Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser under spill


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

 

Har hatt problemer når jeg skal spille Crysis 3.

Pcen fryser med enten grå/blå eller annen farge på skjermen, må restarte for å kunne få "kontroll" igjen, musikken henger seg også opp. Klassisk frysing.

Tenkte dette kunne være fordi min pc ikke taklet spillet, den er nylig oppgradert og har AMD 6970 DirectCU så den burde jo kunne takle spillet.

 

Samme greia skjedde nå når jeg spilte WoW... Begge skjermene frøs og måtte restarte, har aldri skjedd før jeg oppgraderte pcen og ikke skjedd i slike spill før.

 

Kan det være at strømforsyningen ikke takler de nye komponentene? Den skal være på 800w,

 

 

Specs:

 

ASUS Maximus V Formula, Socket-1155

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB

Intel® Core i5-3570K Processor

Asus 6970 DirectCU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjer hver gang jeg prøver å spille Crysis 3 etter 5-10 minutter.

Har skjedd en gang i wow og ikke skjedd etter.

Tenkte det kanskje kunne være noe galt med Crysis 3 siden en del andre har samme problemet men når jeg også fikk en lignende opplevelse i WoW som alltid har vært stabilt så må det jo ligge noe annet bak?

 

Tror Strømforsyningen er en Corsair GS800.

Lenke til kommentar

Har spilt WoW i hele dag og den ligger på ca 50c,cpu temp ligger på 35-45c.

Nå skjedde det igjen i Starcraft 2.

Oppgraderte nylig og før det kjørte den 3 skjermer 1080p uten noe slags grafikkproblemer(utover den ytelsen den skal klare) så må jo enten være driver eller at GPU'en ble skadet under installasjonen?

Noen som tenker at de nye spec'sa trenger mer enn 800?

 

Skal se om jeg ikke får rulla tilbake driverene et par hakk.

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Temp'en kommer på ca 65-70c i starcraft 2... Den skal da tåle det før den gir opp?

Kunne ikke finne noen tidligere drivere til dette kortet og kunne ikke finne cd'en som kom med . Noen som har en link liggende til tidligere drivere eller noe?

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Temp'en kommer på ca 65-70c i starcraft 2... Den skal da tåle det før den gir opp?

Kunne ikke finne noen tidligere drivere til dette kortet og kunne ikke finne cd'en som kom med . Noen som har en link liggende til tidligere drivere eller noe?

 

Crysis 3 er veldig krevende og vill kjøre GPU og CPU nermest 100 %, og i denne sammenheng vill ein eventuell overclock gi fryz / lock-up.

 

Er CPU overclocket ?

Er GPU overclocket ?

Kjør CPUID og mål hvor høy temp komponentene får under Crysis 3

Lenke til kommentar

Crysis 3 er veldig krevende og vill kjøre GPU og CPU nermest 100 %, og i denne sammenheng vill ein eventuell overclock gi fryz / lock-up.

 

Er CPU overclocket ?

Er GPU overclocket ?

Kjør CPUID og mål hvor høy temp komponentene får under Crysis 3

 

CPU/GPU er ikke overclocket og den når muligens høyere enn 70c i Crysis 3 men har ikke fått sjekket da sekundet jeg går ut av spillet så detter tempen med 10-15 grader.

 

Tar en full reinstallasjon av pcen nå.

Har stort sett ingenting lagret på selve SSD'en så gjør ikke noe å reinstallere.

 

Det litt rare er at jeg spilte crysis 3 på high i ca 6 timer en kveld før jeg la meg og det virket perfekt, skulle så spille dagen etter og da fikk jeg spilt i 5 minutter før det fullstendig hang seg opp, slik som det har gjort siden. Har også etter det begynt å få problemer i andre spill... Kan det være hardware som er utbrent eller er det rett og slett feil et sted i driverene og resten av installasjonen?

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Fulgte nå med på varmen på GPU'en på medium settings i Starcraft 2, med en gang cutscene'sa bynte så gikk den rett opp i 73 grader og frøys. Er GPU'en ødelagt eller rett og slett dårlig kjøling? Medium i et slikt spill skal jo ikke ta livet av en gpu så lett?

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

73 grader er jo ingenting...

Nei, du får nesten se om du kan prøve kortet ditt i en annen pc for å finne ut om det er problemet eller ei.

 

Problemet er jo at den tydeligvis ikke tåler det, eller så skyter den enda høyere etter at den treffer 73 grader. For all kontroll over pcen forsvinner da... Den går fra idle på 50-60 grader til 73+++ på et sekund...

Lenke til kommentar

Med mindre du gjorde noe alvorlig galt når du monterte skjermkortet så bør det ha fungert like bra som før du oppgraderte pcen.

 

Selvsagt du kan demontere det og sjekke at alle skruene er skrudd fast ordentlig, innimellom løsner disse og man får dårligere kjøleevne på kortet.

 

Mitt 4870 kort hopper fra 45C til 75C på ca 2 sekunder om jeg har vifta på lavt.

Lenke til kommentar

Prøv å sett opp viftehastighet på GPU først. Feilsøke må du uansett.

Funker pcn med økt viftehastighet på GPU, ja så vet du hva som er problemet. Kansje en kombo av støv og dårlig airflow i kabinettet?..

 

En annen ting.. Har du installert NET Framework og NET Framework SP1?

Fra AMD.com:

Caution !

  • The AMD Catalyst Control Center / AMD Vision Engine Control Center requires that the Microsoft® .NET Framework SP1 be installed for Windows Vista. Without .NET SP1 installed, the AMD Catalyst Control Center / AMD Vision Engine Control Center will not launch properly and the user will see an error message.

Lenke til kommentar

Prøv å sett opp viftehastighet på GPU først. Feilsøke må du uansett.

Funker pcn med økt viftehastighet på GPU, ja så vet du hva som er problemet. Kansje en kombo av støv og dårlig airflow i kabinettet?..

 

En annen ting.. Har du installert NET Framework og NET Framework SP1?

Fra AMD.com:

Caution !

  • The AMD Catalyst Control Center / AMD Vision Engine Control Center requires that the Microsoft® .NET Framework SP1 be installed for Windows Vista. Without .NET SP1 installed, the AMD Catalyst Control Center / AMD Vision Engine Control Center will not launch properly and the user will see an error message.

 

Har ikke net framework erller SP1, kan installere.

 

Kortet vil holde 50 grader uansett om jeg kjører viftene på 50% eller 100%... Det utgjør omtrent ingen forskjell...

 

2i0gr2o.jpg

Dette er under 0% load... Romtemperaturen er kjølig da jeg sitter i kjelleren.

Har prøvd å kjøle ned rommet til 16-18 grader og pcen vil oppføre seg likt.

Har også snudd H60 kjøleren til å blåse ut, da er all gjennomstrømming slik det var før(og kortet virket fint da)

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...