Gå til innhold

Anbefaling allround objektiv 350D?!


Anbefalte innlegg

Trenger en anbefaling av et godt allround objektiv, med stor og god vidvinkel og stor tele?!

Kameraet er et Canon 350D, må nesten ha USM....

 

Dette er kanskje vanskelig, men så impulsiv jeg er til å ta bilder så ser jeg på det med å bytte objektiver som et slit!!

Endret av Thlian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du blar noen poster ned så ser du at dette er det vanligste spørsmålet på forumet, ergo har folk svart på lignende spørsmål veldig mange ganger...

 

Jeg er selv newbie og har kit-objektiv + 50 f/1.8. Hvis du vil ha stort zoom-område så er vel aktuelle kandidater canons 17-85IS (stabilisator og stort område), tamron/sigma 17/18-50 f/2.8 (lyssterkt). Evt tror jeg at sigma har en 18-200 (?) med lavere lysstyrke og optiske kvaliteter.

 

-k

Lenke til kommentar

Du kan få lidt her:

sigmas 18-200 er upopulær hos mange - men jeg er glad for min. Jeg bruger den primært på blænde 8 da det forbedrer skarpheden at blænde optik lidt ned. Du kan se billeder her (nattebillederne ved bålet er taget med 50 mm f1,8)

http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=84

 

fra Ebeltoft Zoom i denne mappe.

http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=27

Jagtbillederne er i øvrigt taget med sigma 18-125

 

De fleste af hundeslædebillederne her er også taget med 18-125

http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=26

 

Jeg er nået dertil, at jeg bruger den til ferie- og festbilleder samt når jeg ikke ved hvad der kommer af muligheder og når vægten spiller ind. jeg har samtidigt en 50 mm f1,8 med til når lyset svigter.

 

En kammerat har Tamrons 18-200 til familiebillederne, og han er også godt tilfreds med resultaterne.

 

Hvis man ser på gennemsnitsbrugeren af den slags optik så tror jeg de leverer varen. De fremkaldes ofte uden den store efterbehandling og sjældent meget større end A4. Tager man ydermere et par hensyn der hedder hedder blændet lidt ned og hurtig lukketid ved høj tele, er jeg ikke i tvivl om de kan levere varen og gøre det godt.

Lenke til kommentar
Trenger en anbefaling av et godt allround objektiv, med stor og god vidvinkel og stor tele?!

Kameraet er et Canon 350D, må nesten ha USM....

 

Dette er kanskje vanskelig, men så impulsiv jeg er til å ta bilder så ser jeg på det med å bytte objektiver som et slit!!

Det er vel ganske enkelt ingen slike alternativer, hvis du skal ha USM... Nå har jo både Tamron og Sigma (og Canon selvfølgelig) fokusmotor i objektivene sine, så du *må* ikke ha USM.

 

Sigma 18-200 f/3.5-6.3 er et helt greit alternativ. Det er selvfølgelig inngått en masse optiske komprimisser, men det matcher nok kit-objektivet godt likevel. Du kan få mange gode bilder med dette, særlig hvis du bruker det nedblendet. Du bør også kikke på 28-200 fra Tamron, Canon eller Sigma hvis du vil ha litt høyere optisk kvalitet, men kan unnvære ekstrem vidvinkel. Du kommer jo ned i normal-området, og trenger ikke skifte fullt så ofte...

 

Ellers er det ikke så mange alternativer. Eneste alternativet fra Canon med litt tele, er Canon 17-85 f/4-5.6 IS. Det har også USM, hvis det er veldig viktig for deg, og også IS som kompenserer til en viss grad for nokså dårlig lysstyrke. Har vært litt variabel kvalitet på disse, mulig det begynner å bedre seg (hvis Canon har skjerpet seg).

Lenke til kommentar
Oki, da skal jeg prøve å vinkle det på en annen måte, da det ser ut som om jeg kanskje må fire litt på kravene.

 

Ønsker stor vidvinkel og grei tele, men av kvalitet slå kit-objektivet relativt godt?

Den nevnte Canon 17-85IS gjør nok det hvis du får et objektiv som er fra den øverste halvparten av kvalitetsstigen. Altså middels eller bedre. Det betyr at du bør prøve objektivet før du kjøper... Du vil ikke få noe ekstra lysstyrke med dette, men du vil få IS som kompenserer når du tar bilde av stillestående motiver (du kan bruke litt lenger lukkertid, men hvis motivet flytter seg får du bevegelsesuskarphet). Det vil også være skarpere og trolig bedre mekanisk enn kit-objektivet. Du får jo også 30mm ekstra i teleenden, og litt bedre vidvinkel (den ene mm har en del å si når den er der nede).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...