Gå til innhold

Søker hjelp til å teste/utvikle fotoutstyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Henger meg på forrje spm: hvor mye skal du ha for et ferdig sett? Jeg har 400d

 

Egentlig ønsker jeg at så mange som mulig skal lodde selv, men det er klart jeg også kan gjøre jobben. For dette har jeg tidligere tatt 200kr, da det er litt jobb. Da tester jeg også at alt fungerer, samt "pynter" litt på laser,lys og lydsensor med krympeplast, slik som på bildet under. Ellers følger resten av det som følger settet med.

 

_MG_5726-Edit.jpg

 

Dersom en trenger overgang til et annet kamera så har jeg noen utløsere liggende til både Nikon og Canon. Denne ser jeg med nødt til å ta 50kr for, og er da påmontert både hun og hankontakt, slik at den både kan brukes til EKKO, og som en vanlig utløser.

 

Dermed: Ferdig sett: 600kr. Overgang til Canon xD/xxD og Nikon kameraer: 50kr. Blitssko med synckabel: 50kr. Send meg en mail på sebastian.stenmark (alfakrøll) gmail.com dersom dette er interessant.

 

Ellers holder jeg på å lage et teknisk notat om hvordan en bør gå frem for å lage sin egen kamerastyring selv.

Lenke til kommentar

Tøffe bilder det der Sebastian, jeg har min montert i garasjen med laser og lyssensor like ved musefella, ikke noe hell så langt.

 

Hadde det vært mulig å lage en "HDR" funksjon i firmwaren?

Så et tilsvarende prosjekt som hadde dette, har også tatt vare på koden til dette.

 

Går ut på å sette kameraet i BULB, velge antall eksponeringer, og "lukkertiden" i software, så tar EKKO`n å "holder" trigger funksjonen i gitt tid for hvert bilde.

 

 

Hvordan har du fått til de dråpen der du har "soppform" eller en slags krans med dråper ut fra sentrum?

Endret av semtex
Lenke til kommentar
Hadde det vært mulig å lage en "HDR" funksjon i firmwaren?

Så et tilsvarende prosjekt som hadde dette, har også tatt vare på koden til dette.

 

Går ut på å sette kameraet i BULB, velge antall eksponeringer, og "lukkertiden" i software, så tar EKKO`n å "holder" trigger funksjonen i gitt tid for hvert bilde.

Dette kan du løse på en langt mer elegant måte;) Sett kameraet på serieopptak, og velg en lang utløservarighet. Da vil feks 2sek utløservarighet gi deg 12 bilder i serie.

 

Hvordan har du fått til de dråpen der du har "soppform" eller en slags krans med dråper ut fra sentrum?

 

Dråpe nr 2 treffer spruten fra dråpe nr 1. Altså må to dråper komme relativt tett. Disse bildene har en forsinkelse på ca 150ms fra den første passerer laseren.

Lenke til kommentar
Hadde det vært mulig å lage en "HDR" funksjon i firmwaren?

Så et tilsvarende prosjekt som hadde dette, har også tatt vare på koden til dette.

 

Går ut på å sette kameraet i BULB, velge antall eksponeringer, og "lukkertiden" i software, så tar EKKO`n å "holder" trigger funksjonen i gitt tid for hvert bilde.

Dette kan du løse på en langt mer elegant måte;) Sett kameraet på serieopptak, og velg en lang utløservarighet. Da vil feks 2sek utløservarighet gi deg 12 bilder i serie.

 

Hmm..

Tror ikke jeg har den funksjonen på kameraet mitt, Kan sette opp bracketing, men jeg må fortsatt trykke på utløser manuelt. Som da vil kreve fjernkontrol/fjernutløser hvis jeg vil ungå bevegelsesuskarphet. b

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette var interessant.

Jeg kunne tenkt meg en ekstra funksjon, og det er styring av kameraet via USB.

Nikon har den muligheten på en god del kameraer.

 

Det er laget en primitiv enhet som gjør dette: http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1243973647

 

Den har dog for lite muligheter/er for vanskelig å bruke.

Det er mye enklere når man har et display tlgjengelig.

Jeg ser for meg å utvide Ekko med en USB enhet og litt programvare, slik at man får en bracketing funksjon i tillegg. Hvis det ikke er helt fullt i flash/ram så skulle det la seg gjøre.

Hvis det er noen Nikon-eiere som har lyst til å bistå med dette, så er det interessant.

Lenke til kommentar
Dette var interessant.

Jeg kunne tenkt meg en ekstra funksjon, og det er styring av kameraet via USB.

Nikon har den muligheten på en god del kameraer.

 

Det er laget en primitiv enhet som gjør dette: http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1243973647

 

Den har dog for lite muligheter/er for vanskelig å bruke.

Det er mye enklere når man har et display tlgjengelig.

Jeg ser for meg å utvide Ekko med en USB enhet og litt programvare, slik at man får en bracketing funksjon i tillegg. Hvis det ikke er helt fullt i flash/ram så skulle det la seg gjøre.

Hvis det er noen Nikon-eiere som har lyst til å bistå med dette, så er det interessant.

 

Bracketing funksjonen er bare en software oppdatering, jeg foreslo dette noen poster lenger opp. Det er kun snakk om å sette kameraet i Manuell, velge blender, la lukkertid være bulb, så la EKKO ta X antall eksponeringer, og øke/senke lukkertiden slik at bildene blir over/under eksponert til bruk i et HDR.

 

Linken du postet var til et prosjekt basert på Arduino, jeg har et par slike brett liggende. Men skjønte ikke helt hva USB porten mot pc hadde for noen funksjon. Vil du styre kameraet fra en PC så er EKKO overflødig. EKKO er for å gjøre dette portabelt, og mulig uten en pc.

Lenke til kommentar
Linken du postet var til et prosjekt basert på Arduino, jeg har et par slike brett liggende. Men skjønte ikke helt hva USB porten mot pc hadde for noen funksjon. Vil du styre kameraet fra en PC så er EKKO overflødig. EKKO er for å gjøre dette portabelt, og mulig uten en pc.

 

 

USB porten er ikke mot PC, men mot kameraet. Man setter kameraet i PTP modus, så kan enheten snakke med kameraet via USB. den kan blandt annet spørre om lukkertid, sette lukkertid og utløse lukker. Det fungerer slik at man setter lengste lukkertid, trykker på en knapp, setter korteste ønske lukkertid og trykker på en knapp, så er det klart for brakceting. Da taes det bilder med 2 ev mellomrom fra lengste lukkertid inntil man har nådd korteste lukkertid.

Nikon D40 og D60 kan ikke fjernstyres med annet enn USB og IR. Så langt jeg har forstått, så kan man ikke bruke IR til å styre lukkertiden i bulb stilling. Da gjenstår PTP via USB.

Det er portablet siden PTP protokollen er universal.

 

Det jeg ønsker meg er altså å bruke USB ebheten fra et slikt arduino sett og koble den til ekko, samt legge inn programvare alik at man kan sette lukkertid og utløse lukker via USB.

Lenke til kommentar
Linken du postet var til et prosjekt basert på Arduino, jeg har et par slike brett liggende. Men skjønte ikke helt hva USB porten mot pc hadde for noen funksjon. Vil du styre kameraet fra en PC så er EKKO overflødig. EKKO er for å gjøre dette portabelt, og mulig uten en pc.

 

 

USB porten er ikke mot PC, men mot kameraet. Man setter kameraet i PTP modus, så kan enheten snakke med kameraet via USB. den kan blandt annet spørre om lukkertid, sette lukkertid og utløse lukker. Det fungerer slik at man setter lengste lukkertid, trykker på en knapp, setter korteste ønske lukkertid og trykker på en knapp, så er det klart for brakceting. Da taes det bilder med 2 ev mellomrom fra lengste lukkertid inntil man har nådd korteste lukkertid.

Nikon D40 og D60 kan ikke fjernstyres med annet enn USB og IR. Så langt jeg har forstått, så kan man ikke bruke IR til å styre lukkertiden i bulb stilling. Da gjenstår PTP via USB.

Det er portablet siden PTP protokollen er universal.

 

Det jeg ønsker meg er altså å bruke USB ebheten fra et slikt arduino sett og koble den til ekko, samt legge inn programvare alik at man kan sette lukkertid og utløse lukker via USB.

Det kan du i teorien allerede med ekko, uten å bruke ptp/usb. Bulb og la ekko i software sette lengde på lukkersignalet.

Lenke til kommentar
Linken du postet var til et prosjekt basert på Arduino, jeg har et par slike brett liggende. Men skjønte ikke helt hva USB porten mot pc hadde for noen funksjon. Vil du styre kameraet fra en PC så er EKKO overflødig. EKKO er for å gjøre dette portabelt, og mulig uten en pc.

 

 

USB porten er ikke mot PC, men mot kameraet. Man setter kameraet i PTP modus, så kan enheten snakke med kameraet via USB. den kan blandt annet spørre om lukkertid, sette lukkertid og utløse lukker. Det fungerer slik at man setter lengste lukkertid, trykker på en knapp, setter korteste ønske lukkertid og trykker på en knapp, så er det klart for brakceting. Da taes det bilder med 2 ev mellomrom fra lengste lukkertid inntil man har nådd korteste lukkertid.

Nikon D40 og D60 kan ikke fjernstyres med annet enn USB og IR. Så langt jeg har forstått, så kan man ikke bruke IR til å styre lukkertiden i bulb stilling. Da gjenstår PTP via USB.

Det er portablet siden PTP protokollen er universal.

 

Det jeg ønsker meg er altså å bruke USB ebheten fra et slikt arduino sett og koble den til ekko, samt legge inn programvare alik at man kan sette lukkertid og utløse lukker via USB.

Det kan du i teorien allerede med ekko, uten å bruke ptp/usb. Bulb og la ekko i software sette lengde på lukkersignalet.

 

Er ikke helt sikker på det siden det ikke er annen mulighet enn IR-fjernkontrollen til snorutløser. Kameraet mitt og ganske mange andre har USB med PTP, men ikke noen elektrisk fjernkontroll for utløser. Jeg stoler ikke helt på at IR kan brukes til bulb.

En del kameraer, dog ikke speilrefleks, har heller ikke IR. mange av de har USB med ptp, men ingen "snorutløser". Da funker ikke Ekko på de i den utgaven den er nå.

Som sagt, så vet jeg ikke om jeg kan bruke IR til bulb på D60. Dessuten ser jeg for meg at IR ikke blir presist nok på kortere lukkertider. I godt lys og bracketing for HDR kan man fort komme under 1/125. Da tror jeg at IR begyner å bli for tregt. Har lest noe om dette et sted mener jeg.

Har sjekket litt mer.

IR kan benyttes til bulb, men da trykkes det på fjernkontrollen en gang for å starte lukkertiden, og en gang til for å avslutte.

Det virker ikke på korte lukkertider på grunn av at man må avslutte IR-signalet, for så å restarte det igjen for at det skal oppfattes som to trykk.

Endret av trondsol
Lenke til kommentar
Linken du postet var til et prosjekt basert på Arduino, jeg har et par slike brett liggende. Men skjønte ikke helt hva USB porten mot pc hadde for noen funksjon. Vil du styre kameraet fra en PC så er EKKO overflødig. EKKO er for å gjøre dette portabelt, og mulig uten en pc.

 

 

USB porten er ikke mot PC, men mot kameraet. Man setter kameraet i PTP modus, så kan enheten snakke med kameraet via USB. den kan blandt annet spørre om lukkertid, sette lukkertid og utløse lukker. Det fungerer slik at man setter lengste lukkertid, trykker på en knapp, setter korteste ønske lukkertid og trykker på en knapp, så er det klart for brakceting. Da taes det bilder med 2 ev mellomrom fra lengste lukkertid inntil man har nådd korteste lukkertid.

Nikon D40 og D60 kan ikke fjernstyres med annet enn USB og IR. Så langt jeg har forstått, så kan man ikke bruke IR til å styre lukkertiden i bulb stilling. Da gjenstår PTP via USB.

Det er portablet siden PTP protokollen er universal.

 

Det jeg ønsker meg er altså å bruke USB ebheten fra et slikt arduino sett og koble den til ekko, samt legge inn programvare alik at man kan sette lukkertid og utløse lukker via USB.

Det kan du i teorien allerede med ekko, uten å bruke ptp/usb. Bulb og la ekko i software sette lengde på lukkersignalet.

 

Er ikke helt sikker på det siden det ikke er annen mulighet enn IR-fjernkontrollen til snorutløser. Kameraet mitt og ganske mange andre har USB med PTP, men ikke noen elektrisk fjernkontroll for utløser. Jeg stoler ikke helt på at IR kan brukes til bulb.

En del kameraer, dog ikke speilrefleks, har heller ikke IR. mange av de har USB med ptp, men ingen "snorutløser". Da funker ikke Ekko på de i den utgaven den er nå.

Som sagt, så vet jeg ikke om jeg kan bruke IR til bulb på D60. Dessuten ser jeg for meg at IR ikke blir presist nok på kortere lukkertider. I godt lys og bracketing for HDR kan man fort komme under 1/125. Da tror jeg at IR begyner å bli for tregt. Har lest noe om dette et sted mener jeg.

Har sjekket litt mer.

IR kan benyttes til bulb, men da trykkes det på fjernkontrollen en gang for å starte lukkertiden, og en gang til for å avslutte.

Det virker ikke på korte lukkertider på grunn av at man må avslutte IR-signalet, for så å restarte det igjen for at det skal oppfattes som to trykk.

 

Med IR blir det en helt annen sak, viste ikke at det var det det var snakk om. I såfall så kan det nok tenkes at en usb løsning kan være brukbar. Har et D40 her også, men mangler usbptp adapteret til arduino, ellers så kunne jeg testet koden fra den linken du kom med.

Lenke til kommentar
Linken du postet var til et prosjekt basert på Arduino, jeg har et par slike brett liggende. Men skjønte ikke helt hva USB porten mot pc hadde for noen funksjon. Vil du styre kameraet fra en PC så er EKKO overflødig. EKKO er for å gjøre dette portabelt, og mulig uten en pc.

 

 

USB porten er ikke mot PC, men mot kameraet. Man setter kameraet i PTP modus, så kan enheten snakke med kameraet via USB. den kan blandt annet spørre om lukkertid, sette lukkertid og utløse lukker. Det fungerer slik at man setter lengste lukkertid, trykker på en knapp, setter korteste ønske lukkertid og trykker på en knapp, så er det klart for brakceting. Da taes det bilder med 2 ev mellomrom fra lengste lukkertid inntil man har nådd korteste lukkertid.

Nikon D40 og D60 kan ikke fjernstyres med annet enn USB og IR. Så langt jeg har forstått, så kan man ikke bruke IR til å styre lukkertiden i bulb stilling. Da gjenstår PTP via USB.

Det er portablet siden PTP protokollen er universal.

 

Det jeg ønsker meg er altså å bruke USB ebheten fra et slikt arduino sett og koble den til ekko, samt legge inn programvare alik at man kan sette lukkertid og utløse lukker via USB.

Det kan du i teorien allerede med ekko, uten å bruke ptp/usb. Bulb og la ekko i software sette lengde på lukkersignalet.

 

Er ikke helt sikker på det siden det ikke er annen mulighet enn IR-fjernkontrollen til snorutløser. Kameraet mitt og ganske mange andre har USB med PTP, men ikke noen elektrisk fjernkontroll for utløser. Jeg stoler ikke helt på at IR kan brukes til bulb.

En del kameraer, dog ikke speilrefleks, har heller ikke IR. mange av de har USB med ptp, men ingen "snorutløser". Da funker ikke Ekko på de i den utgaven den er nå.

Som sagt, så vet jeg ikke om jeg kan bruke IR til bulb på D60. Dessuten ser jeg for meg at IR ikke blir presist nok på kortere lukkertider. I godt lys og bracketing for HDR kan man fort komme under 1/125. Da tror jeg at IR begyner å bli for tregt. Har lest noe om dette et sted mener jeg.

Har sjekket litt mer.

IR kan benyttes til bulb, men da trykkes det på fjernkontrollen en gang for å starte lukkertiden, og en gang til for å avslutte.

Det virker ikke på korte lukkertider på grunn av at man må avslutte IR-signalet, for så å restarte det igjen for at det skal oppfattes som to trykk.

 

Med IR blir det en helt annen sak, viste ikke at det var det det var snakk om. I såfall så kan det nok tenkes at en usb løsning kan være brukbar. Har et D40 her også, men mangler usbptp adapteret til arduino, ellers så kunne jeg testet koden fra den linken du kom med.

 

 

Her får du tak i den: http://no.farnell.com/ftdi/vdip1/developme...nc1l/dp/1329313

 

Eller skal jeg kanskje kjøpe et par, så setter du sammen og programmerer en til meg?

Lenke til kommentar

Bare for å gjøre det helt klart; det dukker ikke opp USB på EKKO med det første. Å implementere USB er veldig, veldig mye jobb.

 

semtex:

Beklager, jeg skjønte ikke hva du mente med HDR før nå, og etter å ha lest her.

 

Dette kan selvsagt implementeres i software. Det er litt lite plass igjen på mikrokontrolleren, og menyer er relativt plasskrevende. Derfor ser jeg for meg følgende:

 

En egen funksjon under tid/intervall, HDR. Her bestemmer en midlere lukkertid , og antall eksponeringer totalt. Deretter tar kameraet antall eksponeringer over og under ønsket lukkertid i 1EV trinn opp og ned fra utgangspunktet. Har du noen forslag til forbedringer?

Lenke til kommentar
Bare for å gjøre det helt klart; det dukker ikke opp USB på EKKO med det første. Å implementere USB er veldig, veldig mye jobb.

 

Hvis man bruker vdip1 enheten som er brukt til den arduino kretsen, så er det ikke så mye jobb. Software en åpen og tilgjenelig. vdip1 enheten har seriell inn og ut, slik at man trenger en serieport for å snakke med den. kommandoene som skal sendes er definert flere steder, så det er ikke så veldug muye jobb, men en jobb er det.

Lenke til kommentar
Bare for å gjøre det helt klart; det dukker ikke opp USB på EKKO med det første. Å implementere USB er veldig, veldig mye jobb.

 

Hvis man bruker vdip1 enheten som er brukt til den arduino kretsen, så er det ikke så mye jobb. Software en åpen og tilgjenelig. vdip1 enheten har seriell inn og ut, slik at man trenger en serieport for å snakke med den. kommandoene som skal sendes er definert flere steder, så det er ikke så veldug muye jobb, men en jobb er det.

 

Det er klart en kan bruke en slik modul, da er mye av jobben gjort. Når jeg mener mye jobb, så mener jeg å bygge inn en USB-tilkobling til selve EKKO, og ikke en ekstern modul som gjør jobben.

 

Under er noen fler bilder tatt med EKKO. Med en Sigma DG-500 blits blir kulen alene noe uskarp. Dette skyldes kulens høye hastighet, og at blitsens "lystid" ikke er rask nok. En bedre blits kunne kanskje gjort susen.Kalibrering.jpg Blitsen løses ut av smellet fra luftgeværet, og etter noe kalibrering som på bildet over fant jeg ut at en forsinkelse på 6ms var perfekt for en avstand fra mål til munning på ca 40cm. For de nysgjerrige går nok kulen en del raskere enn 70m/s, men det første smellet fra luftgeværet kommer nok noe før kula er ute av løpet. På alle bildene under er Sigmablitsen brukt, samt Canon 50D med Canon 100mm macroobjektiv.

Tomat.jpg

Kritt_1.jpg

Kritt_2.jpg

Kritt_3.jpg

Kritt_4.jpg

Klementin.jpg

Endret av sebastian_stenmark
Lenke til kommentar

Dette var tøffe bilder, likte også din forrige serie med dråpebilder.

Har et tips for og få kulen til og bli skarpere i bildet.

 

Ta bilde i et helt mørkt rom og sett kameraet på Bulb og la lyset av blitzen fange bildet.

den må da stå på lavest lysstyrke og helst 1/64 hvis den går så lang ned, og gjerne flere blitzer

 

 

her er et av mine siste dråpe bilder

post-49833-1263228414_thumb.jpg

Endret av b4073
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ny firmware v1.2 er laget. Her er en enkel HDR-funksjon inkludert, samt en bug er rettet opp. Det viste seg at utløserforsinkelsen ikke fungerte på kameraet, kun blitsen. Dette tok det 20 testbrukere og 2mnd å finne ut av;)

Den nye firmwaren kan dere finne her. For å legge inn denne selv må dere ha en ISP-programmerer, det finnes et hav av slike å få kjøpt, selv bruker jeg AVR-dragon. Har noen et stort ønske om å oppgradere så kan jeg også gjøre det om returporto er inkludert. Send meg en mail.

 

Ellers har jeg laget en enkel brukermanual, her er også HDR-funksjonen forklart. Den ligger vedlagt:)

 

-Sebastian

Enkel_bruk_av_EKKO.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...