Gå til innhold

Usikker fremtid for Sun?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva brukes Sun prosessorer til?

Tenker da på VIA cpu som jeg mener å huske er perfekt til hi-fi anlegg++

pga. den vifteløse løsningen. Så er Sun en cpu med minimalt effekttap, eller er det en vanlig desktop cpu?

Det er en server/workstation CPU som har rimelig dårlig ytelse og er i live kun fordi SUN er mestere i å lage komplette løsninger. Altså svært gode maskiner og tilpasset software. Videre er det vel noe nostalgi ute å går. UltraSPARC er jo markedets kuleste CPU navn og fansen er godt motivert..

 

Det har lenge vært spådd at denne CPU'en skulle parkere tøfflene og nå ser det ut til å skje. Med IBMs Power5 på banen så er det ikke lengre plass til arkitekturer som ikke også har mulighet til å henge med på ytelsestoppen. Alternativene blir rett og slett for bra.

Lenke til kommentar

Men Sun kan redde seg hvis markedet begynner å etterspørre throughput framfor single-tråd ytelse. Sun har jo noen prosjekter som involverer 16-tråders SMT som kan gjøre det ekstremt bra til databaser/webservere hvor hver enkelt tråd ikke er veldig krevende... men man til gjengjeld har mange mange tråder samtidig.

Lenke til kommentar
Men Sun kan redde seg hvis markedet begynner å etterspørre throughput framfor single-tråd ytelse. Sun har jo noen prosjekter som involverer 16-tråders SMT som kan gjøre det ekstremt bra til databaser/webservere hvor hver enkelt tråd ikke er veldig krevende... men man til gjengjeld har mange mange tråder samtidig.

Tror nok Power 5 kicker assen på multi tråding. Men så har den ikke et like kult navn.

Lenke til kommentar
Men Sun kan redde seg hvis markedet begynner å etterspørre throughput framfor single-tråd ytelse. Sun har jo noen prosjekter som involverer 16-tråders SMT som kan gjøre det ekstremt bra til databaser/webservere hvor hver enkelt tråd ikke er veldig krevende... men man til gjengjeld har mange mange tråder samtidig.

Tror nok Power 5 kicker assen på multi tråding. Men så har den ikke et like kult navn.

Men en full-skala Power5 modul kan ikke brukes i blade-servere.

For det første er den for stor

For det andre uvikler den altfor mye varme

For det tredje er den for dyr.

 

En bladserver med 20 blades med 4 Niagra CPUer kan gå ann, og kan ha 20x4x16 = 1280 tråder aktive samtidig og behandle instruksjoner fra 320 tråder til enhver tid.

 

Power5 er som de fleste andre CPUer utsatt for pipeline stalls. Det er egentlig ikke til å unngå med den typen design (som forøvrig AMD, Intel, Via, Sun UltraSparc) følger. Niagra, som består av 4 enkle kjerner, derimot er laget for å unngå pipeline stalls nesten fullstendig. Den blir derfor veldig effektiv til multitråding, men suger verre en en vakumpumpe i single/få trådssituasjoner.

 

Personlig tror jeg denne typen CPU kan gjøre det stort innenfor web, database og andre situasjoner hvor små mengder data skal behandles et enormt antall ganger.

Lenke til kommentar

Altså, man kjøper ikke SUN hvis man skal ha ren ytelse. Man kjøper det fordi man vil ha noe som holder lenge, tåler mye stress på en gang og som er stabilt. Ta en av de større serverne fra Sun, man kan nappe ut kort i hytt og pine for å bruke på et annet system, og så dytte dem tilbake. Feiler en cpu ødelegger ikke det for resten av maskinen. Nevnte jeg at maskinene gjerne holder mange års uptime? dette takket være sun solaris som kan oppdateres i større grad enn de fleste andre OS uten reboot.

 

Knick Knack: grunnen til at sun har overlevd er at det de lager faktisk duger bedre enn noe annet til sine oppgaver. Telenor for eksempel har temmelig heftige SUN-maskiner som backbones. Til enkelte oppgaver kan man rett og slett ikke tenke ytelse. Om en av disse maskinene hadde gått ned, hadde det vært katastrofe. Derfor er det kjekt med maskiner som kan bytte ditten og datten on the fly. Ta ut en cpu, tørk støv og sett tilbake uten at maskinen har mistet en eneste byte.

Lenke til kommentar

Da dot.com boblen sprakk så rammet det Sun spesielt hardt, og sliter derfor litt å omstille seg en ny hverdag der pris/ytelse virker å være det eneste kriteriet. Jeg har tro på at Sun sin satsing på Opteron kan bære frukter etterhvert, spesielt når de får opp volumproduksjonen av sine Fire V20z-tjenere og Solaris 10 for AMD64 er klart. Forhåpentligvis kommer det også arbeidsstasjoner, 4-veis og 8-veis tjenere basert på Opteron fra Sun iløpet av året, men de må regne med hard konkurranse fra IBM, Fujitsu-Siemens og HP som også satser på dette.

Lenke til kommentar

Nichotin: jeg er klar over fordelene med SUN sine servere. Det var vel det jeg hintet til da jeg skrev at de var mestre i komplette løsninger. Burde kanskje nevnt oppetid / RAS spesifikt...

 

Nå er det slik at både Power og Itanium systemer begynner å nærme seg SUN sine systemer på akkurat dette. Særlig Power, og begge disse kan i tillegg levere top ytelse.

Lenke til kommentar
Altså, man kjøper ikke SUN hvis man skal ha ren ytelse. Man kjøper det fordi man vil ha noe som holder lenge, tåler mye stress på en gang og som er stabilt.

Nettopp.

 

Og trenger en mer ytelse, installerer en greit flere maskiner i et større nett. Det var faktisk nettopp Sun so sa at maskinen er nettet.

 

Når jeg leser artikkelen, får jeg mer inntrykk av at Gartner er sure forde Sun ikke ville fortelle dem hva de driver med, enn noe annet. Maskiner fra Sun og PC-er er to helt forskjellige markeder som knapt kan sammenlignes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...