Gå til innhold

Fujifilm lever opp til navnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finfint retroobjekt! Bykkvalitet og mekanikk ser jo ut til å være svært mye bedre enn plastskvipet som de øvrige mellomformat rammesøkerne fra Fujifilm er.

 

Synd at jeg ikke ser helt hensikten kontra de eksisterende alternativene på bruktmarkedet.

Jeg tror ærlig talt jeg heller ville hatt en Plaubel Makina 67. Og Mamiya 7 vil vel sannsynligvis spise Fujien til frokost?

 

Om man kan leve med ørlite mindre bilderute er jo Mamiya 6 sikkert ikke mye større enn denne nye saken fra Fuji.

Lenke til kommentar
Engangssensor :!: Bra ordvalg, Are!

Ulempen med engangs-sensorene er tiden det tar fra eksponering til visning på skjerm :) Lekte meg litt med min EOS50E i vinter, og det er tynt med display på baksiden...

 

Tom

Litt av sjarmen det da, å måtte vente på fremkalling før man får se bildene :) Jeg har faktisk lagt et knippe filmer i fryseren, for bruk når jeg blir grepet av et ønske om å "gå tilbake i tid". Har fortsatt et Nikon F80 som jeg ikke ønsker å legge bakerst i skapet riktig enda, og det er nok flere som tenker det samme. Det er nok en del som etter en stund med digitalt, vil mimre litt med film igjen, da film helt klart har noen fordeler fremfor digitalt (og motsatt selvsagt). Det har nok Fujifilm forstått. Men noen storselger tror jeg ikke det nye kameraet blir.

Lenke til kommentar

Jeg bruker kun filmbaserte kameraer, både 135mm og mellomformat. Dessverre gikk super8 kameraet mitt i stykker, så det er ikke brukbart lengre. Det er mye mer spennende og eksprimentere med film enn det er med en datamskin. Sikkert noen som er uenig.

Fryktelig trist som de skrev i den andre artikkelen at film er på vei ut. Det er dyrt nok som det er.

Lenke til kommentar
Jeg bruker kun filmbaserte kameraer, både 135mm og mellomformat. Dessverre gikk super8 kameraet mitt i stykker, så det er ikke brukbart lengre. Det er mye mer spennende og eksprimentere med film enn det er med en datamskin. Sikkert noen som er uenig.

Fryktelig trist som de skrev i den andre artikkelen at film er på vei ut. Det er dyrt nok som det er.

Synes det er rart at Kodak setter først opp prisene på film i år, da Fujifilm gjorde dette i fjor.

 

Og i artikelen, så er det selvsagt økt sølv priser som gjør at det blir dyrer. Samt at det går mindre film.

Lenke til kommentar

Fujifilm og Kodak er i ferd med å miste all konkuranse også, de lønner seg ikke lenger for andre aktører å være på markedet, dette har særlig godt utover produsentene i lavkostland, noe som fører til at det ikke blir noen som trekker prisene ned. Nesten alle de store filmprodusentene produserer jo i rike land for tiden Ilford Storbritania, Kodak for det meste USA og Fuji i Japan. Dette gjør jo film mer og mer til et luksusprodukt for de priviligerte og spesielt intereserte. Produsenter som Forte har gått duken, de laget dårlig film men den var morsom å bruke, selv om bildene fra Kodak filmene ble en del bedre. Efke og Foma går sikkert samme vei etterhvert de også.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...