Gå til innhold

Ny lansering av P4 Extreme Edition i 2004


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er foreløpig usikkert hvorvidt Extreme Edition vil stoppe på Northwood-kjerne eller om den vil bli videreført i en eller annen versjon med Prescott.

 

Er EE basert på Northwood da? Intel har vel aldri sagt noe konkret om hvilken kjerne EE er basert på, men de fleste hw-sites rundt om kring mener vel at den er basert på en Xeon-kjerne... :)

Lenke til kommentar
XEON = P4

P4 = XEON

 

P4 EE  = XEON MP

XEON MP = P4 EE osv.

Vet ikke helt om jeg skjønte svaret ditt, pgressum. Hvis poenget ditt er at en Xeon også er en P4, så er jeg enig i det.

 

For å formulere spørsmålet mitt litt mer presist, så trodde jeg at P4EE var basert på Gallatin-kjernen (altså en P4 Xeon MP-kjerne), og ikke Northwood (også P4-kjerne ja).

 

Hvis min antakelse stemmer, så virker det litt meningsløst å i artikkelen spekulere i om P4EE kommer til å gå videre fra Northwood- til Prescott-kjerne!? :dontgetit:

Lenke til kommentar
For å formulere spørsmålet mitt litt mer presist, så trodde jeg at P4EE var basert på Gallatin-kjernen (altså en P4 Xeon MP-kjerne), og ikke Northwood (også P4-kjerne ja).

 

Hvis min antakelse stemmer, så virker det litt meningsløst å i artikkelen spekulere i om P4EE kommer til å gå videre fra Northwood- til Prescott-kjerne!? :dontgetit:

P4 EE er en XEON MP (samme CPU). P4 NW er også samme CPU-en, men med mindre cache (og forskjellig FSB).

 

Jeg er tilbøyelig til å tro at P4EE vil komme basert på 90 nm og Prescott core en gang neste år. Når det er sagt så er det mulig at Intel må legge inn mer enn 2 MB L3 ettersom Prescott allerede har 1 MB L2. Intel bruker "inclusive cache" får de "bare" en MB ekstra (alt av L1 ligger i L2 og L2 i L3). Det har vært snakk om XEON MP med 4 MB cache. I så tilfelle skal vi ikke se bort fra at Intel selger den som P4EE Prescott.

 

En interessant ting med P4 3.4 EE er at den skal være raskere enn Prescott 3.4 GHz. P4EE er ikke SÅ mye raskere enn den vanlige P4C NW. Derfor har jeg vanskelig for å tro at Prescott blir så mye raskere enn NW. Tidligere har jeg sagt at jeg tror Prescott blir 5-10% raskere enn NW pr MHz, men jeg lurer på om det er litt mye når jeg ser planene til Intel... Uansett vil ytelsen komme av økt MHz og ikke først og fremt av forbedret IPC.

Lenke til kommentar

Lurer på hvilke marked intel ser for seg med disse prosessorene 3,2ee og 3,4 ee

,er det bare for å vise at det skjer ting i produksjonsprossesen og i utviklinga,disse prossesorene er koster nok over 8000 kr stk,hvem kjøper vell det?samtidig står prescott på trappene,skjelden noen kjøper en toppcpu i serien,når det er en ny serie på vei.Er det etstimert produksjontall for disse to cpu`ene?

Saamtidig vil nok prisen på dem holde seg høy en god stund.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Tror nok fx 53 kommer til å ta rotta på 3,4 ee.

 

3,2 EE og FX 51 (2,2) kom så godt som likt ut

 

AMD legger på 200 mhz.

 

Intel legger på 200 mhz.

 

AMD sine mhz er mer effektive enn Intel sine.

 

3200:2200=1,4

 

En amd mhz er 1,4 ganger bedre enn en intel mhz ergo vil FXen rykke i fra.

Lenke til kommentar
Både AMD og Intel server prosessorer er basert på "desktop" utgavene.
P4 EE er en XEON MP (samme CPU). P4 NW er også samme CPU-en, men med mindre cache (og forskjellig FSB).

 

Nå føler jeg at dere svarer på ting jeg ikke har spurt om, og forklarer ting jeg vet... :(

 

Northwood, Prescott, Gallatin og så videre er unike kodenavn for hele mikroprosessoren, inkludert cache. Poenget mitt er at jeg synes det er forvirrende at man blander disse kodenavnene på en uintuitiv måte i en artikkel. Northwood er ikke det samme som P4EE, selv om Gallatin (P4EE/XeonMP/whatever) er basert på Northwood.

 

Men nå får dere meg til å høres ut som en kverulant, og det har jeg ikke lyst å være, så jeg tror jeg kryper tilbake til hulen jeg kom fra...

 

Edit: Typo

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...