Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Problemer med NextPhone bak router


Anbefalte innlegg

Yay,

 

Da krøp man til korset, og bestillte NGT etter at BKK sank mangfoldige hakk i mine øyne. Fikk kobla det opp idag, konfigurerte routeren til bridge-modus, og kjørte opp PPPoE på IPCop-boksen. Internett fungerer helt flott, og jeg får hastigheten jeg skal ha blablabla.

 

Men så kommer vi til problemet; NextPhone. Jeg testa den før jeg endra routeren til bridge-modus, og jeg kunne fint ringe til boksen og få "ringelyd". Etter litt søking rundtomkring på nettet, deriblandt ngtforum.net, fant jeg ut at følgende porter måtte åpnes;

 

16000-17000 UDP

5060 TCP

 

Dette funka dårlig. Ringte Kundeservice, hvor han så når NP'en prøvde å hente ned konfigurasjonsfilen fra NGT's servere. Fant da ut at protokollen som brukes for å hente denne konfigurasjonen er TFTP, derav måtte jeg åpne port 69 UDP.

 

Dette fungerte også heller dårlig. NP'en forsøkte gjentatte ganger å hente konfigurasjonsfilen. Så det er tydelig at NP'en har kontakt ut mot nettet - bare at den ikkje klarer å laste ned filen av uante grunner.

 

Etter en titt på iptables-connections på ipcop-boksen, fant jeg følgende koblinger inn/ut fra/til NP-boksen;

 

post-43199-1179153856_thumb.jpg

(NP-boksen har IP-adressen 192.168.1.7)

 

Jeg har deretter åpnet port 53 TCP/UDP og 50000-64000 UDP mot NP-boksen.

 

Fortsatt uten hell.

 

Hjeeeeeeeeeelp :cry:

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit. Etter litt knot og rot, fikk jeg det til.

 

NP-boksen bruker alle mulige forskjellige port-ranges når den prøver å oppnå kontakt med NGT's servere for å hente konfigurasjonsfiler, og for å etablere kontakt med "telefonserveren". Noen av portene er faste, mens andre er variable. Siden de variable kan variere fra alt til UDP 19000 til UDP 54000, er det en fordel å bruke UPnP. Siden min router ikkje har støtte for dette, måtte jeg gjøre det "the hard way".

 

Siden NP-boksen mottar IP automatisk, må/bør man angi den en fixed lease, så du har kontroll på hvor du har den mtp portforwarding. Om routeren som deler ut IP-adresser støtter det, kan du se en liste over ip-leases. MAC-adressen som begynner med 00:11:d3 i de fleste tilfeller NP-boksen sin. Fiks en fixed lease til denne, og man er good to go.

 

Åpne deretter følgende porter til NP-boksen;

UDP 69
UDP 5060
UDP 3478
UDP 53
TCP 53
UDP 19000-23000 eller UDP 50000-55000 (min boks veksler mellom disse rangene, så kan være lurt å adde begge om du har muligheten)
UDP 123
UDP 5004

 

Mange porter. Noen vil kanskje anse dette som en sikkerhetsrisk, men så lenge portene bare forwardes til NP-boksen, har det liten betydning.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Har i ettertid måtte legge til UDP 16300-16700 og UDP 60000-65000 for at NextPhone skal fungere helt knirkefritt. Skal riktignok nevnes at flesteparten av disse portene ikkje nødvendigvis må åpnes dersom routeren du bruker støtter UPnP (noe min ikkje gjør atm).

 

Heisann! Interresant og flott at du har listet opp alle portene som må åpnes. Hvordan fungerer det nå, flere måneder etter? Fremdeles de samme portene, eller har du måtte åpne flere? Sitter selv med en brannmur som ikke logger så bra de blokkerte pakkene, så for meg er dette til stor hjelp :-)

 

--

fikse

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...