Gå til innhold

Import: moms, toll, gebyr


Anbefalte innlegg

Det dukker stadig opp tråder ang. moms og toll, så her er en oversikt over avgiftene ved privatimport for de som måtte lure.

 

Kom gjerne med rettelser/tillegg.

 

Avgiftene

 

Norsk moms/merverdiavgift er på 25%, og beregnes av både varens verdi og frakt. Det betales ikke toll (må ikke forveksles med moms) på varer som kommer fra land som har inngått handelsavtaler med Norge, dvs. skjelden/aldri. [link til liste over land?]

 

I tillegg til moms så er det et fortollingsgebyr hvis beløp kan variere. I de fleste tilfellene er det Posten som skal ha pengene, men fraktselskap som Fed-Ex/DHL har og muligenten til å fortolle sendinger.

 

Postens fortollingsgebyr lyder på 70 kr (for sendinger verdt mellom 200 og 1000 kr), evt. 150 kr (for sendinger over 1000 kr). Link til info på posten.no

 

Ordet "fortollingsgebyr" høres kanskje ikke helt riktig ut idag siden det meste er fritatt for toll, men det henger vel med fra eldre dager. Gebyret dekker forøvrig følgende; "ankomstbehandling, registrering av sendingen og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet."

 

Tollvesenet har egne omregningskurser for valuta som er gjeldende, og de settes på ukentlig basis. Link

 

NB: Det er ikke Tollvesenet som står for kontroll og innkreving av avgifter for 'vanlig' pakkepost, det gjør Posten. Og alt går nå via en sentral i Oslo, så man riskerer å måtte vente lenge på ting man har bestilt hvis de blir tatt ut til kontroll eller avregnet avgifter på.

 

Import av alkohol og tobakk er ikke fritatt for avgifter. [er det i det hele tatt lov å kjøpe sprit på postordre? :)]

 

Momsfritak

 

200-kronersgrensa

 

Det betales ikke moms/gebyr på varer med en verdi på under 200 kr eks. frakt.

 

 

Gaveforsendelser

 

Det betales ikke moms/gebyr på varer deklarert som gave med en verdi på under 1000 kr eks. frakt.

 

Men gaveforsendelser gjelder kun fra privatperson til privatperson.

 

 

Poste restante

 

Det er mulig å få sendt varer for opp mot 6000 kr til et postkontor nær riksgrensa. Deretter hentes varene selv, importeres tollfritt via tollstasjon, for så å få tilbakebetalt utenlandsk moms fra selger ved å ettersende den tollstemplede regningen.

 

Les mer om dette på dagbladet

 

 

Bøker

 

Bøker er fritatt for moms og toll, dette gjelder visstnok også lydbøker såfremt de tidligere har vært utgitt som bøker i papirutgave. Jmf. mail fra toll.no

 

 

Andre linker

 

Informasjon for privatpersoner [toll.no]

 

Forenklet tollbehandling - Spørsmål og svar [posten.no]

Endret av diskvask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så over linkene, men fant ingenting om en liten ting jeg lurer på.

 

La oss si en i et annet land, sender deg en vare som en vanlig pakke, med ditt navn og adresse på som eneste kjennemerke. Ingen regning eller noe slikt på pakken. Vil denne bli fortollet av noe slag, altså, merverdiavgift f.eks?

 

Hadde håpet å kjøpe noe utstyr overseas og få en kjenning til å sende det til meg, slik at jeg slipper merverdiavgift og evnt. tull. Dette mulig? ;)

 

Edit: Aye, glemte å si takk for en genial tråd! Cred for den! :D

Endret av Rufati
Lenke til kommentar
Hadde håpet å kjøpe noe utstyr overseas og få en kjenning til å sende det til meg, slik at jeg slipper merverdiavgift og evnt. tull. Dette mulig? ;)

Jeg sendte noen pakker til meg selv fra USA til Norge (kjøpte mye og hadde ikke stor nok koffert :p )

 

Med pakken måtte man fylle ut et skjema med alt som var i pakken og dets verdi, samt undertegne på at det ikke var farlig gods i. Så det er ikke bare å sende en grå pakke i posten derfra iallfall!

 

Klart jeg skrev på hvilke varer det var, men oppga latterlig lave verdier, og alle pakkene kom hver for seg på under 200 kr til og med. Ble ikke stoppet i tollen.

 

Dette var fra meg som privatperson til meg som privatperson.

 

 

Til opplysning :)

Lenke til kommentar

NB: Det er ikke Tollvesenet som står for kontroll og innkreving av avgifter for 'vanlig' pakkepost, det gjør Posten. Og alt går nå via en sentral i Oslo, så man riskerer å måtte vente lenge på ting man har bestilt hvis de blir tatt ut til kontroll eller avregnet avgifter på.

 

Og det er i dag svært få varer som er tollbelagte. Tobakk, alkohol og biler er vel de vanligste varene man må ut med toll og andre særavgifter på.

Lenke til kommentar
La oss si en i et annet land, sender deg en vare som en vanlig pakke, med ditt navn og adresse på som eneste kjennemerke. Ingen regning eller noe slikt på pakken. Vil denne bli fortollet av noe slag, altså, merverdiavgift f.eks?

Jeg tror nok man må fylle ut det skjemaet bdd nevner (eksportdeklarasjon eller no heter det vel) der avsender undertegner på hva sendingen inneholder/koster.

 

Har ikke så mye peil på dette selv, men så lenge innholdet stemmer overens med deklarasjonen så skulle det gå bra. Posten har selvsagt ikke kapasitet til å sjekke alt som kommer inn, og hvis du i tillegg får kompisen din til å åpne evt. forsegling på varen slik at den ikke ser ny ut så så skulle man være safe... Innenfor rimelige grenser da!

Lenke til kommentar

Hvis en kjenning sender deg en pakke (altså privatperson til privatperson) må de klistre på en grønn lapp (fås på posten) som de fyller ut om det er gave eller noe annet samt verdi på alt innholdet. Er verdien samlet under 1000 kr, ingen moms.

Lenke til kommentar

Poste restante sendes til et postkontor i nærheten av grensa og ikke til tollstasjonen. Dette kan du gjøre på postkontoret i Feks. Strømstad. Tollstasjonen må du innom etterpå for å ordne med tilbakebetaling av utenlandsk moms.

 

EDIT: kommentaren ble oppdatert i guiden.

Endret av hart
Lenke til kommentar

Jeg hadde en litt spesiell situasjon idag. Skulle hente en pakke fra hong kong, varens innhold var ca 12 USD, og pakken var innpakket som gave, det vil si at varen var pakket inn med gavepapir, og utenpå pakken var det klistret på en deklareringslapp hvor det eksplisitt stod at dette var en gave, og varens verdi var 12 USD.

 

Likevel krevde posten at varen måtte fortolles, i strid med retningslinjene for toll. Posten nektet å utlevere varen, men da jeg endelig fikk tak i kvittering (som ble sendt via email, som uttrykte at varen var verdt 12 USD), da leverte posten ut varen som rekommendert sending. For å legge til, det er ingen tvil om at gjenstanden ikke lar seg identifisere som noe som er verdt mindre enn 100 kr.

 

Hva har stukket posten idag da? :ermm:

 

Med andre ord, det er ikke alltid ting går slik som man hadde tenkt..

Lenke til kommentar
I tillegg til moms så skal Posten ha et fortollingsgebyr på 70 kr (for  sendinger verdt mellom 200 og 1000 kr), evt. 150 kr (for sendinger over 1000 kr).

 

Dette fortollingsgebyret kommer vel bare når varen skal fortolles (hvis dette er tollfrie varer som er sendt fra land "som har inngått handelsavtaler med Norge")??

 

Hvis ikke bør det vel ikke kalles fortollingsgebyr...

Lenke til kommentar
Jeg hadde en litt spesiell situasjon idag. Skulle hente en pakke fra hong kong, varens innhold var ca 12 USD, og pakken var innpakket som gave, det vil si at varen var pakket inn med gavepapir, og utenpå pakken var det klistret på en deklareringslapp hvor det eksplisitt stod at dette var en gave, og varens verdi var 12 USD.

 

Likevel krevde posten at varen måtte fortolles, i strid med retningslinjene for toll. Posten nektet å utlevere varen, men da jeg endelig fikk tak i kvittering (som ble sendt via email, som uttrykte at varen var verdt 12 USD), da leverte posten ut varen som rekommendert sending. For å legge til, det er ingen tvil om at gjenstanden ikke lar seg identifisere som noe som er verdt mindre enn 100 kr.

 

Hva har stukket posten idag da? :ermm:

 

Med andre ord, det er ikke alltid ting går slik som man hadde tenkt..

fordi det var fra et firma?

 

Hvis firma sender deg en gave er det et ganske tydelig tegn på at det er noe "snusk" sett fra Postens side. :p

Lenke til kommentar
fordi det var fra et firma?

 

Hvis firma sender deg en gave er det et ganske tydelig tegn på at det er noe "snusk" sett fra Postens side.

 

Ja, fra et firma. Men om det er en gave eller ikke fra et firma har ingenting å si når det utenpå pakken er deklarert hva innholdet er, og hva verdien på innholdet er. Og merk, det er ingen tvil om at innholdet er verdt mindre enn 200 kr.

Lenke til kommentar

Det betales ikke moms/gebyr på varer med en verdi på under 200 kr eks. frakt.

Obs! Anbefaler folk og være forsiktige med denne. Be det firmaet som skal sende pakken og oppgi to priser, en for selve varen, og en pris for frakt.

 

Koster varen 199 kroner. og det er bare 2 kroner i porto, men skrevet som en total sum på 201, havner som regel pakken i bunken for tollpliktige varer.

 

Amazon er flinke her og vet hvordan de skal gjøre det. Men det finnes en del som ikke gjør det slikt uten at man spesifiserer det.

 

PS.. Det er moms på lydbøker. teknisk sett er det ikke en bok.

Lenke til kommentar

Kjøpte en laptop fra Danmark , og synest det var rart at jeg måtte betale 24% moms

Da kunne jeg fått den minst like billig her hjemme!

Jeg mente at siden pc en var brukt og den som solgte den nok hadde betalt moms i Danmark, skulle vel ikke jeg også betale moms.!

Så jeg ringte Tollvesenet og spurde om dette.

Jo jeg skulle betale moms også av brukte gjenstander ,

Men personen som solgte varen til meg kunne få igjen tilsvarende moms fra danmark. var svaret jeg fikk.

Det skulle vel ikke være noe forskjell men vi betaler jo ikke moms på bruktvarer i norge

spm:1:må man ikke være momspliktig for å kunne forlange igjen moms da ?

spm:2:Hvis dette er riktig blir vi ikke da utnyttet (svindlet) av staten pga vår uvitende?

Sett at denne varen ble solgt over landegrensene 4 ganger,da har staten krevd inn 100% av de varen koster. Det må da være noe galt her et sted her??

Lenke til kommentar
Er dere helt sikre på at bøker er fritatt? Amazon, here I come!

kjenner en fyr som driver og kjøper og selger brukte filmer, dvd'er, cd'er og bøker. Bøkene står for kanskje 5% av omsetninga i virkeligheten, men i regnskapet så blir det plutselig 50% eller noe. Nettopp pga momsfritaket på bøker. Litt synd om skattevesenet skulle bestemme seg for å gå igjennom papirene og oppdage at en dvd ble oppgitt som en bok da men... Er jo veldig vanskelig å kontrollere hva som går inn og ut av en bruktsjappe da...

Lenke til kommentar
Men gjelder dette også lydbøker??

Tror ikke det, men jeg vet ikke. Jeg leste litt på Tollvesenet sine sider, og de skriver side opp og side ned om hva som ER en bok. Det går i antall ark, størrelse på ark, mengde skrift, og masse rart. Så hvis lydbøker går inn under definisjonen "bok", så er det ikke et uønsket smutthull fra Tollvesenets side i hvertfall ;)

Lenke til kommentar

Det betales ikke moms/gebyr på varer med  en verdi på under 200 kr eks. frakt.

Obs! Anbefaler folk og være forsiktige med denne. Be det firmaet som skal sende pakken og oppgi to priser, en for selve varen, og en pris for frakt.

 

Koster varen 199 kroner. og det er bare 2 kroner i porto, men skrevet som en total sum på 201, havner som regel pakken i bunken for tollpliktige varer.

 

Amazon er flinke her og vet hvordan de skal gjøre det. Men det finnes en del som ikke gjør det slikt uten at man spesifiserer det.

 

PS.. Det er moms på lydbøker. teknisk sett er det ikke en bok.

Men hvis varen koster 199 og det er 2 kroner i porto. Så er vareverdien fortsatt 199 og skal ikke fortolles..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...