Gå til innhold

Nå blir det billigere å strømme musikk til alle rom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke helt oppdatert på dette segmentet, men har etterhvert hørt om ganske mange som enten bygger på eller er i startfasen med et Sonos oppsett i hjemmet. Er dette virkelig verdt pengene? Syntes det er mildt sagt hårete priser på dette og er det noe mer hokuspokus enn en nettverks streaming funksjon koblet direkte til en høyttaler?

Ønsker å lære mer om dette så ønsker noen argumenter som kan forsvare prisen. Er det evt. noen alternativer?

Lenke til kommentar

Sonos er virkelig verdt pengene.

 

Ift vanlig streamingfunksjon har det et par store fordeler. Det er pent, det "bare virker", og det har gode kontrollerapper. I tillegg har man den store fordelen at Sonos virkelig har fått til sync mellom enhetene - på de årene jeg har brukt det har jeg aldri opplevd at enheter har kommet ut av sync med hverandre.

 

Pr. i dag har jeg 2*Amp, 1*Connect, 1*Play:5 og 1*Play:3,og har bestilt en Play:1 til å ha på badet. Kunne ikke vært mer fornøyd.

 

Men det er klart, det koster jo litt, særlig med Amp og Connect der man trenger forsterker/høyttalere i tillegg.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Er ikke helt oppdatert på dette segmentet, men har etterhvert hørt om ganske mange som enten bygger på eller er i startfasen med et Sonos oppsett i hjemmet. Er dette virkelig verdt pengene? Syntes det er mildt sagt hårete priser på dette og er det noe mer hokuspokus enn en nettverks streaming funksjon koblet direkte til en høyttaler?

Ønsker å lære mer om dette så ønsker noen argumenter som kan forsvare prisen. Er det evt. noen alternativer?

 

Jeg synes ikke det er verd pengene personlig, men det spørs hvor mye du verdsetter forskjellige fordeler og ulemper.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke helt oppdatert på dette segmentet, men har etterhvert hørt om ganske mange som enten bygger på eller er i startfasen med et Sonos oppsett i hjemmet. Er dette virkelig verdt pengene? Syntes det er mildt sagt hårete priser på dette og er det noe mer hokuspokus enn en nettverks streaming funksjon koblet direkte til en høyttaler?

Ønsker å lære mer om dette så ønsker noen argumenter som kan forsvare prisen. Er det evt. noen alternativer?

 

Helt klart ja.

Ja det koster, men det er ingen som gjør lydstreaming bedre enn Sonos.

Selv har jeg en connect på sterioanlegget i stua og en play3 på soverommet (fordi play1 ikke fantes før nå, den hadde vært perfekt på soverommet) Sonos appen er konge, og i dag kan man også streame musikk rett fra iOS/Android til en Sonos enhet, så lenge musikken ligger lokalt på iOS/Android enheten. Før måtte man ha en dyr iPhone doc som bare fungerte med iPhone.

 

En ting Sonos kan som eks AirPlay ikke kan, er å spille forskjellig musikk til forskjellige rom/enheter fra samme bibilotek. Sist jeg sjekket kunne AirPlay bare spille 1 og 1 låt, eventuelt samme låt til alle enheter.

 

Sonos har egentlig veldig få ulemper, sett bort i fra at det koster da.

Og at du bare kan streame lyd, ikke film.

Lenke til kommentar

Helt klart ja.

Ja det koster, men det er ingen som gjør lydstreaming bedre enn Sonos.

Selv har jeg en connect på sterioanlegget i stua og en play3 på soverommet (fordi play1 ikke fantes før nå, den hadde vært perfekt på soverommet) Sonos appen er konge, og i dag kan man også streame musikk rett fra iOS/Android til en Sonos enhet, så lenge musikken ligger lokalt på iOS/Android enheten. Før måtte man ha en dyr iPhone doc som bare fungerte med iPhone.

 

En ting Sonos kan som eks AirPlay ikke kan, er å spille forskjellig musikk til forskjellige rom/enheter fra samme bibilotek. Sist jeg sjekket kunne AirPlay bare spille 1 og 1 låt, eventuelt samme låt til alle enheter.

 

Sonos har egentlig veldig få ulemper, sett bort i fra at det koster da.

Og at du bare kan streame lyd, ikke film.

 

For meg er feks innbygde høyttalere og en sentral forsterker noe som gjør lydstreaming bedre enn sonos, i tillegg er det billigere per lydkvalitet. Dette avhenger av bruksområde.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For meg er feks innbygde høyttalere og en sentral forsterker noe som gjør lydstreaming bedre enn sonos, i tillegg er det billigere per lydkvalitet. Dette avhenger av bruksområde.

 

AtW

 

Helt klart. En multikanalsforsterker og kabler til innebyggede høyttalere er en flott løsning, men også rettet mot helt andre bruksområder. Særlig om man tar med annen funksjonalitet i Sonos, som f.eks sømløs integrasjon av egen musikk og streaming (jeg spiller det jeg har på cd fra lokal flac og resten fra spotify, fra felles spillelister), mulighet til dynamisk gruppering av rom og det at man slipper å trekke kabler.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

 

Helt klart. En multikanalsforsterker og kabler til innebyggede høyttalere er en flott løsning, men også rettet mot helt andre bruksområder. Særlig om man tar med annen funksjonalitet i Sonos, som f.eks sømløs integrasjon av egen musikk og streaming (jeg spiller det jeg har på cd fra lokal flac og resten fra spotify, fra felles spillelister), mulighet til dynamisk gruppering av rom og det at man slipper å trekke kabler.

 

Alt du nevner kan gjøre bedre med riktig software, med unntak av å trekke kabler såklart. Sonos er fint om man ikke har mulighet til å trekke noe i huset, og vil ha en løsning som tar kort tid å sette opp.

 

AtW

Lenke til kommentar

@ATWindsor, jeg vet om forsterkere med innebygget AirPlay, de er ikke noe bedre egenig.

Så har du de som har innebygget streaming, kan hente filer fra eks en NAS og som kan spille av til flere høytalere via Zone2,3 osv men da må man kable til disse andre høytalerene da. Synes ikke det høres noe mer fleksiblet ut egentlig.

 

Med mindre du vet om noen andre løsninger da, men da får du komme med litt mer konkrete ting enn det du har sagt hitill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ATWindsor, jeg vet om forsterkere med innebygget AirPlay, de er ikke noe bedre egenig.

Så har du de som har innebygget streaming, kan hente filer fra eks en NAS og som kan spille av til flere høytalere via Zone2,3 osv men da må man kable til disse andre høytalerene da. Synes ikke det høres noe mer fleksiblet ut egentlig.

 

Med mindre du vet om noen andre løsninger da, men da får du komme med litt mer konkrete ting enn det du har sagt hitill.

 

Man må kable til høyttalere med en sentral løsning ja, det har både fordeler og ulemper med en kablet løsning, og som jeg har sagt, er ikke det noe for alle. Fordelen er at du får ting integrert i vegger/tak, og har bedre utvalg av produkter, og potensiale for bedre lyd.

 

Når det gjelder streamingen, så bruker jeg en egen server koblet til forsterkeren, ingenting som er innbygd i den.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har en Squeezebox Touch (som desverre ikke støttes lenger) og ønsker meg Sonos! Om det er verdt pengene: JA! Her får man streaming integrert i eksisterende HiFi-anlegg samtidig som man ha diverse lydbokser rundt omkring i huset. OG lyden er bra. OG man slipper å kjøre alt via sitt eget trådløse nettverk med server/PC/bakgrunnsprogrammer eller annet pes som av og til ikke virker. OG det virker. Alltid.

Lenke til kommentar

 

Alt du nevner kan gjøre bedre med riktig software, med unntak av å trekke kabler såklart. Sonos er fint om man ikke har mulighet til å trekke noe i huset, og vil ha en løsning som tar kort tid å sette opp.

 

AtW

 

Med riktig software, tid og vilje til å gjøre jobben er det fint lite man ikke får gjort bedre ved å integrere selv. Sonos er perfekt for de som vil ha noe som bare funker. Å installere den første er å legge inn nettverkspath / sonos-bruker / wimp-bruker, å kjøpe en ny enhet når den første er satt opp er bokstavelig talt å stikke inn kontakten og trykke på to knapper. Det har ganske stor verdi for meg.

 

Og Amp er faktisk en ganske dugandes forsterker, samt at Connect har optisk ut for å kjøre ren flac inn i DA-converter, så lydkvaliteten blir topp.

 

Men, det koster. Du får helt klart mer lyd/funksjonalitet for pengene om du gjør selv eller går litt ned på kravene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo få det beste av to verdener med å ha innebygde høyttalere og en Connect:AMP innebygget i taket/veggen. Jeg vil fortsatt hevde at det er en bedre løsning, med VELDIG enkel fordeling fra telefon/PC/surfeplate (uavhengig om det er iOS, Android, Windows eller MAC) til hvilken musikk som skal være hvor og med hvilken lydstyrke. Koster selvfølgelig penger det også, men SONOS er helt klart noe av det beste og enkleste jeg har vært borti. Og WAF'en er ekstremt høy. Tok meg 3 minutter å lære kona hvordan systemet skulle brukes, pluss at det er lekre høyttalere.

Har per idag en Connect koblet til forsterkeren i stua, 3xPLAY:5 og 1xPLAY:3 og kommer til å kjøpe en PLAY:1 så fort den er tilgjengelig!

Har du først prøvd SONOS er det vanskelig å gå tilbake til noe annet...

Lenke til kommentar

Har sjølv ein PLAY:3 og blir nok ein PLAY:1 på badet. Ønsker meg også ein CONNECT, men eg skjønnar virkelig ikkje kvifor den kostar så mykje. Det er jo i realiteten ein musikkboks som sender analigt signal ut til ein forsterker. Den teknologien (som forøvrig også sitter i alle SONOS komponenter) kan umulig vere så dyr.

Lenke til kommentar

Har sjølv ein PLAY:3 og blir nok ein PLAY:1 på badet. Ønsker meg også ein CONNECT, men eg skjønnar virkelig ikkje kvifor den kostar så mykje. Det er jo i realiteten ein musikkboks som sender analigt signal ut til ein forsterker. Den teknologien (som forøvrig også sitter i alle SONOS komponenter) kan umulig vere så dyr.

 

Kost har ingenting med pris å gjøre. Den koster så mye fordi den selges til folk som er mer interessert i lyd enn de som bare vil ha Play.

Lenke til kommentar

Synes helt klart det er verdt pengene. Har hatt Sonos nå i 6-7 år både hjemme og på hytten, og det har ikke vært noen problemer. Det bare virker hele tiden, og vi bruker det hver dag.

Streamer Flac fra NAS, og synes da at det er kjekt at Sonos bruker eget trådløst nett som ikke belaster det vanlige trådløse vi har ellers i huset.

Endret av aksjonist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...