Gå til innhold

Mer "gratis" musikk fra Nokia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Joda, dette går i riktig retning, men er ikke nok til at jeg kjøper ny telefon.

 

Uten tvil, men så er jo dette med DRM da.

Fra en podcast jeg hørte (Tror det var allaboutsymbian) snakket de akkurat om

dette konseptet med "comes with music".

 

Der ble det nevnt at om hvordan den "vanlige" brukeren ville reagere / legge merke

til DRM på musikken.

 

En person skal sende en fil han har kjøpt til sin venn.

Det fungerer ikke.

Vil brukeren da tro at det er noe feil med telefonen eller noe annet?

En av de mente at det var likegyldig ettersom for den jevne bruker så fungerer enten ting

eller så fungerer det ikke.

Hvis brukeren får det til å fungere på sin pc og sin mobil så spiller det ikke så stor rolle alt i alt.

 

Det er kun for den "avanserte" brukeren at DRM vil være en plage.

 

Selv liker jeg veldig godt et slikt tilbud, men har prøvd Telenor sin musikkbutikk

(I sin spede begynnelse), den fungerte godt, men ikke perfekt.

Her er jo problemet at sertifikatene / nøkkelen for .aac filene du har kjøpt hos de ligger lagret i telefonminnet.

Når du så oppdaterer firmware på f.eks. en N95 vil alt i telefonminnet bli overskrevet og du mister dermed også disse sertifikatenee / nøklene.

 

Du ender opp med å ha en samling ubrukelige filer på mobilen.

 

Heldgivis har nok Nokia også innsett denne svakheten og har i det siste innført UDP (User Data Preservation) i f.eks. N82 og de nyere modellene deres.

Så dette problemet er jo tildels løst.

 

Så kommer jo det med at brukere som kjøpte en telefon tidligere kanskje burde ventet for så å få denne musikkpakken med på kjøpet. (En mobiltelefon er jo tross alt dyrt).

 

Konklusjonen min vil vel egentlig være at dersom de lanserer et slags abonnement i tillegg til "comes with music" (som er kun gjeldende for 1 stk. nykjøpt mobil) så kan det fungere veldig bra.

(Ja, og selvsagt at de fjerner den stygge DRM-en til fordel for f.eks. vannmerking.)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...