Gå til innhold

bygge kabinett i finer, til lydløs pc


Anbefalte innlegg

har tenkt å bygge meg nytt kabinett for å få maskinen helt lydløs

har fått tak i 8mm finerplater som jeg skal bruke

planen er side-by-side kabinett, uten lys og plexi.

 

har kommet frem til et design som er mer praktisk enn estetisk, men håper sluttutseendet vil bli bra. skal lakkeres i sort høyglanslakk.

 

 

vær obs på at dimensjonene ikke er 100% i forhold

kabinettet er like høyt(høyere) som det er dybt

utvendig4.jpg

 

utvendig2.jpg

Undersiden hvor DVD og viftekontrolleren monteres, og hvor kabinettviftene som suger inn frisk luft blir montert.

utvendig3.jpg

 

Kabinett blir todelt, med en side hvor hovedkortet står, og den andre inneholder dvd, harddisker og psu.

Topp og sidevegger vil være avtakbare.

open.jpg

 

open-frem.jpg

 

uten-venstre-dor1.jpg

Hovedkortsiden

uten-hoyre-dor1.jpg

Harddisksiden

 

hdd.jpg

hvordan jeg skal få festet psu får jeg finne en løsning til

harddiskene henges opp i vvs-strikker. lager sikkert dette systemet ved hjelp av patentbånd og litt make-shift-solutions.

 

Målene utvendig blir rundt 45x50x50cm (LxBxH)

 

 

 

vil gjerne ha litt innspill her før jeg setter i gang!

f.eks om jeg har laget meg noen problemer, noe viktig jeg har oversett, etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sånn

nå har jeg bestemt målene og satt meg inn i sketchup

fineren blir 8mm av den grunn at jeg allerede har den

 

jeg har kappet opp mesteparten av delene, men fant ut at jeg burde laget eksakte tegninger før jeg begynte

nå har jeg like mye kapp som jeg har ferdige deler ;)

 

kommer en worklog på denne når jeg har kommet skikkelig igang

 

 

nye tegninger:

016a.jpg

maskinen slik jeg vil se den til vanlig

016b.jpg

monterer et støvfilter på viftene her, det vil ikke bli synlig uansett

016c.jpg

 

017a.jpg

rheobusen vil stå i 5.25"sloten her

ikke tegnet inn hull til kabler i midtplaten

017c.jpg

harddisksiden

017b.jpg

må kanskje sette inn vifte under psu. får se på temperaturene når det er ferdig

019a.jpg

har ikke orket å finne hovedkort og "montere" dette i sketchup

018a.jpg

 

 

 

nå skulle dere få et bedre inntrykk av kabinettet :)

Lenke til kommentar

Jeg liker designet, men tror kanskje den vil være litt kjedelig å se på utvendig. Det er jo innsiden som er noe å se på ;)

 

Btw, hvor er power knapp? Og blir det ikke litt stress å legge inn CD/DVD i skuffa? - Spess hvis du har den på bakken ;)

 

 

 

GLEDER MEG TIL WORKLOG! :dribble::dribble::dribble:

Lenke til kommentar

jeg er enig i at det er det inni som er noe å se på. men i mine øyne tar det seg vel så bra ut på en spec-liste som gjennom et lyssatt vindu :p

 

maskina står på bakken, under bordet, så dvden er utilgjengelig men den bruker jeg nesten ikke

var mer bekymret for rheobusen, så bygde en modell og testa tilkomsten.

 

powerknapp; satser på start med keyboard, har aldri feilet meg sålangt.

står alltid på likevel

 

 

har ikke fått gjort noe siste uken, men idag har jeg ledig tid...

Lenke til kommentar

Hmm..

 

Så litt varmt ut inni den HDD/PSU delen med alle de diskene. Kanskje ikke med en gang men over tid..

 

Uansett. Anbefaler deg å se på en T-balacer som viftestyring. Den kan programmeres i windows og styrer viftebehov ut fra temperatur sensorer som følger med. Maskina mi med 7 vifter er lydløs etter jeg installerte den..

 

Litt kluss med å installere og mange ledninger med den vel og merke..

Lenke til kommentar

får visst ikke gjort noe idag likevel, mesteparten av verktøyet er på hytta.

 

bZerk: jeg installerer nytt os så ofte at jeg ikke kan bøye med ned og trykke på utløserknappen :p

 

Fhj: jeg har en sunbeam rheobus viftestyring liggende, men så hendig ut den t-balancer'en.

Gir den deg tilbakemelding på hvor fort viftene går rundt?

er litt bekymret for å skru spenningen så lavt at viftene stopper, får ikke noe tilbakemelding med rheobus.

 

temperaturen på hd-siden er jeg selv bekymret for, nå har jeg bare 5 disker og ikke 6, men det er plan B å sette inn en vifte under psu

Lenke til kommentar
får visst ikke gjort noe idag likevel, mesteparten av verktøyet er på hytta.

 

bZerk: jeg installerer nytt os så ofte at jeg ikke kan bøye med ned og trykke på utløserknappen :p

 

Fhj: jeg har en sunbeam rheobus viftestyring liggende, men så hendig ut den t-balancer'en.

Gir den deg tilbakemelding på hvor fort viftene går rundt?

er litt bekymret for å skru spenningen så lavt at viftene stopper, får ikke noe tilbakemelding med rheobus.

 

temperaturen på hd-siden er jeg selv bekymret for, nå har jeg bare 5 disker og ikke 6, men det er plan B å sette inn en vifte under psu

6267167[/snapback]

 

Jepp.. Du får den informasjonen som kan hentes fra vifta. Du kan koble opp vifter mot temperatursensorer og ligge inn responskurver, sånn at eks. vifta til cpu skal gå med 20% effekt ved temperatur under 35 grader, og så skal den speede opp gradvis etterhvert som temperaturen stiger. Du kan også legge inn alarmer og shutdown..

 

Kjempegreie det der.. Man har ALLE muligheter..

Lenke til kommentar

Du burde iallefall lage et, eller flere,"exit" hull for varmluft i HD-siden din. Trenger ikke å være vifte der, bare noen småhull sånn varmluften kommer ut (evt kald luft inn, spørs hvilke vei du tenker av viften skal være)

 

 

Btw, jeg likte den TBAN viftestyringen. Kanskje jeg skal skaffe meg den :hmm: Eneste er kabelrotet + ukorrekt målinger.

Lenke til kommentar
Du burde iallefall lage et, eller flere,"exit" hull for varmluft i HD-siden din. Trenger ikke å være vifte der, bare noen småhull sånn varmluften kommer ut (evt kald luft inn, spørs hvilke vei du tenker av viften skal være)

 

 

Btw, jeg likte den TBAN viftestyringen. Kanskje jeg skal skaffe meg den  :hmm: Eneste er kabelrotet + ukorrekt målinger.

6272802[/snapback]

 

Det er en del kabelrot med Tban ja:

 

4stk kabler til vifter

4stk kabler til hovedkort for rpm signal

1stk kabel loop med 4stk temperatursensorer (kan bygges ut til 8 eller mer)

1stk 12v inn (vanlig molex)

1stk USB (intern kobling på hovedkortet eller ekstern kabel)

 

Meen om man er flink kan man sikkert sleeve og ordne det slik at det ser pent og ryddig ut.

 

Det med målinger kan være litt kinkig ja spesielt med plassering av temp sensorer da de kan virke litt store; 1x1x2cm sånn circa. Det kan også være litt vanskelig å feste de med dobbelsidig teip på ujevne flater eks. Zalman type prosessorkjøler. Men man får det da til tilslutt. Jeg har funnet ut at det beste er å kile dem fast med en plastkile av et eller annet slag. Man kan ofte kile de fast mellom feste til prosessorvifte og prosessor. Det har jeg gjort :cool: ..

 

Etter man har fått på sensorene kan man kalibrere de i softwaren som følger med. Da er det greit spesielt for prosessoren å kalibrere denne opp mot den sensoren som finnes på prosessoren.. Det funker som bare det :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...