Gå til innhold

Den norske Siri-skaperen har laget en ny og superavansert stemmeassistent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ser spennende ut, men jeg ser to faktorer som kan ødelegge det hele:

de aller fleste (egentlig alle) platformer som Andoid/iOS har visse sikkerhetsbegrensninger som vil ikke tillate apper å gjøre visse ting som man ellers hadde forventet at de kunne, eller vil ikke tillate FREMMEDE apper gjøre det til fordel for sine egne "native" apper. For eksempel brukeren foretar seg et veddemål, og sier:

"Betal Ola 100 kroner hvis Manchester United vinner imorgen".

For det første er det lite sannsynlig at for eksempel ApplePay vil kunne styres av en tredjeparts-app, eller at Siri selv vil noensinne tillates å gjøre slike ting. Den andre problemet er relatert til det første - aldi i livet vil Apple tillate en tredjeparts-assistent å gjøre det samme som Siri kan gjøre eller har som "hovednisje", og desto mer man graver i sensitive, sikkerhetskritiske funksjoner deto mer motstand vil man møte. Samme gjelder Android, i mindre grad men allikevel.

 

Neste faktoren er så snart for eksempel Apple har skjønt at Dag har et førsteklasses produkt - så tilbyr de han et pris han kan ikke si nei til, og "viv" blir tilsynelatende sømløst og i full stillhet integrert i Siri.

 

Siste saken jeg kan nevne er helt i begynnelsen av vidoen snakker Dag om visse milepæl, deriblant WWW, så "apper" etc. Det er helt riktig at "apper" må vekk med tanke på at brukeren bør ha et unifisert grensesnitt som tillater alt - altså web, epost, chat, musikk, anrop, sms, kalender, søk... alt på ett sted høres egentlig veldig praktisk ut i stedet for ørten mange "apper" man må hele tiden bla mellom. Men dette blir også problematisk - for det første blit "apper" utelukket, dermed påstår man at et enormt utviklermarked må omstille seg helt dramatisk ... eller tape penger. Det neste er at såpass avansert, komplisert, helhetlig opplevelse må egentlig også "sys" inn i OSet. Det er snakk om noen ganske drastiske endringer! Dristig, men kanskje helt rett med tanke på fremtidig utvikling.

Lenke til kommentar

ser spennende ut, men jeg ser to faktorer som kan ødelegge det hele:

de aller fleste (egentlig alle) platformer som Andoid/iOS har visse sikkerhetsbegrensninger som vil ikke tillate apper å gjøre visse ting som man ellers hadde forventet at de kunne, eller vil ikke tillate FREMMEDE apper gjøre det til fordel for sine egne "native" apper. For eksempel brukeren foretar seg et veddemål, og sier:

"Betal Ola 100 kroner hvis Manchester United vinner imorgen".

For det første er det lite sannsynlig at for eksempel ApplePay vil kunne styres av en tredjeparts-app, eller at Siri selv vil noensinne tillates å gjøre slike ting. Den andre problemet er relatert til det første - aldi i livet vil Apple tillate en tredjeparts-assistent å gjøre det samme som Siri kan gjøre eller har som "hovednisje", og desto mer man graver i sensitive, sikkerhetskritiske funksjoner deto mer motstand vil man møte. Samme gjelder Android, i mindre grad men allikevel.

 

Neste faktoren er så snart for eksempel Apple har skjønt at Dag har et førsteklasses produkt - så tilbyr de han et pris han kan ikke si nei til, og "viv" blir tilsynelatende sømløst og i full stillhet integrert i Siri.

 

Siste saken jeg kan nevne er helt i begynnelsen av vidoen snakker Dag om visse milepæl, deriblant WWW, så "apper" etc. Det er helt riktig at "apper" må vekk med tanke på at brukeren bør ha et unifisert grensesnitt som tillater alt - altså web, epost, chat, musikk, anrop, sms, kalender, søk... alt på ett sted høres egentlig veldig praktisk ut i stedet for ørten mange "apper" man må hele tiden bla mellom. Men dette blir også problematisk - for det første blit "apper" utelukket, dermed påstår man at et enormt utviklermarked må omstille seg helt dramatisk ... eller tape penger. Det neste er at såpass avansert, komplisert, helhetlig opplevelse må egentlig også "sys" inn i OSet. Det er snakk om noen ganske drastiske endringer! Dristig, men kanskje helt rett med tanke på fremtidig utvikling.

 

Basert på synspunktene dine må jeg jo si det er veldig positivt og riktig at slike utviklere jobber med å videreføre og utvikle teknologien, på tross av konservativ forretningspolitikk og lukkete systemer. Det er godt å se at de ikke begrenser seg til det ettablerte markedet. Skaper de gode produkter presser de jo markedet til å forandre seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ser spennende ut, men jeg ser to faktorer som kan ødelegge det hele:

de aller fleste (egentlig alle) platformer som Andoid/iOS har visse sikkerhetsbegrensninger som vil ikke tillate apper å gjøre visse ting som man ellers hadde forventet at de kunne, eller vil ikke tillate FREMMEDE apper gjøre det til fordel for sine egne "native" apper. For eksempel brukeren foretar seg et veddemål, og sier:

"Betal Ola 100 kroner hvis Manchester United vinner imorgen".

For det første er det lite sannsynlig at for eksempel ApplePay vil kunne styres av en tredjeparts-app, eller at Siri selv vil noensinne tillates å gjøre slike ting. Den andre problemet er relatert til det første - aldi i livet vil Apple tillate en tredjeparts-assistent å gjøre det samme som Siri kan gjøre eller har som "hovednisje", og desto mer man graver i sensitive, sikkerhetskritiske funksjoner deto mer motstand vil man møte. Samme gjelder Android, i mindre grad men allikevel.

 

Neste faktoren er så snart for eksempel Apple har skjønt at Dag har et førsteklasses produkt - så tilbyr de han et pris han kan ikke si nei til, og "viv" blir tilsynelatende sømløst og i full stillhet integrert i Siri.

 

Siste saken jeg kan nevne er helt i begynnelsen av vidoen snakker Dag om visse milepæl, deriblant WWW, så "apper" etc. Det er helt riktig at "apper" må vekk med tanke på at brukeren bør ha et unifisert grensesnitt som tillater alt - altså web, epost, chat, musikk, anrop, sms, kalender, søk... alt på ett sted høres egentlig veldig praktisk ut i stedet for ørten mange "apper" man må hele tiden bla mellom. Men dette blir også problematisk - for det første blit "apper" utelukket, dermed påstår man at et enormt utviklermarked må omstille seg helt dramatisk ... eller tape penger. Det neste er at såpass avansert, komplisert, helhetlig opplevelse må egentlig også "sys" inn i OSet. Det er snakk om noen ganske drastiske endringer! Dristig, men kanskje helt rett med tanke på fremtidig utvikling.

Det første du nevner er ganske skummelt ja, det har vært flere eksempler på at "pålitelige" programvareutviklere

før har laget en populær app, og etter en stund når mange nok har lastet den ned, legger dem til en ny

automatisk "oppdatering", som gjør at hele appen/applikasjonen blir til ondsinnede keyloggere, botnet,

spyware etc. Helt uten at brukerne merket det.

 

Det andre du snakker om er jo allerede en realitet: Sosiale medier/webapplikasjoner med innebygde funksjoner

som chat, spill, kalender, eventoppsett med enkel påmelding, restaurantanbefalinger, steder/kart, mail etc.

Facebook er et populært eksempel, der har man "alt" på ett sted, man slipper å laste ned masse apper.

Endret av ToyotaGT
Lenke til kommentar

Det første du nevner er ganske skummelt ja, det har vært flere eksempler på at "pålitelige" programvareutviklere

før har laget en populær app, og etter en stund når mange nok har lastet den ned, legger dem til en ny

automatisk "oppdatering", som gjør at hele appen/applikasjonen blir til ondsinnede keyloggere, botnet,

spyware etc. Helt uten at brukerne merket det.

 

Det andre du snakker om er jo allerede en realitet: Sosiale medier/webapplikasjoner med innebygde funksjoner

som chat, spill, kalender, eventoppsett med enkel påmelding, restaurantanbefalinger, steder/kart, mail etc.

Facebook er et populært eksempel, der har man "alt" på ett sted, man slipper å laste ned masse apper.

 

Det første jeg nevner gjelder selvfølgelig noe helt annet enn hva du tror, siden jeg snakker om at operativsystemer får stadig nye begrensninger for at appene akkurat IKKE skal "ta over" telefonen, mens en slik "AI-assistent" må egentlig ha mer tilgang til flere funksjoner enn ellers, og da burde den egentlig være en del av OSet og ikke noe tredjeparts-app.

 

Ang Facebook... ja, den har sikkert mange slike funksjoner men det vet jeg heldigvis lite om, men da ville jeg heller betalt for en enhet der slik (og enda mer utvidet) funksjonalitet er en del av en premium-produkt jeg betaler for, siden med tanke på at FB er "gratis" så er alt du gjør på facebook - det ER produktet, og det er DU som "selger" den, eller gir det vekk egentlig. Med slik "AI-assistent" vil slike etiske spørsmål få en helt ny betydning.

Lenke til kommentar

Så hele videoen og det mest sentrale jeg lurer på er hvordan systemet skal velge hvilken tredjeparts-tjenesten den skal benytte for å løse forespørselen. Det så jo ut som hver forespørsel ble løst av en enkelt tjeneste. Hva skjer om både Lyft og Uber ønsker å bygge "opplevelser" (som de så fint kaller det) for transport? Hva med hoteller som ikke er listet på Hotels.com? Der kan det jo være utallige konkurrenter, samt bestillinger direkte til hotellet. Hva skjer når en forespørsel går på tvers av mange ulike "domains", for eksempel ved ferieplanlegging der du kanskje skal bestille fly, leiebil, hotell, restaurant-reservasjoner osv. Det er sikkert bedre eksempler på forespørsler som går på tvers av flere domains, kanskje til og med tjenester som ikke er interessert i å hjelpe hverandre, der det vil være unaturlig å dele dette opp i flere steg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...