Gå til innhold

Hjelp til forbedring i hang ups, push ups og spesielt sit ups!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er i førstegangstjeneste for tiden, og det innebærer noen styrketester i ny og ned.

 

Testene er hang ups med egen vekt, push ups og sit ups, og går selvfølgelig ut på å klare flest mulig repitisjoner.

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg bør legge opp treningen med tanke på å øke i disse øvelsene? Når det gjelder f.eks. hang ups, med eller uten ekstra vekt? Andre øvelser?

 

Hang ups og push ups går ganske greit, men ønsker selvfølgelig å forbedre meg der og. Men når det gjelder sit ups så har jeg MYE å gå på.

 

abs-crunches.jpg

 

 

Bildet viser hvilken type sit ups som gjøres på testen. Men må legge til at det sitter en person på leggene og albuene skal "touche" motsatt kne.

 

Sliter virkelig med denne øvelsen! Klarer så vidt 20 reps. Øvelsen føles så unaturlig for meg. Kjenner det ikke det hele tatt i magen, blir mer sliten i hofte og korsrygg!

 

Hva bør jeg gjøre for å forbedre meg i denne øvelsen?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med situps (og grunnen til at jeg kjempa for å få det fjerna fra styrketestene) er at situps er mer en lyskøvelse enn noe annet. Og i Forsvaret vil de at du skal la albuene møte knærne. Dette er helt uforsvarlig. For de som allerede har uproporsjonal utvikling mellom lysk og mage, så vil dette forverre tilstanden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med situps (og grunnen til at jeg kjempa for å få det fjerna fra styrketestene) er at situps er mer en lyskøvelse enn noe annet. Og i Forsvaret vil de at du skal la albuene møte knærne. Dette er helt uforsvarlig. For de som allerede har uproporsjonal utvikling mellom lysk og mage, så vil dette forverre tilstanden.

Ble du hørt?

Lenke til kommentar

Ble du hørt?

 

Til en viss grad. Etter førstegangstjenesta jobba jeg i et beredskapskompani, der 2 timer av hver arbeidsdag var satt av til trening, siden kravene var høyere for de som skulle reise til Afghanistan (som var Norges største internasjonale bidrag da) på kort varsel.

 

Anyway, jeg ble ikke hørt av troppsjefen, så jeg rusla over hodet hans, og inn på kompanisjefens kontor, der jeg endelig ble hørt. Flere var enig i at de kjente det mer i lysk/hofte-området, og at det virker litt uproduktivt å kjøre den øvelsen. Jeg forklarte hvorfor det var en dårlig idé, og i kompaniet ble det derfor innført alternative øvelser så man kunne velge hvilken man ville kjøre. Hver øvelse fikk egne minstekrav og denslags.

 

Såvidt jeg vet så fortsatte det slik etter jeg slutta, men kan ikke si noe om hvorvidt det satt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt å høre/lese at det ikke bare er jeg som sliter med den øvelsen! Jeg vil nok ikke bli hørt om jeg foreslår å fjerne øvelsen fra testene, så får bare gjøre det beste ut av det.

Under sit-ups, i stedet for å ha fokuset på å løfte deg opp, prøv å fokuser på å bøye magen. Har du mulighet til å filme når du gjør øvelsen så vi lettere kan svare på hvor det går galt?

Skal se om jeg lagd en video. Men som Aleks855 skriver; "For de som allerede har uproporsjonal utvikling mellom lysk og mage, så vil dette forverre tilstanden," så tror jeg at jeg er en av de.
Lenke til kommentar

Enig med Aleks855. Sit ups kan ryke og reise for min del. Alltid fått topp karakter i push- og hangups men situps har jeg bare tatt en 30stk. Grunnen for det er at jeg blir utrulig stiv i lyskeområdet og klarer ikke mer. Når jeg var i førstegangstjenesten og gikk befalsskolen så gjorde jeg mitt beste.. Nå når jeg jobber som offiser så gir jeg meg bare faen i situps når årlig test er :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...