Gå til innhold

Tha sims's 1280x1024 HD projektor,Update 14.01


Anbefalte innlegg

SPONSORER

Dette prosjektet hadde ikke vært mulig uten sponsorene til prosjektet.

 

Utennavn-1.jpg

Sponset meg med en veldig fin pris for de CNC maskinerte platene.

 

logo_web_01.jpg

Sponset meg med ALT lysutstyret

 

euroscreen-logo.jpg

Sponset meg med ScreenGoo komplett sett "Digital grey".

 

oscommerce.gif

Sponset meg med ”Digital Video Essentials" (kalibreringsDVD)

 

lumen_head2.gif

Sponset meg med 50% av alt jeg trengte.

 

INNLEDNING

Det har vært en stund siden sist projektor (link) jeg bygde. Etter ett og et halvt år med mye filmtitting og høye strømregninger skal jeg lage en ny projektor. Grunnen til at jeg skal lage meg ny projektor er fordi jeg skal ha noe BEDRE, PENERE OG STØRRE :).

 

Dette er noe av det samme jeg har lyst til å lage (bilde nedenfor). Den vil bli i underkant 1 m høy.

 

post-21-1103610918.jpg

 

Bildet er hentet fra aflurry sin thread (må være premiumbruker på lumenlab for å se threaden), link.

 

Jeg gjør ikke denne første tråden så veldig teknisk i starten. Denne førstesiden er ment som en slags intro på hva dere er i vente. Jeg vil poste dere mer med det tekniske etter hvert, som tråden vokser i takt med resultatene.

 

DELER

LCD-Skjerm

Fra sist projektor jeg bygde, brukte jeg 15” LCD skjerm fra BenQ. Denne gangen skal jeg bruke 17” LCD fra Hyundai, model L72S.

Skjermen har følgende spesifikasjoner (et lite utdrag, de største og viktigste forskjellene):

700:1 kontrast (kontra 450:1 fra forrige projektor)

1280x1024 oppløsning (kontra 1024x768 fra forrige projektor)

 

Denne skal være enkel å ”strippe” uten problemer. Det skal også sies at AG (antiglare) skal være lett å ta vekk. Det vil være aktuelt at denne skal taes av. Vi kommer nærmere inn på antiglare senere i prosjektet.

 

Optikk

Jeg skal også benytte ”Pro-lens-kitet"Pro lens kitet"” fra lumenlab.com, som vil gi god spredning av lyset. Fresnelene er store nok til å bruke skjermer helt opp til 19” widescreen LCD skjermer. Jeg skal se når fresnelene kommer om jeg skal kutte fresnel linsene slik at de blir mindre. Triplett linsen er laget for lumenlab, og egner seg derfor godt til projektorbruk. Se pro-linse tripletten i forhold til den som brukes til 15” skjermer.

 

Lysutstyr.

Alt lysutstyret (ballast, ignitor, pære og sokkel) jeg skal bruke i dette prosjektet kommer fra kompotek.no (aka pervelde.com). Ballasten er av typen ”spole-kjerne” ballast, derfor trenger man en ”ignitor” i tillegg. Se regnskapet i denne worklogen om du velger å bestille lysutstyret ditt fra kompotek.no.

 

Lerret

Blir sponset av bjurab, som er distributør av GooSystem produkter i Skandinavia. Jeg skal bruke ScreenGoo Digital Grey maling. ScreenGoo er et DIY lerret, som males på en flat overflate, som feks. rett på veggen, eller på sponplate, gips eller lignende. ScreenGoo lerretene er mye omtalt på avforum.no, link.

 

Tweaking og kalibrering.

Til dette formålet skal jeg bruke Digital Video Essentials fra avshop (link). Mer informasjon fra produsentenes nettside, link

 

Jeg har også vurdert å kjøpe en luxmeter (lysmåler). Med denne kan jeg digitalt lese av hvor mye lys det er på hvert punkt. På denne måten kan jeg måle av målingene flere steder på lerretet, for å få kalibrert lysspredningen til lerretet så bra som mulig. Kompotek.no har flere modeller. Jeg har sett mest på varenr 439-1108 (søk etter varenummeret for å komme til produktet).

 

REGNSKAP

(x= bestilt og mottatt, y=bestilt men ikke motatt, q=ikke bestilt)

Oppdateres fortløpende.

 

Lumenlab

Y Pro Lens Kit (LINK) $249.97 USD

Y UV filter 12" x 15" (LINK) $11.99 USD

Y 120mm viftegrill (LINK) $5.99 USD

Y Vifte støydemper (LINK)$5.99 USD

Y Pro reflector (LINK) $14.99 USD

Y FS speil (LINK) $33.99 USD

SUM VARER: $322,92 USD

+ MVA: 322,92x0,25= $80,73 USD

+ PORTO: $72.65 (Global Express Mail (EMS))

=$476,3 USD=3245 NOK(5. februar)

 

Avshop.no

X Digital Video Essentials (kalibreringsDVD) (link) 299kr.

Tilsammen 299kr. U/PORTO

 

Kompotek.no

X 400W PHILIPS Metal halogen pære (varenr. 467-5068) 489,69kr

Y 400W Ballast (varenr. 480-7388) 453,75kr

Y 400W Ignitor (varenr. 480-7401) 299,69kr

X Sokkel (varenr. 171-051) 85kr

X 5 min delay bryter (varenr. 468-8913) 93,44kr

Tilsammen 1421,57kr U/ PORTO

 

LCD Skjerm

X 17 Hyundai L72S (Søk "L72S" på prisguiden for minste pris. Jeg kjøpte min på psdata.no)

Tilsammen: 2245kr (minste pris) U/ PORTO

 

Matriale

Q beregnet 600 kr til matrialer.

 

Isoleringsplate.

Q beregnet 300kr for herdet glass/Lexan

 

Diverse elektronikk.

Jeg hadde faktisk en ubrukt Papst vifte liggendes. Jeg hadde mye fra før, som sikringsholder, ledninger, sikringer, noen brytere o.l. For de som ikke har NOE fra før, vil jeg tro dette kommer opp i ca. 150 kr.

 

SUM ALLE DELER SOM ER NEVNT UNDER DELER (KAN VARIERE EN DEL) CA. 8000 NOK

 

Updates

Oppdateres fortløpende.

E det pakke te mæ?

Elektronikkplaten del 1 av 2

Projektorboksen

Bakpanelet siste del, og rammer til linsene og skjermen

Projektorboks v2

miniUpdate: CNC maskinerte plater og ødelagt kamera

De CNC maskinerte platene

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir veldig bra!

Men hvorfor ha den så stor? Trodde meninga med å lage selv var og enten få det så lite som mulig eller så billig som mulig? Koster virkelig en HD-Projektor så mye? (regner med arbeidstimer da)

 

Skal den henges i taket? Hvis ja er det ikke bedre med en lav projektor da?

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for konstruktiv tilbakemelding.

Den skal ikke henges i taket, men skal være gulvstående.

Jeg forstår ikke helt poenget med å ha den så liten :). Det er en HJEMMEKINOPROJEKTOR, ikke portabel. For meg kunne projektoren vært enda større hvis projektoren kunne ha blitt bedre.

 

Sjekk projektorer som har 1280x1024 (eller 1280 x 720 som er widescreen) oppløsning, så forstår du at det er en del å hente ved å lage selv. En annet moment som er viktig å ta i betrakning er ikke bare hvor billig og bra dette blir, det er jo også morsomt å lage en projektor.

 

Et annen fordel med DIY projektorene er pærens kostnad og levetid kontra vanlige projektorer. En pære til en vanlig pj koster fort 3000kr , og varer kun 2-3000 timer. En pære til en DIY pj koster 400 kr, og varer 20 000 timer :).

 

MVH Kjetil :)

EDIT: Et par taster som var vrange i dag

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

Dette er grunnen til at jeg skal skifte lerret! Lerretet er IKEA Tuppulur Beige, og testbiten er helt hvitt rullgardinstoff som er kjøpt hos den lokale syforretningen.

Projektoren som er tatt i bruk er min første DIY projektor. Bildene er tatt i dag.

 

Picture025.jpg

Picture023.jpg

Picture020.jpg

 

EDIT : Fikk problemer med bildeoverføringen.

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

DJ Ovin: Tusen takk :)

 

Aeinstein: Tja, lage selv vs kjøpe er alltid noe man må tenke seg godt over. For min del synes jeg det er morsomt å lage projektorer, og se resultatet. Mulighetene når man lager projektorer er litt større enn når man kjøper en fra butikken. Man kan tweake og bytte deler. Om noen år (:p) så kan det hende det finnes 102400000x768000000 lcd skjermer :p. Da kan jeg bare bytte skjermen, når jeg føler for det. Dette kan man ikke med en projektor fra butikken.

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...