Gå til innhold

TCi's Blogg

  • blogginnlegg
    18
  • kommentarer
    4
  • visninger
    43 808

Skytespill og esport


TCi

3 327 visninger

Etter at MOBA og RTS-sjangeren ble veldig populær ser man resultater av at skytespill begynner å falle akterut i scenen. I dag ser vi veldig mye av League of Legends, DOTA2, Starcraft 2 i turneringer. Skytespill som CS begynner nå å falle litt tilbake og generelt er det også lite oppmerksomhet rundt Call of Duty. Hva skjedde?

 

Selv mener jeg at det meste ligger i hvordan skytespill blir presentert for den som ser på. Og i funksjoner som spillene tilbyr for både spiller og seer.

 

CS som kom ut i 1999 i sin endelige utgave (fikk flere revisjoner mot 1,.6) og kunne skilte med følgende:

 

- HLTV

- LAN

- Dedikerte servere

 

HLTV

Dette er både opptak og seerdelen av CS. HLTV kobler seg opp mot serveren det spilles CS og viser info i fra kampen. Du kan også sette den på å automatisk vise det som skjer ut i fra aktiviteten på kartet. Man kan også koble seg opp mot denne modulen fra hvor som helst i verden, og se på konkurransen i fra CS.

 

En annen veldig nyttig del av HLTV er opptak av kampen. Den genererer en liten demofil (.deb) som du kan dele med andre og analysere kampen ned til minste detalj. I tillegg ble den også brukt i stor grad til å lage fanvideoer av CS som eksploderte på den tiden.

 

En moderne utgave av denne finnes per i dag i DOTA2, som da er laget av samme selskapet, nemlig Valve.

 

LAN

Veldig få skytespill i dag har LAN-støtte. Dette gjør at konkurranser ikke var avhengig av eksterne servere for å holde kamper. I tillegg er svartiden veldig lav når du selv driver serveren. Noe som er vitalt for skytespill.

 

I dag går det ofte i P2P (Peer to Peer) som da er kommunikasjon mellom hver klient, istedet for mot server. Dette fungerer til det mest basiske, men admin er svært liten kontroll til sammenligning. Du kan heller ikke lage en konfigurasjonsfil som du kan dele mellom servere. Veldig upraktisk med andre ord.

 

Dedikerte servere

Som nevnt i paragrafen over er det å ha en egen server meget viktig for skytespill. Opplevelsen for admin og spillerne blir bedre. Spesielt siden du ikke er avhengig av andre for at ting fungerer som det skal.

 

Noen spill i dag har det, men altfor få. Hvorfor denne trenden har gått slik er jeg usikker på. Trolig at det noe med å begrense piratvirksomheten.

 

Sluttord

Om ikke skytespill klarer å lage noe bedre for den som ser på, tviler jeg på at det blir like populært igjen. Selvsagt må spillet i seg selv være godt, men for varigheten er det esport som holder spillene i live.

 

Ubisoft prøvde veldig med Shootmania. Som med Trackmania er det et brukerfokusert spill hvor spillerne lager banene m.m. Dessverre tok det ikke av pga. dårlig grensesnitt, lite trykk for esport og generelt dårlig presentasjon. Til tross for at det kanskje var det beste skillbaserte skytespillet siden originale CS.

0 kommentarer


Anbefalte kommentarer

Det er ingen kommentarer å vise.

×
×
  • Opprett ny...