Gå til innhold

Fotografi 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med "messetilbud" ? med andre ord  - er det vanlig at man kan gjøre et skikkelig godt kjøp der fra de leverandører/forhandlere som er på messen ?

8058982[/snapback]

 

Ikke så voldsomt mange messetilbud, nei, men mange gode muligheter til å "ta og føle på" produkter, for eksempel nye Canon EOS 1D.

 

Siden jeg er på utkikk etter ny printer, var jeg skuffet over at det var veldig få printere rettet mot "amatørene" der (fant igrunn ingen, men mulig jeg ikke lette godt nok). Canon var ikke representert med egen stand, i motsetning til Nikon. Heller ikke Adobe var representert med egen stand.

 

Fotoutstillingene viste mange bra bilder, men de sto fryktelig trangt, så det var vanskelig å få sett alle bildene skikkelig.

 

Alt i alt var utstillingen ingen "høydare", men "helt grei" vil jeg vel si den var.

Lenke til kommentar

Var en tur på messa idag. Helt greit, men ikke noe mer.

 

Litt snålt å se standen til Samsung, hvor kameraene var inne i monter, og man mått spørre for å kunne kikke på de (ikke så veldig publikumsvennlig og en liten nedtur når man betaler 130kr for å komme inn). De andre leverandørene hadde stort sett kameraer og objektiv ute, slik at det lett kunne kikkes på. Canon var ikke der, men fantes på standen til Fotovideo, etter det jeg kunne se.

Så ikke en eneste annonsering av noe spesiellt messetilbud (unntatt Crunpler), og varene var stort sett ikke merket med noe pris (litt rart når man så ut til å ville selge minnekort, baterier etc.).

 

Var også innom den nye butikken til Fotovideo. Butikken var vel ikke helt klar, men så ut til å bli svært lekker, stor og publikumsvennlig hvor betjeningen ikke er gjemt bak en disk.

Det spørs om denne nye butikken er dødstøtet til de få gjenværende fotobutikkene i Oslo. Japan Photo vil vel overleve, men bør nok også få seg en noe mer moderne "hovedbutikk" for foto. Den i Akersgata blir ganske gammeldags i forhold, og Bogstadveien er helt tragisk etter min mening.

Lenke til kommentar

FotoVideo har da noen messetilbud i den brosjyra som ble delt ut på standen og av jenter som gikk rundt ;P

Riktignok hadde det like mye med ny butikk å gjøre, men fortsatt tilbud.

Interfoto har en side i "tabloidformat" med tilbud på begge sider som du kunne se på standen deres.

 

Canon 1D mark III :dribble:

Lenke til kommentar

Temmelig dyrt med 130,- for billetten, i hvert fall for den jevne amatør. Utstillingen, som virket stor i reklamen pga de mange fotografene som er representert, var skuffende liten, og presentasjonsformen var heller lite imponerende. Ellers er det nok en messe for profesjonelle, var mitt inntrykk, der produsenter og forhandlere kunne vise seg frem.

Største opplevelse: Å kikke gjennom et Hasselbladkamera (!), som riktignok koster 170 000,- ...

Endret av funnybeep
Lenke til kommentar

En ting som er ganske spesielt med denne utstillingen, er at også aktører innenfor bransjen må betale i dyre dommer for å komme inn på utstillingen. Er man liten nok, og ikke får tilbud om å sette opp en stand, så må man faktisk betale. Det ville vært både i utstillingen og utstillernes interesse om billetten var billigere, og at bransjeaktører faktisk kom inn gratis.

 

Var også innom den nye butikken til Fotovideo. Butikken var vel ikke helt klar, men så ut til å bli svært lekker, stor og publikumsvennlig hvor betjeningen ikke er gjemt bak en disk.

Det spørs om denne nye butikken er dødstøtet til de få gjenværende fotobutikkene i Oslo. Japan Photo vil vel overleve, men bør nok også få seg en noe mer moderne "hovedbutikk" for foto. Den i Akersgata blir ganske gammeldags i forhold, og Bogstadveien er helt tragisk etter min mening.

8069945[/snapback]

Det spørs bare hvor mange av de store fotobutikkene (Fotovideo, Japan Photo og lignende) som overlever når DSLR-bobla sprekker. Det kan skje på et tidspunkt da folk også får dårligere økonomi, og prioriterer annerledes. Det er nok ikke bare de små butikkene som går en mørk tid i møte da, ettersom f.eks. FotoVideo nesten utelukkende satser på DSLR. Faktisk har mange av dagens små butikker med god økonomi bedre sjanse til å overleve på grunn av at mindre kostnader også tillater større svingninger i markedet. Mindre butikker tilbyr gjerne også mer spesielle tjenester som Fotovideo ikke satser på, da det ikke er deres satsingsfelt. Disse tjenestene gjør også at et felts fall ikke har like dramatisk virkning som hos butikker som har et eller få satsingsfelt.

 

Personlig, og på min arbeidsplass vegne, håper jeg Fotovideo og Japan Photo overlever. De er med på å dra kunder til byen, og mange går da en liten runde. Og da er det flere som velger et annet sted på grunnlag av pris, vareutvalg og/eller service/kunnskap.

Lenke til kommentar
Personlig, og på min arbeidsplass vegne, håper jeg Fotovideo og Japan Photo overlever. De er med på å dra kunder til byen, og mange går da en liten runde. Og da er det flere som velger et annet sted på grunnlag av pris, vareutvalg og/eller service/kunnskap.

 

Det håper jeg også. Det bør være rom for et variert utvalg i Oslo, både av store og små butikker. Det tjener ihvertfall ikke kundene hvis noen forsvinner.

Lenke til kommentar

Thanks a lot for your "condolances" ;-)

 

No, we have no problems at all, and especially not in Akersgaten and Bogstadveien.

 

We have just finnished February and we are up 62% (!) compared to last year. Akersgaten is up 48% and Bogstadveien has more than doubled. Last Friday and Saturday (FotoVideo opening + Fotografi), Akersgaten was - believe it or not - 144% up compared to last year.

 

Why? Afseth is right, a lot of SLR and SLR acessories, but also our pricing. People are attracted by the big FV marketing in Dagbladet, Aftenposten or Web and than see in the popular price search engines that we are cheaper on practicly each and every item we sell. So a lot of people come to our shop instead/additional to the new FV Store.

 

We also have bit different target groups. We also sell a lot of compact cameras and have many female customers who bring most of the pictures. Therefore our shops have to look more "family-like" compared to a pure upscale "cool/steril" hardware shop.

 

Yes - Bogstadveien looks very poor. We are looking for a new and much bigger store in the neighbourhood (asap) so it does not make sense to rebuild it now. If anybody knows a 200m2 shop in Bogstadveien, please give us a call!

 

Afseth: I agree that the "SLR-bubble" is a potential threat to some photo shops/chains, but not that much to us. We sell compact cameras, Telephones, tons of MP3-Player, tons of pictures etc. SLR-Cameras are very much turnover, but not that much profit.

 

No, we are not scared, we will grow further and others (like FV, Internet shops and many well driven single-owner shops) too.

 

Stephan

Lenke til kommentar

Takker for svar, Stephan.

 

Nå mente jeg ikke at butikken til Fotovideo nødvendigvis er noen mal, men tanken de har med at selgerne er ute blant kundene, samt at varene er utstillt ute i butikken (i montere, desverre men forståelig) synes jeg er bra. Det gjør at kundene kan kikke litt rundt på enehånd før de får kontakt med en selger.

Tror slike butikker vil øke salget (så lenge prisene er bra), se bare hvordan Vinmonopolet har økt omsetningen på de polene som har selvbetjening :) .

Lenke til kommentar
Afseth: I agree that the "SLR-bubble" is a potential threat to some photo shops/chains, but not that much to us. We sell compact cameras, Telephones, tons of MP3-Player, tons of pictures etc. SLR-Cameras are very much turnover, but not that much profit.
Det er vel dette som er Fotovideo sitt største problem. De satser nesten utelukkende på speilrefleks og mer profesjonelle kamera/utstyr (de har sjelden spesielt stort utvalg av kompaktkamera for eksempel), og hvis denne boblen skulle sprekke, så kan det være en potensiell fare for de. Japan Photo har jeg inntrykk av har mange bein å stå på, og også med tanke på at de er en internasjonal kjede, så vil en (forhåpentligvis kort) nedgangsperiode kunne takles meget bra. Der jeg jobber satses det på både DSLR, kompaktkamera, semikompakte, ekstremt godt utvalg av ekstrautstyr (i forhold til mange andre butikker, skal vi tro kunders åpenbare sjokkerte ansiktsuttrykk når vi sier at "ja, det har vi på lager :!: ), fremkalling/kopiering, diverse bildetjenester, overspilling av 8mm film, dias-scan og det meste en vanlig forbruker kan ha bruk for... alt på selve huset slik at vi kan holde lave priser, god kvalitet, tilby rask levering og allikevel ha god fortjeneste. Fikk imidlertid litt sjokk i dag når jeg så at vi hadde bestilt noe mobiltilbehør... vi har jo ikke begynt å selge mobiltelefoner enda en gang, men så lenge kameramarkedet er blitt så skummelt, så er det greit å begynne å se på litt andre ting også.
Nå mente jeg ikke at butikken til Fotovideo nødvendigvis er noen mal, men tanken de har med at selgerne er ute blant kundene, samt at varene er utstillt ute i butikken (i montere, desverre men forståelig) synes jeg er bra. Det gjør at kundene kan kikke litt rundt på enehånd før de får kontakt med en selger.

Tror slike butikker vil øke salget (så lenge prisene er bra), se bare hvordan Vinmonopolet har økt omsetningen på de polene som har selvbetjening  :)  .

8097974[/snapback]

Fotovideo sin butikk er meget smakfull. Jeg var innom for noen dager siden, og da var imidlertid utvalget fortsatt noe skralt (to kamera og fire objektiver fikk en hel monter for seg selv), og det var ikke opplyst om priser noen steder. Men så fort man får dyttet litt mer varer inn i butikken og en noe mer informativ tone (mtp pris for de som bare går og titter), så blir det bra (kan hende de allerede har fått gjort det). Men en slik butikk kan (og jeg sier kan) virke noe steril. Forhåpentligvis er det fortsatt noen som ønsker å komme inn i en mer "jordnær", liten butikk, med litt slitent interiør som gir inntrykk av mange, mange års kunnskap hos de ansatte ;) Vi har også montere der jeg jobber, men størsteparten av kameraene og objektivene må vi prøve å få plass til i vinduet, og det er ikke mange minutter i løpet av dagen at det ikke står noen der. Selv på nattestid når jeg går forbi etter en kveld på byen eller lignende, står det støtt og stadig noen å kikker. Og nettopp av den grunn at vi har det meste utstilit i vinduet med "24-timers produkt og pris-service", så kommer kunder tilbake dagen etter da de vet at vi har akkurat det de er på utkikk etter til en god pris. Det er sjelden jeg ser butikker som har mesteparten av vareutvalget utstilt i vinduet. Inne i butikken er det mer ekstrautstyr og andre småtterier som dominerer plassen.

 

I likhet med Birk88 håper jeg at mangfoldet av butikker fortsatt vil eksistere. Men med tre "gode gamle" butikker nedlagt bare det siste året, så går det feil vei for et slikt ønske. For informasjon så har "min" butikk såpass god økonomi at det skal bli veldig store nedgangsperioder (eller andre årsaker) til før den forsvinner, til tross for størrelse og at den er totalt frittstående.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...