Gå til innhold

Året som gikk: Del 5 av 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg følger med på denne utviklingen. Og det som slår meg er hvor lite villige operatørene er til å bruke prisene på 5-sifrede nummer i sin markedsføring/info.
Fem-sifrede nr inngår ikke i selskapenes "fri bruk", og prisene varierer gjerne mellom 2,39 til 2,99 pr min, pluss en såkalt "oppstartsafgift" som koster omtrent det samme som for et min.
På mine egne telefonregninger ser jeg en utvikling som er ganske tydelig. Det er at utgiftene til vanlige samtaler, sms og data holder seg jevnt stabilt uansett. Men likevel blir regningene høyere og høyere for hver måned. Hvorfor? Jo Fordi teleselskapene har selgere som jobber flittig med å overtale bedrifter til å bytte ut det gamle 8-sifrede med fem-sifred nummer. Argumentet er gjerne; "Det er jo så mye lettere for kunden å huske et nummer på fem kontra åtte siffer".

"Som om noen går rundt og husker nummer lenger uansett"

Resultatet er at både bedriften og spesielt kunden taper.
kunden fordi dette er veldig unødvendig dyrt og bedriften fordi de tror at de gjør kundene sine en tjeneste ved å bytte til fem-sifret.

 

Her er et eksempel fra forrige måned:

mitt Nett/tv datt ut og jeg ringer Canal digital for å melde fra på deres fem-sifrede 06090.
Ut av erfaring vet jeg at disse samtalene blir ganske lange pga at de driver feilsøking og annet under samtalen. Derfor spurte jeg dama i andre enden om hun kunne ringe meg tilbake så jeg slapp å få dette som en stor utgift.
"Neida det er helt unødvendig fordi det er gratis å ringe oss" var svaret
"Ok, dere tar ikke betalt for denne tjenesten, men det kommer likevel på min telefonregning, svarte jeg.
Jeg merket at jo mer jeg forsøkte å forklare dette fenomenet for dama jo mindre skjønte hun. Så jeg gav det bare opp og betalte selv.

Da jeg fikk telefonregningen neste måned så jeg at disse tre samtalene til 06090 for å rette en feil jeg ikke hadde skyld i, hadde kostet meg kroner 176,-, selvsagt i tillegg til fastprisabbo-prisen på 299,- , som jeg er blitt lovet av NetCom til å kunne bruke til å "kunne ringe så mye jeg ville".

 

Dette er blitt selskapenes nye "melkeku" og de bruker svært mye energi på å gjemme det under teppet fordi de vil selvsagt at denne gullgruven skal være åpen så lenge som mulig.

 

Jeg oppdaget for eksempel for et par måneder siden at et selskap hadde lagt seg veldig mye lavere enn konkurrentene i pris. Bare 1,49/min. Noe som er helt utrolig billig sammenlignet med de andre.
Jeg skrev en mail til dem og spurte om hvorfor de ikke bruker denne opplagte pr-fordelen for alt den er verd?

Resultatet? Jo, de verdiget meg ikke en gang et svar.

Dette er det samme selskapet som i disse dager kjører en kampanje på tv hvor to stykker sitter på et trangt fly og snakker om at det at de ikke reiser på første klasse kommer kundene så mye til gode på pris, fordi de ikke har høye representasjonskostnader eller noe i den duren.

Men det som virkelig forundrer meg er hvor mye medier som Amobil, ITavisen, teknopresse og vanlig dagspresse også ignorerer dette.
Det er så tydelig at dette kommer til å bli teleseskapenes neste markedsføringsprosjekter. Samtidig unngår alle bevisst å skrive om det, er for meg en gåte?

Endret av pmarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig enig. Derfor prøver også jeg å få flere til å ringe meg i stedet for at jeg skal betale i dyre dommer for å plages.

Samtidig forsøker jeg å bruke mest mulig av facebook hjelp som mange har og andre chat tjenester som tilbydere har, f.eks Canal Digital.

Riks TV har også en chat, men denne er veldig dårlig, og man er heldig om man får kontakt.

Telefon og Djuice har en super hjelp med direktemelding på facebook.

 

Så anbefaler flere å bruke disse tjenestene som faktisk er gratis :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...