Gå til innhold

Dimmu Borgir - albumguide og diskusjonstråd


teletubbiekid

Anbefalte innlegg

dimmu-wp-800-01.jpg

F.v.: Galder, Hellhammer, ICS Vortex, Shagrath, Silenoz, Mustis

http://www.dimmu-borgir.com/

http://www.myspace.com/dimmuborgir

Litt grov informasjon.

Dimmu Borgir startet i 1993 da Shagrath, Silenoz og Tjodalv bestemte seg for å grunnlegge et melodisk black-metal band. I 1994 ga de ut EP'en Inn i Evighetens Mørke. Senere samme år ga de ut albumet For All Tid, og i 1996 ga de ut albumet Stormblåst, som av mange regnes for å være det beste albumet til nå. Etter dette albumet har de blitt mer og mer polerte i stilen, og mange mener Dimmu Borgir er blitt sellouts fordi de har skiftet stil til noe mer kommersielt enn tradisjonell norsk black-metal. Nå spiller de symfonisk black/extreme-metal.

Navnet Dimmu Borgir er tatt fra et sted på Island, Dimmuborgir, som betyr "mørke borger".

 

Bandmedlemmer

I dag består Dimmu Borgir av Shagrath, Silenoz, ICS Vortex, Galder, Mustis og Hellhammer. Av disse er Shagrath og Silenoz de eneste som har vært med i bandet fra starten av.

 

Musikkvideoer

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Se filmen hos Youtube

Kings of The Carnival Creation (live)

Se filmen hos Youtube

Arcane Lifeforce Mysteria (live)

Puritania

Vredesbyrd

Se filmen hos Youtube

Progenies of The great Apocalypse

Se filmen hos Youtube

Sorgens Kammer - Del II

The Serpentine Offering

The Sacrilegious Scorn

 

 

 

for-all-tid-o.jpg

For All Tid(1994)

1. Det Nye Riket

2. Under Korpens Vinger

3. Over Bleknede Blåner Til Dommedag

4. Stien

5. Glittertind

6. For All Tid

7. Hunnerkongens Sorgsvarte Ferd Over Steppene

8. Raabjørn Speiler Draugheimens Skodde

9. Den Gjemte Sannhets Hersker

 

Lineup

Shagrath - drums, vocals (guitar on Track 5)

Silenoz - guitar, vocals

Tjodalv - guitar

Brynjard Tristan - bass guitar

Stian Aarstad - synthesizer, piano, effects

Vicotnik - guest vocals

Aldrahn - guest vocals

 

Selv hater jeg dette albumet. Gitarspillet, synthen, trommene og alt er ok etter datidens standard, men clean-vokalen til Silenoz grusa dette albumet for meg. Første gangen jeg hørte albumet tenkte jeg: "yay dette var en fet intro med bra stemning og greier", men så kommer den dumme hvalpestemmen til Silenoz og ødelegger alt. Det er ikke kult å høre en 20-åring snakke uten innlevelse om at " Vi heller deg Satan de sterkes konge!" Dessuten høres growlen til Shagrath rimelig umoden ut. Til de som liker "true" black-metal er dette albumet sikkert en perle, men for meg som er bortskjemt med nåtidens Dimmu Borgir var dette rett og slett for svakt.

Høydepunkter:

 

Karakter: 3/10

__________________

 

stormblast-o.jpg

Stormblåst(1996) (dette albumet er vurdert av Vintermåne)

1. Alt Lys Er Svunnet Hen

2. Broderskapets Ring

3. Når Sjelen Hentes Til Helvete

4. Sorgens Kammer

5. Da Den Kristne Satte Livet Til

6. Stormblåst

7. Dødsferd

8. Antikrist

9. Vinder Fra en Ensom Grav

10. Guds Fortapelse - Åpenbaring Av Dommedag

 

Lineup

Shagrath –guitar, vocals

Silenoz - guitar, vocals

Tjodalv - drums

Brynjard Tristan - bass

Stian Aarstad - synthesizer, piano

 

Dette albumet blir av veldig mange Black Metal fans ansett som ett av tidenes beste Black Metal-album. Albumet starter opp med en av med en deilig, rolig piano-intro som varer i 1 minutt og 32 sekunder. Og så braker det løs med godlåter og ikke minst den rolige, avslappende Sorgens Kammer som en slags pause i all Black Metalen.

Synth/piano på dette albumet kommer mer fram enn på For All Tid. Det er fortsatt en del Old School Black Metal her, og tekstene holder seg veldig antikristne (som er positivt)

Riffene er veldig gode og vokalen har en tydelig forbedring uten så mye av Silenoz clean-vokal. Trommingen kan kanskje bli litt kjedelige for noen, men jeg mener at den er godt variert, men allikevel ikke storslagne. Albumet avslutter med en av mine favorittlåter innen Black Metal: Guds Fortapelse – Åpenbaring av Dommedag. Den har en helt utrolig jorden-går-under-stemning. Med herlig tekst og flott vokalprestasjon er den en av mine favorittekster av Dimmu Borgir.

Dette albumet burde komme i historiebøkene.

 

Høydepunkter: Da Den Kristne Satte Livet Til, Antikrist, Guds Fortapelse – Åpenbaring av Dommedag.

Karakter: 9 /10

___________________

 

edt.jpg

Enthrone Darkness Triumphant(1997)

1. Mourning Palace

2. Spellbound (by the Devil)

3. In Death's Embrace

4. Relinquishment of Spirit and Flesh

5. The Night Masquerade

6. Tormentor of Christian Souls

7. Entrance

8. Master of Disharmony

9. Prudence's Fall

10. A Succubus in Rapture

 

Lineup

 

Shagrath – guitar, vocals

Silenoz – guitar

Tjodalv – drums

Nagash – bass

Stian Aarstad – piano, synthesizers

Bente Engen - female vocals in "The Night Masquerade"

 

Dette er vel den første plata hvor de skiftet fra å være et melodisk black-metal band til et symfonisk bm-band. En stor forbedring spør du meg! Man kan dele dette albumet i to; den første delen er bra, den andre delen er middelmådig. Det er en god del klassikere på denne plata som rettferdiggjør kjøpet, for eksempel Mourning Palace og Spellbound, men hvis man er ny i Dimmu Borgir er dette kanskje ikke den beste plata å begynne med.

Høydepunkter: Mourning Palace, Spellbound, Relinquishment, Tormentor

 

Karakter: 8/10

__________________

 

gsg.jpg

Godless Savage Garden(1998)

 

1. Moonchild Domain

2. Hunnerkongens Sorgsvarte Ferd Over Steppene (ny-innspilling)

3. Chaos Without Prophecy

4. Raabjørn Speiler Draugheimens Skodde (ny-innspilling)

5. Metal Heart (Accept-cover)

6. Stormblåst (live)

7. Master of Disharmony (live)

8. In Death's Embrace (live)

9. Spellbound (By the Devil) (live)

10. Mourning Palace (live)

 

Lineup

 

Shagrath – vocals

Silenoz – guitar

Tjodalv – drums

Nagash – bass

Astennu – guitar

Stian Aarstad – piano, synthesizers

 

Dette albumet var mest lagd for å være fyllmateriale for fansen, og det er slik det føles også. Det er mange interresante låter, spessielt live-innspillingene, men dette albumet mangler den stemningen som alle de andre albumene har, og føles derfor ikke like bra heller. Høydepunkter: Metal Heart

 

Karakter: 5/10

__________________

 

spiritual.jpg

Spiritual Black Dimensions(1999)

 

1. Reptile

2. Behind the Curtains of Night – Phantasmagoria

3. Dreamside Dominions

4. United in Unhallowed Grace

5. The Promised Future Aeons

6. The Blazing Monoliths of Defiance

7. The Insight and the Catharsis

8. Grotesquery Conceiled (Within Measureless Magic)

9. Arcane Lifeforce Mysteria

 

Lineup

 

Shagrath - vocals

Silenoz – guitar

Astennu – guitar

ICS Vortex – bass, clean vocals

Tjodalv – drums

Mustis – synthesizers, piano

 

Denne plata har en god stemning, bra vokal, kul synth osv, men det høres likevel ut som en Enthrone Darkness Triumphant 2. Hele plata holder en god kvalitet, det er ingen dødpunkter og produksjonen er god, men den har ikke like mange "slagere" som Enthrone Darkness Triumphant.

Høydepunkter: Reptile, Dreamside Dominions, The Insight and the Catharsis

 

Karakter: 8/10

__________________

 

pem.jpg

Puritanical Euphoric Misanthropia(2001)

 

1. Fear and Wonder

2. Blessings upon the Throne of Tyranny

3. Kings of the Carnival Creation

4. Hybrid Stigmata - The Apostasy

5. Architecture of a Genocidal Nature

6. Puritania

7. IndoctriNation

8. The Maelstrom Mephisto

9. Absolute Sole Right

10. Sympozium

11. Perfection or Vanity

 

Lineup

 

Shagrath – vocals

Silenoz – guitar

Galder – lead guitar

Nicholas Barker – drums

ICS Vortex – bass, clean vocals

Mustis – synthesizers, piano

Gothenburg Opera Orchestra

 

Dette er mitt yndlingsalbum! Ikke bare av Dimmu Borgir, men av alt! Her brukes stemmen til Vortex flittig, og den passer perfekt! Orkesteret hjelper noe enormt på stemningen og de symfoniske elementene (som er blitt 100 ganger sterkere) og vokalen til Shagrath har aldri vært bedre. Dessuten er låtene veldig varierte, trommisen er god så det holder og tekstene når nye høyder! Dette er det beste albumet både for nybegynnere og garvede metall-entusiaster. Dette burde vært pensum på barneskolen!

Høydepunkter: hele jævla plata!

 

Karakter: 10/10

___________________

 

dca.jpg

Death Cult Armageddon(2003)

 

1. Allegiance

2. Progenies of the Great Apocalypse

3. Lepers Among Us

4. Vredesbyrd

5. For the World to Dictate Our Death

6. Blood Hunger Doctrine

7. Allehelgens Død I Helveds Rike

8. Cataclysm Children

9. Eradication Instincts Defined

10. Unorthodox Manifesto

11. Heavenly Perverse

 

Lineup

 

Shagrath – vocals

Silenoz – guitar

Galder – lead guitar

Nicholas Barker – drums

ICS Vortex – bass, clean vocals

Mustis – synthesizers, piano

 

Dette albumet inneholder alle elementene fra PEM, men med en litt nedtonet symfonisk part. Stilen er mer rocka på dette albumet, samtidig som det har den mørskeste, post-apokalyptiske stemningen jeg noen gang har hørt. Det er kun én svak låt på denne plata, og det er den siste. Bortsett fra det er alt dritbra, og anbefales nesten like mye som PEM!

Høydepunkter: hele plata untatt Heavenly Perverse

 

Karakter: 10/10

___________________

 

stormblast.jpg

Stormblåst MMV(2005)

 

1. Alt Lys Er Svunnet Hen

2. Broderskapets Ring

3. Når Sjelen Hentes Til Helvete

4. Sorgens Kammer – Del II

5. Da Den Kristne Satte Livet Til

6. Stormblåst

7. Dødsferd

8. Antikrist

9. Vinder Fra En Ensom Grav

10. Guds Fortapelse - Åpenbaring Av Dommedag

11. Avmaktslave

 

Lineup

 

Shagrath - vocals, guitar, bass

Silenoz – vocals, guitar, bass

Mustis – keyboard, piano

Hellhammer – drums

 

Dette albumet er faktisk rimelig bra, ihvertfall for oss som foretrekker det nye materialet fra Dimmu Borgir framfor det gamle. Det er kanskje litt for mange lag synth, og gitarspillet er for langt bak i lydbildet, men alt i alt er det et ganske fett album.

Høydepunkter: Når Sjelen Hentes Til Helvete, Sorgens Kammer, Stormbåst

Karakter: 6/10

_______________

 

in-sorte-diaboli.jpg

In Sorte Diaboli(2007)

 

1. The Serpentine Offering

2. The Chosen Legacy

3. The Conspiracy Unfolds

4. The Sacrilegious Scorn

5. The Fallen Arises

6. The Sinister Awakening

7. The Fundamental Alienation

8. The Invaluable Darkness

9. The Foreshadowing Furnace

 

Lineup

 

Shagrath – vocals

Silenoz – guitar

Galder – lead guitar

Mustis – synthesizers

Vortex – bass, clean vocals

Hellhammer – drums

 

Dette er Dimmu Borgirs eneste konseptalbum. Alle sangene følger en rød tråd om en preste-assistent som oppdager sine mørkere sider, og jo lenger ut i skiva du kommer jo mer får du vite om denne presten. Produksjonen på denne plata er herlig og tekstene er gode. Selve stemningen er ganske interresant, veldig middel-aldersk, men dessverre er det for mange like låter på albumet til at det kan kalles perfekt.

Høydepunkter: The Chosen Legacy, The Sacrireligious Scrorn, The Sinister Awakening, The Invaluable Darkness

 

Karakter: 9/10

__________________

 

Det var det, si ifra hvis det er noen feil eller annet pirk. Diskuter gjerne!

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pen guide ;)  Enig i det meste, men Enthrone Darkness Triumphant og Spiritual Black Dimensions er favorittene mine. Som du sier er de to veldig like, men det er akkurat den "sound'n" der jeg virkelig digger

9421060[/snapback]

 

Synes det er milevis mellom disse soundmessig. Kan ikke fordra EDTs glattpolerte og udynamiske lyd. Mens SBDs mer kaotiske og edgy`ere sound er med å gjøre dette til min favoritt av Dimmu.

 

For All Tid: 4/10

Stormblåst: 7/10

E.D.T: 5/ 10

S.B.D: 9/10

P.E.M: 8/10

D.C.A: 6/10

 

In Sorte hørte jeg en gang, og gidder nok ikke å kjøpe meg, da den virke uhyrlig kjedelig og at jeg likevel synes det har gått sakte men sikkert nedover siden SBD.

Lenke til kommentar

Synes emnetittelen bør bli endret til: Dimmu Borgir Albumguide og Disksujonstråd.

 

Da starter jeg med litt diskusjon.

 

Jeg har ikke hørt alle låtene, men hva mener dere er de meste symfoniske låtene. Jeg snakker ikke om symfoniske introer o.l, men sånne låter som Progenies of The Great Apocalypse som er på min liste ihvertfall. Er ikke godt å huske ;)

Lenke til kommentar

Har hørt det ferdig 2 ganger, men førsøkt flere ganger. Jeg liker virkelig ikke det albumet og jeg kan bare ikke kan fatte at noen liker stemmen til Silenoz på den plata. Gjør dere det? :p

 

edit: hører på det nå faktisk. Skal skjekke om jeg finner noe jeg liker med det...

 

edit2: hørte nettopp gjennom det på nytt. Liker det fortsatt ikke...

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar

Synes personlig at Stormblåst er best, og så In Sorte Diaboli. Liker de Norske tekstene godt, i og med at de er ganske så direkte og skrevet på "overdrevent pent norsk". Uansett er nok de senere tekstene litt mer dype.

 

.. og takk for at du skrev denne guiden.. hadde gledet meg til en : D

Endret av uberkvaal
Lenke til kommentar

Det er bra dere gadd å lage denne albumguiden teletubbiekid og Metlaheart. Dere har blitt mast på lenge og ahr endelig gjort jobben deres. Og dere gjorde den ordentlig også. Jeg er litt enig og litt uenig i deres karakterer.

 

Mine karakterer:

*For All Tid: 2/10. Eneste sangen jeg gidder å høre på her er Raabjørn Speiler Draugheimens Skodde.

*Stormblåst: 6/10. Det beste av de norske albumene.

*EDT: 10/10. Min favoritt. Plata er perfekt gjennom hele. Mye deilig synth.

*GSG: Ikke hørt

*SPD: 9/10. Også veldig god plate med mye synth og litt vakker Vortex-cleanvokal. The Insight and the Catharsis er den aller beste sangen til Dimmu.

*PES: 8/10. Også et veldig bra album og bruken av synth er ikke å klage på.

*DCA: 6/10: Dimmu har tapt seg på dette albumet. Småpent gjennom hele albumet, men ingen perfekte sanger sånn som i de tre forrige albumene.

*Stormblåst MMV: Ikke hørt.

*ISD: 7/10. Morsomt med en historie som går over hele albumet, samtidig ssom middelalder-preget. Litt for lit synth.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...