Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lurer litt på regler for våpenlisens


Gjest Slettes-xwByZdFZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettes-xwByZdFZ

Jeg har nå meldt meg inn i en skytterklubb, og vil ettervert kjøpe min egen pistol. Jeg har lenge siklet på denne . Hvor lenge må jeg ha vært medlem i klubben før jeg får lisens? Hvordan er det med våpenhandel fra USA?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nå meldt meg inn i en skytterklubb, og vil ettervert kjøpe min egen pistol. Jeg har lenge siklet på denne. Hvor lenge må jeg ha vært medlem i klubben før jeg får lisens? Hvordan er det med våpenhandel fra USA?

 

Takker for svar.

9222603[/snapback]

I min klubb må du ha vært medlem i minimum 6 måneder, ha gjennomgått sikkerhetskurs, og i tillegg ha deltatt i treningskvelder og ha skutt aktivt i minst 50 registrerte timer. Jeg mener å tro at dette er minste forutsetning i henhold til loven. Forutsetter forøvrig at du er fylt 21 år.

 

Flott pistol (og ikke så rent billig heller)

 

Edit: Leifer

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reglene er at du må være over 21 år, og har vært medlem av pistolskytterklubb i minst 6mnd. ;)

(Tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som godtgjør 6 måneders aktivt medlemskap i skytterlag/-klubb tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent av Justisdepartementet. Det gis bare tillatelse til å erverve og inneha slik pistol eller revolver som lovlig kan brukes innenfor de skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Søkerens skytterlag/-klubb må ha skyting med det omsøkte våpen på sitt program.)

 

Våpenhandel fra USA vet jeg ikke...

Endret av multisync
Lenke til kommentar
Så det er altså ikke mulig å få eie pistol når man er 18?

9226353[/snapback]

Nei dessverre.

Da må i tilfelle dine foreldre stå som eiere og ansvarlige slik at du kan være aktiv.

Det er en del praktiske vanskeligheter forbundet med det, blant annet frakt til og fra banen, men likevel ikke vanskelig, hvis foreldrene dine er villige til å hjelpe deg.

Lykke til i et flott miljø :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ok :) Så feks. pappa kan eige våpenet mitt for meg selv om han ikke har våpensertifikat?

9226826[/snapback]

Huff ja.

Dette var et gjennomført juridisk spørsmål. Vanligvis gjennomføres dette fleksibelt mellom klubben, den aktive og foreldrene hans/hennes. Blant annet ved at våpenet registreres hos foreldrene, men oppbevares i klubben. Hvis jeg skal finne den absolutt lovlige, juridiske gjennomføringen, trenger jeg mer tid.

 

Vi snakkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen! :)

Beklager at det tok litt tid før jeg kom tilbake til deg. Hadde sommergjester som jeg måtte få ut.

 

Kom nettopp tilbake fra skytebanen (både rifleskyting og pistolskyting). Jeg tok opp dette spørsmålet med begge ledelsen i begge lagene (skytterlaget og pistolklubben) Når det gjelder ditt siste spørsmål, så er loven meget striks og firkantet med hensyn til pistol og revolver. Det er et ubetinget krav at man må være fylt 21 år for å eie. Man kan gjerne skyte mye tidligere, men da med lånt våpen. Stort sett, så har klubbene utlånsvåpen for treningsskyting, da under overvåking av en ansvarlig i klubben. I den grad foresatte vil sette seg opp som eiere og få våpenkort, så må de faktisk gjennomgå samme opptakskrav (som jeg nevnte tidligere) for å få lov til å kjøpe et våpen som du igjen kan låne. Her er det også en liten hake. Man har nemlig ikke lov til å låne ut pistol uten selv å være til stede. Det gjelder også noe så praktisk som å transportere pistolen til og fra banen. Eieren må være med hele veien. Jeg selv, som eier flere håndvåpen, har altså ikke lovlig adgang til å overlate ett av dem til kompisen min (som også eier en masse håndvåpen) slik at han kan transportere det til banen for å skyte. Jeg må faktisk rent fysisk følge våpenet for at han skal skyte med det.

 

Denne regelen om at foresatte kan eie våpen for at deres "barn" kan skyte praktiseres forskjellig fra politikammer til politikammer. Husk at 18-åringer ikke er barn, men myndige. Dermed har ikke de noen foresatte å snakke om. Det er jo som om man forsøker å få kompisen sin til å eie et våpen som man selv skal skyte med. I de større byene er de normalt meget firkanta i forhold til loven. Mens de i de mindre stedene er adskillig mer velvillige, siden de normalt kjenner til vedkommende og hans foreldre. Det utøves altså en stor grad av skjønn. Du må snakke med klubbledelsen og høre hvordan politimesteren praktiserer loven i ditt distrikt.

 

Min nevø fikk for eksempel lov (skriftlig tillatelse fra politimesteren) til å låne min magnum 44 for selvforsvar mot isbjørn på Svalbard. Mye mer praktisk og håndterbart enn en staur av en mauser som man er pålagt å dra på når man ferdes i villmarka. Han transporterte dermed våpenet, uten mitt følge, på fly, over landegrensene og til et formål som pistolen ikke var tiltenkt, nemlig jakt/selvforsvar. Politiet er ikke alltid så korka, firkanta og teite som vi tror. De bruker sunn fornuft i svært mange tilfeller.

 

Lykke til :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Takk for svaret! Må nok vente i 3 år til jeg da :(

 

Hvordan er reglene for helautomatiske våpen (M4, Uzi, Ag3 etc.) ? Tipper dette er totalforbudt, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

QUOTE(OR 1963-01-25 nr 9722: Forskrift om skytevåpen @ våpendeler og ammunisjon

)

§ 2-8. Erverv av hel- eller halvautomatisk skytevåpen

 

Det gis ikke tillatelse til å erverve og inneha hel- eller halvautomatiske skytevåpen eller våpendeler av militær karakter. Politidirektoratet kan dispensere fra denne bestemmelsen.

Lenke til kommentar
<!--QuoteBegin-OR 1963-01-25 nr 9722: Forskrift om skytevåpen+ våpendeler og ammunisjon

--><div class='quotetop'>QUOTE(OR 1963-01-25 nr 9722: Forskrift om skytevåpen @  våpendeler og ammunisjon

)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->§ 2-8. Erverv av hel- eller halvautomatisk skytevåpen

 

Det gis ikke tillatelse til å erverve og inneha hel- eller halvautomatiske skytevåpen eller våpendeler av militær karakter. Politidirektoratet kan dispensere fra denne bestemmelsen.

9245496[/snapback]

Litt teori i praktikum...

 

Den regelen her er igrunnen litt diffus og uoversiktelig (les, egnet til å misforstå), og har faktisk skaffet hodebry for jegere.

 

Først og fremst: Det er totalt forbudt for privatpersoner å inneha/eie/erverve helautomatiske skytevåpen (ratatata..., nytt skudd følger det neste så lenge avtrekkeren er trykket inn) Dette gjelder både rifler og pistoler.

 

Når det gjelder halvautomatiske våpen ( avtrekk, pang, automatisk ladegrep, avtrekk, pang, automatisk ladegrep... etc.) så er saken en helt annen. Det finnes en masse jaktrifler som er halvautomatiske og enda flere pistoler. Felles for dem alle er at de ikke er definert som "militær karakter" (hva nå enn det må være...) Dette er et skjønnsspørsmål, derfor er det gitt adgang til dipensasjon.

 

Det finnes dessuten skyteprogrammer innen rifle- og pistolskyting der det lovlig skytes med halvautomatiske våpen av militær karakter. Stridsskyting/praktisk skyting er ett av disse programmene (muligens det eneste). Hvis man er medlem av en slik klubb, og har gjennomført de nødvendige kursene, så kan man både eie og skyte og konkurrere med disse våpenene.

 

Problemet oppstår når man søker å få eie et våpen som bærer preg av "militær karakter" til jaktskyting. For noen år siden kom Valmet ut med sin halvautomatiske rifle mod Petra:

 

http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...l%3Dno%26sa%3DG

 

som var beregnet til det sivile marked. Dette er en modifisert og "sivilisert" utgave av den berømte Kalasnikov (AK-47) som jo er verdens mest utbredte stormgevær. Dette våpener er absolutt av "militær karakter" og enkelte jegere fikk ikke tillatelse til å anskaffe slike våpen til jakt, mens andre fikk. Til slutt ble det en gjennomført praksis at dette våpenet ikke er av tilstrekkelig "militær karakter" til å kreve dispensasjon. Det ble altså anledning til fri ervervelse for jegere.

 

En annen ting er at eiere av slike våpen er kjent for å bli mobbet av konservative medlemmer i jaktlagene for sine futuristiske og "ujegermessige" våpen. :tease:

 

Beklager hvis dette ble en smule OT :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vel vært gitt dispensasjon for samlere for hel automatiske våpen til "samlere" Det stiltes vel da krav om modifisering til halv auto.

Dette er ikke sikker viten, men noe jeg mener å hørt.

Spørs vel om ikke praksisen her er strammet litt inn, etter Valens møte med dusjkabinettet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det har vel vært gitt dispensasjon for samlere for hel automatiske våpen til "samlere" Det stiltes vel da krav om modifisering til halv auto.

Dette er ikke sikker viten, men noe jeg mener å hørt.

Spørs vel om ikke praksisen her er strammet litt inn, etter Valens møte med dusjkabinettet..

9249644[/snapback]

Det er helt andre regler for samlere. De har derfor totalt forskjellige fullmakter/tillatelser enn privatpersoner. For å bli annerkjent som samler kreves det detaljer omkring tillatelser som jeg ikke kjenner til for øyeblikket.

Ifølge Våpenforskriftene:

 

§ 2-14. Erverv av skytevåpen til samling

 

      Tillatelse til erverv av skytevåpen til privat samling kan kun gis til medlemmer av Norsk Våpenhistorisk Selskap eller annen våpenhistorisk forening godkjent av Politidirektoratet.

Endret av Gaidaros
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Første bud for hagle og rifler er jegerprøven, skal du har rifler må du være medlem av et jaktlag + du må ta storvilt prøven med det våpen du skal kjøpe.

 

Hagle er kunne bestod jegerprøve.

 

Pistol er and sak

 

Det krever minst 6mnd aktiv skyting i et pistolklubbe + anbefaling fra pistoleklubben.

 

Du må også være eldre 21år for pistol og eldre 18år for halge/rifle

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

(...)skal du har rifler må du være medlem av et jaktlag + du må ta storvilt prøven med det våpen du skal kjøpe.

Storviltprøve er ikke noen betingelse verken for å kjøpe eller inneha rifle, og ikke det å være med i et jaktlag heller (elg og tildels hjortejakt er vel unntakene fra "hovedregelen" om at jakt, også med rifle, mest er en enkeltmanns-sport...) 22LR er rifle det også, men fullstendig uegnet og dessuten ulovlig ("opp til hares størrelse, men ikke hare") på storviltjakt. På den andre siden er det heller ikke noe i veien for å kjøpe rifle i f.eks 6,5x55, 308Win eller 30-06, og bare jakte på småvilt.

Lenke til kommentar

Jeg har nå meldt meg inn i en skytterklubb, og vil ettervert kjøpe min egen pistol. Jeg har lenge siklet på denne. Hvor lenge må jeg ha vært medlem i klubben før jeg får lisens? Hvordan er det med våpenhandel fra USA?

 

Takker for svar.

 

Er ikke sikker på hvor lenge du må være medlem men du kan spørre han som styrer klubben. Og jeg tror ikke det er smart å kjøpe pistoler fra andre land:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...