Gå til innhold

Bachelor i informasjonsteknologi (HiO)


harald_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker ikke som om det er noen som vil svare deg.

 

Bachelor i IT holder til sammen med ingeniørstudentene nede i Vika (rett ved Aker brygge) i den gamle "Oslo ingeniørhøyskole" (også kjent som IU), men alle der vil til jul 2006 flytte opp til Bislet der resten av HiO er.

Jeg går nå andre året på det studiet og det er faktisk først dette semesteret at jeg føler at jeg virkelig går på skolen. I de tre forige semesterene har jeg ikke blitt engasjert til å lære noe og ikke engang møte opp på forelesninger. (I januar i fjor i faget "Systemutviklig" var det f.eks ~120 på første forlesning, ~80 på neste, 14 på den etter der igjen, så 7 hvor jeg og to andre gikk etter en time og så gikk jeg ikke på flere forelesninger før mot eksamenstider. Men selv om forelesninger går tregt og det blir bare opplest fra notater tilgjengelig i .pdf/.html/.ppt på fagsiden har halvparten av fagene gode fagbøker (Diskret mattematikk, Datamaskinarkitektur, Relasjonsdatabaser) og med engasjerte forelesere.

 

Nå fjerde semester har vi Bedriftsøkonomi og ledelse (et fag felles for alle 3. klasse ingeniør og 2. klasse IT studenter på IU, med 630 studenter) og Statistikk og informasjonsbehandlig som begge er spennende og med gode lærere.

 

Jeg vet ikke helt om dette er den informasjonen du er ute etter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg går HIO Informatikk selv, og har planer om å slutte. Muligens jeg er veldig skolelei, men makan til møøøøl har jeg ikke sett mye av i min tid.

 

Jeg har gått på UIO, og skulle inn på musikkvitenskap, men kurset hadde en omleggingsperiode uten opptak, så jeg endte opp på HIO.

 

Jeg anbefaler deg sterkt å vurdere UIO ovenfor HIO.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt mer og mer usikker på hva jeg har lyst til i det siste. Er det flere som har erfaringer med utdannelse innen informasjonsteknologi ol på UiO eller HiO?

 

Tar gjerne imot gode tips og råd og, er tross alt bare litt over en måned igjen til jeg må søke

Lenke til kommentar

Jeg kan jo utdype litt mer, jeg var litt gretten i går.

 

Mine personlige meninger om HIO:

 

Ved Informatikk på HIO har man det som kalles et 40% syndrom. 40% av de som starter førsteklasse vil på en eller annen måte ikke fortsette til andreklasse, og likedan til tredjeklasse. Dette er åpenbart ved å studerer de forskjellige klasselistene.

 

Siden informatikk ikke krever annet enn generell studiekompetanse, er nivået på elevene og undervisingen litt kjedelig for de som er litt klokere. Personlig droppet jeg 3mx til fordel for et høyere snitt kombinert med større interesse i revy-fag, så jeg kunne se langt etter en ingeniør-utdannelse. Fortsatt, jeg føler at nivået på Informatikk er litt under meg, og dette motiverer lite over lengre tid. Meget kjedelig å gjennomgå 2. gradsligninger når man selv er flytende innen vektor-regning.

 

Personlig likte jeg bedre forelsningene på UIO, der det stod litt respekt av foreleserne. Dette er vansklig å oppnå på HIO, synes jeg. Ubesluttsomhet og personlig viss-vass kommer alt for ofte til syne.

 

Grunnet er litt "sekundært" nivå, har du en del elever som bare er på skolen for å heve studielån og noobe på skolemaskinene. Lykke til med å finne en ledig maskin akkurat når du vil ha det. Mangel på små grupperom er forkastelig, finnes ingen måte å jobbe i grupper på en stille, avslappende måte. 30 % av Informatikk-kurset er basert på grupperarbeid. Vet ikke med UIO, men allikevel.

 

Dersom du har sjansen, søk deg til UIO. Studentorganisasjonen tilknyttet UIO er overlegen HIO's på mange måter, student-boliger med internett, barnehageplasser med mere.

 

Jeg kommer til å slutte HIO i løpet av sommeren til fordel for familie-stiftelse, og grunnet at HIO tilbyr 1 studentleilighet av god størrelse for barnefamilier. Hos UIO er tallet 16 stk av de aller største. Småting som dette for meg til å angre som en hund over mitt valg til HIO.

 

Fremtiden er uviss. Jeg ønsker nå at jeg valgte UIO.

 

Tenk på saken, ikke hør for mye på meg (det er aldri en god ide), men husk: Dersom du mistrives, uannsett skolevalg, ikke nøl med å ta handling. Ikke tro at ting ordner seg, de blir bare verre. Det var min tabbe.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Jeg er selv student ved HiO og går siste året ingeniør. Jeg er dypt uenig med de i denne tråden som kritiserte HIO. HiO er en meget bra skole, der man kan lære masse om man er seriøs. Alltid er det mulighet for å få kontakt med faglærer, enten på kontorene i 7. etg eller etter forelesning. Kan du si det samme om UiO der hver lærer har flere hundre studenter?

 

Forelesningene er ofte toveiskommunikasjon, dvs at man kan stille spørsmål om det er noe man lurer på. Tror ikke dette skjer altfor ofte ved UiO der det mye større klasser.

 

Problemet med HiO er at det er mange useriøse studenter som forventer resultater uten å jobbe for dem. Det er flott at dere slutter, og strålende at inntakskravene nå blir skjerpet. Oppgavene man gjennomfører ved HiO er relevante, og med et godt resultat karaktermessig blir det jobb å få.

Lenke til kommentar

Jeg går siste semesteret nå og valgte denne linjen framfor Data linjen for å slippe unna matten, men angrer litt på det nå siden de fleste master gradene krever en del matte fag. Så når jeg i andre klasse fant ut at jeg lurte meg selv så tok jeg allikevel et matte fag. Angrer nå for at jeg ikke tok Data ingeniør linja.

 

Når det gjelder lokalene så har jeg vært missfornøyd pga gamle lokaler og langt fra resten av HiO(les: Sykepleierene).

Men skolen skal i sommer flytte opp til Pilestredet i helt nytt bygg så da blir alt mye bedre tror jeg.

 

Alt i alt synes jeg det har vært et bra studie som gir god bredde. Men for de beste er kanskje ikke lærer staben bra nok, men det har jeg også hørt om Uio.

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Flyttingen skjer julen 2006

 

Går forresten dataingeniør 1.året og er ganske fornøyd.

Er som andre sier mange i klassen som ikke følger særlig med i timene, og WoW finnes på mange skjermer i forelsningnene.

Men det gjelder å finne seg noen seriøse folk, og jobbe sammen med de på gruppeoppgaver. Da funker alt veldig fint.

 

Man trenger ikke store datakunnskaper for å begynne der, så hvis man har det, (=kunne programmere + html) slipper man ganske greit gjennom førsteåret hvert fall.

 

Et HTML+javascript kurs med 5 studiepoeng gikk unna på 4 timer for å si det sånn :-)

 

Har vel egentlig aldri opplevd å ikke finne no ledig datamaskin der, men det som blir sagt om grupperom stemmer forsåvidt. Men har aldri savnet det. Trenger man grupperom, finnes det ofte noen ledige klasserom man kan låne, og det gjør jo samme nytten.

 

Ang matte, så kreves det vel 3MX for å komme inn på ing. Men for mange er det en stund siden de gikk 3Mx (4 år for min del) så det begynner ganske rolig.

Diskret matte første semester og Matematikk 1 det andre. (de 2,5 første mnd har vært repitisjon av vanlig matte+derivasjon+integrasjon. Altså ting du kan hvis du kommer rett fra 3MX. Nå begynner vi med polynomdivisjon, delbrøksoppløsning, difflikninger og andre søtsaker :-)

Endret av claus erik
Lenke til kommentar

Det jeg skal nevne nå har null og niks med HiO å gjøre, men det virker for meg som at konseptet med masse newbs de første semesterene og deretter bedre er temmelig allmenngyldig i bachelorgrader som ikke har høye inntakskrav. Jeg gjør meg ferdig med en BA i sosialantropologi dette semesteret og selv nå er det en newb eller to i en klasse på rundt 14 (som møter jevnlig).

 

tommy18 nevner tilgjengelighetsfaktoren til professorene og oppfølging osv. Igjen virker dette som et problem hovedsaklig i åpne studier uten høye opptakskrav, som fører til relativt store klasser. På mitt universitet (Tromsø) er foreleserne fryktelig dårlige til å si ifra at de faktisk er tilgjengelig - at det i det hele tatt er en del av jobben deres, som det faktisk er.

 

Konklusjon: Ut ifra parallele erfaringer fra helt forskjellige studium er det mulig å ane et mønster. Åpne studium med lave opptakskrav fører til masse mas. Hvordan det er i klasser med høye opptakskrav veit jeg ikke, men har to kompiser på NTNU som visstnok skal ha utrolig gode klassemiljø.

 

Det er, forresten, ikke slik at relativt åpne studium automatisk suger av denne grunn. Du må bare jobbe litt mer for å oppnå godene. :)

Lenke til kommentar

I denne tråden har jeg faktisk lyst til å engasjere meg for jeg også går på HiO. Nærmere bestemt IU som det så fint heter.

 

Jeg går nærmere bestemt på Telekommunikasjonslinja. Driver på med siste året. Og verre til skole skal man lete lenge etter. Er fint at nye studenter sier at det er en bra skole og alt er helt topp. Husker selv tilbake på den tiden da jeg sa det samme.

 

Verre har det blitt i den senere tiden. Jeg snakker ofte med folk fra bygg, data, maskin og elektro ( hvor jeg selv går ) og vi er stort sett enig. Det finnes de lærere man liker, de man misliker og de man hater tvers igjennom. Og de finnes på alle linjene.

 

Men de som blir mest hatet av alle ( inkl lærere ) er administrasjonen.

Direktøren for HiO er så KORRUPT SOM DET GÅR AN!

ja det stemmer. 34 millioner kroner ble øremerket utdanning ved HIO. altså fag og utstyr.. MEN så tar denne direktøren og sier at 17-18 millioner kroner må gå til administrasjonen.. dette går da ut over spesielt INGENIØRUTDANNINGEN!!

 

For å si det sånn.. på IU er det 1 lærer pr 30-40 studenter. Mens oppe på f. eks Sykepleier så er det 2-3 pr 30 elever. Og utrolig mye bedre utstyr!

 

For mer informasjon vennligst ta kontakt på PM eller no

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt kritikken av HiO. Jeg er snart ferdig etter å ha gått 3 år data på IU, og jeg er meget godt fornøyd. Aldri har jeg opplevd at jeg ikke finner en ledig pc. Det er mange arbeidsplasser der man kan studere imellom forelesningene.

 

IU legger til rette slik at de seriøse studentene blir veldig ettertraktet på arbeidsmarkedet. Er det noe man lurer på, er det lett å få tak i en lærer. Enten etter forelesning, eller avtale tid der man kan treffes på lærerens kontor.

 

Oppgavene man utfører er praktisk rettet, og man får et veldig godt grunnlag i programmering. Selvfølgelig gjelder dette de som ikke kopierer øvingene fra andre. Det er mange som gjør dette, og som stryker til glans på eksamen.

 

Virker som det bare er de middelmådige studentene som klager. De fokuserer på helt andre ting enn læring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...