Gå til innhold

Dette er den første 3D-skrevne bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med mindre 3d skrivere begynner å skrive med mye bedre "oppløsning", omtrent ned på molekulær nivå, er dette ikke noe annet enn for show. Man kan i praksis "skrive ut" hva som helst med dagens skrivere, men det blir for mange tekniske asterisker ved selve produksjonsmetoden som vil gjøre at i praksis står 3d skriving kun bak en brøkdel av prosessen.

Og i tilfelle denn bilen er det ett stort stykke brennbar materie. Og er det så lurt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre 3d skrivere begynner å skrive med mye bedre "oppløsning", omtrent ned på molekulær nivå, er dette ikke noe annet enn for show. Man kan i praksis "skrive ut" hva som helst med dagens skrivere, men det blir for mange tekniske asterisker ved selve produksjonsmetoden som vil gjøre at i praksis står 3d skriving kun bak en brøkdel av prosessen.

Og i tilfelle denn bilen er det ett stort stykke brennbar materie. Og er det så lurt?

 

Bare ett tidsspørsmål før den utfordringen er løst og vi får ett konkursras av bilfabrikanter. Alt virker skrøpelig i begynnelsen, så blir det forbedret, bare se på historien om denn første bilen og flymaskinen, Ikkje serlig trygt.

Lenke til kommentar

Bare ett tidsspørsmål før den utfordringen er løst og vi får ett konkursras av bilfabrikanter. Alt virker skrøpelig i begynnelsen, så blir det forbedret, bare se på historien om denn første bilen og flymaskinen, Ikkje serlig trygt.

 

Selvfølgelig er det et tidsspørsmål, og det er hele poenget mitt. Vi er milevis unne 3d printere som kan beherske noe annet enn relativt enkle materialer: plat som kan smeltes og "injeseres" på plass, metallpulver som kan smeltes sammen med laser, enkle kretset som kan printes etc. Men det hele henger ikke sammen:

samme printer som "printer" i plast kan ikke "printe" i stål. Printeren de brukte her er så grov at resten måtte maskineres, mens en relativt enkel vakuuminjiseringsmaskin kan fremstille deler i adskillig høyere kvalitet og uten noe som helst maskinering. Hvis det er snakk om deler av stål så har vi fortsatt stempling som mest sannsynligvis kommer aldri til å forsvinne som produksjonsmetode, smiing+maskinering som sparer på enorme mengder med stål og produksjonstid som man må ellers bruke ved "printing", etc etc.

Vi kommer nok en dag så langt av vi kan "printe på plass" molekyler en etter den andre, av alle mulige stoffer, og da er vi kommet så lant at vi kan produsere deler av de egenskapene og den presisjonen som trenges, men dette er flere titall hvis ikke hundrevis av år unna.

Du tok fly som et eksempel - det tok oss ca 70 år med utvikling av både teknologi og infrastruktur til at fly fra å være eksperimentale maskiner ble hverdags transportmiddel, og vi har ennå ikke sett "flygende biler" og andre ting, pga en ting er forventningene en annen ting er praktisk bruk og konkurranse fra andre teknologier/metoder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...