Gå til innhold

Fotografering av lyn


Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Har forsøkt å ta bildet av lyn, men mislykkes da bildene ble kraftig overeksponert (veldig lyse). Blender 8 brukes sammen med lukkertid via Bulb (alt fra 2-8 sek lukkertid). Kameraet er et Nikon Coolpix 4500..ISO er satt til 100...stativ er benyttet.

 

Er fullstendig grønn på dette området, så alle tips for fotografering av lyn mottas med takk! :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
full åpning på blenderen og ISO 400 eller mer er en grei start.

enklere hvis du har vist frem bilder så det går an å se

 

hvordan vil dette hjelpe på overeksponerte bilder ?? har ikke prøvt å fotografere lyn, men vil tro at dette til overeksponere bildene enda mer...

 

mitt forslag vil heller være et gråfilter

Lenke til kommentar
Heisan!

 

Har forsøkt å ta bildet av lyn, men mislykkes da bildene ble kraftig overeksponert (veldig lyse). Blender 8 brukes sammen med lukkertid via Bulb (alt fra 2-8 sek lukkertid). Kameraet er et Nikon Coolpix 4500..ISO er satt til 100...stativ er benyttet.

 

Er fullstendig grønn på dette området, så alle tips for fotografering av lyn mottas med takk! :wink:

 

Prøv med: ISO 50, hvitbalanse "Solskinn"(for å unngå overeksponering) , den minste lukkeråpningen du kan få (høyest mulig F, F8 er vel den minste?)og varier lukkertiden fra 3-15 sek. (om du klarer å treffe et lyn på 1 sek vil jo det gi et fantastisk bilde, men hva er oddsen? ;-) )

 

Etter hva jeg har kommet frem til, er dette de innstillingene som gir best resultat.

Lenke til kommentar
Prøv med: ISO 50, hvitbalanse "Solskinn"(for å unngå overeksponering) , den minste lukkeråpningen du kan få (høyest mulig F, F8 er vel den minste?)og varier lukkertiden fra 3-15 sek. (om du klarer å treffe et lyn på 1 sek vil jo det gi et fantastisk bilde, men hva er oddsen? ;-) )

 

Etter hva jeg har kommet frem til, er dette de innstillingene som gir best resultat.

 

Trodde ikke hvitbalansen hadde noe med eksponeringen å gjøre...

 

Bortsett fra filtere, vil jeg tro, dersom du har minste blender og laveste ISO-verdi, at eneste måten å få lever ekspnering er å redusere lukkertiden. Men da blir det jo også vanskeligere å "treffe" lynet. Jeg har prøvd selv og mislykkes :oops: Er interessert i høre innspill på hvordan det kan gjøres.

Lenke til kommentar

Om hvitbalansen er satt til "solskinn" vil kameraet takle sterkt lys bedre.

Om man har muligheten til å sette på ND-filter (innebygd på G3 og noen andre kameraer), vil kameraet takle bedre det sterke lyset som er i et lyn. Noen av de flotteste bildene jeg har sett tatt av lyn, er tatt med F15-F22, noe som et digitalkamera ikke har muligheten til.

Det er bare en ting å gjøre: Prøve og feile, prøve og feile..................

Lenke til kommentar

Heisan!

 

Takker for svarene så langt. Ser ut som jeg var på rett spor. Lavest ISO (50 eller 100), Høyest blenderåpning som kameraet kan ta (F8 eller mer).

Bruk Bulb..og hold lukkeren åpen inntil lynet kommer..så lukk! Dersom lukkertiden blir for lang...glem det og prøv på nytt! Mao..mye prøve å feile dette.... :roll:

Lenke til kommentar

er det noe spesiell måte man klarer å ta bilde av lyn? eller sikter man mot der det lyner og knipser som en galemattias og håper det vil lyne i rett øyeblikk?

 

edit: ok leste datafeilen innlegg sitt bedre.. :wink: 'bare' å holde knappen halvt nede til det glimter til. Dette er måten og gjøre det på? pluss da alt dette med instillinger av diverse ting

Lenke til kommentar
er det noe spesiell måte man klarer å ta bilde av lyn? eller sikter man mot der det lyner og knipser som en galemattias og håper det vil lyne i rett øyeblikk?

 

edit: ok leste datafeilen innlegg sitt bedre.. :wink: 'bare' å holde knappen halvt nede til det glimter til. Dette er måten og gjøre det på? pluss da alt dette med instillinger av diverse ting

 

Det første man må tenke på når man skal ta bilder med lang lukkertid er: STATIV

Uten stativ er det umulig å holde kameraet rolig nok til å få klare bilder ved lukkertider på over 1 sek. Derfor er det like greit å svi av noen hundrelapper først som sist, om man skal ta bilder med lukkertider over 1/60s. Stort sett alle bilder blir bedre om kameraet står stødig på et stativ og muligheten til å ta bilder av seg selv i ulike situasjoner blir myyyye større.

19400814.Outofmyselfexperience.jpg

http://www.pbase.com/frode

Lenke til kommentar

Liten avklaring til siste innlegg..

 

Man har laaaaaang lukkertid..dvs..man tar bildet..(holder blenderen åpen)..så lenge man tror det er mulig uten å overeksponere bildet (det blir jo lysere og lysere jo lengre tid man har blenderen åpen..avhengig av hvor stor blenderåpning man har..+ event. filtre..)

Med BULB kan en jo ha blenderen åpen helt til man f.eks. har fått et lyn på bildet..MEN dersom det tar for lang tid...så vil bildet bli dårlig (lyst). Med mitt kamera med maks blender på F8 - ingen duppedingser av spesielle filtre...og dagtid..ble det fort for lyst...Jeg har fått tips om å holde et svart ark foran linsa...klikke på avtrekker (innstillt på f.eks. 4 sek og F8)...så fjerne det raskt idet man "tror" lynet kommer...med litt flaks med timing lykkes en kanskje...NB! Har ikke prøvd dette ennå...

Vidvinkel hjelper sikkert også...større sjanse for at man får med et lyn på bildet..

Andre kreative forslag mottas med takk....det finnes helt sikkert noen der ute som VET hvordan man går fram..

Lenke til kommentar

 

Det første man må tenke på når man skal ta bilder med lang lukkertid er: STATIV

 

jepp dette vet jeg... har selv et lite stativ og et stort som jeg kan låne av faren min. Ser riktignok litt teit ut med en ixus 400. Kjempe stort stativ med bitte lite kamera. :p

Lenke til kommentar

 

Det første man må tenke på når man skal ta bilder med lang lukkertid er: STATIV

 

jepp dette vet jeg... har selv et lite stativ og et stort som jeg kan låne av faren min. Ser riktignok litt teit ut med en ixus 400. Kjempe stort stativ med bitte lite kamera. :p

 

Bildene vil nok se desto mindre teite ut ;)

Bruker selv et stativ jeg egentlig kjøpte for mitt videokamera, men

det fungerer helt flott med alle kameraer med gjengefeste i bunnen.

Lenke til kommentar
Heisan!

 

....Høyest blenderåpning som kameraet kan ta (F8 eller mer).:roll:

 

Hei!

Når man snakker om blenderåpning snakker man gjerne om stor eller liten, ikke høy. Men jo høyere blendertallet er jo mindre blir blenderåpningen. Det står nemlig f.eks f/8. Det betyr at jo høyere tall man deler med jo mindre blir blenderåpning.

 

Ikke for å pirke eller belære, men det blir fort forvirrende hvis man ikke prøver å holde seg litt til terminologien.

 

Ha en god dag...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har et gammelt canon speilrefleks uten noe som helst slags ekstrautstyr som jeg har tatt et del nattbilder med, riktignok ikke av lyn men.. Uansett; har med stort hell benyttet meg av teknikken "Datafeilen" nevner, med et sort ark, i mitt tilfelle bare hånden, og setter lukketiden til "uendelig" slik at lukkeren er åpen helt til jeg slipper snorutløseren.. Her er det da viktig å ha stativ og snorutløser så det blir stødig.. Dette gir en ganske fin effekt særlig ved nattbilder ved f.eks motorvei eller av skyer som passerer en mørk måneskinnskveld :)

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
Det første man må tenke på når man skal ta bilder med lang lukkertid er: STATIV

Ikke nødvendigvis. Det finnes alternativer og det finnes situasjoner der stativ ikke er nødvendig selv med lang lukkertid. Jeg skal prøve å forklare:

 

1. Dersom man ikke har stativ tilgjengelig er det helt ok å sette kameraet i vinduskarmen eller oppå verandabordet hvis man har tak, vanntett kamera eller annen regnbeskyttelse. Man kan til og med holde kameraet inntil en vegg for å få ok støtte.

 

2. Dersom det er bekmørkt ute og man skal ta bilder av lynet så er det bare ett øyeblikk som lyser opp sensoren i kameraet: akkurat da lynet lyser. Så om man har 30 sekunder lukkertid og fanger 29 sekunder med mørke så spiller det ingen rolle hvor ustø kameraet er de 29 sekundene. Det viktige er at kameraet holdes stabilt nok det kvarte sekundet lynet lyser og lyser opp landskap og skyer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har fått 2 lyn på brikken

 

http://picasaweb.google.com/Behydro/Blinkskudd#

 

Begge tatt ut av frontruten på parkert bil uten noe form for stativ, "relativt" lav lukkerid og blender på maks

 

29. juni 2009

1600×1072 piksler 206KB

Filnavn: 390.jpg

Kamera: NIKON

Modell: D60

ISO: 100

Eksponering: 2.0 sek

Blender: 22.0

Brennvidde: 18mm

Blits ble brukt: Nei

 

 

17. juli 2009

1600×1072 piksler 224KB

Filnavn: 049.NEF.jpg

Kamera: NIKON

Modell: D60

ISO: 100

Eksponering: 1/25 sek

Blender: 22.0

Brennvidde: 18mm

Blits ble brukt: Nei

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Har tatt rundt 50 vellykkete bilder av lyn de siste par årene, bare fra soverommet mitt, ved å bruke stativ, fjernutløser, og BULB.

Setter opp vinduet, og setter kameraet utover der det lyner, og tar konstant bilder, hele tiden. Har det gått 15 sekunder uten et lyn, tar jeg bare et nytt med en gang, og venter. Når det har kommet et lyn, slepper jeg fjernutløseren og tar et nytt bilde med en gang etterpå. Sånn holder jeg på til det er sluttet å lyne. Blir fort en 50-60 tomme bilder, og rundt 10-15 med lyn på.

 

Jeg bruker rundt 6 til 15 sekunder i lukkertid med bulb (men også brukt helt opp til 1 minutt, uten at det har blitt overeksponert), 100 i ISO og justerer blender etter behov, alt fra f/4 til f/22. Tar også bildene i RAW, så hvis det blir litt for lyst er det enkelt å kompensere for det senere.

 

Men uten et speilreflekskamera blir jo dette verre. Har også lest om metoden med svart ark. Dog det må vel være like vanskelig å time det rett, som å time det med kortere lukkertid vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...