Gå til innhold

Trekassa mi - Arbeidslogg - Vannkjøling it is!


Anbefalte innlegg

Hallo, folkens!

:w00t:

 

Velkommen til arbeidsloggen som omhandler PC-en min og alle problemer/utfordringer den har medført.

 

P4110130_small.jpg

Dette prosjektet ble påtenkt høsten 2006, og startet for alvor i desember samme år. Kommer til å oppdatere denne arbeidsloggen med alt jeg måtte finne på å gjøre med den etterhvert.

 

--> Kommentartråd <--

--> Artikkel <--

 

--------------------------------------------------------------

 

Hovedhendelser i prosjektet:

- Høsten 2006: Planlegging og bestilling av deler.

- 9. desember 06: Byggingen av kabinettet starter.

- 31. desember 06: Støv-og-sagflis-dagen.

- 10. januar 07: Oppbevaringsrom og 5,25"-brønner.

- 18. februar 07: Festing av hovedkort.

- 19. februar 07: Powerknappen.

- 19. mars 07: Vifter og harddiskfeste.

- 25. mars 07: Døra og hjulene.

- 10. april 07: Montering av deler.

- 13. april 07: Kabinettet erklært ferdig! :w00t: <-- Masse bilder av resultatet her!

 

- 13. august 07: Benchmark-resultater.

- 14. oktober 07: Viftestyring.

- 21. oktober 07: Jeg går amok med kameraet.

- 6. november 07: Føtter.

- 29. desember 07: USB-porter.

- 7. januar 08: 12-volts-kontakt.

- 27. januar 08: Montering av lys.

- 20. mars 08: Kjølepasta byttet.

- 17. januar 10: Montering av wattmeter!

- Mai 10: Vannkjøling!

 

PA190007_2_small.jpg Vannkjoling_crop_small.jpg

 

Deler jeg har brukt: (Daværende pris (ca) i parentes)

- Hovedkort: Asus P5W DH Deluxe (1800,-)

- Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600 (2500,-)

- Minne: OCZ Platinum XTC Dual Channel PC-6400 2048MB (2x1024MB) (2000,-)

- Grafikkort: MSI GeForce 7900 GTO 512 MB (2400,-)

- Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA (800,-)

- PSU: MIST 500W (900,-)

- Skjerm: LG Flatron L204WT (2700,-)

- Tastatur: Saitek Eclipse Keyboard (400,-)

- Mus: Logitech MX518 (350,-)

 

- 140 mm. vifte m/blå LEDs (Aerocool) til fronten

- 120 mm. vifte m/blå LEDs (MIST) til toppen.

- 120 mm. vifte (Papst) til bunnen.

- Filter til vifta i bunnen.

- Kjølepasta, Arctic Silver 5

- ATX-strømkabel

- P4-strømkabel

- Drev-strømkabel

- SATA-strømkabel

- PCI-e-strømkabel

- Zalman MFC1 viftestyring

 

- Spikerbeslag, 60x200 mm

- Innslagsmutter, M4

- Gjengestål, M3 (harddiskfeste) og M4 (HK-feste)

- Kanthengsel, messing, 25x19 mm

- Møbelhjul - 2x u/ brems, 2x m/ brems

- Hobbyplater (furu)

- Diverse treskruer, gjennomgående skruer og muttere.

 

- Pumpe: AC aquastream XT - Ultra

- Radiator: HW Labs Black Ice GT Stealth 240

- Slange: ClearFLEX 60 Premium 3/8 ID

- Tank: EK-Multioption Reservoir 150 Rev.2

- Prosessorblokk: Danger Den MC-TDX

- GPU-blokk: D-TEK FuZion GFX

- Vifte: Scythe Kama FLEX 120 mm - 1900 rpm - Slangenipler

- Chipsetblokk (NB): Swiftech vannblokk, MCW30

- Filter til vifta i bunnen.

- Overganger til utgang og inngang på pumpa.

- Fillport.

- Kjøleribber til grafikkminnet.

 

 

Andre spesifikasjoner:

- Høyde, med hjul: 68 cm

- Høyde, uten hjul: 61 cm

- Bredde: 21 cm

- Dybde: 56 cm

- Innvendig volum: 51,9 liter

- Bakkeklaring: 6,5 cm

- Sporvidde: 16 cm

- Støynivå, maks: 38 dB

- Støynivå, normal: 19 dB

- Egenvekt: 17,8 kg

- Maks aksellast foran: 50 kg

- Maks aksellast bak: 50 kg

- Høyeste totalvekt: 100 kg

- Maks nyttelast: 82 kg

- Effektbruk idle: 180 W

- Effektbruk load: 250 W

 

Takk til:

- Pappa, for en kjeller full av rare ting og verktøy man kan bruke.

- Mamma, for tålmodighet når jeg kommer for sent til middag...

- Farfar og Triad AS for sponsing.

- Elit AS for sponsing og god service.

- Alle som har bidratt i kommentartråden og andre steder.

- Forumet generelt, Hardware.no og prisguiden.

 

Sponsorer:

 

logo.jpg

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------

 

 

PA190044_small.jpg PA190036_small.jpg

 

Det opprinnelige førsteinnlegget:

 

Jeg skal nå gå i gang med min nye PC. Har brukt en god stund på å finne ut av hva den skal bestå av, og har kommet fram til dette (Se også denne tråden):

 

 

 

 

Handlevogn her. wink.gif

 

Delene er bestilt, og kommer forhåpentligvis i løpet av de første ukene.

 

Andre deler jeg sannsynligvis skal ha:

- 140 mm vifte til fronten.

- Disse hjulene, som ser ut som de kan monteres på et hvilket som helst kabinett. Edit: Det ble disse isteden.

- Er litt i tvil om jeg skal ha HK-brett eller ikke, tror vel kanskje det skal gå å få det til uten...? :hmm:Edit: Jepp, det gjorde det.

 

Kabinettet skal bygges i tre. Jeg har tenkt å prøve å bygge inn diverse finesser som oppbevaringsboks, koppholder osv. Hvis noen har flere ideer til noe morsomt, bare kom med dem!

Skal ha dør med vindu på den ene siden.

 

Lagde et par kjappe tegninger i Sketchup (Klikk for større bilde): Edit: Resultatet ble speilvendt av disse bildene.

 

Utsiden:

Tegning_small.png

 

Inni:

Tegning2_small.png

Oppbevaringsrom øverst til venstre. tongue.gif Plasseringen av ting og tang kommer sikkert til å endres etterhvert som jeg får delene og ser hvordan alt blir.

 

Her er materialet: hobbyplater:

Plater_(small).JPG

 

Skulle gjerne hatt et navn til prosjektet/PC-en, så hvis noen har noe fengende på lur, kom med det!

 

Håper å få begynt å bygge i løpet av uka, så tilbake med oppdatering om en liten stund.

 

Har egentlig planer om vannkjøling, men er ikke sikkert det blir noe av fra starten av, kommer kanskje på etterhvert. Tar gjerne imot tips!

 

 

 

 

 

 

Edit: Linkfix

 

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nå kommer det omsider en oppdatering her.

Komponentene har nå ankommet! :w00t:

Det tok en god stund, sannsynligvis mest fordi de ikke hadde skjermen på lager. Dette, kombinert med at det er mye annet som dessverre må gjøres, har ført til at det tok sin tid før det ble noen store fremskritt i prosjektet.

 

Men nå har det i alle fall kommet en stor, fin pakke fra Netshop, og her er noen bilder av det som var å finne inni den:

 

Pakker_1_(small).JPG Pakker_2_(small).JPG

Alle pakkene. :love:

 

HK_(small).JPG HK_2_(small).JPG

Hovedkortet...

 

CPU_(small).JPG

prosessoren... (Litt elendig bilde, men dog...)

 

Grafikk_(small).JPG

... og grafikkortet.

 

 

Blir nok bygging i helgen, så håper på en ny update snart.

 

Jeg er litt i tvil om hvordan jeg skal plassere hovedkortet. Det ser jo ut som det egentlig skal stå andre veien enn det det gjør på tegningen i posten over. Ulempen blir da at grafikkortet vil bli stående "opp ned", altså med vifta ned. Det vil kanskje se bedre ut med vifta opp? :hmm:

 

Hvordan ville dere andre gjort det? Fint hvis noen har ideer.

 

Minner også om kommentartråden. :)

 

Edit: Feil thumbnail på det ene HK-bildet...

 

Edit2: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Her er en liten oppdatering med ny tegning:

 

Tegning_ny_small.png

(Klikk for større bilde - gjelder alle bilder.)

 

Har endret på målene og slengt på en vifte i bunnen. (Selv om det ikke er tegnet inn, skal det være hjul der som gjør at vifta får plass til å få inn luft.)

 

Det store spørsmålet er altså hvilken vei hovedkortet skal stå. Hvis det står som på tegningen, vil grafikkortet komme med vifta opp. Alternativet er å speilvende hele greia. Hovetkortet vil da komme på andre siden, og stå andre veien. Dette vil gjøre at grafikkortet står med vifta ned, noe som kanskje ser litt feil ut...(?) Det ser likevel ut til at dette er "riktig" vei på hovedkortet. :hmm:

 

Hva er egentlig det mest fornuftige her?

 

Kommenter her! ;)

 

EDIT: Bildene er straks tilbake, de skal bare flyttes...

EDIT2: Da var det gjort. (Redigert i alle postene over)

Edit3: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Ny idé:

 

Tegning_ny2_small.png

 

Gjorde en endring her for å forbedre luftstrømmen. Flyttet PSU-en opp så den tar luft fra oversiden av gulvet. Dermed vil luften gå inn gjennom vifta i bunnen og foran, så gå opp til rommet øverst. Noe av den vil gå gjennom PSU-en og ut, mens resten vil gå forbi hovedkortet. Ved å flytte PSU-en opp, vil det bli mer gjennomstrømning i det øverste rommet.

 

Mye av luften suges inn fra nærme gulvet, altså blir den så kald som mulig.

 

Dette blir bra. :cool:

 

Nå har jeg også saget ut platene til fronten og bak:

 

PC090001_small.JPG

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Da var en dags jobbing unnagjort. Her er resultatet:

 

Jeg har nå bestemt meg for å ha hovedkortet "riktig" vei. Dette kom jeg fram til etter litt prat i kommentartråden (Takk til de som bidro). På grunn av væsken i chipset-kjøleren er det sannsynligvis best å ha kortet riktig vei.

Det betyr at alt blir speilvendt av sånn som det er på tegningen.

 

Jeg tok med hovedkortet for å se hvordan det ble...

 

PC100011_small.JPG

 

Nå er alle vegger, gulv og tak saget ut, bortsett fra frontveggen hvor det skal være dør m/vindu.

 

PC100010_small.JPG

Litt høvling må til.

 

Jeg har etterhvert funnet ut at jeg skal prøve å bruke deler fra en gammel PC for å få feste til PCI-kort o.l. Bestemte meg derfor for å se hva jeg kom over inni denne gamle maskinen, som plutselig sluttet å virke en gang for lenge siden.

 

Her er dekselet tatt av, så får vi se hva vi finner inni...

PC100012_small.JPG

 

PC100013_small.JPG

Akkurat, ja. Her har det åpenbart vært en som er glad i flatkabler og annet rot... :hm:

Men jeg skal i alle fall ha den kort-feste-tingen der! (Hva heter det egentlig...?)

 

Også vil jeg ha denne til å feste DVD-brenner m.m.

PC100016_small.JPG

 

Det var litt strevsomt å få det av, ettersom det var til dels punktsveiset fast. Men etter litt flittig bruk av drill med metallbor, i tillegg til hammer og skrujern, løsnet det til slutt. :dremel:

 

PC100017_small.JPG

 

Så var det bare å rydde opp...

PC100020_small.JPG

 

Fant også en 80 mm vifte, diskettstasjon og noen LEDs, samt en reset-knapp. Kjekt å ha.

PC100021_small.JPG

 

I tillegg har jeg boret hull til treplugger i noen av platene.

 

Dermed erklærer jeg dagens arbeid for over.

 

------------------------------------------

 

Jeg har også begynt å fundere litt på hva slags tastatur og mus jeg vil ha. Noen som har forslag? Lurer litt på Logitech UltraX eller Saitek Eclipse Keyboard, og Logitech MX518 eller Logitech G5.

 

Og hvor får jeg egentlig tak i power-knapp? :hmm:

 

Hva synes dere forresten om bildestørrelsen? Er den passe? (også det som kommer når man klikker på dem)

 

 

Følg med, fortsettelse følger!

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Jeg fikk da jobbet litt i dag også. Burde vel egentlig sovet nå, men så sitter jeg da her og skriver worklog istedet...

 

Det første jeg gjorde i dag var å sage hull til utgangene bak på hovedkortet. Jeg målte opp for å lage et hull som passet nøyaktig til I/O-dekselet.

 

PC110002_small.JPG

 

Først boret jeg et hull til å begynne å sage fra.

Så var det bare å sage i vei!

 

PC110003_small.JPG

Dette går jo fint!

 

Etter at jeg hadde saget ut et hull som var nesten stort nok, gikk jeg i gang med raspen for å utvide hullet til å bli akkurat passe stort.

 

PC110005_small.JPG PC110009_small.JPG

 

Dette ble jo bra!

Klarer jeg å lage en skrå kant rundt så det ser litt penere ut, tro? :hmm:

 

PC110011_small.JPG

 

Det ble jo faktisk ganske bra! :wee:

Brukte først kniv til å grovspikke litt, og så raspen til å jevne det ut. Etter noen runder med sandpapir til slutt blir det vel bra.

 

Neste utfordring blir å sage ut til PCI-kort-festeren. En fordel at den kommer på riktig sted... :ermm:

 

Her måler jeg og streker opp til å sage ved å feste på et PCI-kort for å sjekke hvor den skal stå. Lenger kom jeg ikke i kveld...

PC110013_small.JPG

 

----------------------------------

 

Hvilken vifte ser best ut å ha i fronten forresten, denne eller denne? Jeg hadde først tenkt meg den blå/gjennomsiktige, men så fant jeg ut at den andre var jo litt fin den også... :hmm:

 

----------------------------------

 

:sleep:

 

Edit: Skriveleif...

Edit2: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Ble dessverre ikke noe jobbing i går pga. julegavekjøp og andre mer eller mindre nyttige ting, men i dag fikk jeg endelig gjort noe.

 

Forrige gang fikk jeg målt opp til kortplassene, og etter et par kontrollmålinger var det bare å sage i vei.

 

PC140002_small.JPG

 

PC140003_small.JPG

 

Etter å ha saget ut hullet, var det bare å gå løs på problemet med skruene. Den må jo felles inn i plata, og det må likevel være mulig å komme til skruene. Jeg kom fram til at det beste sannsynligvis var å lage et spor i plata for å gjøre den tynnere ved skruene. Etter bruk av diverse verktøy som hoggjern, kniv, rasp og drill med rasp, ble resultatet dette:

 

PC140006_small.JPG PC140008_small.JPG

 

Må si jeg er ganske fornøyd, med litt finpussing blir det vel bra.

 

Det siste jeg gjorde var å lime den ene kanten, som dessverre klarte å knekke. :hrm: Det var riktignok ikke helt uventet, ettersom den tross alt er ganske usolid akkurat der...

 

PC140014_small.JPG

 

Kommenter gjerne i kommentartråden, hvor jeg også har stilt noen spørsmål som enda ikke er besvart helt, blant annet hvilke alternativer som finnes til powerknapp.

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

I går tok jeg fram hovedkortet igjen, for å sjekke om hullet jeg laget ble passe. Det viste seg at det dessverre ble litt for langt ned mot bakplata. :(

Jeg måtte da utvide det i den andre retningen, og da ble det jo litt for stort. Får prøve å finne en smart måte å tette sprekken på. :hmm:

 

PC150003_small.JPG

 

Fikk i alle fall pusset litt på det og gjort det litt finere til slutt.

 

Jeg boret også flere hull til treplugger, og det skal jeg fortsette med nå, så det blir snart mulig å sette det sammen for å se hvordan det blir. :)

 

Jeg har forresten heller ikke fått noen kommentar på hva folket synes om tastaturene jeg ser på (se bunnen av post 5), selv om det kanskje ikke hører helt hjemme her... Post i vei i kommentartråden! ;)

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

I dag har jeg omsider fått jobbet en god del, hadde riktignok håpet på enda mer, men dog...

 

Det første jeg fikk gjort, var å bore ferdig til treplugger i de platene jeg har til nå. Stablet det hele sammen for å se hvordan det ble:

 

PC160001_small.JPG PC160007_small.JPG

Det ser jo slett ikke ille ut. :)

 

Etterpå studerte jeg det hele nøye, for å fundere ut målene og plasseringen på diverse ting som 5,25"-brønner, harddiskfeste, det lille rommet øverst, gulvet i midten, PSU-en, vifter og powerknapp o.l. Kommer sannsynligvis til å ha powerknapp og andre brytere rett over plata i midten, og mulig jeg prøver å lage en skuff eller noe under den. Så kommer vifta under der igjen.

 

Nå tenkte jeg å få laget plata i midten. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke kryssfinér, siden det blir litt i tjukkeste laget med en hobbyplate. Ettersom det ikke var å oppdrive her i huset, og det var lørdags kveld, noe som betyr at jeg må vente helt til mandag med å kjøpe, ble det til at jeg bestemte meg for å høvle ned en hobbyplate isteden.

 

Det er nå man er glad man (dvs. pappa) har elektrisk høvel... :roll:

PC160009_small.JPG

 

Plata er nå redusert fra 18 til 8 millimeter tykk. De resterende millimetrene ligger her:

PC160010_small.JPG

Noen som trenger sagflis? :roll:

 

Siden jeg var så godt i gang med høvelen, gjorde jeg det samme med platene til rommet øverst.

PC160015_small.JPG

Sagflishaugen vokser stadig...

 

Jeg fortsatte med å sage ut plata til siden med dør/vindu, og bore treplugghull i den også.

I morgen (forhåpentligvis) skal jeg bore ferdig og tilpasse veggene så de passer sammen. Så blir det enten å sage ut døra og mekke på den, eller fikse mer av det som skal være inni, som midtplata o.l. Vet ikke hva jeg skal gjøre først... :hmm:

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Fikk ikke jobbet noe i går, men i dag har jeg boret ferdig hullene. Hadde håpet å gjøre mer, men fikk visst ikke tid. Må jo sove litt også, midt oppi alt sammen...

 

Satt sammen kassa midlertidig (med bare plugger) i stad, for å se at alt passet sammen. Var dessverre noen skjevheter på et par millimeter her og der, men det får gå.

 

Det jeg nå lurer på, er hvor og hvordan jeg skal plassere døra i sideveggen. Den kan ikke gå helt opp til toppen pga. rommet øverst (det skal ha luke ovenfra). Er i tvil om jeg skal la den gå helt ned til gulvet, eller om den skal stoppe noen cm. over gulvet. Det er kanskje mer praktisk å ha den helt ned, bl.a. fordi den blir lettere å sage ut, men det vil kanskje se litt rart ut at den går helt ned men ikke helt opp...? Det går jo også an å la den gå helt ut til sidene, sånn at nesten hele veggen er dør, men jeg tror jeg vil ha den noen cm. innafor, også av estetiske grunner...

(Se også tegningene i starten av tråden.)

 

Også var det vinduet da... Men det kommer jeg tilbake til.

 

Ble dessverre ingen bilder i dag, det var ikke noe særlig å ta bilde av. Dere får se på bildene i de andre postene så lenge. ;)

 

Minner også nok en gang om at kommentarer skal i kommentartråden. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet på noe lurt! Istedenfor å ha en tredør med vinduet i, skal jeg bruke selve plexiglasset som dør! Planen er å frese et spor som glasset ligger i, og så sette på hengsler o.l. så det blir en dør. Det blir nok bra. :D

 

Nå har jeg i alle fall fått saget ut døra. Det ser jo greit ut, det.

 

PC190002_small.JPG PC190003_small.JPG

 

Det endte opp med at jeg ikke tok den helt ned, ettersom jeg må ha plass til sporet hvor plexi-døra skal ligge.

 

PC190004_small.JPG

Plexiglass! :w00t: Utrolig hva man kan komme over hvis man leter litt i kjelleren!

 

Så var det bare å sage ut.

 

PC190006_small.JPG

Sånn ble det.

 

Får gnikke det litt blankere senere, så blir det nok bra.

 

Var det mer da, tro? Nei, tror ikke det. Gidder ikke linke til kommentartråden, dere får se i posten over.

 

:p

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endelig ny update! :w00t:

 

Det tok sin tid før det ble gjort noe mer i dette prosjektet, blandt annet på grunn av en viss julefeiring... I dag har jeg endelig fått gjort litt.

 

Før jul fikk jeg frest ut sporet som døra skal ligge i.

 

PC210002_small.JPG

Etter litt pussing kan det jo bli bra. :)

 

I dag fullførte jeg arbeidet med å pusse kantene på plexiglasset blanke, som jeg hadde begynt med tidligere. Hadde her god hjelp av krolf's lille guide til pussing av plexi. :)

 

Før jeg begynte så det sånn ut:

 

PC250057_small.JPG

 

Etter bruk av fil, 60-, 120-, 240- og 320 korns sandpapir, ble det seende sånn ut:

 

PC300085_small.JPG

 

Deretter gikk jeg løs på det med først 400 korns papir, så 600- og 1200 korns. Til slutt polerte jeg det med en polere-ting til drillen. Må si jeg synes det ble veldig bra til slutt:

 

PC300096_small.JPG

 

Etterpå pusset jeg litt på kantene i dørkarmen med minidrill (dremel).

 

Det neste nå blir vel å sette sammen kassa, hvis jeg ikke kommer på noe mer som bør gjøres først. Må også få på hengsler og montere døra, men det kan jo like godt gjøres etterpå.

 

Dere får kose dere i kommentartråden så lenge, og ha en fortsatt god jul! :xmas:

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

:fun:

 

I dag (dvs. tenisk sett i går, eller i fjor) har jeg kåret til den store støv-og-sagflis-dagen. Aktiviteter som høvling, fresing, saging og pussing både for hånd og med maskin, forårsaket en rimelig høy andel støv i lufta.

 

Ble ikke til at jeg satt sammen kassa i dag, da jeg måtte sage ut til vifter og andre ting først. Det første jeg gjorde, var å sage ut hullet til 120 mm. vifta i toppen. Dette ble gjort med stikksag, etter å ha streket opp med passer først.

 

PC310081_small.JPG

 

Pusset litt på kantene på hullet etterpå.

 

Det jeg er litt spent på, er om denne vifta kommer i konflikt med prosessorkjøleren, ettersom prosessorsokkelen er helt øverst på hovedkortet. Jeg målte sånn ca. og fant ut at det ser ut til å gå, så får håpe det gjør det.

 

Deretter sagde jeg ut luka til rommet øverst. Jeg bestemte meg for å frese et spor som selve luka skal ligge nedi, kom fram til at det sannsynligvis var den enkleste og beste måten å gjøre det på.

 

PC310084_small.JPG

 

Pusset litt på dette også, før jeg sagde ut luka. Den ble jo da for tjukk, ettersom den er saget ut av en like tjukk plate, og ligger oppå kanten som jeg freste ut.

 

PC310087_small.JPG

 

Da var det fram med høvelen igjen.

 

PC310089_small.JPG

Det var bedre.

Kunne vel vært bedre finish på det, men det ser greit ut på avstand.

 

Det siste jeg gjorde var å sage ut til 140 mm. vifta i fronten.

 

PC310091_small.JPG

 

Kommer vel til å fortsette i morgen. Følg med! :p

 

----------------------------------

 

Det skal også nevnes at jeg fikk mus til jul, Logitech MX518. Bruker den på den gamle pc-en nå, og kan bekrefte at den er et godt valg. :)

Det samme gjelder skjermen, som jeg også bruker nå. Utrolig deilig skjerm! :D

 

----------------------------------

 

Da gjenstår bare å benytte anledningen til å ønske dere alle et godt nytt år! :fun:

 

Edit: Leif er en luring. Han har klart å gjemme seg i dette innlegget i over et år, men nå fant jeg han, og fikk sparket han ut. ^^

Edit2: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet ut hvordan jeg skal gjøre det med de omdiskuterte 5,25"-brønnene. Jeg saget ut hullet i stad:

 

P1010084_small.JPG

 

Det jeg kom fram til, var at jeg først skulle lage hullet litt mindre enn det skal være, og så frese det ut på innsiden av plata. Da vil CD-stasjonen ha en kant å ligge an mot, og man slipper å få en sprekk rundt den.

 

P1010089_small.JPG

 

Har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal dekke over de tomme plassene, men det skal vel gå å få festet en eller annen plate der. Dette vil også se mye penere ut på grunn av den freste kanten.

 

Jeg lagde så hullet til PSU-en. Gjorde noe av det samme her, mest for at det skal bli litt lettere å feste den når den har en kant å ligge i, og for å slippe sprekk rundt.

 

P1010093_small.JPG

 

Følg med, fortsettelse følger! ;)

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Da kom det omsider en ny oppdatering her.

Til min store fortvilelse har skolen begynt igjen, og det betyr mindre jobbing med PC og mer (?) jobbing med skole... :cry: Har egentlig ikke tid til sånt skoletull, men nok om det.

 

Jeg har nå saget ut hullet til vifta i bunnen også, og pusset litt på det, så da var alle hull ferdig! :w00t:

 

P1040001_small.JPG

 

Da skal jeg bare sette inn kortholderen før jeg limer det hele sammen. Tenkte det var like greit å sette den på først.

 

Boret først hull i den, to nede og ett oppe. (Bare ett hull oppe fordi det ikke er plass til mer på grunn av hullet til HK-utgangene.)

 

P1040004_small.JPG

Fant ut at det var lurt å sette det ordentlig fast. (Beklager rotet... :ermm: )

 

P1040009_small.JPG

Da var den ferdig. Lagde hullene avlange for å kunne justere det.

 

Så var det å montere det i kabinettveggen.

P1040013_small.JPG P1040015_small.JPG

 

Her ser dere også hvordan det ble med sporet jeg lagde tidligere for å komme til skruene.

Det ble jo, som nevnt tidligere, en liten sprekk på siden av den. Kommer kanskje til å tette den hvis jeg finner en lur måte å gjøre det på, men det gjør jo ikke så veldig mye at den er der.

 

Så var det i gang med liminga!

 

P1040017_small.JPG

 

Tok først lim oppi hullene på de små platene, og dyttet trepluggen etter.

 

P1040020_small.JPG

 

Så i hullene og langs kanten på plata, og så sette sammen.

 

P1040023_small.JPG

 

Så dunke det hele sammen.

 

Jeg brukte også skruer, tre på hver av kantene. Da skulle det sitte sammen en stund.

 

Etter å ha gjentatt denne prosessen ca. en gang pr. side, ble det seende slik ut:

 

P1040025_small.JPG

 

Det vil si, toppen er ikke satt på enda, skal vente med det til jeg har montert veggene til rommet øverst, som blir neste utfordring. Mer om det kommer senere. ;)

 

Så gjenstår det også å finne på en lur måte å feste hovedkortet på. Forslag?

 

-----------------------------

 

Nå har jeg også fått bestilt en liten pakke med småstæsj fra Microplex, bestående av:

- 140 mm. vifte m/blå LEDs (Aerocool) til fronten

- 120 mm. vifte m/blå LEDs (MIST) til toppen.

- 120 mm. vifte (Papst) med relativt "kjedelig" utseende, til bunnen. (Den vil jo ikke synes så godt likevel.)

- Filter til vifta i bunnen.

- Kjølepasta, Arctic Silver 5, etter en liten avgjørelse i kommentartråden.

- ATX-strømkabel (Håper den er lang nok... :ermm: )

- P4-strømkabel

- Drev-strømkabel

- SATA-strømkabel

 

Da var det bare å vente spent på at det kommer. :D

 

-----------------------------

 

Hva synes dere forresten om arbeidsloggen generelt?

Er det for mye/for lite bilder, for mye/for lite tekst, for mye/for lite detaljer, for store/for små/for dårlige/for bra bilder, for mye/for lite useriøs og teit nerdehumor, for mange/for få smileys?

 

Fyr løs i kommentartråden! :thumbup:

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

På tide med en ny update nå!

 

Siden sist har jeg fått montert 5,25"-brønnene, laget rommet i toppen og limt på plata i toppen. Har også funnet ut hvordan jeg skal dekke over de tomme plassene! :D

 

Her ser dere hvordan det ble:

 

P1080018_small.JPG P1080019_small.JPG

 

Skrudde den fast med til sammen fem skruer.

 

Kantene til rommet på toppen ble limt fast, i tillegg til at gulvet ligger på 5,25"-holderen og to "knotter" av typen som man putter inn i et hull (den ene kan ses på bildet over).

 

Oppi rommet:

P1080012_small.JPG

 

Så var det dekselet i fronten, da. Her fant jeg etterhvert ut at jeg skulle lage en plate som dekker de tre ubrukte hullene, så får jeg sage den til når jeg evt. skal putte i flere enheter.

Så var det å få den til å stå fast. Da jeg kom over avkappet etter plata, kom jeg på at det hadde samme bredde som en 5,25"-enhet. Fant da ut at jeg skulle feste den i holderen, og bruke den som støtte til plata. Det fungerte veldig bra, måtte bare slenge på et par skiver på skruene, ettersom den var en millimeter for smal. Plata sitter dønn fast, null skrangling! :thumbup:

 

P1090027_small.JPG

 

Det ble jo seende veldig bra ut, synes jeg:

 

P1090029_small.JPG

 

:w00t:

 

Kommentarer her, som vanlig.

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

I forrige uke kom endelig pakka fra Microplex! :w00t:

 

P1120012_small.JPG

 

Her har dere innholdet. De var utsolgt for SATA-kabelen, så den tar jeg med neste gang det skal bestilles noe derfra.

 

P1120015_small.JPG :love:

 

Av kabinettfiksing siden sist kan det nevnes pussing og høvling av kanter og hjørner, samt litt tilpassing av gulvet i midten. Mer om det siste kommer i en senere update.

 

En av kantene før fiksing:

P1140033_small.JPG

 

Etterpå ble det sånn (samme kant):

P1140048_small.JPG

 

Akkurat den kanten er jeg ganske fornøyd med, for som dere ser på det første bildet, er det en del fliset opp på kanten av plata. Måten jeg løste det på, var at jeg holdt den elektriske høvelen på skrå sånn at den høvla ned kanten ytterst. Det ble jo litt skrått, men det synes omtrent ikke.

 

Etter høvlinga pusset jeg med sandpapir av diverse slag opp til 240 korns, med og uten pussemaskin. De fleste kantene ble veldig bra, men jeg gadd ikke å gjøre det like perfekt på baksiden, ettersom den vil stå inntil veggen i alle fall.

 

Jeg lagde også en liten skråskjæring på kantene med høvelen:

P1140060_small.JPG

 

 

Noen som vet et sted å få tak i kontakter til powerknapp og lignende? Finner det ikke på Microplex, men mulig jeg er en smule dårlig til å lete. :ermm:

 

 

Kommentarer skal i kommentartråden. Det burde ikke komme som noen bombe.

 

;)

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå er det definitivt på tide med en oppdatering, så jeg kan jo komme med det jeg har gjort siden sist:

 

Som nevnt har jeg fikset litt på gulvet som skal være i midten. Har foreløpelig laget fester, av samme type som sitter under oppbevaringsrommet, som hylla ligger på. Skal etterhvert lime den fast, når jeg har saget de hullene som skal være i den.

 

P2020010_small.JPG

 

Har gått til innkjøp av hengsler til sidedøra og luka i toppen. Luka er festet, og festing av døra er blandt de neste tingene som skal gjøres. Her er et bilde av luka (holdt oppe av det ene dørhengselet):

 

P1310002_small.JPG

 

 

Så var det et av de store emnene i kommentartråden: Powerknappen!

Som nevnt skal den være av tre. Først lagde jeg et hull der den skulle være:

 

P1310004_small.JPG

 

Måtte deretter lage et nytt hull, i en random planke, ettersom biten som kom ut av forrige hull var litt i minste laget, så det ble en sprekk rundt den. Dette pga. hullborets bredde. Lagde derfor det nye hullet et hakk større.

Her er hva som kom ut av det:

 

P1310008_small.JPG

Dette er altså min kommende powerknapp. :love:

 

Måtte file den litt mindre, så den passet til hullet.

 

Bak trebiten skal det stå en bryter. Kommer også til å gjøre noe lignende med reset-knappen, bare at den kommer til å være litt mindre.

 

Og lenger kom jeg ikke. Men nå er det helg, og da er det håp! :D

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Nå har jeg bestemt meg for å få litt mer struktur i arbeidet.

Som dere kanskje har lagt merke til, har jeg holdt på med både døra, midtgulvet, powerknappen og toppluka på en gang i det siste. Jeg har nå bestemt meg for å gjøre ferdig en ting av gangen. :yes:

 

Bestemte meg for følgende rekkefølge:

Først gjør jeg ferdig plata i midten og festet til PSU-en. Det neste da er HK-feste, og deretter powerknapp, andre brytere og LEDs. Til slutt tar jeg døra, og hjulene.

 

Dere må altså vente med å se hvordan det går videre med powerknappen til jeg er ferdig med HK-festet. :p

 

Men først litt om hva jeg gjorde før jeg bestemte meg for dette:

 

------------------

 

Det å bore rette og perfekte hull til hengslene i plexien, var en urfordring. Selv med drillen forsvarlig fastspent i stativ.

 

P2030001_small.JPG

 

Litt fascinerende å se hvordan det blir gradvis mer og mer rotete på høvelbenken... :roll:

 

Så var det å gjenge opp.

 

P2030017_small.JPG

 

------------------

 

Så over til powerknappen.

 

Har funnet en potensielt lur måte å feste den på. Gjenstår bare å se hvordan det fungerer i praksis...

 

Lagde et avlangt hull på hver side av knappen. Skal da lime en treplugg på hver side av hullet som knappen kan gli på. De vil da hindre den i å sprette ut og i å snurre. Håper det virker.

 

P2040031_small.JPG P2040032_small.JPG

 

Har som dere ser også pusset litt på den. Den ble jo ganske fin! :)

Planen er å skrive "Power" på den med svipenn på en eller annen fancy måte.

 

Her er selve bryteren som skal stå på baksiden:

P2040038_small.JPG

I brukt stand, men den duger nok.

 

------------------

 

Så var det tilbake til rekkefølgen. Først PSU-festet:

 

Var litt i tvil om hvordan det skulle gjøres, men fant ut at jeg skulle lage en kant på hver side som den kan ligge på. Lagde to passende lister og skrudde dem fast.

 

P2040042_small.JPG

 

Satt også på et par tetningslister i et forsøk på støydemping...

 

Sagde så hullet i plata over, ettersom den skal suge luft ovenfra.

 

P2040049_small.JPG

Her skal altså PSU-en bo. :thumbup:

 

Neste punkt på programmet var å sage hull så det blir luftgjennomstrømning mellom "etasjene".

 

P2040052_small.JPG

 

Så kom den neste utfordringen: Hvordan feste PSU-en? :hmm:

 

Etter en hel del tenking ble det til at jeg lagde to klosser som har en form som gjør at de vil kile seg fast når de skrus på. (Pappa skal ha noe av æren for den ideen.)

 

Slik:

P2060061_small.JPG

 

Den satt dønn fast! :w00t:

 

Jeg brukte noe av den samme metoden for å få gulvet til å sitte fast. Her ser dere ett av de to festene, pluss hull til kabler:

 

P2070062_small.JPG

 

(Plata knakk og måtte limes da jeg borret hullet... :thumbdown: )

 

------------------

 

Det var referatet fra helgens strabaser. Hva synes dere? Uttrykk deres følelser her!

 

Edit: Av en eller annen meningsløs og teit grunn vil ikke bildene vises i Opera hos meg. :hrm:

Vet ikke hvordan det er hos dere, men hvis det ikke funker, prøv i IE, inntil problemet er løst.

 

Edit2: Grunnen til problemet er tull på chello-serveren hvor bildene ligger. Det skal være fikset i morgen kl. 08.00, så får vente og se til da.

 

Edit3: Ser ut til at den serveren er totalt motvilig, så laster like godt bildene opp i forumet. Så her har dere dem! :thumbup:

 

Edit4: Da var visst den serveren i orden igjen, så nå ligger bildene igjen på vanlig måte. :)

 

Edit5: Skriveleif... :hm:

 

Edit6: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Fikk heldigvis jobbet litt i dag. Blir så alt for lite tid til det nå, ettersom det er så mye annet å gjøre.

 

Nesten alt jeg gjorde i dag var uforutsett arbeid. Da jeg begynte, var planen å lage festet til hovedkortet, men det var visst en del andre ting som måtte gjøres først i forbindelse med det.

 

Først og fremst gjelder dette at kortfesteren kommer i veien for I/O-utgangene på HK-et. (Studer bildene lenger opp hvis dere lurer på hva jeg mener.) Dermed må jeg kappe den til så de går klar av hverandre, og det medførte mye styr, pga. diverse uheldige hendelser...

 

P2120031_small.JPG

Her er et lite actionbilde fra kapping med dremel. :p

 

Som dere ser er den øverste biten loddet på. Det har sine grunner... :roll:

Jeg klarte nemlig å kutte hele veien, ikke bare der hvor det skulle kuttes. Da var det like greit å lodde den på igjen, ettersom den skal festes i biten som var saget av... :blush:

 

Det gikk i hvert fall bra til slutt. :)

P2120041_small.JPG

 

Deretter var det neste uventede gjøremål.

Kom plutselig på at det ikke var plass til de tappene som stikker inn mot veggen fra PCI-kortene. Brukte derfor dremelen (minidrillen) til å lage et fint lite spor som de går oppi.

 

P2120045_small.JPG

 

Da er det kanskje håp om at jeg får festet hovedkortet neste gang...? Følg med, fortsettelse følger!

 

Edit: Endring av bildelinker.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...