Gå til innhold

Spill utvikling/Design utdanning


uro

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Går nå i 2 klasse på VGS (det som før hete VK1) på Allmen fag. Og jeg tenker hardt over hva jeg skal bli her i livet etter VGS. Har nesten 100% bestemt meg for at det blir noe innen data da jeg her har stor interesse fra før av. Og det er ikke noe bedre enn å ha hobbyen ens som jobb også.

 

De 2 yrkene jeg kunne tenke meg innen IT er enten nettverks og sikkerhets administrator med CCIE osv (ligger i annen tråd her på forumet), eller Spill designer / Utvikler. Og det er sistnevnte utdanning denne tråden handler om.

 

Jeg vil gjerne jobbe som 3D designer for spill. Altså lage grafikken i spillet. Kan godt jobbe som programerer i steden da dette også virker spennende. Men problemet mitt er at jeg ikke vet hvilke studiumer som er best egnet. Så om dere har noen forslag til hva jeg må studere for å bli akkuratt det jeg vil så hadde jeg vært takknemmelig. Å studere i utlandet er ikke noe problem for meg da jeg alt har vudert dette, og har planer om å jobbe i utlandet etter endt utdanning.

 

De jeg selv har funnet til nå er følgende:

 

Noroff spill linje

og

NITH's spille linje

 

Hvis dere vet om andre linjer både her i Norge og i utlandet så hadde jeg blitt meget glad.

 

Og om noen vet hva en bra spill designer / programerer tjener så hadde dette vært interesant og vite også.

 

På forhånd takk til alle som svarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er i nesten samme posisjon selv og lurer veldig!

7955004[/snapback]

 

Fint og høre at det ikke bare er meg :)

 

Håper virkelig noen har noen svar her. Ville gjort ting mye lettere.

 

 

Legger til ett spørsmål til her jeg, noen som vet hvilke programer man oftest bruker til spill design? Har hørt at 3D studio Max og Maya brukes, noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar

Denne artikkelen på Gamer kan kanskje gi noen svar på det du spør etter? Den er riktignok fra 2004, men en del av det som står der kan være relevant fremdeles.

 

Det skal også være en del tråder om det her på forumet, søk og du skal finne. Men når det er sagt, så er vel uansett et godt råd å finne et område innenfor spilldesign som du tror du kan interessere deg for, og bli rasende dyktig på det. Jeg tror det kan være vel så lurt å velge en dedikert linje, for eksempel innenfor programmering eller 3D modellering (hvis du kan finne det), fremfor å velge en spillutdanning som f eks NITH har.

 

Det er helt sikkert ikke noe gale med den utdanningen i seg selv, men spillindustrien i Norge er ikke akkurat så veldig mye å skryte av, og min personlige overbevisning er at virkelig gode evner / ferdigheter innenfor et spesielt område er viktigere enn å ha tatt en dedikert spillutdanning.

 

Men dette blir nå bare mine personlige meninger / ukvalifiserte gjetninger , jeg har ikke prøvd noen av delene selv :)

Lenke til kommentar

Spilllinjene ved NITH som du snakker om her er bare vanlige programmeirngs/designslinjer som alle andre har, de har bare knyttet det bra opp mot et emne, som for eksempel spill. De som velger spilldesign rettes mer mot design, de som tar spillutvikling rettes mer mot utvikling/programmering, samt at de da har ekstra fysikk o.l.

 

Merk at NITH har begge de linjene fra høsten av.

 

 

Og ikke minst er det vanskelig å få et spillmiljø her i landet før noen blir utdannet til det, og det har jo først i de senere årene begynt å skje.

Lenke til kommentar

Hør på Ueland - han vet antageligvis mye bedre hva han snakker om enn det jeg gjør :) Hvis det er riktig at det de følger 'vanlige' studieplaner, men har valgt å rette fokus mot spillutvikling kan det sikkert bidra til en lettere læringsprosess også. Jeg vet at en del har problemer med å 'forstå' programmeringsfag i begynnelsen da det svært ofte blir abstrakt og lite relatert til virkelige ting.

 

Litt utenfor emnet her, men likefullt :) Jeg tror at det viktigste ved spillinjene ved NITH er at de bidrar til å sette fokus på et område ved høyere utdanning i Norge som har vært fullstendig ignorert, mitt eget institutt inkludert.

Lenke til kommentar
Er i nesten samme posisjon selv og lurer veldig!

7955004[/snapback]

 

Fint og høre at det ikke bare er meg :)

 

Håper virkelig noen har noen svar her. Ville gjort ting mye lettere.

 

 

Legger til ett spørsmål til her jeg, noen som vet hvilke programer man oftest bruker til spill design? Har hørt at 3D studio Max og Maya brukes, noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

7955197[/snapback]

 

Maya er som oftest brukt både i spill og film bransjen. Vurderte selv Noroff en periode men som folk i bransjen sa, de fikk ikke jobben pga utdanningen sin men pga de satt hjemme og lærte det seg selv. Er livsfarlig å studere IT om du ikke virkelig brenner for det, for utdanning alene kommer du ingen vei med. (Eller kanskje programmering ;) )

 

Folk som kan Maya er uhyre attraktivt på markedet ihvertfall, kanskje mest i Hollywood.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Wow her hadde det komme mye :p Takker til alle som har svart.

 

Denne artikkelen på Gamer kan kanskje gi noen svar på det du spør etter? Den er riktignok fra 2004, men en del av det som står der kan være relevant fremdeles.

 

Det skal også være en del tråder om det her på forumet, søk og du skal finne. Men når det er sagt, så er vel uansett et godt råd å finne et område innenfor spilldesign som du tror du kan interessere deg for, og bli rasende dyktig på det. Jeg tror det kan være vel så lurt å velge en dedikert linje, for eksempel innenfor programmering eller 3D modellering (hvis du kan finne det), fremfor å velge en spillutdanning som f eks NITH har.

 

Det er helt sikkert ikke noe gale med den utdanningen i seg selv, men spillindustrien i Norge er ikke akkurat så veldig mye å skryte av, og min personlige overbevisning er at virkelig gode evner / ferdigheter innenfor et spesielt område er viktigere enn å ha tatt en dedikert spillutdanning.

 

Men dette blir nå bare mine personlige meninger / ukvalifiserte gjetninger , jeg har ikke prøvd noen av delene selv 

 

Bra artikkel, ga meg noen svar den :) Du sier det er en del tråder på forumet om det. Vel de jeg finner er relativt gamle, som i 2002-2003 og sånt. Og man kan vel si at ettersom IT er den bransjen som forandrer seg fortest så velger jeg og ikke stole for mye på dem.

 

Når du snakker om ett felt så har jeg alt tenkt på dette, vil jobbe enten innen 3D modellering eller selve programeringen av spillet.

 

 

Spilllinjene ved NITH som du snakker om her er bare vanlige programmeirngs/designslinjer som alle andre har, de har bare knyttet det bra opp mot et emne, som for eksempel spill. De som velger spilldesign rettes mer mot design, de som tar spillutvikling rettes mer mot utvikling/programmering, samt at de da har ekstra fysikk o.l.

Merk at NITH har begge de linjene fra høsten av.

Og ikke minst er det vanskelig å få et spillmiljø her i landet før noen blir utdannet til det, og det har jo først i de senere årene begynt å skje.

 

La meg se om jeg forstår deg rett her. Altså de linjene på NITH er bare vanlige IT linjer? Og eneste unike er at de har spesialisert seg litt mot ett felt?

Men betyr dette da at man kan ta en av disse linjene, og om man er flink får bra karakterer og kan vise til et reelt talent så er det stor sannsynlighet for at man får jobb? Og om man ikke får jobb innen Spille bransjen så kan man ta jobb som programerer?

 

Maya er som oftest brukt både i spill og film bransjen. Vurderte selv Noroff en periode men som folk i bransjen sa, de fikk ikke jobben pga utdanningen sin men pga de satt hjemme og lærte det seg selv. Er livsfarlig å studere IT om du ikke virkelig brenner for det, for utdanning alene kommer du ingen vei med. (Eller kanskje programmering  )

 

Folk som kan Maya er uhyre attraktivt på markedet ihvertfall, kanskje mest i Hollywood.

 

Hehe vel skjønner hva du mener, man burde studere IT om man faktisk liker det. Og det er akkuratt det jeg gjør. Livet mitt generelt sentrerer seg omkring data så det blir ikke noe problem.

 

Så Maya er da programet å bruke om man vil komme langt? Men betyr det at jeg burde skrape mine forsøk på å lære 3D Studio Max? Har alt kommet et stykke med dette. Men gidder ikke å sitte i flere måneder til med dette om det ikke virker positivt å kunne det. Men er jo moro da, så kan hende det fortsettes alikavell.

 

 

igjen takker for alle svar her. Om dere har mer å komme med så er det bare å komme med det. Jeg er mer enn interisert i flere synspunkter.

Og forresten, er det ingen som vet hva en spill designer/programerer tjener?

Lenke til kommentar

Ueland, info er det ikke mangel på, foruten fra HSIM. Problemet er at dem ofte pynter på sannheten. Jeg vil ha harde fakta, hvem er knyttet mot hvem i industrien. Hvilke bakgrunner har foreleserene. Hvem sender ut mest suksessfulle programmerere.

 

Slike spørsmål får man ikke svar på. Hvorfor kan ikke valget av utdanning være mer som på collegefilmer fra USA?

 

Og hvorfor eksisterer det ikke en tredjeparts rangeringsside av skoler?

Hmm, meget god idè.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil bare nevne for de som evnt. ønsker å stille spm til NITH er det "åpen dag" 21 mars (17-19).

 

Velkommen til informasjonsmøter!

 

Onsdag 21. mars kl. 17-19 inviterer vi til informasjonsmøte ved NITH i Oslo. Møt studenter og ansatte, få informasjon om NITH, studieprogrammene, jobbmulighter og studieveiledning. Fri entré og gratis pizza. Velkommen!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

La meg se om jeg forstår deg rett her. Altså de linjene på NITH er bare vanlige IT linjer? Og eneste unike er at de har spesialisert seg litt mot ett felt?

Men betyr dette da at man kan ta en av disse linjene, og om man er flink får bra karakterer og kan vise til et reelt talent så er det stor sannsynlighet for at man får jobb? Og om man ikke får jobb innen Spille bransjen så kan man ta jobb som programerer?

 

Så Maya er da programet å bruke om man vil komme langt? Men betyr det at jeg burde skrape mine forsøk på å lære 3D Studio Max? Har alt kommet et stykke med dette. Men gidder ikke å sitte i flere måneder til med dette om det ikke virker positivt å kunne det. Men er jo moro da, så kan hende det fortsettes alikavell.

 

-------------------------------------------------

 

Hei! Jeg studerer 3D animasjon paa The Unviersity of New South Wales i Sydney, Australia. Jeg har litt problemer med noen av de norske vokalene siden jeg sitter med et engelsk keyboard og jeg har svar paa alle sporsmaalene dine.

 

Jeg er medlem i Siggraph, Australia som er det viktigste forumet for 3D for de storste aktorene paa markedet finnes.

 

Paa Onsdag snakket jeg med Rising Sun, Load og Logic som var der for aa fortelle oss om hvordan vi skulle gaa frem etter endt utdanning.

 

Hvis du ikke kjenner til disse kan jeg si at Rising Sun jobbet paa Ringenes Herre og Logic jobbet med Happy Feet.

 

Jeg skal ta alle sporsmaalene dine etter tur. Til slutt vil jeg komme med noen supplerende tanker som vil vaere viktig for deg hvis du virkelig vil jobbe med design eller programmering.

 

--

 

La meg se om jeg forstår deg rett her. Altså de linjene på NITH er bare vanlige IT linjer? Og eneste unike er at de har spesialisert seg litt mot ett felt?

 

--

 

NITH er forst og fremst rettet mot programmering og IT. Hvis du vil jobbe med aa programmere spill kan du soke paa NITH. Hvis du ikke faar jobb innen spill vil du lett faa jobb som programmerer i en andre typer bedrifter. Programerere er blant de mest etterspurte innen IT og under IT krisen var det faa av dem som ikke hadde jobb.

 

Hvis du vil bli 3D designer, maa du ut av Norge. Det finnes per i dag ingen gode design skoler i Norge. Alle suger! Jeg snakker ikke ut fra meg selv. Times gir ut et nummer i aaret hvor de publiserer en liste over de 200 beste skolene i verden. Ingen universiteter i Norge kom paa listen over de 100 beste. NITH kom paa 143 plass. Kunst Akademiet i Oslo paa omtrent det samme. Ingen andre institusjoner fra Norge kom paa listen over de 200 beste. Norge er daarligst paa utdanning dessverre.

 

Den beste 3D design skolen i verden ligger ikke uventet i USA, men skolen jeg gaar paa ligger paa 39 plass.

 

site

 

http://www.cofa.unsw.edu.au/futurestudents...ergradprograms/

 

Hvis du vil studere programmering ligger University of Sydney paa 2. plass hva gjelder teknologi. Saa Sydney er stedet hvis du vil laere aa programmere.

 

site:

 

http://www.handbook.uts.edu.au/it/index.html

 

NB: Finn ut om du vil studere 3D design eller programmering. Det er ikke hvert aa kombinere dette for mye. Du vil trenge saa mye design erfaring som du overhodet kan gripe tak i for aa faa jobb innen design. 3D design bransjen er blandt de toffeste bransjene du kan gaa inn i. Hvis du vil bli 3D designer maa du ikke holde noe tilbake, ikke tvile over valgene dine og jobb til taarene renner og beina svikter. Mer er det ikke aa si om det, men husk at det deier seg om aa ha det morro. Design, men ogsaa spill programmering krever at du kan gjore arbeidet ditt til lek. Husk at maalet ditt er aa underholde andre.

 

--

 

Så Maya er da programet å bruke om man vil komme langt? Men betyr det at jeg burde skrape mine forsøk på å lære 3D Studio Max? Har alt kommet et stykke med dette. Men gidder ikke å sitte i flere måneder til med dette om det ikke virker positivt å kunne det. Men er jo moro da, så kan hende det fortsettes alikavell.

 

--

 

Fortsett med aa laere deg dette programmet selv om mange aktorer bruker Maya. Jeg spurte Logic og Rising Sun om dette og de sa at selv om de bruker Maya var det dine evner som 3D animator som er avgjorende og hvordan du er som menneske. Dissse bedriftene trenger mennesker som er lagspillere og som innehar en ekstrem dyktighet innen animasjon, illustrasjon, bildebehandling, lyssetting, cinematography, tracking og Rotoscoping. JEg snakker da ikke bare om 3 aar paa hogskole eller det beste universitetet i verden, men om 5 aars erfaring innen 3d. Videre maa du vaere villig til aa bli statsborger i et annet land for aa bli vurdert. Disse bedriftene er veldig noye paa at de ansetter folk som blir i bedriften i minst 10 aar. Grunnen til dette er at du vil komme inn i en bedrift hvor seniorene i bedriften vil bruke ekstremt mye tid paa aa laere deg faget. Du kan sammenligne dette med hvordan de gamle malermesterene fikk seg elever. Michelangchelo hadde masse elever som produserte kunst som han designet. Han brukte aldri tid paa folk som ville bli egene mestere. Han var avhengig av aa ha elevene sine rundt seg for aa produsere kunst av hoy kvalitet. Disse bedriftene er bygd opp paa de samme prinsippene.

 

NB: Ingen malermester kunne bry seg mindre om hvilket merke penslene dine har saa lenge du kan male.

 

Hvordan faar du jobb:

 

Soknadd:

 

Lag en database over alle 3D bedrifter innen EU. (Du vil lettere faa jobb i Europa.)

For aa faa jobb maa du ha laget en 1 til 3 min film med rendrede 3D illustrasjoner du har gjort og animasjoner du har laget. Kvaliteten paa disse arbeidene maa vaere paa hoyde med hva reklameselskaper i Oslo har paa show reelen sin. Med andre ord. Det maa se proft ut for de i det hele tatt skulle gidde aa kontakte deg. Videre maa du vaere ydmyk paa jobb intervjuene. Husk at 3 aars erfaring innen 3D ikke gjor deg til noen mester. Jeg har selv spilt gitar i 12 aar, men jeg sier aldri at jeg er en mester paa gitar. Si videre i soknadden din hvis du kommer fra en 3D Max bakgrunn at du er villig til aa konvertere til Maya hvis det bedriften bruker dette programmet. Nevn alt innen kunst, photo og film du har erfaring med. Ikke skryt. Si at du kan grunnleggende ting innen de forskjellige omraadene. Husk at en mester i photo shop er en professjonell kunstner i dette markedet som er fylt opp av millioner av amatorer. Hver en genneralist, men faa deg et spessial felt som du er spessielt interesert i. Luk ut alle skrivefeil. Naar du sender inn soknadd, ikke send en epost med show reelen din som link. Trykk opp soknadden din i farger med de beste illustrasjonene dine(4 - 6 rendrede bilder eller illustrasjoner du har tegnet paa papir med blyant. Kan du ogsaa tegne med penn er det et pluss. De trenger folk som kan presenter ting for kunder og en kunst bakgrunn er et stort pluss.) Gaa til et trykkeri og faa alt sammen innbundet og trykket opp i 100 eksemplarer med eget cd eller DVD cover hvor du har showreelen. (Du skal soke jobb som designer, hvis at du er en). Send dem til de selskapene du mest har lyst til aa jobbe hos.

 

Paa intervjuet:

 

Ikke dress! Disse folka liker aa gaa hardt ut mot folk som kler seg for fint. Husk at det er det du har paa innsiden som du skal selge. Skriv ned for intervjuet hva som er dine sterke sider og hva du kan jobbe mer med. Sett deg inn i hva bedriften har gjort tidligere. Det er vanlig hoffelighet og gjore litt research. Tenk etter hva du kan tilfore bedriften. Hvis de skulle komme til aa snakke om dine sterke sider er det bra. Hvis de nevner noe negativt saa forklar deg kort. Ikke utbroder. Du vil at de skal fokusere paa det positive ikke det negative. Hvis at du har en lidenskap for 3D og onsker aa laere bort 3D til andre. MAnge bedrifter ser etter folk som kan laere bort.

 

Egene tanker om ditt valg:

 

Jeg haaper ikke dette har demotivert deg. Sannheten er at du onsker aa gaa en av de toffeste karriaere veiene i verden. Du vil aldri faa like mye igjen i form av lonn som det du gir av deg selv i form av arbeid for aa bli en 3D designer. Husk at det ogsaa finne andre veier og gaa. Jeg horte en historie om en tannlege som jobbet frivillig paa en filmskole hvor de gjorde 3D. Han fikk senere jobb som 3D designer.

Jeg horte ogsaa en historie om en 16 aar gammel gutt som leverte inn en 1 meter hoy stabbel med postit lapper. Han fikk ogsaa jobb paa bakgrunn av hans evner innen animasjon.

 

Og til slutt et lite studie tips:

 

Sett deg inn i Disneys 12 prinsipper for animasjon. Du kan soke paa det paa Google (Disneys 12 principles of animation) La disse bli din bibel naar du videre skal animere. Lykke til! : )

Lenke til kommentar

Mange spørsmål og tanker her! :)

 

I 2003 var jeg i samme situasjon som trådstarter. Spill hadde alltid vært min store hobby, og etter vgs ville jeg begynne på et spillrettet studie. Søkte rundt på nettet etter info, og fant etterhvert et interessant studie på Høgskolen i Hedmark, avd. Hamar. "Opplevelsesproduksjon og Interaktive Medier" het det.

 

For å gjøre en mulig lang historie kort, så gikk jeg på Hamar fra 2003 til 2006 - bachelorgraden var i boks i juni i fjor. Innholdet i studiet var definitivt spillrettet. Vi gikk gjennom emner som spilldesign, leveldesign, programmering, 3d/animasjon og prosjektstyring. Men vi hadde også fag som webdesign, lydproduksjon og forretningsutvikling/økonomi. Alt i alt var det tre veldig interessante år, hvor jeg lærte veldig mye om dataspill - og i tillegg fikk mange gode venner. Miljøet på Hamar var veldig bra. På fritiden fordypet jeg meg i emner jeg interesserte meg mest for, spill- og leveldesign.

 

I januar i år fikk jeg drømmejobben som spilldesigner i et spillfirma her til lands. :)

 

Kan egentlig bare råde deg til å få deg en bra utdannelse. En bachelor- eller mastergrad, og gjerne innen spillrettede emner som programmering, 3d/animasjon, tegning/kunst, eller spilldesign. I tillegg burde du drive med spill på fritiden. Lag verdener (levels) i UnrealEd, skriv ned ideer til spill du har hatt i bakhodet en stund, programmér små spill, lag 3d-modeller, etc. Fordyp deg i noe du interesserer deg ekstra mye for. Dette viser at du gidder å gjøre noe utover det skolen krever av deg.

 

I tillegg er det bra å ha kunnskap om alle typer spill - ikke lås deg fast til en spesiell spillsjanger. Lær deg hva som er bra gameplay - og hvorfor det er nettopp det. Les bøker. Lær deg så mye du makter.

 

Og når du så er ferdig med utdannelsen, ikke gi opp om du ikke får jobb med en gang! Til slutt får du et tilbud - og det er DA jobben begynner. :)

 

Når det gjelder diskusjonen Maya vs 3D Studio MAX, så er min erfaring at så lenge du kan et av programmene bra - så kan du alltids lære deg det andre relativt kjapt. Prinsippene er de samme. Begge programmene blir brukt av spillfirmaer verden over.

 

Lykke til!

Endret av djorgen
Lenke til kommentar

hei!

 

til informasjon har idefagskolen i tønsberg både 3d design og 3d animasjons linjer. de underviser i maya.

 

som jeg har sagt tidligere, ønsker man ta en slik utdannelse er det helt prikært at du setter deg inn i hva skolen tilbyr av faglærere, undervisningstimer etc. besøk skolene du er interessert i og snakk med elever. snakk med bransjen og hva de synes om skolen du titter på.

 

mvh

klaus lunde

www.xerxes-music.com

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei .Ser dette er en gammel tråd men legger inn et svar til slike som meg som vil ha råd og info om 3d design studie.

 

 

 

Jeg skal studere 3d design og animasjon på nett, det første jeg gjorde finne info om hvilke prg som var de beste og skaffe valgte programvare. Maya og 3ds max er de to som blir mest brukt blandt de store bedriftene i verden og valgte begge for og være fleksibel i markedet. ,etter x timer med tutorials og ``leking`` med div teknikker og føler det ikke er noe problem og lære, sitter jeg i disse dager og leser debatter om erfaringer med skoler osv i norge. Jeg kommer til og benytte tiden frem til skolestart for og lære meg maya og 3ds max design suite mest mulig for og ha et bra utgangspungt.

 

 

 

Jeg skal studere på nett fordi det er utallige walkthroughs på teknikker på nett og kan spesisere det jeg lurer på der og da etter på forhånd lært det grunnleggende via basic learningtureals som ligger på nett,da kan jeg også bruke den tiden jeg trenger på og lære programmene og være klar for oppgavene når jeg starter studiene . Jeg har mulighet til og få tilbakemeldinger og vurdere dette gratis via medier som youtube osv av andre desigere,kunstnere ,studenter osv fortløpende om jeg trenger det. Om man velger nettstudie er dette også halve prisen i forhold til og gå på skolen.

 

Jeg kommer til og bruke disse to årene til og fordype meg i maya og 3d max for så ta siste året på skole i utlandet (bachleor) ,og for min del er nettet beste måte og studere på i dag innen 3d design og animasjon, om man er engasjert og har de rette egenskapene som som og kunne tegne og være kreativ osv kommer man til og lykkes lettere . Jeg tror ikke det nytter og våkne en dag og si at nå skal jeg ta skole og lage spill, du skal ha følelsen,fantasien og kreativiteten på plass før du vurderer et slikt yrke, .Det er ikke bare og gå på skole og bestå ,for så og søke jobb. Om du ikke er sikker på om dette er rette studiene og ikke har leke følelsen når du jobber vil du nok komme til og slite i bransjen.

 

 

Har du god fantasi og kreativitet? Noen bare har denne egenskapen i seg.

 

Om man ikke er like kreativ til tider og en står fast er det bare og jobbe videre og prøve og lage noe unikt og brenne for det du gjør( om du har prosjekter du liker (noen blir aldrig helt fornøyd ..helt normalt ) kan du starte med og publisere og få tilbakemeldinger og finne hva andre har og si om prosjektet ditt og da bør du ha en formening om hvordan de ser på prosjektet og få ny ginst ved tilbakemeldinger. Og kjenne kreativiteten komme tilbake er etter en periode med full stopp er helt fantastisk.Det er da arbeidet blir en lek ;)

Tror det er mange som har kreative øyeblikk på de rareste tider og merkeligeste plasser og da er det greit og ha med seg noe og skrive\tegne på ,om ikke har det etter egen erfaring blitt glemt ganske fort. Kan selv sette meg ned og modelere uten at jeg tenker at dette er negativt, midt på kvelden om kreativiteten bobler over.

Det er noen som kommer til og føle seg truffet av dette ,for andre bare rart.

 

 

 

Dette er det jeg har kommet frem til etter og ha lest debatter om skoler ,miljø,lærere og studenter osv og tenkt på hvordan min studietid skal bli best for meg.

 

Nettstudie betyr mer jobb og bedre styring om du er motivert nok. lær det du klarer av programvare og lytt til andre og gjør opp din egen mening som du mener er det beste. Stikk deg frem og vis at du er der med bra arbeid som er blitt vurdert av andre og du har troen på . Det er mange meninger om fagskolene i Norge som kan være vanskelig og vurdere om dette er en bra skole eller ikke uten og faktisk studere der, men papirene må du ha, og ofte er det ikke skolen du gikk på som er viktig for en arbeidsgiver men du som menneske og dine kunnskaper . Hvordan en stikker seg frem og hvor mye er opp til hver enkelt ,men at dette er VIKTIG for og få jobb er helt sikkert.

 

Dette er fremtiden innen media!! og husk.. det blir til hvordan du gjør det til selv.

 

 

LYKKE TIL

Endret av pascals
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...