Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tinnitus


VoS

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Natt til onsdag merket jeg noen høyfrekvente lyder i begge ørene. Jeg sover vanligvis med gule ørepropper inne i ørene for å stenge ute eventuelle eksterne lyder som forstyrrer nattesøvnen. Da jeg lå i sengen og prøvde å sovne, merket jeg en jevn dur av høyfrekvente lyder. Jeg lurte på hva i alle dager dette var for noe, for jeg hadde jo øreproppene inne i øret. Jeg tok dem ut og hørte lydene da også. Jeg ble jo liggende å lytte til dette og det var utrolig irriterende. Utrolig nok sovnet jeg til slutt. 

 

Da jeg våknet onsdag morgen brukte jeg noen sekunder på å lytte om lydene var der ennå. Det var de. På onsdag var jeg imidlertid så fokusert på et jobbrelatert problem at hjernen min ikke fikk plass til å lytte til lydene. Problemet ble til slutt løst, eller i hvertfall tonet ned, så etterhvert ble det mer tid til å lytte til lydene igjen. Natt til torsdag var det samme tralten. Å ligge å lytte til den jevne duren av høyfrekventert piping. Jeg estimerer at jeg sov to-tre timer den natten. Torsdag morgen og utover dagen hørte jeg på dette mer eller mindre hele tiden. Jeg søkte opp litt tips på internett og fant at musikk hjelper. Jeg ble også deprimert av å lese om alle historiene der folk har akseptert sin tinnitusskjebne og lever med dette. Jeg bestemte meg for ikke å lese mer om dette. Tinnitusen er ikke sterkere enn at den forsvinner ved lyden av musikk på normalt nivå. Jeg lot spotify gå, men jeg hørte jo hele tiden lydene mellom hver pause i sangene.

 

Problemet er jo at du til slutt blir litt sliten av å hele tiden høre på musikk. Og hver gang jeg bevegde meg vekk fra laptopen, toalettbesøk, turer på kjøkkenet, osv. så gikk jeg rundt og lyttet til lydene. Jeg var alene hjemme store deler av torsdagen og fant ut at ved å snakke med meg selv og også føre indre monologer med meg selv så dempet det seg litt - nok en gang har det nok delvis med fokus å gjøre. Ut på kvelden holdt jeg på å bli helt gal av lydene - det var en ganske lav frekvens i høyre øre og det hadde også utviklet seg en litt høyere frekvens i venstre øre. Jeg vet ikke hvilken som var verst egentlig - jeg hatet dem begge. Jeg trodde først at dette handlet utelukkende om ørene, men lydene var jo der også når du holder deg for ørene, så jeg mistenker at det egentlig er hjernen som selv spiller av disse melodiene. Det forklarer jo også hvorfor det forsvant ved musikklytting og dempet seg litt når tv'en stod på i bakgrunnen. 

 

I går, fredag, var den tyngste dagen til nå. Jeg sov ikke i det hele tatt natt til fredag. Jeg hadde på forhånd søkt meg frem til noe som heter white noise som skal dure og gå i bakgrunnen mens du sover, så jeg lot laptopen stå på i bakgrunnen og spille av denne lyden. Laptopen lå kanskje litt for langt unna senga så lydene greide egentlig å trenge seg inn mellom den jevne duren - og jeg mener også at de påvirket litt den jevne duren jeg hørte. Jeg er jo heller ikke vant med å sove med noe som durer og går i bakgrunnen, så jeg stod opp og prøvde å stadig regulere lydnivået på laptopen. Det blir jo ikke mye søvn av slikt så jeg måtte til slutt bare stå opp langt tidligere enn jeg egentlig skulle. 

 

Etter at jeg hadde stått opp tenkte jeg bare på lydene hele tiden. Hjernen min hadde laget seg frem en tanke om at jeg hele tiden skulle sammenligne tinnitusen i samspill med alle eksterne lydkilder jeg kunne finne - og sammenligningsgrunnlaget var hele tiden hvordan lydene samspilte med de samme lydene dagen før. F.eks stilte jeg inn tv'en på et gitt lydnivå og så kjørte jeg det samme lydnivået dagen etter, lyttet etter lydene for å kontrollere om de var sterkere nå i forhold til dagen før. Jeg gjorde det samme over alt - jeg greide ikke å tenke på noe annet. Hele formiddagen og store deler av ettermiddagen gikk med til disse eksperimentene.

 

Det var eksakt det samme som det man kan lese om tvangstanker, jeg bare måtte gjøre dette hele tiden. Min største frykt var at lydene skulle nå være høyere i forhold til samme volum på tv'en, og etterhvert registrerte jeg at de var litt høyere. " Nå er alt tapt," tenkte jeg. " Lydene har vunnet. De vil bli sterkere for hver dag som går - til slutt vil jeg ikke høre noe annet enn lydene. " Jeg merket at jeg fikk angst og problemer med å puste skikkelig - jeg begynte å hyperventilere mens jeg tenkte at disse lydene bare skulle være her for alltid resten av livet og at det eneste jeg hadde igjen resten av livet var å lytte til lydene. Helt desperat startet jeg spotify igjen og greide å roe meg ned litt da de forsvant i hvertfall for hver sang jeg spilte.

 

Om kvelden ble det litt bedre for jeg bestemte meg for at nå skal jeg prøve å følge med på tvnyhetene og jeg skal registrere tilnærmet alt som sies. Lydene durte riktig nok, men jeg konsentrerte meg hvertfall om noe. Hele tiden måtte jeg kjempe mot meg selv for å ikke filtrere ut tvlyden til fordel for å lytte til lydene. Jeg fikk et lite tilbakefall da jeg mente å registrere at lydene var tydeligere i kamp mot tvlyden nå enn kvelden før.

 

Etterpå gikk jeg en tur - det er ikke så ille når jeg konverserer med noen. Da hører jeg dem ikke noe særlig. Litt før jeg skulle legge meg tok jeg meg to og et halvt glass med hvitvin - litt alkohol skal hjelpe mot søvnproblemer, i hvertfall når det kommer til det å sovne, koblet til et lydapparat jeg har fått låne av min søster som har hatt tinnitus tidligere, og stilte det inn på å spille av bølgeskvulp av varierende grad. Utrolig nok dempet tinnitusen seg ørlite rett etter første glass var tømt. Men det tok ikke lang tid før den styrket seg opp til vanlig nivå igjen. Da jeg la meg på siden var lydene sterkest. "Utrolig," tenkte jeg. " Lydene overvinner alkoholrus også. Det finnes ikke noe mot dette. Jeg har tapt. Jeg kommer aldri til å få sove skikkelig igjen. Jeg er dømt til lydlytting og resept på sovepiller resten av livet. Jeg fikk ikke angstanfall for jeg hadde blitt litt roligere og avbalansert som en følge av den litt milde alkoholrusen jeg hadde fått av vinen. Jeg sovnet faktisk kanskje en halvtime - 45 min etterpå.

 

Jeg våknet en time etterpå og lydene var nesten borte. "Utrolig," tenkte jeg. Jeg stod opp for å gå på do og var livredd for at lydene skulle komme igjen. Da jeg la meg i sengen igjen lyttet jeg etter lydene - og joda, de var vel litt til stede ennå, men jeg mente bestemt at de var en del svakere. Jeg følte meg våken, men bestemte meg for å prøve å sove videre. Etter en stund sovnet jeg igjen for så å våkne litt i rykk og napp utover natten. Da jeg våknet for tredje gang mente jeg å registrere at de nesten var borte. Ved å ligge på siden fremkalte jeg litt av dem igjen, men fortsatt i en svakere versjon enn før. Da jeg våknet i dag tidlig var ringelydene mer eller mindre vekke. Jeg holdt meg for ørene og joda, det er fortsatt litt susing der, men jeg mener fortsatt at dette er en betydelig svakere variant. Det er også en litt annen lyd, nå er det mer som en veldig svak flyturbin og ikke ringingen av høyfrekventerte pip.

 

I dag har det gått mye bedre og nå må jeg konsentrere meg for å høre lyden. Skal jeg høre den tydelig må jeg sette av tid til den og stenge ute forstyrrende kilder. Jeg merker det fortsatt når jeg går inn i stille rom og lytter, da hører jeg et lite jevnt sus. Men jeg må konsentrere meg mye mer for å høre det kontra slik det har vært tidligere i uken - da forstyrret de hele tiden og over alt. Jeg søker fortsatt alle lydkilder jeg kan finne for å holde fokus på noe helt annet. Jeg tror mye av dette går på fokus. Jeg har egentlig blitt mye mer sosial de siste dagene. :)

 

Ved å lytte til musikk tvinger jeg hjernen til å også fokusere på andre ting - jeg tror det verste du kan gjøre er å sette deg for deg selv i et tomt rom i stillhet og bare lytte til lydene. Jeg søker i disse dager steder der det finnes eksterne lydkilder som gjør at jeg i hvertfall delvis kan fokusere på noe annet og samle tankene litt. I dag har det gått mye bedre, og nå som jeg skrev dette innlegget tenkte jeg ikke så mye på lydene som jeg hittil har gjort. Jeg brukte heller ikke musikk nå som jeg skrev dette. Dog er det litt lyder rundt meg. Hjernen min er fortsatt i alarmerings- og kontrollmodus da. Jeg har jo ikke gjort annet de siste dagene enn å tenke på lydene. :)

 

Jeg ser i hvertfall litt lysere på dette nå. Kanskje dette er forbigående likevel, og ikke kronisk. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å en gang ønske min verste fiende konstant piping i ørene. Er det andre som har/har hatt enten kronisk eller forbigående tinnitus her? Hva gjorde dere? Del gjerne din historie her, eventuelle tips og annet, så kan dette bli tinnitustråden på dette foraet. Jeg er sikker på at folk vil ha nytte av det :)

 

mvh

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Min kommer og går men har som regel ingen plager med dette da det kun er sporadisk. Jeg forsøker å dempe bruken av hodetelefoner og høy lyd for å unngå at det blir kronisk. Jeg har også en kompis som er plaget av dette og lyden blir borte i ferier og i stressfrie perioder.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid hodet litt fremoverbøyd, ja. :) Klikkelyder har jeg ikke opplevd.

 

Jeg var hos legen i går. Etter min innledende utredning om saken så han bare på meg og spurte "svimmel?" Jeg sa nei, da jeg ikke har vært plaget med svimmelhet. Han gikk forresten i gang med å stikke inn et eller annet legeapparat inn i begge ørene mine før jeg var ferdig med å fortelle.

 

Jeg tolket han til at det var fullt av ørevoks på begge sider siden jeg fikk en lapp det stod Revaxør på. Han snakket veldig gebrokkent, og han brukte en sånn greie man stikker inn i begge ørene. Han sa "helt tett." Men forstod ikke helt om han mente at i generelle tilfeller så bruker man revaxør  eller om det gjaldt i dette spesifikke tilfellet. Jeg fikk i hvertfall denne lappen, så det var kanskje i mitt tilfelle. Det var det eneste jeg forstod han sa da han snakket ganske dårlig norsk. Jeg fikk ikke en gang med meg om jeg skulle skylle med olje og revaxør i fem dager og så komme tilbake for øreskylling, eller om jeg skulle gjøre dette selv og så komme tilbake hvis det ikke gav seg. Dette spurte jeg om, men han bare gav meg lappen enda en gang, smilte og sa "revaxør!" :)

 

Tror jeg skal bytte legekontor og få fastlege. Min forrige fastlege avsluttet sin praksis for ikke så lenge siden og jeg har ikke fått oppnevnt en ny en. Inne på helfos sider står det bare "vikartjeneste, ledig" eller noe sånt. 

 

Dette er helt klart verst når jeg skal legge meg. Det er som en sterk supersonisk, elektromagnetisk summelyd i hele hodet og vekselvis piping. Kanskje verst på venstresiden. Om dagen når jeg er uthvilt må jeg egentlig lytte i stille rom for å høre svak summing og tenke det frem. Det er ikke slik at det er like sterkt uansett hvor jeg går, merker f.eks ikke stort når jeg går ute eller inn i butikker. Men det er veldig sterkt når jeg ligger på siden i senga om natten. Har hatt flere søvnløse netter i det siste.

Lenke til kommentar

Velkommen i klubben :b

 

Det absolutt verste man kan gjøre når man får tinnitus er å lese seg opp om alle som har gått nedeom på grunn av den, likevel gjør vi det alle sammen. Men husk at de historiene du finner på nett er stort sett et utvalg av de folka som sliter mest. Det er mange som også lever gode liv med tinnitus.

 

Jeg fikk det plutselig en dag selv, da jeg var midt oppi en veldig stressende skoleoppgave. Jeg brukte over et år hos fastlege, spesialister, audiopedagog, rosenterapeut, hypnoterapuet, akupunktur og psykolig. Ingen fant ut av det, og det ble ikke bedre før jeg begynte på antidepressesiva.

 

Hele tida har jeg bare hatt lyd i det høyre øret, men nå i sommer åkte jeg utpå i en utrolig stressende situasjon igjen, og dæven, der kom lyden på venstre øret, også. Så nå vet jeg hva det skyldes: stress. Enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen ganger er tinnitus helt uforklarlig (idiopatisk), og når man ikke vet årsaken er det også vanskelig å si hvor lenge det kan vare eller hva som hjelper. Det er en rekke faktorer som kan utløse tinnitus, men det å plutselig få det uten noen spesiell grunn er ikke helt ukjent. For noen er det kronisk, for noen sporadisk og andre midlertidig.

 

Det å fokusere på lyden vil bare forsterke det. Som nevnt, så er det lurt å tenke på noe annet, høre på musikk etc., dette blir det samme som at når man har smerte, kan man "tenke det vekk", eller blir så distrahert at man "glemmer" at man har vondt, dette fenomenet har et navn men husker ikke hva det er, men dette er en av kroppens fysiologiske egenskaper. 

Lenke til kommentar

Det er helt klart på retur nå. I går var det ille, men i dag, etter en god natts søvn har jeg ikke merket noen ting. Det er første gang på 15 dager. Min tinnitus hadde helt klart sammenheng med søvn, da den var ekstra merkbar rett før jeg skulle legge meg da det hadde gått lang tid siden jeg sov. På samme måte var det flere ganger jeg "sov" den vekk, dvs. den var nesten helt borte da jeg våknet neste morgen for så å komme litt snikende i løpet av dagen og slå ut i full blomst om kvelden. I det hele tatt et ganske merkelig mønster på hele greia. På det minste var den knapt merkbar, på det sterkeste var det som å ha et jetfly i hodet. Det var aldri samme nivå på øresusen hele tiden. Det var hele tiden forskjellige grader av den. Hvis jeg tenker på lyden og går inn i et stille rom kan jeg fremdeles mane frem litt av lyden, men dette tror jeg gjelder alle mennesker så jeg regner ikke det for skikkelig tinnitus. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...