Gå til innhold

Nå har forskere gitt vidundermaterialet grafén enda en nyttig egenskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Dermed er meningen at man skal klare å omgå begrensningen med dagens transistorteknologi, hvor elektronene «kjører» gjennom stadig mindre transistorer, en teknikk som omsider vil gjøre det umulig å håndtere varmeutviklingen etter hvert som brikkene blir stadig mindre.

Litt OT, men gjøres ikke transistorene mindre nettopp av den grunn at det er færre elektroner som passerer, og dermed får man mindre varmeutvikling, og at man derfor kan plassere flere transistorer for å få enda mer prosesseringskraft? Det blir vel kanskje vanskeligere å kontrollere slewrate, og at det er her varmen slår inn?

 

Jeg er vel kanskje optimistisk når jeg tenker meg en datamaskin med teknologi hvor man kun flytter ett og ett elektron gjennom hver transistor. Det blir vel kanskje en smule sensitivt for interferens? :)

 

On-topic; Grafén fortsetter med å imponere på papiret, men jeg vil gjerne se dette materialet i aksjon med egne øyne. Noen som vet ETA?

Lenke til kommentar

On-topic; Grafén fortsetter med å imponere på papiret, men jeg vil gjerne se dette materialet i aksjon med egne øyne. Noen som vet ETA?

 

Foreløpig så jobber de vel med å få til en god måte å produsere grafén i store mengder, der er det jobb igjen. Samtidig så jobbes det og på spreng med å prøve å lage en fungerende chip med grafén, ikke hørt at noen har fått til, enda.

Er nok noen år unna enda

Lenke til kommentar

 

 

 

Dermed er meningen at man skal klare å omgå begrensningen med dagens transistorteknologi, hvor elektronene «kjører» gjennom stadig mindre transistorer, en teknikk som omsider vil gjøre det umulig å håndtere varmeutviklingen etter hvert som brikkene blir stadig mindre.

Litt OT, men gjøres ikke transistorene mindre nettopp av den grunn at det er færre elektroner som passerer, og dermed får man mindre varmeutvikling,...

 

 

Var nettopp dette jeg også tenkte på. Virket counter-intuitive for meg.

Lenke til kommentar

Litt OT, men gjøres ikke transistorene mindre nettopp av den grunn at det er færre elektroner som passerer, og dermed får man mindre varmeutvikling, og at man derfor kan plassere flere transistorer for å få enda mer prosesseringskraft? Det blir vel kanskje vanskeligere å kontrollere slewrate, og at det er her varmen slår inn?

 

 

Dette var sant ned til 100nm. Når man passerte den grensen brøt Dennard scaling(http://en.wikipedia.org/wiki/Dennard_scaling) sammen. Problemet som oppsto når man passerte 100nm er at man kan lage mindre transistorer, men strømmen igjennom dem(antall elektroner i spm) forblir den samme.

 

Når man i dag lager f.eks 22nm prosessorer betyr dette at man kan plassere flere transistorer pr cm^2 silisium enn tidligere, men man kan ikke bruke flere transistorer samtidig enn man gjorde før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...