Gå til innhold

Et skritt nærmere Serial Attached SCSI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
digg teknologi = skyhøye priser. så tror du bare kan glemme å få råd med mindre at du har en J***** feit lommebok stigfjel!!

SAS vil koste like mye eller mindre enn dagens SCSI-standard. Dessuten, jeg har blitt vant til å ha en maskin basert på SCSI, så for meg blir det feil å gå tilbake til ATA... Dessuten synes jeg at den kommentaren din var litt vel flåsete.

Lenke til kommentar
Pen overføringshastighet. Min neste maskin skal baseres på dette grensesnittet, det er helt sikkert. Ikke noe S-ATA for meg, annet enn til lagring.

Interessant. Med overhead blir en bitstrøm på 3Gb/s til effektiv dataoverføring på 300MB/s etter det jeg forstår.

 

SCSI-320 overfører 320MB/s, det er mer enn denne standarden. Lurer derfor på hvorfor du vil bruke den nye standarden?

Lenke til kommentar
Pen overføringshastighet. Min neste maskin skal baseres på dette grensesnittet, det er helt sikkert. Ikke noe S-ATA for meg, annet enn til lagring.

Interessant. Med overhead blir en bitstrøm på 3Gb/s til effektiv dataoverføring på 300MB/s etter det jeg forstår.

 

SCSI-320 overfører 320MB/s, det er mer enn denne standarden. Lurer derfor på hvorfor du vil bruke den nye standarden?

SCSI 320 har ikke 320MB/s stabil overføringshastighet, dette er kun en betegnelse på maks kapasitet på bussen. Et slik SCSI system kommer sjelden over 100MB/s når man kjører i RAID5. SAS er likhet med SATA basert på seriell overføring istedetfor parallell overføring, noe som kan tilsi muligheter for ekstrem ytelse og ikke minst fremtidig skalerbarhet.

 

Arcade

Lenke til kommentar
SCSI 320 har ikke 320MB/s stabil overføringshastighet, dette er kun en betegnelse på maks kapasitet på bussen. Et slik SCSI system kommer sjelden over 100MB/s når man kjører i RAID5. SAS er likhet med SATA basert på seriell overføring istedetfor parallell overføring, noe som kan tilsi muligheter for ekstrem ytelse og ikke minst fremtidig skalerbarhet.

 

Arcade

Det er helt korrekt at 320MB/s er maksfart på SCSI-320, men i burstmode (skur, heter det kanskje på norsk) er det tett opp til hva en oppnår. SCSI-protokollene gjøre det da også mulig å interleave kommandoer og dataoverføringer, slik at en til syvende og sist får mye ut av båndbredden.

 

Nå er det jo slik at 3Gb/s er maksfart på SAS, og da blir det på samme måte som for SCSI-320. Og hvis du ser for deg maks praktisk fart er 100MB/s blir det jo enda mer mystisk at du vil ha SAS. Jeg er derfor fortsatt litt nysgjerrig på at du vil ha SAS.

Lenke til kommentar
Det er helt korrekt at 320MB/s er maksfart på SCSI-320, men i burstmode (skur, heter det kanskje på norsk) er det tett opp til hva en oppnår. SCSI-protokollene gjøre det da også mulig å interleave kommandoer og dataoverføringer, slik at en til syvende og sist får mye ut av båndbredden.

 

Nå er det jo slik at 3Gb/s er maksfart på SAS, og da blir det på samme måte som for SCSI-320. Og hvis du ser for deg maks praktisk fart er 100MB/s blir det jo enda mer mystisk at du vil ha SAS. Jeg er derfor fortsatt litt nysgjerrig på at du vil ha SAS.

Parallell-overføring er nå gammel teknologi. Det at SAS er kompatibel med S-ATA åpner nye muligheter for diskytelse. SCSI er i svært liten grad CPU-avhengig, da lesing og skriving blir behandlet av kontrollen. Dette åpner for tilnærming av maksimal overføringskapasitet. Min neste maskin skal ha en SAS-kontroller, og alle diskene (ATA og SCSI) skal benytte denne kontrolleren. Har SCSI i dag, og synes det er helt knall å jobbe på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...