Gå til innhold

Er jakt greit?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mat må vi ha, kjøtt må vi ikke ha..

Dere som er motstandere av jakt og fiske. Dere må være naive!

 

Verdens befolkning kan IKKE leve av ren vegitar kost! Det finnes ikke nok dyrkbart mark! Og hver en en av oss, ville måtte bruke 5 - 6 timer hver dag, til å spise. Tror dere virkelig at deres propaganda vil før til noe?

 

Jeg jakter, men er ikke stolt av å drepe! Jeg gjør det likevell av div. grunner og sikker av samme grunn, som de fleste andre seriøse jegere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Lol. Vet du hvor mye mark som blir dyrket som går til kjøttindustrien? hvor mye som går til spille? Jo lengre opp i leddene man kommer, jo mer blir sløst bort. Det vil altid lønne seg og spise mat som er først i leddet. Med tanke på miljø, og matressurser. Kjøttindustri er en en sløsing av ressurser.

 

Jeg har ikke noe spesilet i mot folk som jakter, går ikke rundt og tenker på det. Men ville aldri ha jaktet selv, og mener det er galt og drepe. Men i forhold til masseindustrien og mkasseslakten og misshandlingen som følger med pga dette, så er jakt mye mer humant. Antagelig den mest human måten og skaffe seg kjøtt på, hvis man nå skal spise det.

 

Og btw: Jeg spiser ikke kjøtt, og bruker da ikke 5-6 timer hver dag på og spise! for en idiotisk komentar! Ikke hiv rundt deg med påstander som ikke har et snev av rot i virkeligheten en gang. :roll:

Lenke til kommentar

Og btw: Jeg spiser ikke kjøtt, og bruker da ikke 5-6 timer hver dag på og spise! for en idiotisk komentar! Ikke hiv rundt deg med påstander som ikke har et snev av rot i virkeligheten en gang. :roll:

 

Og du spiser KUN plantekost? Eller det utvidede brgrepet "vegitarkost", som er mye mer en bare ren vegitar kost.

 

Det ble for noen år siden, utarbeidet en forskningsrapport, som slo fast at for å spise kun vegitar kost og uten å importere (bl.a. nøtter, som proteinkilde), måtte mennesker spise i 5 -6 timer om dagen. Samme rapport slo fast, at vi ikke hadde tilstrekkelige arealer (uten å hugge ned regnskogen), til å produsere all vegitarksot som var nødvendig. Vegitanere har ennå ikke klart å finne feil, i rapporten. Eller motbevise den.

 

Så jeg hiver ikke rundt meg, med påstander slik du gjør. For du skriver bare tull. Og vi kjøttetere, vil likvell fortsette å jakte og spise kjøtt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Eh nei. Er det noen som skriver tull her så er det du.

 

Og så klart spiser jeg ikke bare planter. Vegeterianisme har ingen ting med kun plantespising og gjøre. Les deg opp om emnet. ;)

Lenke til kommentar

Og btw: Jeg spiser ikke kjøtt, og bruker da ikke 5-6 timer hver dag på og spise! for en idiotisk komentar! Ikke hiv rundt deg med påstander som ikke har et snev av rot i virkeligheten en gang. :roll:

Men sitter du på rumpa hele dagen, så trenger du bare halvparten så mye energi, som arbeidene folk. :) Så da trenger du kanskje ikke spise i 5- 6 timer like vell.

 

Kunne likevel vært interessant å se hva du virkelig spiser. Det er lett å komme med påstander. Jeg kjenner noen såkalte vegitarianere og det er ikke bare plante kost de spiser.

Lenke til kommentar

Lol. Vet du hvor mye mark som blir dyrket som går til kjøttindustrien? hvor mye som går til spille? Jo lengre opp i leddene man kommer, jo mer blir sløst bort. Det vil altid lønne seg og spise mat som er først i leddet. Med tanke på miljø, og matressurser. Kjøttindustri er en en sløsing av ressurser.

 

Jeg tror vi måtte fjerna MYE skog dersom hele verden skulle levd på vegetarkost. Ikke nok med det, tenk på all den ekstra forurensingen som kommer av eksport og import av veganermat. Dette kan du ikke benekte. Det er umulig for moder jord å mette 5-6 milliarder mennesker hver dag på veganerkost.

I Norge og mange andre land er det helt umulig å dyrke det som trengs for å leve uten kjøtt.

 

Men uansett, at du klager på dette har lite med trådens hensikt å gjøre. Jakt er ikke en del av kjøttindustrien. Dyrene lever et godt og naturlig liv på mat som moder jord gir de, før de blir høstet av mennesket på en god og mest mulig human måte. Ja, jeg mener det er mer humant å drepe et dyr med et skudd i hjerte/lungeregionen enn å få rive opp kroppen av centimeterlange bjørneklør.

Lenke til kommentar

Lol. Vet du hvor mye mark som blir dyrket som går til kjøttindustrien? hvor mye som går til spille? Jo lengre opp i leddene man kommer, jo mer blir sløst bort. Det vil altid lønne seg og spise mat som er først i leddet. Med tanke på miljø, og matressurser. Kjøttindustri er en en sløsing av ressurser.

 

Jeg har ikke noe spesilet i mot folk som jakter, går ikke rundt og tenker på det. Men ville aldri ha jaktet selv, og mener det er galt og drepe. Men i forhold til masseindustrien og mkasseslakten og misshandlingen som følger med pga dette, så er jakt mye mer humant. Antagelig den mest human måten og skaffe seg kjøtt på, hvis man nå skal spise det.

 

Og btw: Jeg spiser ikke kjøtt, og bruker da ikke 5-6 timer hver dag på og spise! for en idiotisk komentar! Ikke hiv rundt deg med påstander som ikke har et snev av rot i virkeligheten en gang. :roll:

 

 

 

 

 

 

dyrene holder je kultur landskapet oppe

 

og her er et bilde vegiser

http://likeaphobia.us/picture/533/vegetarians/

Endret av adnesand
Lenke til kommentar

Lol. Vet du hvor mye mark som blir dyrket som går til kjøttindustrien? hvor mye som går til spille? Jo lengre opp i leddene man kommer, jo mer blir sløst bort. Det vil altid lønne seg og spise mat som er først i leddet. Med tanke på miljø, og matressurser. Kjøttindustri er en en sløsing av ressurser.

 

Jeg har ikke noe spesilet i mot folk som jakter, går ikke rundt og tenker på det. Men ville aldri ha jaktet selv, og mener det er galt og drepe. Men i forhold til masseindustrien og mkasseslakten og misshandlingen som følger med pga dette, så er jakt mye mer humant. Antagelig den mest human måten og skaffe seg kjøtt på, hvis man nå skal spise det.

 

Og btw: Jeg spiser ikke kjøtt, og bruker da ikke 5-6 timer hver dag på og spise! for en idiotisk komentar! Ikke hiv rundt deg med påstander som ikke har et snev av rot i virkeligheten en gang. :roll:

jakt er jo humant for og jakte nå når du er under 40 år må du bestå jeger prøven og der lærer du om human jakt

Lenke til kommentar

Lol. Vet du hvor mye mark som blir dyrket som går til kjøttindustrien? hvor mye som går til spille? Jo lengre opp i leddene man kommer, jo mer blir sløst bort. Det vil altid lønne seg og spise mat som er først i leddet. Med tanke på miljø, og matressurser. Kjøttindustri er en en sløsing av ressurser.

 

Jeg har ikke noe spesilet i mot folk som jakter, går ikke rundt og tenker på det. Men ville aldri ha jaktet selv, og mener det er galt og drepe. Men i forhold til masseindustrien og mkasseslakten og misshandlingen som følger med pga dette, så er jakt mye mer humant. Antagelig den mest human måten og skaffe seg kjøtt på, hvis man nå skal spise det.

 

Og btw: Jeg spiser ikke kjøtt, og bruker da ikke 5-6 timer hver dag på og spise! for en idiotisk komentar! Ikke hiv rundt deg med påstander som ikke har et snev av rot i virkeligheten en gang. :roll:

Å her begynner den samme regla om igjen... sigh. Kjøtt fra jakt (i skog og hav) er temaet! Det virker mest som du er mest ute etter å bevise hvor umoralske vi er fordi vi spiser kjøtt, selv om diskusjonen handler om moralen bak jakt etc.

 

 

Som sagt uendelig mange ganger, jakt er et supplement til dyrking, ikke noe som erstatter det. Og for å fø flest mennesker så trengs alle de ressursjene man har, som også innebærer kjøtt.

 

 

Lenke til kommentar

Uten proteinkilder fra dyr, fugel og fisk, ville det ikke vært mennesker i Europa!

 

Nøtter er det lite av og veldig brgrenset tilgang på fugle egg.

 

Det er først de senere år (20-30), vi har kunnet eksistere (med lett arbeid) på delvis vegitarkost. Men vi er ikke selvforsynt og vi "stjeler" mat fra utviklingsland, fordi vi har mer penger.

 

Skulle alle mennesker levd på slik kost, uten å sulte, ville det ikke vært noe mat å eksportere, rundt i verden. Da hadde vi også måttet klare oss selv. Da hadde vi raskt dødd ut, kjære vegitarianere! Så kos dere med stjålet mat og tenk på de dere stjeler maten fra.

Lenke til kommentar

Woha, stopp right there. Mener du virkelig at alle dyr (og ettersom grensen mellom dyr og insekter ikke er store så vil det kanskje også si at insekter også er like mye verdt) er like mye verdt.

 

Nå må du stoppe opp litt, ikke jeg, og lese hva jeg skriver. Det du overser er «på grunnlag av art»

 

Setningen er: Alle dyr er likverdige, og å drepe et dyr er ikke bedre eller verre enn å drepe et annet på grunnlag av art.

 

Forstår du hva det betyr? Jeg skal forklare. Foran deg har du jordboer x og jordboer y. Begge er bevisste skapninger med fremtid, fortid og evnen til å fatte nåtid.

 

Desverre kan bare en av dem få lov til å leve videre, og du er dommeren.

 

Foreløpig kan du ikke ta en avgjørelse, fordi begge stiller likt her. Hva om du fikk vite at jordboer x har en alvorlig hjerneforstyrrelse som gjør at den ikke er i stand til å ta vare på selv, avhengig av andre for å overleve?

 

Hvem ville du valgt da?

 

Svaret ditt er irrelevant, faktisk, det som er relevant er at det er slik vi må se på jordas arter.

 

Å ikke dømme på grunnlag av art.

Lenke til kommentar
Svaret ditt er irrelevant, faktisk, det som er relevant er at det er slik vi må se på jordas arter.

 

Å ikke dømme på grunnlag av art.

 

Jeg leser hva du skriver men er på ingen måte enig med deg. Vi bør og vil dømme etter art. Noen er verdt mer for oss mennesker enn andre, og vil derfor favoriseres. Det er faktisk slik det er i verden.

 

Svaret er veldig relevant, og er noe vi mennesker hele tiden veier opp. Dette er rasjonell tenking, og det eneste riktige. Alle dyr er ikke likeverdige, og du tar feil når det kommer til bevissthet. Det er ikke alle som har bevissthet (i hvertfall ikke i samme grad). Det kan være noe vanskelig å se for seg, ettersom vi mennesker er helt suverene på dette punktet, og det er jo naturlig å se for seg at andre dyr også ser på verden likt. Noe som ikke er tilfelle.

 

For meg så er mennesket suverent høyt oppe på denne tolerantlisten, og jeg hadde nok mest sannsynelig aldri klart å ta livet av et menneske. Men hadde nok tvilsomt hatt noe problem med et laverestående dyr. F.eks Elg, gris, fisk etc.. Og jo lenger ned du kommer, jo mindre verdt er dyret. Trist men sant.

 

 

 

 

Og hva er det som gjør at du kan bestemmer hvordan man skal se på jordas arter?

 

Jeg har mine tvil om at det noen gang kommer til å bli noe i nærheten slik.

 

 

Lenke til kommentar

Woha, stopp right there. Mener du virkelig at alle dyr (og ettersom grensen mellom dyr og insekter ikke er store så vil det kanskje også si at insekter også er like mye verdt) er like mye verdt.

 

Nå må du stoppe opp litt, ikke jeg, og lese hva jeg skriver. Det du overser er «på grunnlag av art»

 

Setningen er: Alle dyr er likverdige, og å drepe et dyr er ikke bedre eller verre enn å drepe et annet på grunnlag av art.

 

.....

 

Å ikke dømme på grunnlag av art.

 

Det er greit at mennesker respekterer mangfoldet i naturen og vi bør ikke plage, eller bevisst skade, andre arter. Men å sidestille mennesker og alle andre arter, er tullete og ganske naivt.

 

Etter din mening, så er det heller ikke lov til å drepe en plagsom mygg, eller hveps, som ikke lar seg vifte vekk. Vi skal la Stokkmauer være i huset, så de ødelegger vegger/gulv, så det raser i sammen, over våre hoder? Men, du hadde kanskje overlatt huset til mauerene, så ingen kunne skade dem og kjøpt et nytt hus!

 

Så lenge det er mennesker på denne planeten, er det vi som avgjør hva som kan drepes for mat, hva som kan drepes for å kontrollere en bestand og hva som er akseptabelt, når det gjelder skadedyr bekjempelse. Og det kommer vi til å fortsette med!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...