Gå til innhold

Prescott fører Pentium 4 videre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dersom man også tar Pentium 4 Extreme Edition i nærmere øyesyn, ser man at at den har store muligheter til faktisk å være raskere enn Prescott på enkelte områder grunnet sin 2 MB cache.

Oiii...Har noen fått øye på EE,--- og raskere MÅ den være for, Prescott trodde man skulle komme for å bli; man må ihvertfall ha poteter til sausen. :blush:

 

Edit (Slang for Precott er blitt "en varm potet")

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Siste nytt om Prescott kan dere lese om her

 

Noen punkter det er verdt å merke seg:

 

"There are reports that Intel's Prescott processor is experiencing thermal problems and is running at a whopping 103 watts."

 

"Reports have also surfaced that Intel has delayed its next-generation mobile processor, dubbed Dothan, although the company has denied those rumors. Dothan is a 90-nm version of Intel's current mobile processor, called Centrino."

 

"Prescott, the 90-nm successor to P4, and Dothan, has been sharply clock rate reduced, from 2.8-plus-GHz, to 2.2 to 2.4 GHz, both signs of lingering thermal issues,"

 

Intel sliter... :laugh:

Lenke til kommentar

På vilken måte vil du si at Intel er mer fremtidsrettet da? Jeg er ikke helt enig der.

Amd har jo allerede fått i salg en prosessor som kan kjøre 64bit aplikasjoner, og samtidig være en fullverdig 32bit prosessor. De har samtidig gjort en genistrek ved å legge minnekontrolleren i selve Cpuen. Syns det virker veldig lovende for fremtiden i den leiren også jeg da.

Etter det jeg har fått med meg, så kan det virke som om Intel gjerne har mer konkrete planer for hvor de vil gå framover, men ikke så store forskjellen der.

 

Uansett tror jeg nok vi kommer til å få se noen veldig gode produkter både fra Intel og Amd sin side.

Vi går en spennende tid i møte med 64 bit, DDR2 og Pci-express. :D

Endret av Eriond
Lenke til kommentar
Det er rimelig innlysende at EPIC/IA64 er langt mer ambisiøst prosjekt enn AMD64.

 

Enig. Det betyr dog ikke bedre.

 

Selv de store kritikere av systemet, som SUN, innrømmer at IA64 har enormt ytelsespotensiale. Det har da også itanium 2 vist.

 

Her er du helt på bærtur... SUN sier at IA64 er gårsdagens teknologi og at AMD64 er et vesentlig bedre valg. Hvorfor tror du SUN selger Opteron-systemer og ikke IA64?

 

Nå tror jeg at Intel har et kort i ermet her som av de fleste har blitt sett på som uvesentlig. Nemlig software emulering. Jeg vet! Det går frysninger nedover ryggen min også. For de som har hørt om Digital Alpha så kan det nevnes at den hadde en 32 bit x86 emulator (FX!32) med ca 30-50% ytelsestap. Spørs om ikke dette også ville vært akseptabelt for IA64.

 

Ja, det var en ide.. La oss kjøpe et IA64 system til 300K for å få ytelsen til en P4 3.2!! Tenk deg litt om da mann!! Emulering stinker. Selv Intel sier at IA64-systemer ikke burde brukes på x86 kode. Men du vet vel bedre...

 

 

BTW: Et viktig poeng er skalering. Her er Opteron MYE bedre enn Itanium. Det er riktig at Itanium på enkelte spesialiserte oppgaver yter veldig bra. På 1P systemer er den godt raskere enn noen andre på markedet. På 4P-systemer er deriomot Opteron, som regel, raskere grunnet mye bedre skalering.

 

 

Nei.. du må nok komme opp med noen bedre argumenter enn som så.. Dette ble for dumt. Intel har brukt mange milliarder USD på IA64 og har så langt solgt mindre enn AMD har solgt Athlon64 og Opteron...

Lenke til kommentar
Der kom det ja. Jeg kvitterer med denne

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=1471474

 

Da du tydeligvis i likhet med snorreh ikke bare er uenig,som forøvrig er greit nok, men også plent nekter å forstå.

Jeg "nekter plent å forstå" fordi jeg er uenig med deg? Den var bra... Du må være klar over at når du sier ting som de fleste innen denne bransjen er helt uenige i så må du forklare og backe opp det du sier.

 

 

Når alt du viser til er at IA64 har elendig ytelse i dagens applikasjoner (emulering) og derav skal være bedre enn XEON, K8 osv blir det litt for dumt. IA64 er bra til noe, men ikke til så mye. Det er den heller ikke laget for. Det er nok muligens en grunn for at Intel nesten må gi bort IA64-systemer for å få noen til å bruke de. AMD har solgt flere 64-bit CPUer ved årsslutt enn Intel har på 2 år.. Det burde gi deg en viss pekepinn på hvor bra IA64 har slått an...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...