Gå til innhold

Sony lanserer ny bildesensor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, flere har 'vridd' litt på teknologien for å få frem bedre egenskaper.

 

Foveon har prøvd, men sliter med støy, og det å få opp pikselantall (3MP).

 

Vi har tidligere lest om at to professorer ved University of Rochester, Mark Bocko og Zeljko Ignjatovic har utviklet en ny CMOS bildebrikke, der to patenterte teknologier KAN revolusjonere digital bilderegistrering?

 

Ved å digitalisere bildet i hvert bildepunkt, blir strømforbruket redusert til en brøkdel av vanlige bildebrikker.

Dagens teknologi benytter seg av analog teknologi, og tidligere digitaliseringsforsøk har ikke vært helt vellykket.

 

Den andre teknikken er en komprimeringsmetode som også reduserer strømforbruket. Teknikken krever bare 1% av den beregning som trengs med dagens systemer.

 

Den snart ca 36 år 'gamle' bildebrikken ser ikke ut til å være helt ferdigutviklet?

Vi får se...

Lenke til kommentar

Jeg vil påpeke at vi alle kan få dobbelt så mange piksler ved å rotere kameraet 45 grader neste gang vi er ute og tar bilder. Desverre så er den økte oppløsningen ikke reell og det eneste tilfellet hvor man får en målbar effekt er i kameratester der man tar bilder av vertikale streker på grensen til oppløsningsevnen.

 

Det man kan lese ut av reklamen er at lavere oppløsning gir større piksler og høyere kvalitet, spesielt i dårlig lys.

Lenke til kommentar
Videre fører de vridde cellene til at det blir plass til mer lys i hver celle og logisk nok blir da lysfølsomheten større.

Dette har jeg hardt for å tro. Det som teller for lysfølsomheten er hovedsaklig at arealet på hver celle er større. Når man reduserer antall pixler uten å minke arealet så vil man oppnå mindre støy.

 

At de stiller pixelmatrisen 45 grader på skrå kan ha noe for seg gitt at man hovedsaklig tar bilder av ting som har mange vannrette og loddrette linjer.

 

Det med 1,4 ganger mer pixler ut fra hver reell pixel kan bare kalles for en kreativ måte å bruke "digital zoom". Å bruke digital zoom som standard tror jeg ikke vil gi bedre bildekvalitet enn å slå av den digitale zoomen og heller skalere bildet digitalt i ettertid, f.eks via Photoshop eller fractal-plugin til photoshop.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...