Gå til innhold

Fujitsu Siemens Amilo L1300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Maskinen blir levert med en lang garanti på hele tre år, noe som er svært bra i denne prisklassen.
Noen som kan forklare meg hvilke rettigheter denne garantien innebærer som går utenpå forbrukerkjøpslovens rettigheter? Legger merke til at mange bærbare kommer med 1 års garanti, men man har minimum 2 og muligens 5 års reklamasjonsrett.

 

Bruker produsentene garantibegrepet for å omgå forbrukerkjøpslovens bestemmelser for i forhold til uvitende kunder?

Lenke til kommentar

Det er to viktige forskjeller: Den ene er at reklamasjon gjelder kun for privatkjøp mens garanti gjelder uansett. Den andre er at bevisbyrden ligger hos forbruker når det gjelder reklamasjon.

 

Det er helt sikkert noen som prøver seg med å omgå reklamasjonsreglene ved å henvise til garantien, men jeg vil tro dette er minkende etterhvert som den nye forbrukerkjøpsloven blir mer og mer kjent blant forbrukerne (den gjaldt fra 1. juli 2001 mener jeg å huske).

 

En viktigere ting med garanti i mine øyne enn at du slipper kanskje å måtte krangle med en utenlandsk produsent om norsk reklamasjon, er at lengre garantitid er et tegn på at produktet holder lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...