Gå til innhold

Lønn for journalist


Anbefalte innlegg

Det jeg har fundert en del på er hvordan journalister lønnes..

 

Lønner man dem med en fast timeslønn? Eller lønner man dem med en fast månedslønn? Eller får de kanskje provisjon oppå det hele?

 

Man kan jo ikke akkurat kontrollere at en journalist jobber så mange timer som arbeideravtalen sier. De sitter jo ikke akkurat på kontoret dagen lang.. Og om det er timesbetalt kan jo de fjuske til seg overtidsbetalt om det ikke er en form for fornuftig stempling?

 

Men det er vel også slik at om en redaksjon trenger en journalist så kjøper de tjenester eller leier inn et firma som tilbyr journalister? Noen som vet om et slikt firma? Og feks hva de tar betalt? Vil man spare på å ansette faste journalister eller vil man spare på å leie inn?

 

Det samme gjelder vel egentlig fotografer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Freelancere må man jo leie inn.. Men om du vil ha faste ansatte.. Går det ann å lønne dem uten timesbetalt/fast betalt og bare gi dem provisjon per sak?

 

Men hva vil lønne seg? Leie freelancere eller ansette selv? Er jo en del avgifter om man ansette selv, men er jo også dyrt å leie inn?

Lenke til kommentar
Det jeg har fundert en del på er hvordan journalister lønnes..

 

Lønner man dem med en fast timeslønn? Eller lønner man dem med en fast månedslønn? Eller får de kanskje provisjon oppå det hele?

 

Man kan jo ikke akkurat kontrollere at en journalist jobber så mange timer som arbeideravtalen sier. De sitter jo ikke akkurat på kontoret dagen lang.. Og om det er timesbetalt kan jo de fjuske til seg overtidsbetalt om det ikke er en form for fornuftig stempling?

 

Men det er vel også slik at om en redaksjon trenger en journalist så kjøper de tjenester eller leier inn et firma som tilbyr journalister? Noen som vet om et slikt firma? Og feks hva de tar betalt? Vil man spare på å ansette faste journalister eller vil man spare på å leie inn?

 

Det samme gjelder vel egentlig fotografer.

9234537[/snapback]

 

Arbeidsforholdet for mange journalister og andre i kunnskapsyrker er basert på et tillitsforhold der arbeidsgiver i stor grad stoler på at arbeidstakeren jobber i den arbeidstiden som oppgis, samtidig kan det være krav om at arbeidstakeren dokumenterer hvor mye tid som går med på hver sak, slik at man har et visst grunnlag for sammenligninger og kalkyler.

 

Overlagt juksing med overtid, timeføring og lønn er som regel oppsigelsesgrunn, derfor vil arbeidstaker ikke risikere dette for noen skarve tusenlapper.

 

Journalister jeg kjenner til har fast årslønn og overtidsgodtgjørelse for vakter.

Lenke til kommentar

Ikke i "skikkelige" aviser. I den avisen jeg jobber i får vi timeslønn. Jobber du frilans får du kun timeslønn, pluss tillegg for å jobbe helg, etter kl. 18, og etter kl. 21. Redaksjonen henter normalt inn faste frilansere til å gå vakter hvis de trenger "hjelp".

 

Så litt om lønningene i avisen:

I vår avis ligger disse satsene på kr 175 for etter kl. 18, 245 for etter kl. 21 og 550 for helg - og 750 for helligdag. Dette er et engangsbeløp, og du kan kun få et slikt pr. dag.

 

Hvis du går vakter skal du ha dette, og i tillegg overtidsbetaling for hver time du går over din avtalte vakt-tid. Normalt får du 50% ekstra de første to timene, og 100% timeslønn timene etter det. For å ta et eksempel.

 

Du har dagvakt, 08.30 - 15.30.

Her tjener du 125 x 7.

Så går du fire timer overtid.

De første to timene tjener du 125 x 1,5 = 187,50.

De neste tjener du 125 x 2 = 250 kr.

I tilllegg har du nå gått over kl. 18.00. Da skal du ha 175 kr tillegg.

 

Til slutt har du tjent 1925 kroner på disse 11 timene.

 

Timene skriver man selv. Du kan jukse så mye du vil, men du kan fort risikere å bli tatt. Da blir du fort sparket.

Håper det hjalp litt.

Mvh. toysegutten, frilansjournalist som går vakter en hel del i sommer.

Lenke til kommentar
Hm, men er det lov å ansette noen uten fast månedslønn og heller gi dem provisjonsbetalt på hver artikkel dem skriver?

9238848[/snapback]

 

Tror du har lov til å tilby kun provisjonslønn, mange eiendomsmeglere og selgere går utelukkende på dette. Imidlertid kan du få problemer med å tiltrekke deg, og holde på ansatte.

 

Dersom de organiserer seg så kan du imidlertid måtte gå med på tariffer osv...

Lenke til kommentar

I tillegg så blir det ganske feil å gi provisjonslønn pr artikkel f.eks. Har jobba et år som journalist under førstegangstjenesten (ikkje betalt), men mengde tid som blir brukt på en artikkel varierar alt ettersom kor mykje stoff ein har, kor vanskelig materialet er å bearbeide og på mange ulike faktorar.

I enkelte tilfelle kan det ta en halvtime å få ferdig en artikkel, mens tyngre og lengre arbeid som krever mykje research kan ta fleire dagar.

 

Dei fleste proffe journalistar brukar vel gjerne tida si på å få gjort jobben sin best mulig.

Dersom du hadde gitt dei lønn pr artikkel dei skreiv, hadde dei vel berre tatt seg mindre tid pr artikkel og fått unna flest mulig. Kvantitet over kvalitet fungerer ofte dårlig, sjølv om at det er viktig å få nok stoff.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Enig med siste post her. Har også jobbet som journalist både i radio og avis. Begge gangene hadde jeg fast månedsjobb. (Dette var sommerjobbene mine). Fast mndslønn nesten fast oppmøtetid og selvfølgelig visse forventninger til produksjon. Leverte i snitt 8 artikler i uka etter som jeg husket. I radioen var målsetninga å oppnå ca 20 minutters radioproduksjon daglig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Er det sant som nevnes at man tjener kun 125 kr per time ? Og det etter endt 3 årig utdannelse som journalist? Det var ikke mye ? På daglivarebutikk sammenlignet tjener man 130 kr per time og det uten utdannelse. Hvis det er slik, blir jeg usikker på om jeg virkelig vil bli journalist :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...