Gå til innhold

Installere XP på Acer 5920G? = Framgangsmåten!


Mr-Antonios

Anbefalte innlegg

Hater du VISTA som meg, installer XP på 5920G

 

Her er framgangsmåten punkt for punkt for å få xp til å fungere optimalt på 5920G, jeg har testet maskinen i 3dmark06 og fikk score 3350. Det syns jeg er bra på en bærebar maskin, men nå skal det sies at dette er den beste maskinen du kan få for 11000.- akkurat nå. :w00t:

 

Og det du da gjør er:

 

1. Trykk start --> kontrollpanel --> brukerkonto --> slå av brukerkontroll

 

2. Oppdater bios fra 3508 til 3708, jeg har lagt ved en zip kalt 3708 til dette formålet.

 

3. Last ned alle driverene fra acer sine sider forutenom webcamera. gå inn her:

ftp://ftp.work.acer-euro.com/notebook/asp...ed/aspire_5920/

 

4. start maskina opp på nytt, trykk F2 for å komme inn i bios, Finn satamode og endre denne fra Achi til IDE. Endre boot rekkefølgen til at den skal starte med cd.

 

5. Sett i xp cden og formater og partisjoner som du ønsker. Og installer XP.

 

6. Oppdater sata hardiskene så de kan fungere i xp ved først og laste ned og unzippe denne fila som ligger i dette sitat kalt SATA_Driver_Intel_Ver.7.0.0.1020.zip og gå innpå enhetsbehandling og under IDE ATA/ATAPI-kontroller, der skal det ligge 1 eller 2 "standard dual PCI channel IDE kontroller" som dere skal oppdatere, :mad: NB! Kun 1 av dem, den andre lar dere være. :thumbup: Følg instruksjonen i bildene som jeg har lagt ved Screen1 til screen6. Etter dette er gjort, start opp maskinen på nytt og trykk f2 for å gå inn igjen i bios, der endrer dere satamode fra Achi til IDE igjen.

 

7. installer driverene som du lastet ned fra acer sine sider.

 

8. Installer webcamera drivere for Acer Aspire 5720 som jeg har lagt ved dette sitat, kalt (Suyin_app)_Acer Crystal Eye webcam V1.0.10_XP_Vista

 

Om du har gjort dette riktig skal alt fungere og kun mangle 1 "ting" på enhetsbehandlingen og det er for at du har Turbo memory på denne maskinen som du ikke får brukt siden den ikke fungerer ilag med xp.

 

Om det skulle være noe, så er det bare å komme med innlegg er innom stort sett hver dag.

 

Hilsen Mr. Antonios

 

P.s Jeg har spilt Medal of Honor - Airbone, Battlefield 2142 - WOW på denne maskina uten problemer...totalt sett, meget bra maskin for pengene...

3708.zip

SATA_Driver_Intel_Ver.7.0.0.1020.zip

post-138537-1190028100_thumb.jpg

post-138537-1190028114_thumb.jpg

post-138537-1190028126_thumb.jpg

post-138537-1190028138_thumb.jpg

post-138537-1190028148_thumb.jpg

post-138537-1190028158_thumb.jpg

_Suyin_app__Acer_Crystal_Eye_webcam_V1.0.10_XP_Vista.zip

Endret av Mr-Antonios
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 skritt bakover spør du meg å bruke XP framfor Vista, men

dere kommer vel etter når dere får gått dere til  :yes:

9524689[/snapback]

 

Komme etter å bruke vista?? det blir ikke før neste pc dvs kanskje til neste år...for du kan ikke si at vista er bra med alle de bugsa som er nå?? Men da service pack 1 har kommet da kan nok vista bli bra...men selv da, syns jeg den der "kontrollen" til vista, som gjenspeiles at du må si ja for å starte program, ja for å starte forskjellige oppstarts program, dette kunne de gjort litt annerledes...vi kunne heller ha "lært" vista hva den skulle gjøre automatisk...men det er ikke du som er sjefen ved bruk av vista, det er vista selv føler jeg....

Lenke til kommentar
Flott guide! Har fulgt den til punkt og prikke. Installerte også nye drivere for den sata-saken, men da fikk jeg bluescreen under oppstarten.

 

Har også et annet problem, og det er at pc`en stopper på "shutting down" når jeg avslutter windows. Så den må skrues av med powerknappen :(

9524211[/snapback]

 

Vist du går inn i bios og endrer satamode til IDE og går inn og oppdaterer sata driverene, og da du da starter opp igjen på nytt så skal du gå inn i bios før det windows starter opp og endre satamode til achi..da vil du ikke oppleve bluescreen...

 

Flott at du fikk ordnet shutdown med den andre webcam drivern...irriterte meg en lang stund dette før jeg selv fant det ut...men da funker den som den skal sant?

 

Har du forresten prøvd 3Dmarks06? Der skal du få rundt 3350 i score, da har du gjort all riktig...og maskinen din er like ypperlig som min..for jeg må si at jeg er meget fornøyd med maskina til 11000.-

Lenke til kommentar
10 skritt bakover spør du meg å bruke XP framfor Vista, men

dere kommer vel etter når dere får gått dere til  :yes:

9524689[/snapback]

 

 

Haha. Grav deg ned a brødhue :)

Det er ganske tydelig at du kan null og niks om operativsystemer. Per i dag er det Vista som er ti steg tilbake. Vi trenger ikke gå oss til, det er det Vista som må gjøre. Om en stund når Vista blir stabilt og raskt nok kommer jeg til å bytte, men per i dag er IKKE Vista bra nok.

Ikke glem at du på dette forumet raskt kan havne i diskusjon med folk som kan ekstremt mye mer enn deg om software, hardware, systemutvikling, systemdrift og andre områder. Å komme med slike kommentarer gjør det til et lett mål for folk som har peil.

Ha en ellers flott fredagskveld.

Lenke til kommentar

Haha. Grav deg ned a brødhue :)

Det er ganske tydelig at du kan null og niks om operativsystemer. Per i dag er det Vista som er ti steg tilbake. Vi trenger ikke gå oss til, det er det Vista som må gjøre. Om en stund når Vista blir stabilt og raskt nok kommer jeg til å bytte, men per i dag er IKKE Vista bra nok.

Ikke glem at du på dette forumet raskt kan havne i diskusjon med folk som kan ekstremt mye mer enn deg om software, hardware, systemutvikling, systemdrift og andre områder. Å komme med slike kommentarer gjør det til et lett mål for folk som har peil.

Ha en ellers flott fredagskveld.

9545424[/snapback]

 

:roll: Jeg har full respekt for de som virkelig kan men jeg vet selv hva jeg kan og hva mine erfaringer er. Er dessuten ikke så redd kritikk da... verken fra de som kan eller de som ikke kan. Føler at jeg har full rett til å si min mening når jeg ser så mange unødvendig går tilbake til XP på nye PC-er med installert Vista.

Mange uerfarne er nok også her på forum og tror på det alle "småguruene" sier.

 

"beklager om jeg tråkket på noen såre tær" :blush:

Lenke til kommentar

Var kanskje litt krass i forrige innlegg, men når jeg leser noe som er så til de grader feil reagerer jeg litt.

 

Foreløpig har jeg erfaring med 7 laptop`er av forskjellig merke og varierende spesifikasjoner. Fellesnevneren er at alle opplever problemer av forskjellige slag. Eller, den ene slet mest pga bloatware i tillegg til Vista. Alle feil ligger i Vista (så og si). Selv med alle Microsofts publiserte oppdateringer er det fortsatt bugs. Det som er litt merkelig er at enkelte av feilene virker å være veldig enkle å fikse, og da er det rart at de ikke allerede er rettet nå som MS har lansert Vista worldwide.

 

Å legge inn XP har raskt betalt seg for meg, ettersom hver time jeg må bruke på å feilsøke og fikse bugs koster meg nærmere tusen kroner i tapt arbeidsinntekt. På kveldstid vil jeg slappe av med familien, ikke være frustrert over at pc`en ikke fungerer feilfritt.

 

Og som sagt, jeg kommer til å bytte til Vista etterhvert. Om et år eller to kan det være jeg er enig med utsagnet "Vista er 10 ganger bedre enn XP". Men det er det ikke per i dag.

Lenke til kommentar
Er det PCI Memory Controller som skal stå igjen`?

9593982[/snapback]

 

Stemmer det, men det tror jeg er Turbomemory som blir levert med denne maskina siden den er beregna for vista, men med xp så står den som ukjent ja....men jeg merker absolutt ingenting i daglig bruk, gaming eller noe som helst...rett flott i forhold til Vistabugs som det skulle egentlig ha kalt det...hehe..

Lenke til kommentar
Når jeg installerte XP så jeg at det var 4 partisjoner, men bare 2 hadde fortegn (C:\ og E:\)

 

Hva er de to andre?

9594811[/snapback]

 

Den på rundt 9 GB er recovery dvd for vista med alle acer sine produkter konvertert inni. Den på rundt 3 GB er jeg faktisk usikker på..så vist du gjør som jeg, så sette jeg c: til 25,5 GB (Den trenger ikke mere plass..) og D: til 110 GB (Til video,musikk og spill..) så totalt fra 160GB får du 135,5 GB

Lenke til kommentar
Ok, det går ikke an å slette disse partisjonene?

9595559[/snapback]

 

Nei, vist du vel og merke ikke har lyst og ha vista i det hele tatt, så skulle det gå bra, men jeg har ikke gjort det, og har heller ikke hørt andre gjort det enda...Vil du være prøvekanin?? hehehe...

Endret av Mr-Antonios
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg har tent å innstallere XP på D: og fortsette å ha Vista på den andre. Noen ting jeg må ta hensyn til når jeg skal kjøre dualboot?

 

EDIT: Hehe, og hvor i all verden skal jeg pakke ut den bios oppdateringa? (Jeg har ikke så mye greie på dette. Beklager...)

 

EDIT2: Hehe, readme er kjekke greier xD Fant ut det med biosen.. Nå er det bare det første spørsmålet igjen.

 

Takker for svar!

 

Frostie

Endret av Frostie
Lenke til kommentar
Så selv om jeg installerer XP på min maskin så kan jeg fortsatt installere Vista på nytt om jeg vil det??

 

Kan jeg bruke den vista nøkkelen til å installere XP??

9658842[/snapback]

 

1. Ja du kan installere Vista på nytt senere om du har brent ut en kopi.

 

2. Nei, Vistanøkkelen hører til din Vista-utgave ikke XP.

Lenke til kommentar
Så selv om jeg installerer XP på min maskin så kan jeg fortsatt installere Vista på nytt om jeg vil det??

 

Kan jeg bruke den vista nøkkelen til å installere XP??

9658842[/snapback]

 

1. Ja du kan installere Vista på nytt senere om du har brent ut en kopi.

 

2. Nei, Vistanøkkelen hører til din Vista-utgave ikke XP.

9662465[/snapback]

Takker for svar, men hvordan brenner jeg ut en kopi fra maskinen min?

Er det en spesiell mappe jeg må brenne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...