Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det farlig å røyke hasj når en har crohn¨s


klisjee

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg lurer på om hasj forverrer sykdommen crohn¨s.

 

Jeg har crohn¨s betennelse og jeg røyker ca 1-2 ganger i mndn. Alkohol derimot drikker jeg ikke veldig mye av, bare kos.

 

Så spørsmålet er enkelt og greit; Hvis man har crohn¨s, blir sykdommen værre hvis man røyker hasj en gang i blandt?

 

Plis svar de som har utdannelse innenfor omerådet, eller har generelt peiling.

 

takk på forhånd for svar :):)

 

 

## topic endret av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har crohn¨s betennelse og jeg røyker ca 1-2 ganger i mndn. Alkohol derimot drikker jeg ikke veldig mye av, bare kos.

 

Så spørsmålet er enkelt og greit; Hvis man har crohn¨s, blir sykdommen værre hvis man røyker hasj en gang i blandt?

Hei.

 

Det finnes en forskningsartikkel om Røyking og Morbus crohn.

The role of smoking in Crohn's disease as defined by clinical variables.

 

Mahid SS, Minor KS, Stevens PL, Galandiuk S.

 

Department of Surgery, University of Louisville School of Medicine, Louisville, Kentucky 40292, USA.

 

The development of Crohn's disease (CD) is related to an interaction of genetic and environmental factors, with tobacco smoking being one of the most commonly studied environmental factors. In 1998, the Vienna classification was created to define CD by using three accepted clinical variables: age at diagnosis, disease behavior, and disease location. In this qualitative systematic review, articles examining the relationship between smoking and CD, using variables outlined in the Vienna classification, were identified utilizing multiple health databases. Current smoking was found to be associated with late-onset CD (> or =40 years old) and current smokers were more likely to progress to stricturing or penetrating type CD than were nonsmoking patients. Conflicting evidence exists regarding the relationship between smoking with respect to CD disease location. The Vienna classification is an important tool in permitting comparisons and predicting clinical course among CD cases, especially when smoking status is taken into account.

 

Hasj = røyk med cannabis.

 

Lykke til

 

Vaio :)

Lenke til kommentar

Takk for svar Vaio.

 

Jeg ser her at tobakk ofte er skadelig for mennesker med crohn¨s.

Dette viste jeg egentlig fra før (legen min sa det til meg,) men det som står det er likevel inetersangt.

 

Det er egentlig ikke tobakken jeg er veldig ineressert i, det er selve hasjen/cannabisen jeg lurer på.

 

Det å røyke uten tobakk går fint..

 

håper på flere svar, er veldig nyskjerrig ;)

Lenke til kommentar
Takk for svar Vaio.

 

Jeg ser her at tobakk ofte er skadelig for mennesker med crohn¨s.

Dette viste jeg egentlig fra før (legen min sa det til meg,) men det som står det er likevel inetersangt.

 

Det er egentlig ikke tobakken jeg er veldig ineressert i, det er selve hasjen/cannabisen jeg lurer på.

 

Det å røyke uten tobakk går fint..

 

håper på flere svar, er veldig nyskjerrig ;)

Hei.

 

Hvis du røyker kannabis, noe som er ulovlig, så "røyker du en røyk". Det er prinsippet.

Dessverre finnes det ingen forskningsartikkel om hvordan, "stoffet" kannabis , virker på morbus crohn.

 

Vaio :)

Lenke til kommentar

Spise den, er jeg ikke spessielt keen på, selvom jeg vet det er vanlig.

Men den voporizer-saken høres ut til å være en god idè.

 

Med grønt da slipper jeg tobakk, og man suger inn damp. Så det høres veldig bra ut

 

Da er det eneste store spørsmpålet igjenn om selve cannabis er negativt med tanke på sykdommen :p

Lenke til kommentar

Du kan jo bare spørre legen din om det da... Han bør jo svare etter sin egen overbevisning. Det er i grunn det beste rådet jeg har.

Hva jeg personlig tror er at du røyker minimalt, så det er ikke skadelig på noen måte. Tror heller det virker positivt for deg, faktisk:) Men har ingen kilder på stående fot da... Men forsøk gjerne et Googlesøk:)

 

Edit: Fant en kilde Link

Ellers kan du søke på "CROHN" på denne siden, så finner du mange linker, både gode og mindre gode:)

Her finner du en blogg som kanskje er av interesse...

Endret av Vale
Lenke til kommentar
Edit: Fant en kilde Link

Ellers kan du søke på "CROHN" på denne siden, så finner du mange linker, både gode og mindre gode:)

Her finner du en blogg som kanskje er av interesse...

Her må dere være obs på ordet "report".

"users of cannabis often report that their symptoms are alleviated following cannabis use"

Her snakker vi angivelser og ikke fakta.

Det er rart at folk, spesielt potheads, klarer å finne en slags frelse ut fra disse ryktene. Alle symptomene forsvinner nå man er rusa.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg er klar over hva det står, og like klar over forskjellen på angivelser og fakta... Jeg tror heller ikke at Cannabis har en "helende" virkning, altså man blir jo ikke frisk fra crohn¨s ved å røyke en rev. Det er vel heller ikke det trådstarter vil ha svar på... Sånn som jeg forstår klisjee så vil han ha innspill på om hvorvidt cannabis gjør tilstanden verre, hvilket det ikke gjør. Noe jeg støtter opp med kildene mine. I posten du refererer til Vaio, så påstår jeg også at nevnte røyking har en positiv effekt, noe jeg med glede ser at du er enig i. At symptomene letter er jo en bra ting....

 

Blir det off topic om du utdyper "Det er rart at folk, spesielt potheads, klarer å finne en slags frelse ut fra disse ryktene"- påstanden din litt?

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så spiller det jo overhodet ingen rolle om hva det måtte være faktisk fysisk fungerer eller ikke. Dersom det er placebo-effekten som slår inn så er vel det greit? For effekten er der uansett. For mange andre sykdommer har jo cannabis en dokumentert fysisk effekt, men om det har det for akkurat denne sykdommen aner ihvertfall ikke jeg noe om. Men dersom noen mener at det har en effekt og at det ikke er dokumentert så kan det jo være placebo-effekten. Men det spiller altså ingen rolle.

 

Blir litt sånn som religiøse mennesker som mener at de får ro og fred i sjelen ved å tro på Gud. Det er jo placebo-effekten, men effekten er jo der nonetheless. Dermed har det sin funksjon likevel.

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener Kenny. Akkurat det med religiøse og GUD, KAN jo være noe annet enn place-bo effekten og. Men det er off topic.

 

Grunnen til at jeg lurte på om THC har en neggativ virkning på crohn¨s, er at når jeg var hos legen min, som var for ganske lenge siden, så spørte han meg "du driver vel ikke med noe litt ulovlige saker vell?"

Da gjorde jeg ikke det heller, men da drakk jeg hver helg. Så jeg svarte nei. Da var det temaet over.

 

Men sånn ca ett halvt år seinere, slo tanken meg, at han kasnskje mente at hasj er neggativt med tanke på sykdommen.Det jeg veit er at tobakk ikke er serlig bra. Kansjke han så det som en selvfølge at man må blande tobakk i stæsjet.

Ikke vet jeg.

 

Men nå har jeg fått ganske mange svar her, og googla mye, og det eneste jeg har kommet frem til er at THC ikke er skadelig med tanke på crohn¨s. Og noen har til og med hatt en possetiv effekt av THC, om det er place-bo effekten, en fysisk virkning eller rett og slett bare en tilfeldigheter er det vel nesten ingen som vet.

Lenke til kommentar

I USA kan man få medisinsk cannabis for Crohns, altså som medisin. Så nei, tror ikke du skal bli værre av det. Da tror jeg ikke leger hadde skrevet det ut på resept.

 

Dette kommer av de anti-inflammatoriske egenskapene til cannabis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...