Gå til innhold

Saksøker over kopisperrer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det kan være en strategisk feil å saksøke de fordi man ikke kan lage private kopier ettersom det er nettopp dette mange i bransjen og lobbypåvirkede politikere er i mot. De burde heller saksøke for at musikkmediene presenteres som CD'er, ødelegger spillerne til folk og er generelt for dårlig lagd.

 

Men om politikerne i Frankrike har mer bein i nesa enn det norske politikere har, vil retten til å ta private kopier bestå og det vil derfor ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Er det lov å ta kopier av matriale man har kjøpt så er det helt greit å gå rettens vei for å bli kvitt den sperra.

Men er også litt enig med Mad Wolf Magnux, det hadde nok vært bedre å brukt argumentet at de ødelegger cd spillere osv..

 

Hadde også blitt rimelig oppgitt hvis jeg hadde kjøpt en cd av EMI og ikke fikk spilt den i cd spilleren min.

 

Har også skrevet under på den norske protesten ja :yes:

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest er at forhandlerene (som f.eks. Free Record Shop) presterer, med fult overlegg, å sette prislappen oppå kopisperremerket som EMI har vært "flinke" å klistre på. Personlig er det sjeldent jeg tenker over hvem som gir ut plata når jeg står i platebutikken, og det klistremerket er jo der for at man ikke skal få seg on overraskelse når man kommer hjem.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg mest er at forhandlerene (som f.eks. Free Record Shop) presterer, med fult overlegg, å sette prislappen oppå kopisperremerket som EMI har vært "flinke" å klistre på. Personlig er det sjeldent jeg tenker over hvem som gir ut plata når jeg står i platebutikken, og det klistremerket er jo der for at man ikke skal få seg on overraskelse når man kommer hjem.

Vel, da er det jo bare å ta med deg plata tilbake til butikken og kreve å få pengene igjen. Hvis de har skjult så viktig informasjon med prislappen, vil dette nærme seg stygt "villedende markedsføring".

 

Hvis det i tillegg står merket med "Compact Disk" eller ligger i en kasse merket med "Ukens CD-kupp", har de fint lite å fare med. En Compact Disk, altså en CD, lar seg spille av i ALLE Compact Disk-spillere. Bilstereoen, dvd-spiller'n, PC'n osv er alle Compact Disk-kompatible. Også lenge platen ikke vil bli spillt av, har du fått en vare som var noe helt annet enn man kunne forvente seg.

Lenke til kommentar

Hehe, leste nettopp intervjuet med EMI sjefen. Kan stolt si at jeg er en av de 28 han refererer til som har sendt inn klager til EMI på kopisperren. Tviler forresten litt på det tallet han opererer med, spesiellt siden de har opprettet egen email adresse som tar seg av henvendelser anngående kopisperren. :nei:

 

For meg er det ikke så mye kopisperren som det faktum at den ikke kan spilles i bilen min som er grunn for ergrelse. Skal jeg ha en kopi, og EMI driver med ting som grenser til ulovligheten har jeg ingen skruppler med gå inn i gråsonen selv og laste ned en perfect kopi i FLAC format e.l. som jeg kan bruke...

Endret av overkommelig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...