Gå til innhold

Abit lanserer P35-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nice

 

Får håpe pro-versjonen yter og klokker bra, sammenlignet med Nforce680. Synes at Nforce 680 inneholder litt for mye juggel som jeg ikke har bruk for. Kommer til å trenge PCI-IDE-kontroller og PCI-TV-tunerkort enda en god stund, og havner man i gokk må man også smelle i et modem, så 3 PCI-spor er noe jeg nesten har hatt som et krav til mitt neste hovedkort. SLI utgår da jeg tenker å legge så mye i en ny maskin at et 8800GTS-640 får holde.

 

Men jeg klarer alltids å vente til X38 kommer og at Abit da lager et enda sprekere kort med 3 PCI-spor...

Lenke til kommentar
Skuffende at vi ikke ser alle detaljene rundt dette hovedkortet. Men igjen, P35 er mainstream og det blir ikke lagt ekte fokus på kvalitetskomponenter som vi antakelig vil se på X38.

8671649[/snapback]

 

Jeg har fundert på dette med så mye bedre kvalitets komponeneter på 975 og X38 kontra P965 og P35.Hva er det som gjør de to førstnevnte så mye bedre?

Lenke til kommentar

På de beste 975X hovedkortene blir det benyttet nettverk fra Intel eller Broadcom. Disse to produsentene er rett og slett best på kablede nettverk. Har ikke sett ett eneste hovedkort basert på *965med nettverk fra disse to produsentene bortsett fra Intel sine egne. Intel bruker f.eks. lyd fra Sigmatel mens de andre bruker lydbrikke fra Realtek. Sigmatel holder høyere kvalitet enn hva som er tilfelle med Realtek. Creative bruker f.eks. Sigmatel DAC på sine dedikerte Audigy-kort. Det viser seg også at den ekstra harddisk-kontrolleren er av den kompatible sorten på 975X, i hvert fall på kortet fra MSI. Denne kontrolleren fra JMicron er fullt støttet i GNU/Linux, *BSD og Solaris. Kompabilitet er også et tegn på kvalitet. Dessuten er 975X i tillegg klassifisert som "workstation-chipset" av Intel. Dette setter krav til stabilitet og driftssikkerhet. Også noe du ikke ser på *965/P35. X38 er ment å erstatte 975X og da vil man se samme tendenser også på hovedkort basert på X38. Husker tilbake til S478 dagene da jeg hadde et 865PE hovedkort. Hadde litt problemer med kompabilitet der, og systemet var ikke så stabilt som jeg ville ha det. Gikk over til et 875P hovedkort, og jeg merket forskjell, til det bedre. 975X/X38 er dyrere enn P965/P35, men det gir mindre hodebry. Har selv et 975X hovedkort, og det satte jeg inn i en maskin som skulle kjøre FreeBSD/OpenBSD 24/7. Bare startet opp maskinen etter å ha satt inn hovedkortet, og alt fungerte som det skulle. Maskinen bare går og går uten antydning til problemer. Sånt liker jeg. Det er sikkert noen som vil være uenig i noe av det jeg sier, men det er i hvert fall min erfaring.

Lenke til kommentar

Ok,så det er i hovedsak nettverk og lydbrikke leverandør som er den store forskjellen.

 

Har alltid brukt kablet nettverk på mine pcer,med alt mulig slags integrert nettverk på kortene.Jeg har kanskje vært heldig,har aldri hatt noe problem med noen av dem.

 

Lydbrikkene på hovedkort har jeg ingen formening om,da jeg bruker egne lydkort,og ikke det integrerte.Min oppfatning er vel at de fleste også velger vekk den integrerte lyden.

 

Er vel konservativ,og bruker bare windows.

 

Så hvis vi ser bort fra dette,er kanskje ikke P965/P35 så mye "dårligere" kort.

 

Jeg har brukt et Asus P5B Deluxe siden desember,med til tider heftig overklokkede komponenter.Det som har slått meg,er hvor dønn stabilt systemet har oppført seg uansett hva jeg har utsatt det for.

Lenke til kommentar

Det går på sammensetningen også. Men Asus er gode til å lage hovedkort, det er det ingen tvil om. Synd de bare satser på de litt billigere leverandørene på f.eks. nettverk. Sitter på et Asus P4C800-E Deluxe som har gjort en svært god jobb, vil jeg si. Nå bruker du Windows, så du vil alltid ha drivere som får komponentene til å fungere skikkelig ut i fra den kvaliteten de holder. Jeg bruker andre OS, og da blir det å gå etter hovedkort som bruker kompatible komponenter. Disse holder gjerne også høy kvalitet samt at chipsettet gjør en skikkelig jobb. Da faller dessverre nye mainstream-hovedkort igjennom hvis jeg vil ha et oppdatert og nytt system. Og resultatet blir at jeg sitter igjen med toppklasse-hovedkort som alternativer. Det gikk mye tid til å lete etter det rette Core2-hovedkortet da jeg skulle oppdatere den ene maskinen i høst. Men til gjengjeld fungerer dette hovedkortet nærmest over alt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Blir vel kanskje litt ot dette,men for å få full kompabilitet med hk og ditt os valg,var det kun MSIs 975X hk som var alternativet?Eller var andre produsenter med 975X hk som også var aktuelle?

8673975[/snapback]

På det tidspunktet var det kun 975X hovedkortet til MSI og Intel som var aktuelle. Intel sitt hovedkort var utenfor min økonomiske rekkevidde, så da satt jeg kun igjen med MSI sitt 975X hovedkort. Alle andre hovedkort falt igjennom.

Lenke til kommentar
Det går på sammensetningen også. Men Asus er gode til å lage hovedkort, det er det ingen tvil om. Synd de bare satser på de litt billigere leverandørene på f.eks. nettverk. Sitter på et Asus P4C800-E Deluxe som har gjort en svært god jobb, vil jeg si. Nå bruker du Windows, så du vil alltid ha drivere som får komponentene til å fungere skikkelig ut i fra den kvaliteten de holder. Jeg bruker andre OS, og da blir det å gå etter hovedkort som bruker kompatible komponenter. Disse holder gjerne også høy kvalitet samt at chipsettet gjør en skikkelig jobb. Da faller dessverre nye mainstream-hovedkort igjennom hvis jeg vil ha et oppdatert og nytt system. Og resultatet blir at jeg sitter igjen med toppklasse-hovedkort som alternativer. Det gikk mye tid til å lete etter det rette Core2-hovedkortet da jeg skulle oppdatere den ene maskinen i høst. Men til gjengjeld fungerer dette hovedkortet nærmest over alt.

8673514[/snapback]

Sitter på et Asus P4C800-E Deluxe (intel ethernet). Det er det hovedkortet jeg har vært best fornøyd med noen gang. Er snart tid for opgradering. Forslag til et Core2 kort i samme segment?

Lenke til kommentar

Ja, det har jeg. Et hovedkort jeg har nevnt flere ganger før, og som etter min mening viderefører de kvaliteter man finner på P4C800-E Deluxe. Nemlig MSI 975X Platinum PowerUp Edition. Dette hovedkortet har jeg hatt i en maskin i over et halvt år nå. Maskinen går 24/7, og det er dønn stabilt. Kortet er også 100% støttet i FreeBSD/OpenBSD (og dermed også i GNU/Linux) samt at jeg har en sterk følelse av at dette også gjelder Solaris 10. De signalene jeg har fått fra MSI tyder på at kortet også vil støtte prosessorer med 1333 MHz FSB, inkludert Penryn (45nm oppfølger til Core2). Dette hovedkortet har også nettverk fra Intel, Firewire fra VIA (god støtte), sekundær IDE/SATA-kontroller fra JMicron (bred plattformstøtte) og Azalia 1.0 kodek (også god støtte). Jeg ble så godt fornøyd med dette hovedkortet at jeg har kjøpt inn 2 nye hovedkort av denne typen til to planlagte Core2-systemer (hvorav det ene er en oppgradering av P4-systemet).

 

Edit: Jeg mener også at P4C800-E Deluxe er det hovedkortet jeg har vært mest fornøyd med, men jeg føler nå at det MSI-kortet begynner å nærme seg hva tilfredshet angår, mye på grunn av den svært gode plattformstøtten kortet tilbyr. Og at prosessorstøtten for dette hovedkortet ifølge MSI tech. support vil bli utvidet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Edit: Jeg mener også at P4C800-E Deluxe er det hovedkortet jeg har vært mest fornøyd med, men jeg føler nå at det MSI-kortet begynner å nærme seg hva tilfredshet angår, mye på grunn av den svært gode plattformstøtten kortet tilbyr. Og at prosessorstøtten for dette hovedkortet ifølge MSI tech. support vil bli utvidet.

8676997[/snapback]

 

Vi sporer litt av topic, men har hatt et MSI max2 kort, og det var jeg ikke fult så fornøyd med.

Lenke til kommentar

Ja, vi sporer av litt her.

Når det er sagt har jeg også hatt litt varierende erfaringer fra MSI. Har et MSI Neo2-FX (S939 nForce3 250Gb) som jeg føler ligger midt på treet. Kortet fungerer greit, men er bare sånn passe fornøyd med systemet som helhet. Broren min hadde en P4-maskin med et MSI-kort som ikke akkurat gjorde jobben. Så jeg var ikke helt for tanken da det viste seg at det eneste hovedkortet jeg kunne bruke for den første Core2-maskinen var fra MSI. Men det 975X hovedkortet fra MSI gjorde mine fordommer til skamme, og MSI har vært veldig heldige med det hovedkortet. Det har fått ganske bra kritikker og fikk "Editor's choice" hos Toms Hardware.

Lenke til kommentar

blir dette kortet like stabilt som det abit kortet jeg har i dag blir dette kanskje mitt neste da jeg har tenkt å oppgradere ganske så snart.. :)

 

har forresten en blanding mellom abit IS7-e/IC7-e (har enda ikke funnet ett bilde / specs som har likt det jeg har)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...