Gå til innhold

Uadressert reklame - hvordan bli kvitt dette?


SaJo

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har "nei takk"-klistremerker på postkassa mi og på døra mi i oppgangen (jeg bor i blokk). Dette stopper 90% av reklamen, men noe får jeg likevel. I all hovedsak er det Aftenposten-budet som legger reklame på dørmatta mi. Dette gjelder Aftenposten Aften på onsdager (dette er en "gratisavis", men jeg har ringt de haugevis av ganger og de sier at den skal man kunne reservere seg mot), samt noen sporadiske reklameblader. Jeg abonnerer forøvrig ikke på noen aviser.

I tillegg får jeg stadig vekk reklame for/fra eiendomsmeglere i postkassa ("Bolig til salgs i ditt nærmiljø" og "Gratis verdivurdering").

 

Har man noen mulighet til å klage på dette andre steder enn hos den man får reklame fra? Jeg har tatt kontakt med Aftenposten hver uke omtrent, de beklager og sier at de skal "ta det opp med distribusjon". Allikevel så gjentar historien seg gang etter gang. Så lenge dette ikke får noen konsekvenser for firmaet virker det som de ikke bryr seg.

 

En annen historie er menighetsbladene og bydelsbladene, men de har jeg forstått man ikke blir kvitt..

 

Håper noen med litt kjennskap til dette kan gi noen tips om hvor man kan henvende seg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er noe jeg irriterer meg grønn over selv. Både dør og postkasse er godt merket med "reklame nei takk". Likevell slenger aftenpostenbudet som løper forbi masse reklame på matta her, hver eneste natt. Jeg er så sinnsykt lei.

 

Jeg har store planer om å gå til krig etterhvert, og har foreløpig tenkt meg følgende virkemiddel:

- Klage til forbrukerombudet.

- Sende aftenposten faktura for "avfallshåndtering". 10 kr pr enhet.

- Sende all reklame tilbake i esker som ikke er merket med avsenderadresse, og ikke påført port.

- Stå opp grytidlig en dag, stille meg opp bak døren min med avsagd hagle, og vente på avisbudet. *

 

(*) Er selvfølgelig en spøk

Lenke til kommentar

Det meste av uadresert reklame er formidlet av posten mot regning fra posten.

Hva med å sammarbeide med dine naboer som også har klistremerke på sin postkasse å samle uadresert post og returnere det i postens røde postkasse?

Postverket respekterer ikke oss som har lesbar klistrelapp og som takk for dette får de nu merarbeid med sortering når de røde/ gule postkassene tømmes.

Dess flere som følger forslaget dess mer effektivt blir resultatet.

 

Når det gjelder avisen tok jeg opp flg. problemstilling med dem.: Jeg var interesert i avisen , men ikke bilagene. Spørsmålet ble om avisen kunne leveres uten bilag. Dette benektet avisen og jeg droppet abonnementet og forklarte årsak.

Ingen problem med å finne nyhetsstoff på internett og på den måten spare noen trær fra å bli papir.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Well "Gorber."

 

Nu har jeg faktisk sett stedets postmann fjerne godt lesbare klistrelapper for deretter å fylle postkassene med uadresert reklame.

Gadd vite om de har prosenter av levert uadresert reklame.

 

De ansatte i Posten er nok like forskjellige som oss andre....

Det er hendelser som dette som får meg til å tenne.

Lenke til kommentar
Nu har jeg faktisk sett stedets postmann fjerne godt lesbare klistrelapper for deretter å fylle postkassene med uadressert reklame.

 

Slikt står beskrevet i personalhåndboken til Posten under "ønsket adferd".

 

 

Men anyway, det er unntaket, regelen hos posten er at klistrelappen respekteres.

Lenke til kommentar

Jeg har irritert meg over 'Naboposten' som kirkene i Oslo slenger rundt seg med. Sendte for en tid tilbake en lang mail der jeg sa at reklame også gjalt religiøs reklame. Da de ikke ga seg, kalte jeg det for religiøs propaganda, og sa jeg ville ha meg frabedt dét. Etter den mailen gav de seg for noen mnd, men nå er de tilbake :realmad:

 

Nei til uadressert reklame betyr nei, uansett. Det er vel ti år siden jeg gikk med avisen, men vi fikk kjeft som FAEN om vi delte ut reklame til folk som hadde "nei takk" på døren. Det gjalt både egenkomponerte lapper og de "offisielle" klistremerkene...

Lenke til kommentar
Får man uadressert reklame, selv om man har reservert seg mot det, er forbrukerombudet rett instans.

 

Det fungerer faktisk å klage, de tar sakene alvorlig og du får gjerne et skriftlig brev med resultat senere :).

 

Klag her:

 

http://www.forbrukerombudet.no/?id=1609

Takk, jeg skal fylle ut det skjemaet så får vi se hva som skjer!

 

Forøvrig har jeg aldri opplevd at jeg har fått reklame i postkassa som Posten har delt ut, postbudet respekterer "Nei takk"-klistremerket mitt.

 

Hvem skal jeg klage på ("Hvem klages det på" i skjemaet) når det gjelder reklame-lapper jeg får i postkassa? De på dørmatta er greie (Aftenposten-budet), men de andre? Firmaene det reklameres for? Jeg vet jo ikke hvem som har distribuert reklamen.. Forbanna eiendomsmeglere ;)

Lenke til kommentar

I oslo er det nok Aftenposten budene som er de store synderene ja. Posten respekterte "nei takk" fra dag en.

 

Det som virkelig plager meg er at vi får noe som heter "økologisk hverdag", en teit papiravis i postkassen. Jeg antar at dette ikke regnes som reklame, men "offentlig informasjon" og er derfor lovlig distribuert.

Men det jeg reagerer på er at jeg har flere ganger sett at de hevder at økologisk mat er miljøvennlig. Snakk om dobbeltmoral. Man promoterer økologisk mat som miljøvennlig, samtidig som man sløser ressurser til de grader ved å fylle postkassene med uønsket papirsøppel.

Lenke til kommentar

PS! En ting man kan gjøre er å sjekke den "lille" teksten i reklamen som kommer. Der står det ofte hvem som distribuerer, eller om ikke annet hvem som publiserer.

I dag lå det to stk. på matta:

xxl hvor jeg fant teksten schjarven.no, men dette var et blindspor.

meny hvor jeg fant teksten mediateam.no. På mediateam.no står følgende:

Vi tilbyr distribusjon blant annet gjennom:

• Posten

• Avis (innstikk)

• Avis (Vedlegg)

Dermed er sluttningen at det er aftenpostenbudet som er synderen.

 

Jeg har nå sendt klage!

Lenke til kommentar
Dermed er sluttningen at det er aftenpostenbudet som er synderen.

 

Jeg har nå sendt klage!

Jeg har også funnet ut at det er Aftenpostenbudet som legger reklame (og aviser) på dørmatta mi.

Dette er sånt som irriterer meg voldsomt.

Jeg kan tenke meg at dette kanskje er for mye forlangt av et avisbud, men: Siden jeg får vesentlig mindre reklame enn de som ikke har "Nei takk"-klistremerke, vil jo det si at (minst) et av budene forstår at jeg ikke skal ha reklame. Når vedkommende ser at det likevel ligger en haug av reklame på dørmatta mi, burde jo han/hun enten fjerne reklamen eller i det minste si ifra til sin sjef om at noen andre bud ikke gjør jobben sin.

 

PS! Med "for mye forlangt" mener jeg ikke at budene er generelt dumme eller ubrukelige. Fra min karriere som bud vet jeg at det er en dårlig betalt og slitsom jobb, og jeg forstår at noen ikke gjør mer enn man absolutt må.

Lenke til kommentar

Her får vi like mye reklame på døra som alle andre, men ingenting i postkassen. Dog klandrer jeg ikke budene for det. Feilen ligger hos aftenposten selv som gir blaffen. Posten har klart det (og posten er ikke akkurat kjent for å være en bedrift som er særlig dyktige på hverken kundeservice eller endringer), så da bør jammen meg aftenposten klare det også.

Siden det er mange som har samme problem tyder det også på at det faktisk ikke er et problem som ligger hos budene selv, men hos aftenposten sentralt. Dessuten står og faller på dem. Budene representerer dem utad, og dersom budene ikke gjør det de skal, så er det enene og alene ledelsens skyld.

Lenke til kommentar
Får man uadressert reklame, selv om man har reservert seg mot det, er forbrukerombudet rett instans.

 

Det fungerer faktisk å klage, de tar sakene alvorlig og du får gjerne et skriftlig brev med resultat senere :).

 

Klag her:

 

http://www.forbrukerombudet.no/?id=1609

Takk, jeg skal fylle ut det skjemaet så får vi se hva som skjer!

 

Forøvrig har jeg aldri opplevd at jeg har fått reklame i postkassa som Posten har delt ut, postbudet respekterer "Nei takk"-klistremerket mitt.

 

Hvem skal jeg klage på ("Hvem klages det på" i skjemaet) når det gjelder reklame-lapper jeg får i postkassa? De på dørmatta er greie (Aftenposten-budet), men de andre? Firmaene det reklameres for? Jeg vet jo ikke hvem som har distribuert reklamen.. Forbanna eiendomsmeglere ;)

Du klager på firmaene du får reklame fra. Distributøren er en distributør firmaet betaler penger til for å dele ut reklame. Du klager til de du kjenner til, resten får forbrukerombudet ordne :).

Lenke til kommentar
Her får vi like mye reklame på døra som alle andre, men ingenting i postkassen. Dog klandrer jeg ikke budene for det. Feilen ligger hos aftenposten selv som gir blaffen. Posten har klart det (og posten er ikke akkurat kjent for å være en bedrift som er særlig dyktige på hverken kundeservice eller endringer), så da bør jammen meg aftenposten klare det også.

Siden det er mange som har samme problem tyder det også på at det faktisk ikke er et problem som ligger hos budene selv, men hos aftenposten sentralt. Dessuten står og faller på dem. Budene representerer dem utad, og dersom budene ikke gjør det de skal, så er det enene og alene ledelsens skyld.

Jeg er helt enig med deg!

Kanskje Aftenposten burde gitt skikkelig opplæring til budene sine.

I tillegg bør de følge opp om budene gjør jobben sin eller ikke. Det er jo ikke spesielt vanskelig for områdesjefen (eller hva de nå har) å ta en stikkprøve i noen oppganger. Dette bør de særlig gjøre der de får klager.

Et annet spørsmål er hvilke konsekvenser en slik klage får for Aftenposten. Med mindre de taper penger på å få klager, bryr de seg ikke. Dersom de hadde fått bøter og/eller distribusjonsnekt hadde de anstrengt seg for å rydde opp i dette. Å si "Vi beklager at du har fått uønsket reklame, og har gitt beskjed til distribusjon" koster ikke spesielt mye. Lenger enn det akter visst ikke Aftenposten å strekke seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det hjalp faktisk...

 

Fikk følgende mail 1. nov.

 

Hei.

 

Takk for din henvendelse.

Vi har nå registrert at du ikke ønsker reklame eller bilagslevering fra våre bud. Herunder også Eiendomsbilaget og fulldistribuert Aften hver onsdag.

 

Aftenposten ønsker deg en fin dag!

 

Aftenpostens Kundesenter

A-M Brenaas

 

Har ikke sett snurten av en papirlapp på døra her siden da.

Lenke til kommentar

Jeg bor i borettslagblokk og har selv et slikt klistremerke"Reklame Nei Takk"

 

.Her vil jeg si det funker utrolig bra, samtidlig har borettslaget bestemt at nedenfor postkassene i oppgangen skal det stå en kasse, så folk kan kaste reklame.

 

Postmenn har begynt og legge reklamen rett i den kassen, så folk kan selv velge om de vil ha. Men jeg synes ikke det er så mye bedre, overflødig bruk av papir er det jo uansett

 

Den kassen blir full på en uke og veier sikkert 30 - 40 kilo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...