Gå til innhold

skattekort trekktabell vs prosent


jvc1986

Anbefalte innlegg

Dette blir mitt første hele arbeidsår (2007) og jeg har i hele år trukket 36% skatt etter eget ønske, selv om skattekortet sier tabelltrekk (tab. 7100).

 

Jeg har en inntekt før skatt på 23000, og har i hele år trukket 36% eller 8950,- pr mnd, iflg tabell 7100 skal jeg ved 23000 trekke 6917,- mnd.

Vil det si at jeg får igjen 8950-6917= 2033*12= 24396,- på skatten?

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du får igjen det beløpet du nevner kommer an på hvor riktig tabellen er for din situasjon. Det finnes endel skattekalukulatorer rundt omkring på nettet hvor du skal kunne finne ut omtrent hva skatten blir. Og når selvangivelsen kommer om et par måneder vil det også ligge ved et regnestykke som vanligvis passer bra om du ikke gjør forandringer på selvangivelsen.

 

Men hvorfor vil du betale for mye skatt ved å betale mer enn skattekortet tilsier? Det å få igjen penger på skatten er ikke alltid den lureste sparemåten med mindre pengene sitter veldig løst og du har vanskelig for å spare på andre måter.

 

Selv har jeg fått et skattekort med for lavt trekk, men vurderer om jeg skal betale for lite skatt, og heller prøve å investere dem i fond eller annet som vansligvis gir bedre utbytte enn de rentene man må betale på restskatten. Og om man betaler dem inn på våren 2009 engang slipper man rentene. Jeg ser nesten på det som en gavepakke at jeg får for lavt trekk på skattekortet. Men man må selvsagt være klar over det og ikke bruke opp pengene til fant og fjas.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...