Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Introduksjon:

Formålet med denne guiden er å kunne lage en samling av tweaks for å oppnå høyest mulig score i forskjellige benchmarks. Er man ute etter bedre systemytelse på 24/7 basis så er nok ikke stedet for deg.

Med denne guiden har jeg lyst til å prøve noe nytt, istedet for at en person skal sette seg ned i enorme mengder med fakta så tenkte jeg at alle skal kunne komme med innspill. Jeg vet av erfaring at det ligger enorme kunnskaper blant brukerne av forumet når det gjelder tweaking. Om vi klarer å utnytte dette potensialet så kan vi sammen kanskje klare å lage ett oppslagsverk vi kan bruke i lang tid fremover. Dette kan praktisk gjøres ved at dere legger ved poster ved deres tweaks også putter jeg eller eventuelt en moderator det inn i denne posten for å gjøre det så oversiktlig som mulig. Jeg vil også selvsagt skrive ned etter hvert som jeg oppdager nye ting selv.

 

Jeg, hardware.no eller noen av deres søstersider tar overhodet ikke noe ansvar for eventuelle problemer du måtte få som følge av tweaking. Jeg anbefaler derfor på det sterkeste at du benytter en disk eller partisjon som du ikke bruker til daglig når du prøver deg ut med tweaking.

 

Generell tweaking:

Først av alt så er dette ment for å gi deg bedre ytelse i benchmarks, så hvis du er ute etter høyere fps i cs så er ikke dette stedet for deg. Jeg vil også anbefale som det sier i den flotte røde advarselen å bruke en helt egen disk til dette. Både fordi det vil gi bedre ytelse da du har en helt clean disk og da slipper du å kanskje ødelegge uerstattelige foto eller likende når du driver med syke eksprimenter.

Tweaking handler mye om å fjerne det man ikke trenger for å få det man trenger å kjøre som i vårt tilfelle benchmarks mest mulig effektivt. Skal du få operativsystemet, mest sansynlig Windows som er det eneste respekterte operativsystemet i overklokkingsmiljøet til å kjøre effektivt så kan du fjerne en og del programmer og prosesser. Første bud er selvsagt å ha en nyinnstalert windows med bare de programene du trenger for å benche En fin måte å gjøre dette på er å først laste ned ett program som heter Nlite her kan du gjøre diverse modifikasjoner på en windows iso slik at programmer allerede er fjernet eller lagt inn når du innstalerer windows. Hva som fungerer og ikke fungerer må man nesten teste ut selv, men et hot tips er at man kan nesten fjerne alt som ikke er livsnødvendig. Det ligger en fin FAQ på hjemmesiden til Nlite som forklarer det meste om programmet, resten burde være enkelt å finne ut selv

Når selve windows er instalert er det fortsatt mange tweaks du kan utføre: Start -> Kjør -> ”Msconfig” vil gjøre at du får opp ett vindu hvor du kan bestemme over hvilke prosesser du vil skal kjøre. I stedet for å sitte å velge vekk alle så kan du enkelt velge ”Diagnostic Startup” som gjør at du bare har det mest nødvendige neste gang du starter opp maskinen. Denne tweaken er litt omdiskutert og mange mener at det er like greit å heller avslutte prosesser manuelt hver gang man starter maskinen.

 

msconfig9up.th.jpg

 

Høyre musetast på Min Datamaskin -> Egenskaper -> Avansert -> Og under ytelse trykker du på innstilinger -> Så velger du å stille inn etter best ytelse.

 

Du må også skru av alt som heter strømsstyring, bakgrunnsbilder, screensavere osv. Du må også sette windows på classic-theme.

I det du skal kjøre en benchmark må du:

 

Trykke ctrl-alt-delete -> Task manager -> Prosesser  For å så finne den benchmarken man leter etter og sette prioriteten til sanntid.

 

realtime2up.jpg

 

3dmark generelt:

For å kjøre 3dmark mest mulig effektivt så må man sette alle innstillinger for skjermkortet for høyest mulig ytelse. AA og AF må selvsagt skrues av .

hyytelse6uc.jpg

Man også tjene noen poeng på å sette ned oppløsningen og fargene i windows.

En generell tweak for 3dmark er noe som kalles LOD (level of detail) som gjør at objektet mister sin komplekstet hvor lenger vekk fra bildet det beveger seg. Dette fører til at rendringen går enklere og dermed høyere fps i 3dmark. LOD kan feks. Stilles inn i Rivatuner.

Problemet er derimot at det er ikke alltid slik at man vil få høyere fps av høyere LOD. Og hvor mye LOD som er perfekt er forskjellig fra maskinvare til maskinvare. Og i 3dmark01 er det også forskjellig verdier av LOD som er bra til de forskjellige testene. Med andre ord mye å teste ut for å oppnå det perfekte resultatet.

 

 

3dmark2001se:

3d01 er den 3dmarken som kan tweakes mest, grunnen til det er at man kan kjøre hver test hver for seg og likevel få ett resultat til slutt hvis man har kjørt de testene man skal. Dette åpner for mange muligheter som å kjøre testene i en annen enn den faste rekkefølgen. Å kjøre testene i en annen rekkfølge enn den vanlige har vist seg å gi bedre resultater. Den mest anbefalte rekkefølgen er:

 

dragothic low
lobby low
car high
dragothic high
lobby high
nature
car low

 

Til slutt bør man kjøre “car low” helt til man får ett godt result. Grunnen til at man kjører ”car low” helt til slutt er at dette er en veldig ustabil test og antall FPS kan derfor variere fra gang til gang.

 

utenrekkeflge1vf.jpg

 

Her kan dere se 3dmark01se kjørt i standard rekkefølge.

 

medrekkeflge7xe.jpg

 

Her kan dere se en 3dmark01 score når den er kjørt i rekkefølgen som jeg har satt opp over. Jeg kunne også fått en enda bedre score i dette eksempelet hvis jeg hadde kjørt car low enda flere ganger.

En annen fordel ved å kjøre en og en test av gangen er at hvis du sliter med varmeproblemer eller en veldig ustabil klokk så slipper PC-en å ”slite” seg ut ved å måtte kjøre gjennom hele 3dmark på en gang. Det blir også lettere å kontrolere kjølingen dersom man feks har LN2 eller tørris. En siste fordel med å kjøre testene hver for seg er at er at man kan ha forskjellig LOD for hver test, det har vist seg at testene foretrekker en LOD-verdi fremfor en annen.

 

En annen kjent tweak er Ricky Tweak. Historien bak navnet er at det Ricky fra Portogal som fant denne tweaken. Tweaken kan brukes i alle 3dmark, men vil fungere best i 3dmark2001se.

 

Control Panel -> System -> Hardware -> device manager -> expand computer -> Høyreklikk på "ACPI uniprocessor PC" -> update driver ->Ikke gå til Microsoft update velg å innstalere fra listen velg så "ACPI multiprocessor PC" -> install -> restart.

 

Det denne tweaken gjør er at den lurere Windows til å tro at du har en flerkjernet cpu når du ikke har det. Hvordan dette fungerer når man har en flerkjernet cpu vet jeg faktisk ikke. Denne tweaken vil gjøre at cpuen utvikler en god del mer varme, og kan dermed fungere hvis man bruker ekstremkjøling og sliter med en cpu som coldbugger. Det skal også feks være mulig å kjøre ”reversed Ricky tweak” altså at man lurer Windows til å tro at en flerkjernet cpu har en kjerne. Meningen med dette er at det har vist seg at den gjerne klokker bedre på en kjerne. Reversed Ricky tweak vil fungere best i SuperPi eller til feks. Sucide screen.

 

3dmark 2003

3dmark 2003 har vist seg å gi bedre resultater om man akkuratt har restartet, dette betyr ikke at man trenger å restarte maskinen mellom hver run, men kanskje greit å gjøre om man har en god run inne.

 

3dmark 2005

 

3dmark 2006

 

Aquamark 3

Alle de generelle tweakene man kjører for 3dmark gjelder også for Aqumark. Aqumark yter som oftest best med lav LOD, noen ganger kan også negativ LOD gi bedre resultat. Men dette avhenger som alle 3d-bencher fra skjermkort til skjermkort.

Aquamark kan som sikker flere av dere har lagt merke til ikke kjøres i realtime hvis man lukker det og åpner task manager. Men det finnes ett lite triks for å gjøre det

 

Åpne notepad og skriv start /realtime og link til Aquamark3.exe. Lagre denne som en bat fil, så kjører du denne i stedet for den vanlige .exe-filen når du skal kjøre Aquamark

 

SuperPi

2003 X64 Server edition skal i følge noen være det beste OSet på SuperPi, men det finnes også flere som bruker Windows Xp

I SuperPi lønner det seg ikke å bruke classic theme, folk har mange forskjellige meninger om akuratt hvilket theme som fungerer best, men generelt har Windows Xp-themet vist seg å fungere ganske bra.

På eldre(95,98, 2000) er det en fordel å innstalere OS i overklokket tilstand. Dette nytter ikke på nye(XP, 2k3, Vista). Jeg leste faktisk at Hipro5 hadde innstalert Windows xp med cpuen på 5Ghz uten at dette ga noe utslag på resultatet, så dette er med andre ord ganske bekreftet.

Det lønner seg noen ganger å avslutte explorer.exe, det gjør du slik

 

Åpne task manager, finne explorer.exe under prosesser (dette gjøres enkelt ved å sortere etter minnebruk) og trykke avslutt. For å få opp explorer igjen åpner du taskmangager igjen og velger "Run..." og skriver inn "explorer.exe" i feltet og velger ok.

 

Copy wasa:

Copy wasa er en av de viktigste tweakene i SuperPi, den er funent opp av japanske overklokkere og derfor det japanske navnet.

Dette er innstillingene jeg brukte, det er nok fullt mulig å hente enda mer på å tweake disse innstillingene enda mer. Dette er også kun innstillinger som skal til for å få Copywasa til å fungere og det finnes hundrevis av andre triks og tweaks til super-pi. Men det skal vi ikke ta for oss her. Dette er innstillingene jeg har brukt for å kjøre 32M.

 

Først litt herjing med Windows.

 

Sett Page file til 512-512 på samme partisjon som du har superpifolderen. Hos meg blir det C:

Enkelte bruker Pagefile på 384-384 og, men det må du nesten teste selv.

 

Deretter åpner du regedit og setter disse innstillingene:

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\PriorityControl og sett Win32PrioritySeperation = 102 (høyreklikk og velg ”modify” og skriv inn 66 i ”value data” og kryss av for ”Hexadecimal”)

 

Forrandre også følgende innstillinger i memory management i registry.

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Session Manager\Memory Management.
ClearPageFileAtShutdown = 1
DisablePagingExecutive = 1
SystemPages = 0
WriteWatch = 0
LargeSystemCache = 1

 

Åpne så msconfig og velg BOOT.INI og advanced Options. Der velger du /Maxmem og setter til 632. Her må du nesten og teste litt for å finne den beste settingen. Enkelte bruker 640 og andre igjen bruker for eksempel 620. Jeg fikk klart best resultat på 632.

 

Etter alt dette tar du en reboot og lager deg en stor rar fil, med mindre du har en fra før. Oppskriften på å lage en tom fil er som følger.

1. Åpne kommandolinjen
2. Finn mappen/partisjonen filen skal lagres i. Feks D:/
3. Skriv fsutil file createnew ”filnavn” ”Størrelse”

Størrelse – 2,5 GB = 2 * 1024 = 2560 MB * 1024 = 2621440 KB * 1024 = 2684354560 bit

 

Etter dette tar du en defragmentering av harddisken og rebooter.

 

 

Og nå til det som er gøy…

 

Sett frekvens på cpu og ram og juster minnetimings osv til det du anser som best. Så starter du superpi. Kjør 16K til du får det laveste resultatet. Så velger du 32m og trykker start. Ikke trykk GO før vi har kopiert alle filene ferdig.

 

Et lite tips: Åpne notepad og skriv start /realtime og link til superpi.exe. Lagre denne som en bat fil, så kjører du denne når du skal starte superpi, så slipper du å sette realtime i task manager hver gang. Dette skal fungere på de fleste programmer…

 

 

Jeg brukte en 2,5GB fil som jeg kopierte fra D: til C:/superpi. Så kopierte jeg fra C:/superpi til D: og til slutt fra D: til C:/superpi igjen.

Mindre fil ga dårligere resultat hos meg, det er en del som bruker en 4GB stor fil i stedet. Men det må du nesten teste for å finne ut hva som fungerer best.

 

Åpne task manager og velg ”Performance” fanen. Poenget nå er å få ”Available” og ”System Cache” feltene i ”Physical Memory” feltet så like som mulig.

Start overføringen av *.rar filen fra D: til superpi mappen.

Vent til den er ferdig og så kopierer du den tilbake fra superpi mappen til D:, bruk cut og paste funksjonen slik at filen bare flyttes hver gang. Dette ser ut til å fungere bedre enn å overskrive filen.

Til slutt flytter du filen fra D: til superpi mappen igjen.

 

Mens du flytter disse filene så vil du se at ”System Cache” og ”Available” blir veldig like. Hvis du velger ”Processes” fanen i ”Task Manager” så vil du også se at de fleste prosessene på maskinen vil miste ganske mye av minnet de bruker. Av en eller annen grunn så får en best resultat jo mindre minne super-pi får her mens du kopierer.

 

Når kopieringen er ferdig så stenger du ned alle explorer-vinduene. Og så venter du til “Available” feltet i ”Physical Memory” slutter å stige. Når det har sluttet å stige (tar ca. 10-15 sekunder) så lukker du også task manageren, og venter enda et par sekunder før du trykker GO på super-pi 32m.

 

Skrevet av Aspstein

 

Tweaks for AMD-systemer

Tweaks som fungerer på AMD fungerer ikke alltid på Intel og omvendt, her er noen tweaks jeg har funnet ut som bare fungerer på AMD-systemer.

 

Hvis du skal kjøre 1M så kjører du først 16k en gang, så 32k en gang, 64k en gang osv .. helt til du kjører 1M. Dette fungerer bedre enn å kjøre 2*16k som mange gjør.

 

Lag SuperPi-vinduet så lite som overhodet mulig. Start den ønskede kalkuleringen ved ALT-C, la SuperPi kjøre helt til du får opp beskjeden om at den er ferdig med å kalkulere.  Du trykker så  høyre museknapp nede på menylinjen rett ved der SuperPi ligger og velger "Tile Windows Vertically" vinduet spretter så opp med resultatet ditt.

 

 

Wprime

Windows Vista skal gjøre det bedre i Wprime 32M

 

PcMark 2005

Pcmark 2005 må kjøres i Windows Vista med Aero på.

 

PcMark Vantage

Windows Vista x64 med diagnostic mode på skal fungere best for Pcmark Vantage.

 

Hva er juks, hva er ikke?

Det kan kanskje virke rart å kunne endre på ting i softwaren for å få bedre resultater i benchmarks. Benchmarks blir i dag brukt av oss overklokkere på en ganske annen måte enn hva de var ment for i utgangspunktet. I stedet for å bruke de til å måle maksinvare opp mot hverandre for å se hvem som har den beste maskinen så brukes det heller til å få en maskin til å være helt optimalisert til å kjøre akuratt det programmet. Det blir litt som i sport, å løpe hundremeter sier lite om allaroundfysikken til løperen. Men løperen er optimalisert til å løpe akuratt hundre meter. Tweaks regnes ikke som juks fordi du lurer eller legger ikke noe til programmet. Du endrer bare på instillinger og fjerner ting som ikke trenger å være der. Ting som derimot regnes som juks er feks hvis du legger til noe som direkte lurer benchmarken.

Så nå er det bare å komme med de tweakene dere kan så kan vi lage ett skikkelig bra oppslagsverk. Håper noen moderatore vil hjelpe meg med å oppdatere guiden med deres tweaks.

 

Mvh.

Stian Jarnæs

Aka.

Det Dvergiske Kaffebord

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Wprime yter bedre i Vista, i allefall på mine maskiner.

9307160[/snapback]

Interessant hifiking :hmm:

 

Har du testet flere OS? Hadde vært interessant og se forskjellen på XP, XP 64bit, 2003, server og feks Vista.

9309058[/snapback]

 

Testet akkurat XP mot Vista, og Vista gjør det bedre med nesten 1 sekund på wprime32.

 

Men XP er bedre på 3DM06 og Aquamark.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Wprime yter bedre i Vista, i allefall på mine maskiner.

Interessant hifiking :hmm:

 

Har du testet flere OS? Hadde vært interessant og se forskjellen på XP, XP 64bit, 2003, server og feks Vista.

-2003 X64 Server edition er best på SuperPi.

-Diagnostics mode er dårligere.

-I noen os får man bedre SPI av å exite explorer.exe.

-Maxmem(i) får man fårligere score av, ihvertfall etter min mening.

-Japansk version av SPI kan gi høyere score.

-Classic theme gir dårlig score i SPI, standard(silver color) gir best.

-Alle freemem applikasjoner gir deg dårligere scores, samme hvilken benchmark(etter egen testing).

-På eldre(95,98, 2000) er det en fordel å innstalere OS i overklokket tilstand. Dette nytter ikke på nye(XP, 2k3, Vista). -64bit lønner seg i SPI

 

Noen tweaks:)

Lenke til kommentar
Wprime yter bedre i Vista, i allefall på mine maskiner.

Interessant hifiking :hmm:

 

Har du testet flere OS? Hadde vært interessant og se forskjellen på XP, XP 64bit, 2003, server og feks Vista.

-2003 X64 Server edition er best på SuperPi.

-Diagnostics mode er dårligere.

-I noen os får man bedre SPI av å exite explorer.exe.

-Maxmem(i) får man fårligere score av, ihvertfall etter min mening.

-Japansk version av SPI kan gi høyere score.

-Classic theme gir dårlig score i SPI, standard(silver color) gir best.

-Alle freemem applikasjoner gir deg dårligere scores, samme hvilken benchmark(etter egen testing).

-På eldre(95,98, 2000) er det en fordel å innstalere OS i overklokket tilstand. Dette nytter ikke på nye(XP, 2k3, Vista). -64bit lønner seg i SPI

 

Noen tweaks:)

 

Diag mode generelt eller på 2003X64?

 

PCM Vantage er best på Vista x64 og diag mode.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

-Aston Shell

-ERAM

-Copy Wazza er heller ikke nevnt. Den absolutt beste tweaken.

-Autogear

-BV Registry Tweak og Diagnostics Mode funker direkte besj. Velg heller selv hvilkne tjenester som skal startes - absolutt ingen som ikke er livsnødvendige.

 

Noen andre jeg kom på i farten.. Men det var ikke derfor jeg postet... Noen som vet hva LSC tweak er for noe? Finner ingen ting på internett, er sikkert en forkortelse for noe enktelt som jeg ikke kommer på :p

 

MVH Todda7

 

EDIT: LSC står selvfølgelig for Large System Cache

Endret av todda7
Lenke til kommentar
-Aston Shell

-ERAM

-Copy Wazza er heller ikke nevnt. Den absolutt beste tweaken.

-Autogear

-BV Registry Tweak og Diagnostics Mode funker direkte besj. Velg heller selv hvilkne tjenester som skal startes - absolutt ingen som ikke er livsnødvendige.

 

Noen andre jeg kom på i farten.. Men det var ikke derfor jeg postet... Noen som vet hva LSC tweak er for noe? Finner ingen ting på internett, er sikkert en forkortelse for noe enktelt som jeg ikke kommer på :p

 

MVH Todda7

 

EDIT: LSC står selvfølgelig for Large System Cache

Finnes kjempemange forskjellige måter å gjøre copywaza på, guiden blir nok oppdatert i juleferien, skal prøve å finne de mest nøytrale og vanlige versjonene av ting, så for folk finne ut litt mer selv. Eram er helt konge, i alle fall i superpi. Autogear er ikke vits, den gjør egentlig det samme som realtime. Dignostics mode fungerer ikke i superpi for meg, men mulig den fungerer i andre benchmarks.

Lenke til kommentar
-Aston Shell

-ERAM

-Copy Wazza er heller ikke nevnt. Den absolutt beste tweaken.

-Autogear

-BV Registry Tweak og Diagnostics Mode funker direkte besj. Velg heller selv hvilkne tjenester som skal startes - absolutt ingen som ikke er livsnødvendige.

 

Noen andre jeg kom på i farten.. Men det var ikke derfor jeg postet... Noen som vet hva LSC tweak er for noe? Finner ingen ting på internett, er sikkert en forkortelse for noe enktelt som jeg ikke kommer på :p

 

MVH Todda7

 

EDIT: LSC står selvfølgelig for Large System Cache

Finnes kjempemange forskjellige måter å gjøre copywaza på, guiden blir nok oppdatert i juleferien, skal prøve å finne de mest nøytrale og vanlige versjonene av ting, så for folk finne ut litt mer selv. Eram er helt konge, i alle fall i superpi. Autogear er ikke vits, den gjør egentlig det samme som realtime. Dignostics mode fungerer ikke i superpi for meg, men mulig den fungerer i andre benchmarks.

Det er best å sette NESTEN alle services(og disable evnt. unødvendige enheter) til disable, det fungerer bedre på alt, ja, alle benchmarks. BV tweak og diagnostics mode gjør jo akkuratt dette, dog de disabler langt mindre tjenester\enheter.

 

Kan hjelpe deg litt om du trenger hjelp til guiden.. Når(hvis) jeg får byttet kortet mitt mot P5B-Deluxet av aspstein blir det noen uker med 3.6ghz C2D SPI tweaking for meg, ihåp om å ihvertfall slå 13.85 (med halvgod ram og 400x9).

3DMark har jeg derimot ikke peiling på enda.. Ok da, SPI er det eneste jeg har peiling på :p

 

MVH Todda7

 

EDIT: AutoGear gjør akkuratt det samme som RealTime ja, men etter egne erfaringer blir det mer stabilt, og der jeg før kunne gjøre 2m klarte jeg 4m. Kan dog være en spesiell sitasjon, har ikke fått allverdens av tid til å forske på det med forskjellige setup'er, OS'er o.l.

Når det kommer til Copy Wazza vil jeg, samt sikkert mange Japanere(:p) mene at OPB's CDT tweak er best. (Men dette har vel gjerne med hvor mye Maxmem man har).

Endret av todda7
Lenke til kommentar

Grunnen til at mange har sykt dårlig resultat på diagnostic boot mode er jo pga av endel drivere og servicer blir slått av.

 

Kjør diag mode og start theme og skjermkortdriveren så burde du få et ganske bra resultat.

Men det finnes jo maskiner som er avhengig av en eller annen teit driver i tillegg og da. Men vanligvis så burde dette fungere veldig greit.

Lenke til kommentar
Grunnen til at mange har sykt dårlig resultat på diagnostic boot mode er jo pga av endel drivere og servicer blir slått av.

 

Kjør diag mode og start theme og skjermkortdriveren så burde du få et ganske bra resultat.

Men det finnes jo maskiner som er avhengig av en eller annen teit driver i tillegg og da. Men vanligvis så burde dette fungere veldig greit.

Veldig greit ja, men ikke optimalt. Det aller beste er å gjøre det manuelt, for det er hva som er best varierer med windows innstall&version samt hardware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...