Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk muntlig eksamen - Explore


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg kom opp i engelsk muntlig i dag og jeg fikk tema "Explore". Jeg har tenkt å ha om astronauter og det jeg lurer på er hva er viktig å ha med og gjøre? Det er en veldig åpen oppgave og jeg kan ha om hva jeg vil innen "exploring the world". :)

 

Det jeg assosierer med ordet ''explore'' er at du må snakke om ulike oppdagelsesreisende. Dette gjelder for eksempel astronauter, men også andre som for eksempel Roald Amundse, Fritjof Nansen, Louise Arner Boyd osv.

 

Det du først starter med er å finne en problemstilling knyttet til temaet slik at du avgrenser oppgaven, noe du er nødt til å gjøre. For eksempel; Hva er årsaken til at mennesker av natur ønsker å oppdage mer av verden? Hvordan kan man si at disse såkalte ''oppdagelsen har hatt innflytelse på verden vi lever i dag?

 

Dette er som sagt bare noen eksempler på problemstilling, men du kan selvfølgelig lage din egen. Etter at du har valgt problemstilling, velger du ut 2-4 hypoteser( ulike svar på problemstillingen). For eksempel; årsaken til at mennesket av natur ønsker å oppdage verden er fordi vi er nysgjerrige. Så utdyper du denne hypotesen og lager et par andre hypoteser slik at du ser svaret på problemstillingen din fra flere enn bare en synsvinkel. Mens du snakker om en mulig forklaring, så trekker du inn ulike eksempler. For eksempel; Roald Amundsen valgte å sette i gang en reise til sydpolen, fordi bla bla bla. Som jeg har erfart fra mine lærere, så elsker de at man trekker fram eksempler i tillegg til at man alltid ser svaret fra ulike synsvinkler. For det er på denne måten du reflekterer.

 

Siden presentasjonen er en innledning til samtalen etterpå, så trekker du av den grunn ikke noen konklusjon. Du fortsetter med å fortelle om for eksempel andre svar på problemstillingen i samtalen. MEN DETTE MÅ DU SKJEKKE MED FAGLÆREREN DIN, i tilfelle dette varierer fra lærer og skole.

 

Dette var det jeg kom på i farten. :wee:

Lenke til kommentar

heisann. jeg skal også ha eksamen om tema explore på mandag. Hadde først laget en, men den ble dårlig følte jeg, så lagte jeg en ny med problemstillingen som h*n over her hadde skrevet. Jeg har ikke peiling på hvilken av de jeg skal ha. Er ikke feridg og skrive enda for det skal vare i 15 min og mitt varer i 10 min til nå på begge ca. Hadde satt pris på hjelp! Hvilken hadde du og du som laget problemstillingen valgt?

Hvilken hadde du og du som laget problemstillingen valgt?

Engelsk1 er den første jeg lagte

Engelsk2 er den andre jeg lagte som jeg føler er best!

Men er ute etter deres mening!!

Endret av marthasnadder
Lenke til kommentar

1

 

Jeg synes alt du har gjort er bra. Jeg har ikke lest alt sammen, men sett på strukturen på begge framføringene dine. Det som var bedre i dokumentet engelsk 1, var at du hadde kilder, men personlig så er jeg enig med deg og synes også engelsk 2 var best. Det er ikke noe med selve presentasjonene, men den du mener er best, som jeg også mener er best, tror jeg vil vekke sensors og eksaminators oppmerksomhet mer enn den andre presentasjonen.

 

Hvis du velger den andre MÅ du ha kilder med nedlastningsdato. Hvis alt for eksempel er på 5'er nivå, kan du få 4 fordi du ikke har kilder. Husk også at du ikke skal snakke om alt sammen i presentasjonen. Du må ''spare'' noe til samtalen, så ikke trekke en konklusjon under framføringen, det fikk jeg høre av mine faglærere, men sier dine lærere noe annet, så hør på dem.

 

Det jeg ville fram til, er at jeg ville valgt problemstilling nr.2, selv om nr.1 også kan bli interessant, men det med livsstil tenker jeg kanskje blir litt utenfor.

Lenke til kommentar

Jeg synes alt du har gjort er bra. Jeg har ikke lest alt sammen, men sett på strukturen på begge framføringene dine. Det som var bedre i dokumentet engelsk 1, var at du hadde kilder, men personlig så er jeg enig med deg og synes også engelsk 2 var best. Det er ikke noe med selve presentasjonene, men den du mener er best, som jeg også mener er best, tror jeg vil vekke sensors og eksaminators oppmerksomhet mer enn den andre presentasjonen.

 

Hvis du velger den andre MÅ du ha kilder med nedlastningsdato. Hvis alt for eksempel er på 5'er nivå, kan du få 4 fordi du ikke har kilder. Husk også at du ikke skal snakke om alt sammen i presentasjonen. Du må ''spare'' noe til samtalen, så ikke trekke en konklusjon under framføringen, det fikk jeg høre av mine faglærere, men sier dine lærere noe annet, så hør på dem.

 

Det jeg ville fram til, er at jeg ville valgt problemstilling nr.2, selv om nr.1 også kan bli interessant, men det med livsstil tenker jeg kanskje blir litt utenfor.

Heihei! :)

tusen takk for svar!

Jeg har valgt den andre jeg skrev pga. jeg følte den var bedre. Har også skrevet på litt mer, selvfølgelig skal jeg ta med kilder, har fått streng beskjed av faglærer at det må med. Vi fikk også beskjed av faglærer at vi skulle komme fram til en konklusjon i slutten av framføringen og at under spørsmålene etterpå skulle de spørre oss om ting de lurte på fra framføring og om ting fra kapittelet "explore" i engelskboka vår Cross Roads.

Lenke til kommentar

Heihei! :)

tusen takk for svar!

Jeg har valgt den andre jeg skrev pga. jeg følte den var bedre. Har også skrevet på litt mer, selvfølgelig skal jeg ta med kilder, har fått streng beskjed av faglærer at det må med. Vi fikk også beskjed av faglærer at vi skulle komme fram til en konklusjon i slutten av framføringen og at under spørsmålene etterpå skulle de spørre oss om ting de lurte på fra framføring og om ting fra kapittelet "explore" i engelskboka vår Cross Roads.

 

Så bra. Da høres det ut som om du har en klar plan for morgendagen. :wee:

 

Det med at dere skal trekke konklusjon under framføringen er ikke noe vi har fått beskjed om at vi skal gjøre, men nå har vi jo ikke samme bøker i faget heller. Så det varierer vel fra skole til skole.

 

Men lykke til da. Det skal nok gå bra, skal du se. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...