Gå til innhold

Macbook Air eller Pro?


Anbefalte innlegg

Hei!

Er en gutt på 19 år som skal begynne å studere til høsten, og tenkte derfor å kjøpe en Mac. Er enda usikker på om jeg skal kjøpe Air eller Pro...

Flere påstår at det viktigste er at Macen har 8GB RAM, slik at den er rustet for fremtidige "generasjoner" av OSet. Jeg tenker å kjøpe 13-tommeren, og skal antakeligvis spille blant annet Football Manager på den. Når det gjelder lagringsplass så tror jeg da skal holde med 128GB da jeg har filmer/bilder etc på egen harddisk.

 

Bør jeg gå for den kraftige Pro med i5-prosessor (2,4GHz) til nesten 12 000kr, eller skal jeg gå for en Air med f.eks i7-prosessor (2,7GHz) til nesten 10 000kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både retina og air er gode alternativer, men dersom du snakker om gamle pro, uten retina så bør du holde deg unna.

 

Dersom jeg hadde kjøpt air så hadde jeg ikke brydd meg om ram eller i7. Dette er ikke noe arbeidshest uansett. Den er laget for deg som trenger et arbeidsverktøy på farten. Den er perfekt til tekstbehandling og lett bilderedigering, egentlig en perfekt skole pc.

 

Retinaen er laget som et kraftigere alternativ med bedre skjerm. Jeg anbefaler deg å gå for retina dersom du vil ha en maskin som er mer fremtidsrustet og ikke penger er et dilemma.

 

Ps.. Begge to vil klare footballmanager uten problem ;)

Lenke til kommentar

Så du mener at selv med i7-prosessor så vil ikke Air bli like rask/kraftig som en Pro? Tenker også å ha denne Macen i en del år, og da er vel Pro best med tanke på fremtidige operativsystemer og ytelse. 2000kr opp i pris er vel verdt det isåfall... Snakker forresten om Pro med retinaskjerm.

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg nok godt for pro, men det blir ærlig talt en smakssak.

 

i7 på air synes jeg koster mer enn det smaker. Du får ikke så mye bedre ytelse da apple allerede bruker ganske greie i5 cpu'er. Husk at en i7 4500 ikke er stort mye bedre enn en i3 til en tusenlapp i en stasjonær pc. En slik laptop vil aldri bli en arbeidshest som kan sammenlignes med en stasjonær uansett.

 

Jeg tror det er viktig å innse hva maskinen skal brukes til og ikke stille for høye krav. Dersom du skal bruke den til skriving, surfing, lett bilde/videoredigering o.l. så hadde jeg selv ikke brukt 2000 kr på å oppgradere en macbook air.

 

Dersom behovet ditt er tyngre redigering og du faktisk trener 8gb ram så er det rimelig å anta at du også vil ha stooor glede av retina skjerm.

 

Jeg har selv samsung ativ book plus med retina grade skjerm. Dette er versjonen med kun i5/4gb. jeg bruker den slik jeg synes en macbook air skal brukes og jeg har aldri savnet verken ram eller raskere cpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...