Gå til innhold

[Løst] Lav hastighet via trådløs router, men bare på min maskin


Anbefalte innlegg

Har et problem med internettet på PC-en min når jeg er koblet til via routeren. Har 20 Mbit/s nett, men når jeg er koblet til trådløst får jeg bare mellom 2 og 5 Mbit/s. Når jeg kobler til via kabel får jeg 20-21 Mbit/s.

 

Samtidig får han som jeg bor med 20 Mbit/s på sin maskin uten noen problemer når han bruker trådløst, og det er heller ingen problemer på mobilen min som får det samme.

 

Har en Acer Aspire 4820 TG, og routeren er en Jensen Air:Link 59300. Nettverkskortet i maskinen er Broadcom 802.11n Network Adapter

 

Kan det være noe innstillinger jeg må fikse på eller må jeg bytte nettverkskortet? Takker for alle forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har oppdatert til siste driver

Altså er stor forskjell på nettverkskort, jeg oppgraderte mitt siden jeg fikk under halvparten av det jeg skulle ha og det nye får jeg helt perfekt og akkurat det jeg skal ha.

 

Har Netgear WNDA3100v2

 

Vet ikke helt med laptop akkurat men er jo mulighet for å bytte der også :)

Lenke til kommentar

Da er du koblet opp med 11g-hastighet. Er det WPA eller WEP-kryptering?

WEP fungerer ikke med 11n, som er det raskeste nettverket.

Hvis du har Windows XP, så må du ha servicepack installert for å bruke WPA.

 

Det kan også være driverproblem med trådløskortet.

 

11g skulle uansett gi mer enn 2-5 Mbit. 15Mbit er temmelig normalt ved godt signal (samme rom som router).

Lenke til kommentar

Da er du koblet opp med 11g-hastighet. Er det WPA eller WEP-kryptering?

WEP fungerer ikke med 11n, som er det raskeste nettverket.

Hvis du har Windows XP, så må du ha servicepack installert for å bruke WPA.

 

Det kan også være driverproblem med trådløskortet.

 

11g skulle uansett gi mer enn 2-5 Mbit. 15Mbit er temmelig normalt ved godt signal (samme rom som router).

 

Det er WPA2-Personal sikkerhetstype og Krypteringstype AES.

 

Kjører Windows 8

 

Jeg gikk inn i routeren og byttet fra kanal 11 til 13, og byttet bånd fra 2,4 GHz (B+G+N) til 2,4 GHZ (G) og får hastigheter mellom 15-18 Mbit/s.

 

Har full dekning på tilkoblingen. Noen forslag for å få den helt opp?

Eventuelt vet du hvorfor dette hjalp? Er det noe feil med maskinen/nettverkskortet eller instillinger i maskinen jeg kan fikse på?

Lenke til kommentar

Det er kanskje Windows 8 som er nøkkelordet her. Det er masse nettverkskort som sliter med dårlige eller manglende drivere til Win8.

 

Det du kan prøve er å google hviket chipset fra Broadcom som sitter i trådløskortet. Deretter laster du ned driver fra produsenten av chipset. Dette kan løse problem i mange tilfeller.

 

Siste utvei er å kjøpe et billig nettverkskort, som har god driverstøtte for Win8 på Ebay. ACER er ikke amerikansk firma, så du slipper problemer med evt whitelist med gyldige nettverkskort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...