Gå til innhold

Innkalt til HMKG - noen spørsmål


picori

Anbefalte innlegg

Trodde ikke militærtjeneste var noe jeg behøvde bekymre meg for da jeg gjorde en veldig dårlig figur på sesjon for 3 år siden (overvektig og umotivert allergiker) så jeg ble mildt sagt overrasket da jeg fikk innkallingen i posten i dag. Min holding til militæret har endret seg en god del siden sesjon og jeg merker jeg faktisk har litt lyst, og jeg trenger noe å gjøre siden jeg droppet ut av skolen. Ville virkelig satt pris på om noen kunne svart på noen spørsmål :)

 

1. Er innkalt til HMKG i april, men januar passer bedre og jeg vill mye heller være "vanlig" infanteri, er det mulig?

 

2. Mange vil nok beskrive meg som en pingle, er ikke så glad i lekeslossing, ballspill og sånt. Hvor stor "hardhaus" må mann være? (Liker friluftsliv så jeg er ikke helt "oohh jeg brakk en negl" heller.)

 

3. Dersom jeg mistrives, hvor vanskelig er det å dimme?

 

4. Ble jeg tilfeldig valgt til garden eller hadde testresultatene mine + det jeg sa på intervjuet noe å si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

1. Er innkalt til HMKG i april, men januar passer bedre og jeg vill mye heller være "vanlig" infanteri, er det mulig?

 

2. Mange vil nok beskrive meg som en pingle, er ikke så glad i lekeslossing, ballspill og sånt. Hvor stor "hardhaus" må mann være? (Liker friluftsliv så jeg er ikke helt "oohh jeg brakk en negl" heller.)

 

3. Dersom jeg mistrives, hvor vanskelig er det å dimme?

 

4. Ble jeg tilfeldig valgt til garden eller hadde testresultatene mine + det jeg sa på intervjuet noe å si?

 

Det er mye infanteritjeneste i garden, mye mer enn man tror. Du må til kampbataljonene i nord for å ha mer infanteritjænest

 

Du trenger ikke å være hardhaus. Viktigere å være rolig, kontrollert og hodet på rett plass. Men når situasjonen tilsier det, må man "skru på bryteren" og være kontrollert aggressiv

 

Du får ikke dimme bare fordi du synes det er kjipt. Men tro meg, du kommer til å trives. Hvis du utvikler depresjon på grunn av at du mistrives fryktelig, da kanskje, men jeg tviler på at det går så langt.

 

De plasserer ikke hvem som helst i garden, så vær stolt av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

som -longava- sier er det ikke hvem som helst som kommer i Hans Majestets Kongens Garde. Det er vikitg å vise positive sider da i underkant av 100 stk i kompaniet sannsynligvis blir overflyttet til andre avdeliger som trenger folk som f.eks V&S, MIF o.l.

Dersom du er en av dem som kommer helt til Huseby har du en 50% vakt og parade og 50% felt, så dette er faktisk en avdeling med lite fritid. Garden representerer forresten også 1/3 av hæren, altså den største avdelingen forsvaret har.

Gled deg, du har mye morro å se fram til :)

Lenke til kommentar

Nå var det veldig mye lite reflektert tulleprat her, tråden full av HMKG-befal eller?

 

Det er ingen her som kan garantere at du kommer til å kose deg i HMKG, og begrepet "å hate" får en helt ny mening for de fleste gardister. Når det er sagt så er det også mye positivt man opplever i HMKG og man lærer en del av å være der.

 

Når det gjelder hvor vidt man trenger å være en hardhaus uten like så er svaret nei, men du må være mentalt sterk. Det stilles strenge krav til deg, og det anses som en selvfølge at du fyller disse kravene, med andre ord; ikke forvent skryt hver gang du får til noe.

 

Kort fortalt så fungerer mammadalter dårlig i HMKG, men du trenger på ingen måte å stinke testosteron for å bli en god gardist.

 

Det sies at det er bedre å ha vært gardist enn å være gardist, og det ligger noe i det. Du kommer til å ha noen fantastisk kjipe øyeblikk, men det blir det gode historier av og man får en kompisgjeng uten like.

 

Hilsen tidligere Korporal i 2. Gardekompani.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...