Gå til innhold

Mer om Dells Linux-tilbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

linux.dell.com- og Direct2Dell-linkene er døde.

 

Videre vil Dell benytte seg av drivere basert på åpen kildekode der det er mulig. Lukkede drivere blir brukt dersom det ikke finnes et godt alternativ basert på åpen kildekode. Mao. vil det ikke bli tilgjengelig noen maskin for kundene som bare benytter seg av fri kode.

Ikke? Bruker alle Dell-maskinene hardware som krever lukkede drivere?

Lenke til kommentar
linux.dell.com- og Direct2Dell-linkene er døde.

 

Videre vil Dell benytte seg av drivere basert på åpen kildekode der det er mulig. Lukkede drivere blir brukt dersom det ikke finnes et godt alternativ basert på åpen kildekode. Mao. vil det ikke bli tilgjengelig noen maskin for kundene som bare benytter seg av fri kode.

Ikke? Bruker alle Dell-maskinene hardware som krever lukkede drivere?

8678406[/snapback]

ja de gjør det!

Og de leveres sikkert med program som du selv kan velge om du vill ha med de lukede driverene eller ikke slik som det er i ubuntu i dag også =)

Lenke til kommentar
Det burde ikke være noe problem å bygge en PC hvor man kan bruke frie drivere på alt?

8679760[/snapback]

Det var disse trådløse kortene fra Broadcom(eller hva de nå heter) da...

 

Det beste med alt dette er "Dell jobber også med utviklere av annen maskinvare som ikke har god driverstøtte i Linux, slik at maskinvareutvalget kan forbedre seg i fremtiden." - det er kort og godt bare helt supert!

 

Dell sier de vil se hvordan salget blir i USA før de vurderer andre land - håpe håpe...

Lenke til kommentar
Det burde ikke være noe problem å bygge en PC hvor man kan bruke frie drivere på alt?

8679760[/snapback]

Det var disse trådløse kortene fra Broadcom(eller hva de nå heter) da...

 

Det beste med alt dette er "Dell jobber også med utviklere av annen maskinvare som ikke har god driverstøtte i Linux, slik at maskinvareutvalget kan forbedre seg i fremtiden." - det er kort og godt bare helt supert!

 

Dell sier de vil se hvordan salget blir i USA før de vurderer andre land - håpe håpe...

8679973[/snapback]

 

 

Dell skal jo tjene penger på dette, så de vil nok tenke seg om MANGE ganger før de tilbyr dette i Norge. (Spesielt hvis brukerne krever norsk support på dette, da blir det fort dyrt!)

 

Dell selger maskiner uten Windows i dag, men etterpørselen er nok relativt liten... (F.eks Latitude N-series, som kommer med FreeDOS...)

 

 

Red

Lenke til kommentar
Det burde ikke være noe problem å bygge en PC hvor man kan bruke frie drivere på alt?

8679760[/snapback]

Det var disse trådløse kortene fra Broadcom(eller hva de nå heter) da...

 

Det beste med alt dette er "Dell jobber også med utviklere av annen maskinvare som ikke har god driverstøtte i Linux, slik at maskinvareutvalget kan forbedre seg i fremtiden." - det er kort og godt bare helt supert!

 

Dell sier de vil se hvordan salget blir i USA før de vurderer andre land - håpe håpe...

8679973[/snapback]

 

 

Dell skal jo tjene penger på dette, så de vil nok tenke seg om MANGE ganger før de tilbyr dette i Norge. (Spesielt hvis brukerne krever norsk support på dette, da blir det fort dyrt!)

 

Dell selger maskiner uten Windows i dag, men etterpørselen er nok relativt liten... (F.eks Latitude N-series, som kommer med FreeDOS...). De fleste har vel en windows lisens liggende(?).

 

 

Red

8680008[/snapback]

 

Er ikke enig med deg. Dell selger support - de tjener penger på det, så dersom folk "krever" supprt så vil det bare være positivt for Dell/Ubuntu.

 

Rart ikke også wintendo folket er mere glad for dette, nå kan de kjøpe Dell maskin uten å bli påtvunget en windows lisens(vet om n serien, men den gjelder færre maskiner enn de som kommer med Ubuntu). De fleste har vel en windtendo lisens liggende vil jeg tro.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Rart ikke også wintendo folket er mere glad for dette, nå kan de kjøpe Dell maskin uten å bli påtvunget en windows lisens(vet om n serien, men den gjelder færre maskiner enn de som kommer med Ubuntu). De fleste har vel en windtendo lisens liggende vil jeg tro.

8680038[/snapback]

Jeg var faktisk ikke klar over at man fikk Dell uten OS, har ikke sett det før. Jeg kan vel sies og være en av "Wintendo folket" og jeg er veldig glad for denne utviklingen, både fordi det som du nevner av og til kan være aktuelt å bruke en egen Windows på ny maskin. Men kanskje aller mest er jeg glad for utviklingen fordi jeg tror slike ting bidrar til å gjøre Windows til et bedre produkt om de får litt tøffere konkurranse fremover :)

Lenke til kommentar
Men kanskje aller mest er jeg glad for utviklingen fordi jeg tror slike ting bidrar til å gjøre Windows til et bedre produkt om de får litt tøffere konkurranse fremover smile.gif
Forutsatt at dette går bra så er jeg helt enig med deg - det vil være gunstig for alle uansett hvilke OS de kjører. Er helt overbevist om at windows ville ha vært enda bedre produkt hvis det hadde vært et velfungerende/sunt konkurranse på OS markedet. Dette gjelder også lisens og pris, som i dag gjenspeiler helt klart at det bare er en aktør - reelt sett.

 

Det er ikke alle som forstår dette, hvorfor skal en som har monopol bruke mer penger på produktet sitt når det selger som ønsket uansett... Og det er ikke alle som er klar over alle de kritikkverdige knep ms bruker for å opprettholde situasjonen som den er i dag.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

RedAndreas: Garanti har dell ingen utgifter på mtp ubuntu. Med mindre du ringer å plager dem på telefon. Service through community tror jeg er alt som tilbys, og det er jo rette måten å gjøre det på.

 

Nå har jeg bare lest artikkelen her på HW, men har tidligere fått høre (fra en av forumets Linux-kjennere) at dette tilbudet bare gjelder i USA. Vet vi nå noe mer om når dette vil komme til Norge?

8679309[/snapback]

 

Vi vet at det kommer til norge, men ikke når.

 

Ang. helt gjennomført open source maskin så må man jo ha LinuxBios også :) Vet ikke om den er bedre, men skal man først lage en OSS-laptop så håper jeg de samarbeider så langt det lar seg gjøre med maskinvareprodusentene.

Lenke til kommentar

utdrag fra bloggen:

you don't have to buy the components that have proprietary drivers.  With the exception of the modem in the notebooks for which no open driver is available, all the systems can be configured with components with only Free drivers.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...