende på vegne av Jens Stoltenberg:
Jeg har respekt for Spetalen som en fabelaktig forretningsmann. Men i tilligg til dette har tydeligvis Spetalen svært sterke og ytterliggående meninger om norsk politikk.
Jeg synes derfor at han bør ta opp hansken og stille til valg, i stedet for å drive busk-agitasjon for høyrepartiene, som han selv støtter økonomisk i valgkampen.
500.00 færre bedriftseiere og pensjonister betaler formuesskatt i dag, enn for åtte år siden, som følge av at bunnfradraget har økt kraftig.
Samtidig har vi gått langs sporet som Spetalen etterlyser; at vi verdsetter nåeiendom og såkalte sekundære boliger, bolig til spekulasjon, nærmere markedsverdi.
Hvis han vil gå til valgt på at vanlige folks boliger skal skattes mer, så er ikke det en aktuell problemstilling for Ap, og ønsker han lykke til som politiker.
Det er et eller annet som brister i Spetalens argumentasjon, er at han ikke evner å forstå hvordan er det mulig å ha et slikt konkurransedyktig privat næringsliv som vi har i Norge, når det står at skattene er for høye, offentlig sektor er for stor og fagforeningene er for sterke.
Dette er den norske modellen der vi har klart å kombinere det alle økonomer trodde var umulig, nemlig et sterkt privat konkurransedyktig næringsliv med en sterk velferdsstat.
I fjor ble ligningsverdien av næringsbygg og sekundærbolig økt fra 40 til 50 prosent, og i skattepakken som regjeringen la frem tidligere i år ble det varslet om en ytterligere 10 prosents økning.
Det han reellt sett foreslår er at han ønsker et skattesystem som er til fordel for dem som har aller mest. Det er jeg imot det. Det går ikke an å sammenligne en enkel del uten å ta hensyn til hele skattesystemet.
Vi har et moderat skattetrykk sammenlignet med mange, blant annet som følge av at vi har langt lavere arbeidsgiveravgift.
Han kommenterer også statsmininisterens privatøkonomi. Statsministeren har gitt ulike overslag av hva han har i fremtidig pensjon og hva slages eiendeler han eier. Et enkelt googlesøk vil vise at boligen har flere andelseiere. Han deler boligen med familien.
Spetalen bør sjekke fakta nøyere, før han går til frontalangrep på denne måten.

 

 

Ytterligere merknader her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1534747&p=20899965

 

Spetalen omsetter aksjer som Rimi, Rema og COOP omsetter kolonialvarer. Han er ikke samfunnsøkonom.

Lenke til kommentar

Det er to muligheter:

- De blir ikke enige, og må la Ap regjere med en mindretallsregjering.

- De kommer til å skape en katastrofe for Norge. Så lenge de skal kutte skatt, fjerne bom, bruke opp oljepengene og etc.

Vi kommer vel til å bli det nye Spania eller noe :tease:

 

Neida, jeg tror nok ikke at det blir noen store forandringer uansett med ny regjering.

Eneste forskjellen er at det blir Ap's jobb å ta over jobben til FrP: Sutre, grine og klage a/s.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg utdannet økonom og kan gjerne bli belært.

 

Hvordan skaper det inflasjon om staten forskuterer vegutbygging i stedet for at man må låne penger til høyere rente? Arbeidskraften som brukes til utbygging er uansett den samme - arbeidet skal gjøres uansett, men man betaler ut prosjektet etterhvert som det blir bygget, i stedet for å la det være bompengefinansiert.

 

Slenger med en link fra SVV som har sett på samfunnsøkonomien i statsfinansiert vs brukerfinansiert:

http://www.vegvesen.no/_attachment/60748/binary/12829

Lenke til kommentar

I følge Tv2's nyhetskanalen er FrPs Hoksrud og samferdselsminister Arnstad enige. Høyre vil bruke mer av oljefondet.

 

 

Les mer her:

 

Høyre mangler 130 milliarder vei-kroner for å holde valgløftene

 

På tide å minne om denne

 

http://www.nrk.no/valg2013/okonomer-sabler-ned-frp-1.11202483

 

 

 

 

Hva betyr "bruke mer"? Stemmer det ikke at vi nå bruker rundt 3 %, kanskje til og med litt under, av realavkastningen? Det vil i tilfelle bety at det er mulig å bruke betydelige summer uten at det er snakk om å bryte handlingsregelen.

 

I tillegg er det vel naturlig å anta at en Høyre-regjering ikke bare vil videreføre dagens budsjett og slenge 130 veimilliarder på toppen, man kan ikke automatisk konkludere med at de må ta (alt) fra oljefondet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Hva betyr "bruke mer"? Stemmer det ikke at vi nå bruker rundt 3 %, kanskje til og med litt under, av realavkastningen? Det vil i tilfelle bety at det er mulig å bruke betydelige summer uten at det er snakk om å bryte handlingsregelen.

 

Ja nettopp og det er det sentralbanksjefen og andre økonomer mener er uansvarlig i den konjunkturfasen norsk økonomi i dag befinner seg i.

Lenke til kommentar

 

 

Ja nettopp og det er det sentralbanksjefen og andre økonomer mener er uansvarlig i den konjunkturfasen norsk økonomi i dag befinner seg i.

 

 

Det sitatet du nevner i førstepost handler da om å bryte handlingsregelen, ikke kun om mer bruk av oljepenger.

 

Slik jeg ser det er det hovedsakelig to hensyn å ta:

 

1. Å holde handlingsregelen slik at oljefondet varer evig (om det vil si 3%, 3,5% eller 4% prosent realavkastning bør etter min mening helt klart ikke være et politisk spørsmål).

 

2. Hvor mye oljepenger er forsvarlig å bruke uten at det rammer norsk økonomi/industri/konkurranseevne etc. Inflasjon blir hyppig nevnt i slike diskusjoner, men det er flere hensyn å ta (se f.eks. Nederland og hvordan de i tillegg til å sløse vekk avkastningen av sine naturressurser også kvelte resten av næringslivet, og dermed i praksis tapte på funnene).

 

Ettersom vi bruker mindre penger enn handlingsregelen tillater er det fullt mulig å øke pengebruken uten å bryte punkt 1 (som er det 14 av 15 økonomer i førstepost er kritisk til). Man må ved en økning selvsagt ta hensyn til punkt 2 også. Om det blir gjort vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Det sitatet du nevner i førstepost handler da om å bryte handlingsregelen, ikke kun om mer bruk av oljepenger.

 

Slik jeg ser det er det hovedsakelig to hensyn å ta:

 

1. Å holde handlingsregelen slik at oljefondet varer evig (om det vil si 3%, 3,5% eller 4% prosent realavkastning bør etter min mening helt klart ikke være et politisk spørsmål).

 

2. Hvor mye oljepenger er forsvarlig å bruke uten at det rammer norsk økonomi/industri/konkurranseevne etc. Inflasjon blir hyppig nevnt i slike diskusjoner, men det er flere hensyn å ta (se f.eks. Nederland og hvordan de i tillegg til å sløse vekk avkastningen av sine naturressurser også kvelte resten av næringslivet, og dermed i praksis tapte på funnene).

 

Ettersom vi bruker mindre penger enn handlingsregelen tillater er det fullt mulig å øke pengebruken uten å bryte punkt 1 (som er det 14 av 15 økonomer i førstepost er kritisk til). Man må ved en økning selvsagt ta hensyn til punkt 2 også. Om det blir gjort vet jeg ikke.

 

  1. For det første vil Høyre forhandle med FrP om handlings-regelen. A priori er ikke resultatet av de forhandlingene gitt.
  2. Handlings-regelen er en langsiktig regel. Dermed kan den brytes på kort sikt slik som i krisen i 2008.
  3. Dermed må man underbruke når norsk økonomi går godt som nå. Man må med andre år samle opp vann som man kan bruke når tørken inntrer.
  4. Personlig mener jeg de borgerliges politikk er inflasjonsdrivende. Der brukes en formalisert enkel modell og ikke synsing basert på en upresis mental modell.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...